تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۴۵۷۰۲
در هفدهمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به پایتخت اوکراین هستند / بایدن: ناتو وارد اوکراین شود جنگ جهانی سوم رخ می‌دهد / صدای آژیر حمله هوایی در کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین

۱
نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به پایتخت اوکراین هستند / بایدن: ناتو وارد اوکراین شود جنگ جهانی سوم رخ می‌دهد / صدای آژیر حمله هوایی در کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
به گزارش کبنا، هفدهمین روز از جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی آغاز شد که همچنان مساله درخواست رئیس حمهور اوکراین از سران غربی برای حمایت از وی، تاثیری نداشته است.
 مناقشه جدید بر سر وجود برخی تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین به محور اصلی خط رسانه‌ای در جنگ روسیه علیه اوکراین تبدیل شده است.
 مذاکرات روسیه و اوکراین بدون نتیجه یکی پس از دیگری به پایان می‌رسد. در این بین حملات روسیه در نزدیکی فرودگاه‌های شهرهای ایوانو-فرانکیفسک و لوتسک در غرب اوکراین و دور از اهداف اصلی حمله در نقاط دیگر این کشور انجام گرفته‌ است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ارتش روسیه را به جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده ماریوپل، ولنوواخا و حمله به گذرگاه‌های بشردوستانه متهم کرد. طبق گزارش اورژانس اوکراین، بمب‌ها در نزدیکی یک مهد کودک و یک ساختمان مسکونی فرود آمدند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

اخبار روز هفتم را اینجا بخوانید

اخبار روز هشتم را اینجا بخوانید

اخبار روز نهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دهم را اینجا بخوانید

اخبار روز یازدهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دوازدهم را اینجا بخوانید

اخبار روز سیزدهم را اینجا بخوانید


اخبار روز چهاردهم را اینجا بخوانید

اخبار روز پانزدهم را اینجا بخوانید


بیشتر بخوانید:

لجبازی با آدمِ لجباز، دیوانگی است / در مواجهه با پوتین؛ از مسیر دیپلماسی خارج شدن «خطرناک» است!

مذاكره مستقيم؛ الان، نه بعدا / روسيه و اسراييل تبانی كرده‌اند

وزیر خارجه اوکراین: کی یف آماده مذاکره برای پایان جنگ است، اما تسلیم نمی‌شود
دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که کی یف آماده مذاکره برای پایان جنگ است، اما تسلیم نمی شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کولبا روز شنبه در یک سخنرانی مجازی که توسط سازمان "تجدید ابتکار دموکراسی" صورت گرفت، گفت که اگر اوکراین جنگنده و هواپیماهای تهاجمی برای تخریب ستون های بزرگ ارتش را داشت، زندگی غیرنظامیان نجات پیدا می کرد.
کولبا در این سخنرانی مجازی با اشاره به اینکه روسیه درخواست های غیرقابل قبولی را پیشنهاد داده، بیان کرد: به مبارزه ادامه می دهیم. آماده مذاکره هستیم اما اولتیماتوم ها را نپذیرفته و تسلیم نمی شویم.
وزیر خارجه اوکراین همچنین درباره شهر ماریوپول در جنوب اوکراین گفت که این شهر در محاصره بوده اما همچنان تحت کنترل اوکراین است.
تهاجم روسیه به اوکراین که در اواخر ماه فوریه آغاز شد، منجر به گریختن بیش از ۲.۵ میلیون نفر از این کشور شرق اروپا شد و کشورهای غربی به سرعت از طریق محدود سازی تجارت جهانی و سیستم مالی روسیه، به دنبال انزوای آن هستند.
وزیر خارجه اوکراین همچنین اضافه کرد که کی یف به تجهیزات نظامی بیشتری نیاز دارد و با وجود تحریم های اخیر، اقدامات بیشتری برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه لازم است.
وی تاکید کرد: اگر ما هواپیماهای بیشتری داشتیم، می‌توانستیم جان بسیاری از غیرنظامیان را نجات دهیم، زیرا عمدتا نیروی اصلی حمله روسیه از طریق هوا است. همانطور که ما به جنگ ادامه می‌دهیم، به سلاح‌های بیشتر و بیشتری نیاز خواهیم داشت.
کولبا درباره نقش بلاروس در بحران اوکراین معتقد است بلاروس با وجود اینکه تحت فشار روسیه برای اعزام نیرو به اوکراین قرار دارد، مایل به انجام این کار نیست.
وزیر کابینه اوکراین در مورد تاکتیک های جنگی روسیه مدعی شد که این تاکتیک ها در اوکراین مشابه آنچه در جنگ سوریه استفاده شده، است.
آمریکا: آماده کمک دیپلماتیک به اوکراین در مذاکرات با روسیه هستیم
 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن آماده کمک دیپلماتیک به اوکراین در مذاکرات با روسیه است.
پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواهان نقش بیشتر غرب در مذاکرات با روسیه برای پایان دادن به جنگ شد، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی گفت که آمریکا مایل به برداشتن گام های دیپلماتیک مفید برای دولت اوکراین در این زمینه است.

بر اساس گزارش منابع خبری، این سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر انجام اقدامات دیپلماتیک از نظر دولت اوکراین مفید باشد، ما آماده انجام آنها هستیم.
وی افزود: ما در تلاش هستیم تا از طریق انجام اقداماتی چون تحمیل هزینه های شدید (بر روسیه) و ارائه کمک های دفاعی(به اوکراین)، اوکراینی‌ها را در قوی‌ترین موقعیت ممکن در مذاکرات با روسیه قرار دهیم.
میخائیل بودولاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه گفت که انتظار دارم در آینده‌ای نزدیک با روسیه به توافق برسیم.
تایمز: کرملین روسای سرویس امنیت فدرال روسیه را دستگیر کرد
روزنامه تایمز مدعی شد که کاخ کرملین روسای سرویس امنیت فدرال روسیه را در بحبوحه جنگ با اوکراین دستگیرد کرده است.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، یک رییس دستگاه اطلاعات روسیه به علت اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور سرویس های امنیتی را مقصر توقف تهاجم به اوکراین می داند، در حصر خانگی قرار گرفته است.
به گفته یک کارشناس برجسته در سرویس های امنیتی روسیه، سرگئی بسدا رییس بخش اطلاعات خارجی سرویس امنیت فدرال روسیه، به همراه آناتولی بولیوک معاون او دستگیر شدند.
آندری سولداتوف یکی از بنیانگذاران و سردبیر یک وب سایت تحقیقاتی که سرویس امنیت فدرال و سایر آژانس ها را زیر نظر دارد، گفت که منابعی از داخل سرویس امنیت بازداشت هر دو نفر را تایید کرده اند.
ولادیمیر اوسچکین، فعال حقوق بشر تبعید شده از روسیه نیز دستگیری این افراد را تایید کرد.
وی افزود که افسران سرویس امنیت فدرال بیش از ۲۰ آدرس مربوط به کارکنان این سرویس در اطراف مسکو را که مظنون به تماس با روسای سرویس امنیت بودند، جستجو کرده اند.
سازمان ملل: تاکنون ۵۷۹ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند
سازمان ملل اعلام کرد تاکنون ۵۷۹ غیرنظامی از جمله ۴۲ کودک در جنگ اوکراین کشته شده اند.
سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که براساس آخرین آمار ثبت شده از زمان آغاز جنگ در اوکراین تا امروز، تلفات غیرنظامیان در این کشور به یک هزار و ۵۸۱ نفر، شامل ۵۷۹ کشته و یک هزار و دو مجروح رسیده است.
در میان تلفات غیر نظامیان در اوکراین ۴۲ کودک کشته و ۵۴ کودک دیگر مجروح شده اند. بیشترین تلفات غیر نظامیان در مناطقی ثبت شده که هنوز در کنترل دولت اوکراین است.
بر اساس گزارش سازمان ملل مهمترین عوامل این تلفات شامل استفاده از تسلیحات انفجاری با حوزه تاثیر گسترده از جمله گلوله باران توپخانه، سیستم های چند منظوره پرتاب راکت، شلیک موشک و بمباران هوایی بوده است.
سازمان حقوق بشر سازمان ملل معتقد است با توجه به درگیری های شدید چند روز اخیر در مناطقی چون خارکف، ماریپول و دونتسک که در آنها گزارش هایی مبنی بر صدها تلفات غیر نظامی منتشر شده ، آمار واقعی این تلفات به شکل قابل توجهی بیش از موارد ثبت شده است.
مسکو: کاروان تسلیحات کمکی غرب به اوکراین را هدف قرار می دهیم
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور به آمریکا هشدار داده که تسلیحات غربی که به اوکراین تحویل داده شود، از سوی مسکو مورد هدف قرار خواهند گرفت.
آقای ریابکوف همچنین گفت پمپاژ سلاح به اوکراین آن‌هم به صورت هماهنگ از سوی چندین کشور، نه تنها یک اقدام خطرناک بلکه اقدامی است که این کاروان‌ها را به «اهداف قانونی برای روسیه» تبدیل می‌کند و ما به آنها شلیک خواهیم کرد.
او همچنین تحریم‌های آمریکا علیه مسکو را «تلاشی بی‌سابقه برای ضربه زدن به بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه» توصیف کرد اما در عین حال مدعی شد مسکو با روشی سنجیده با این مسئله برخورد خواهد کرد.
او همچنین شایعات در خصوص اخراج رسانه‌های بین‌المللی و بازرگانان خارجی از روسیه را تکذیب کرد و افزود: «ما قصد نداریم این شرایط را تشدید کنیم.»
آمریکا مبادله دلاری با روسیه را ممنوع کرد
دولت آمریکا هرگونه ارسال، فروش، تامین مستقیم یا غیر مستقیم دلار از خاک آمریکا یا از سوی اتباع آمریکایی به دولت روسیه و تمام اشخاص حاضر در این کشور را ممنوع اعلام کرد.
گفته می‌شود این مسئله می‌تواند مشکلات جدی را برای روسیه ایجاد کند چرا که این کشور یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در جهان است و اکثر قراردادهای نفتی به دلار بسته می‌شود.
روز دوم مارس اتحادیه اروپا هم هرگونه ارسال یا دریافت یورو با مبدا یا مقصد روسیه را ممنوع اعلام کرد.
درخواست پوتین از مکرون و شولتس: بر دولت کی‌یف فشار بیاورید تا از نقض اوضاع انسانی دست بردارد
رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان از آنها خواست «بر دولت کی‌یف فشار بیاورند تا از نقض اوضاع انسانی دست بردارد».
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز شنبه طی یک تماس تلفنی، از ماکرون و شولتس خواست تا به منظور "توقف نقض اوضاع انسانی"، بر مقامات کی‌یف تأثیر بگذارند.
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین امانوئل ماکرون و اولاف شولش را در جریان مذاکرات مسکو و کی‌یف قرار داد و به نگرانی‌های آنها در مورد وضعیت انسانی در اوکراین پاسخ داد.
در همین پیوند، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که تماس امروز شولتس، پوتین و ماکرون 75 دقیقه به طول انجامید و بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ اوکراین است.
رویترز: پوتین آماده پایان دادن به جنگ نیست
رویترز به نقل از یکی از مقامات ریاست جمهوری فرانسه پس از تماس تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می گوید که پوتین به نظر آماده پایان دادن به جنگ نیست.
ریاست جمهوری فرانسه همچنین پوتین را پس از اینکه گفت سربازان اوکراینی مسئول نقض حقوق بشر هستند، به "دروغ گویی" متهم کرده است.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین  از وی خواسته که محاصره ماریوپل را بردارد.
چند روز است که غیرنظامیان در این شهر گیر افتاده‌اند و به برق، آب و غذا دسترسی کافی ندارند.
ابتکارعمل شخصی و میانجی‌گری صدراعظم اسبق آلمان
 گرهارد شرودر،‌ صدراعظم سابق آلمان که روابط صمیمانه‌ای با پوتین دارد، به مسکو رفته و با رئیس جمهور روسیه ملاقات و مذاکره کرده است. سفری بدون هماهنگی با دولت‌های اوکراین و آلمان. کرملین در این زمینه اظهارنظری نکرده است.
گرهارد شرودر،‌ صدر اعظم سابق آلمان که مناسبات حسنه‌ای با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه دارد، می‌خواهد به عنوان میانجی در جنگ اوکراین عمل کند. آندری ملنیک،‌ سفیر اوکراین در آلمان می‌گوید، بر خلاف تصور عمومی، شرودر خودش تصمیم گرفته که در باره جنگ با پوتین صحبت کند.
آندری ملنیک، در گفتگو با تلویزیون "بیلد” عنوان کرد که سفر شرودر به مسکو ابتکار شخصی صدراعظم سابق بوده است. او افزود: «در حال حاضر مجاز نیستم جزئیات بیشتری را بیان کنم.» ملیک تاکید کرد که اوکراین در این زمینه هیچ پیشنهادی را مطرح نکرده است.
صدر اعظم سابق آلمان به صورت غیر مستقیم و "از طریق روابطی که با روسیه و اوکراین دارد” این مساله را با آنان در میان گذاشته است. به گفته سفیر اوکراین در آلمان این ارتباط از طریق ناشر سوئیسی Ringier انجام شده است.
آندری ملنیک گفت: «در جهان و احتمالا در آلمان اشخاص زیادی وجود ندارند که به صورت شخصی با ولادیمیر پوتین در تماس باشند.» او در جواب سوالی درباره نتیجه مذاکرات در مسکو نیز عنوان کرد که که پاسخ را می‌توان از خود شرودر شنید.
سفیر اوکراین در آلمان با ابراز امیدواری نسبت به این گونه تلاش‌ها، اضافه کرده که گرهارد شرودر مایل است نتیجه مداکراتش را از طریق کانال‌هایی که در دسترس عموم قرار ندارند اعلام کند.
صدراعظم اسبق آلمان، چهارشنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند) به مسکو سفر کرده تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند. خبرگزاری آلمان با تایید این مساله اعلام کرد که پنجشنبه گفتگویی میان طرفین انجام شده است. کرملین اما تا روز شنبه ۱۲ مارس، در این زمینه اظهار نظری نکرده است.
اولاف شولتس "نتیجه این مذاکرات را در نظر می‌گیرد”
گرهارد شرودر سفر خود به مسکو را با دولت فدرال هماهنگ نکرده بود. طبق گزارش خبرگزاری آلمان او از طریق استانبول به مسکو رفته و پیش از عزیمت به این شهر با یک هواپیمای روسی، با یک هیات اوکراینی در استانبول دیدار داشته است.
در تلاش برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان می خواهد مذاکراتی را که شرودر در مسکو انجام می‌دهد، در نظر بگیرد. صدراعظم آلمان پس از نشست سران اتحادیه اروپا در ورسای فرانسه گفت: «مطمئناً می‌توانیم نتایج را بررسی م و آنها را در هر کاری که به تنهایی انجام داده‌ایم لحاظ کنیم.» او در مورد ابتکار گرهارد شرودر اظهار نظر بیشتری نکرد.
مهم‌ترین پست‌های شرودر در شرکت‌های روسی مربوط به دو پروژه خط لوله نورد استریم یک و دو و ریاست هیئت نظارت شرکت "روس‌نفت" است. او قرار است عضو هیئت مدیره شرکت گازپروم هم بشود.
صدراعظم سابق آلمان از سال‌ها پیش به دلیل ارتباط تنگاتنگ با دولت روسیه به شدت مورد انتقاد بوده و از دوستان بسیار نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شمار می‌رود.
زلنسکی: تاکنون ۳۱ گردان از ارتش روسیه را از کار انداخته‌ایم
رئیس جمهور اوکراین با انتشار یک ویدئو جدید در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مردم کشورش گفته ارتش روسیه بیشترین تلفات خود را در دهه‌های اخیر متحمل شده‌است.
ولودیمیر زلنسکی گفته در این مدت ۳۱ گردان از ارتش روسیه را از کار انداخته‌ایم.
او خواستار آزادی فوری شهردار ماریوپل شده که گفته می شود توسط نیروهای روسی ربوده شده است و گفته در این مورد با رهبران فرانسه و آلمان صحبت کرده است.
همچنین آقای زلنسکی گفته اوکراین با کمیسیون اروپا برای پیگیری سریع عضویت خود در اتحادیه اروپا همکاری می کند.
نیروهای روسیه حومه شرقی ماریوپل را گرفتند
اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه حومه شرقی شهر ماریوپل را تصرف کرده‌اند. شهر ماریوپل، در جنوب شرقی اوکراین، به محاصره درآمده و یکی از اهداف اصلی روسیه بوده و ساکنانش تحت آتش توپخانه روسیه به سر می‌برند.
نزدیک به ۸۰ کودک تا کنون قربانی حمله به اوکراین شده‌اند
دادستانی کل اوکراین می‌گوید از ابتدای حمله نظامی روسیه به این کشور در پنجم اسفند (۲۴ فوریه) تا کنون دست‌کم ۷۹ کودک جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۰۰ کودک دیگر مجروح شده‌اند.
بایدن: باید جلوی جنگ جهانی سوم را بگیریم
رئیس جمهوری ایالات متحده معتقد است باید از هرگونه درگیری مستقیم نظامی میان آمریکا و روسیه در اوکراین اجتناب کرد تا جلوی وقوع یک جنگ جهانی جدید گرفته شود.
ناتو نیروهایش را در نزدیکی مرز نروژ با روسیه آموزش می‌دهد
آموزش نیروهای ناتو و شرکایش از روز دوشنبه در نزدیکی مرز نروژ با روسیه آغاز می‌شود. این رزمایش تمرینی ناتو درست چند صد کیلومتر مانده به مرزهای روسیه است که حملاتش علیه اوکراین را تشدید کرده و در حال نزدیک شدن به کی‌یف، پایتخت این کشور است.
کمین نیروهای اوکراین برای ارتش زرهی روسیه
اوکراین: مسجدی که 80 غیرنظامی را در خود پناه داده بود، بمباران شد

وزارت خارجه اوکراین صبح شنبه اعلام کرد مسجدی در ماریوپل که بیش از هشتاد غیرنظامی را در خود پناه داده بود، بمباران شده است. اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نشده است.
روسیه: تحریم‌ها می‌تواند باعث سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی شود
دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه خواستار لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور شد و هشدار داد که این موضوع می‌تواند باعث سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی شود .
بورل: اشتباه کردیم به اوکراین وعده عضویت در ناتو دادیم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که بروکسل در دادن قول‌هایی که نمی‌توانسته آن‌ها را عملی کند دچار اشتباه شد و یکی از آن‌ها، وعده عضویت اوکراین در ناتو بوده است.
نیروهای روسی یک بیمارستان در جنوب اوکراین را هدف قرار دادند
ماکسیم بزنوسنکو، رئیس اداره بهداشت منطقه ای شهر میکولایف اعلام کرد نیروهای روسی یک بیمارستان این شهر را که در جنوب اوکراین قرار دارد، بمباران کردند. به گفته وی این بیمارستان از بیماران سرطانی مراقبت می کند. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
سی ان ان: دست کم صدای دو انفجار از شهر «دنیپرو» در مرکز اوکراین شنیده شد
ارسال کمک‌های بشردوستانه جمهوری آذربایجان به اوکراین
جمهوری آذربایجان محموله دیگری از کمک‌های بشردوستانه را به اوکراین ارسال خواهد کرد که عمدتاً شامل مواد غذایی و دارو است.
محموله مذکور به وزن ۳۸۰ تن توسط یک هواپیمای باری شرکت هواپیمایی «سیلک وی» (Silkway) به کی‌یف تحویل داده می‌شود. این هواپیما ساعت ۰۹:۰۰ به وقت محلی پرواز خواهد کرد.
مسدود کردن دسترسی به کانال‌های وابسته به رسانه‌های دولتی روسیه
سیاست یوتیوب در قبال رسانه‌های روسیهیوتیوب از آغاز روند مسدود کردن دسترسی به کانال‌های وابسته به رسانه‌های دولتی روسیه در سراسر نقاط جهان خبر داد.
این تصمیم با استناد به سیاست ممنوعیت پخش برنامه‌هایی اتخاذ شده که سعی به کوچک نمایی رویدادهای خشونت آمیز دارند.
صدای آژیر خطر در اغلب شهرهای اوکراین به صدا درآمد
رویترز به نقل از رسانه‌های محلی اوکراین، از شنیده شدن صدای آژیر حملات هوایی و موشکی در اغلب شهرهای این کشور خبر داد.
صدای آژیر در شهرهای کی‌یف، شهرهای غربی لویو و اودسا و همچنین خارکیف و چرکاسی شنیده می‌شود و شهر «سومی» در شمال شرق اوکراین هم وضعیتی مشابه دارد.
حملات هوایی روسیه به شهرهای غربی اوکراین
همزمان با آغاز عملیات روسیه در مناطق غربی اوکراین، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که شهرهای «لوتسک» و «ایوانو-فرانکیوسک» طی ۲۴ ساعت گذشته، تحت حملات هوایی و موشکی نیروهای روس قرار داشته‌اند.
سی ان ان: از حومه کی‌یف صدای انفجار شنیده می‌شود
تیم رسانه‌ای سی ان ان از شنیدن صدای انفجارهای متعدد در حوالی کی‌یف در نخستین ساعات بامداد شنبه خبر داد. اما مشخص نیست که این انفجارها از سوی نیروهای روسیه است یا اوکراین.
گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روس دست کم ۵ کیلومتر دیگر به پایتخت اوکراین نزدیک شده و با تغییر آرایش نظامی خود، کی‌یف را از جهات مختلف محاصره کرده‌اند.

نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به پایتخت اوکراین هستند
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که نیروهای روسی در حال نزدیک تر شدن به شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین هستند و به نظر می‌رسد که ارتش اوکراین در حال شلیک توپخانه به سمت مناطق مسکونی در شهر کی‌یف است.
گفته شده آژیرهای حمله هوایی در ساعات اولیه صبح شنبه در کیف به صدا درآمد و گزارش‌هایی از گلوله باران شدید منتشر شد.
همچنین نیروهای روسی روز جمعه شهرهای سراسر اوکراین را بمباران کردند و به نظر می‌رسد که برای حمله احتمالی به کی‌یف دوباره گروه بندی می‌شوند، چون همزمان «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین نیز گفت که کشورش به «نقطه عطف استراتژیک» در درگیری با روسیه رسیده است.
آمریکا انتشار رادیواکتیو در تأسیسات هسته‌ای اوکراین را رد کرد
«جنیفر گرانهولم»، وزیر انرژی آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که وزارت انرژی ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیواکتیو در اوکراین را شناسایی نکرده است.
در بیانیه این وزیر دولت بایدن آمده است که وزارت انرژی ایالات متحده «به نظارت مستمر بر وضعیت» تأسیسات هسته‌ای اوکراین ادامه می‌دهد. «گرانهولم» خاطرنشان کرد: خوشبختانه، مانیتورهای تشعشع در بیشتر مناطق اوکراین هنوز کار می‌کنند و ما هیچ نشانه‌ای از انتشار رادیواکتیو را شناسایی نکرده‌ایم.
وزارت انرژی آمریکا گفته است: «ما نمی‌توانیم ادعاها مبنی بر بازگشت برق به چرنوبیل را تأیید کنیم. شرکای اوکراینی تحویل مقداری سوخت دیزل به ژنراتورهای پشتیبان برق را گزارش می‌دهند. احیای برق خارج از چرنوبیل یک گام امنیتی مهم است و روسیه باید به سرعت عمل کند تا امکان احیای برق را فراهم کند.»
مقامات اوکراین از ربایش شهردار ملیتوپل توسط نظامیان روس خبر دادند
مقامات اوکراین اعلام کردند که شهردار شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین روز جمعه توسط سربازان روسی ربوده شده است.
آمریکا فهرست جدیدی از افراد تحریم شده در روسیه را اعلام کرد
آمریکا نام‌های جدیدی از مقامات و سرمایه داران روسی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. در فهرست تحریمی جدید آمریکا علیه روسیه نام افرادی از جمله میلیاردر «ویکتور وکسلبرگ» و سه عضو خانواده «پسکوف»، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیده می‌شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در ارتباط با فهرست تحریمی جدید روسیه اعلام کرد که تحریم‌های روز جمعه شامل ۱۰ نفر از اعضای هیئت مدیره بانک VTB روسیه به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه و ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس دوماً است.

بزرگترین بانک آلمان فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد
بزرگترین بانک آلمان موسوم به «دویچه بانک»، اعلام کرده است که همه سرمایه گذاری ها و فعالیت‌های خود در روسیه را متوقف و از این کشور خارج خواهد شد.
در بیانیه‌ای که در وب سایت «دویچه بانک» آلمان منتشر شده، این بانک گفته است که «در حال پایان دادن به فعالیت اقتصادی و مالی باقی مانده ما در روسیه است» و «هیچ فعالیت جدیدی در روسیه وجود نخواهد داشت.»
این بانک در ادامه بیانیه خود گفته است: «همانطور که بارها گفته‌ایم، ما تهاجم روسیه به اوکراین را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم و از دولت آلمان و متحدانش در دفاع از دموکراسی و آزادی ما حمایت می‌کنیم.»
روسیه مجبور به استفاده از موشک‌های هدایت شونده در اوکراین شده است
وزارت دفاع انگلیس در ارزیابی اطلاعاتی و امنیتی خود اعلام کرده است که «مقاومت سرسختانه» نیروهای دفاع هوایی اوکراین، روسیه را وادار کرده تا برای انجام حملات در اعماق اوکراین از تسلی بزرگترین بانک آلمان فعالیت خود را در روسیه متوقف کردحات و موشک‌های هدایت شونده استفاده کنند.
در این ارزیابی همچنین آمده است که هواپیماهای تاکتیکی حامی نیروهای زمینی روسیه عمدتاً بر مهمات معمولی و هدایت نشده متکی هستند که عملکرد مناسبی ندارند. در ادامه این ارزیابی آمده است: «استفاده از آنها به طور قابل توجهی احتمال تلفات غیرنظامیان را افزایش می‌دهد.»
هیچ آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیکی اوکراینی تحت حمایت آمریکا نیست
سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی در مورد حمله روسیه علیه اوکراین گفت: اوکراین برنامه تسلیحات بیولوژیکی ندارد.

بایدن لایحه کمک بیش از ۱۳ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا می‌کند
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که مشتاقانه منتظر امضای لایحه هزینه‌ای است که شامل کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین است.
شب گذشته، کنگره آمریکا یک لایحه دو حزبی را تصویب کرد که شامل ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک جدید برای مردم اوکراین بود و اکنون بایدن می‌گوید که مشتاقانه منتظر امضای آن لایحه است.
روسیه اسنادی از حمایت آمریکا از آزمایشگاه‌های شیمیایی اوکراین دارد
مسکو شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد کیف به چندین آزمایشگاه بیولوژیک که از آمریکا بودجه دریافت کرده‌اند، دستور داده است تا نمونه‌هایی از پاتوژن‌های خطرناک را نابود کنند.
وزارت دفاع روسیه می‌گوید شواهدی دارد که نشان می‌دهد این آزمایشگاه‌های زیستی روی سلاح‌های بیولوژیکی کار می‌کردند که اقوام خاصی را هدف قرار می‌دهد.
آمریکا مدتی است که از سوالات در مورد این واقعیت که آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین را تأمین مالی می‌کند طفره می‌رود، تا اینکه معاون وزیر امور خارجه آمریکا، «ویکتوریا نولند»، به تازگی در کنگره اعتراف کرد که واشنگتن به این آزمایشگاه‌ها کمک کرده است.
آمریکا ۱۲ هزار نیروی نظامی به پشت مرزهای روسیه می‌فرستد
با وجود آنکه «جوبایدن»، رئیس جمهور آمریکا بارها ایده شرکت نیروهای آمریکایی یا ناتو در نبرد در اوکراین را رد کرده و تاکید دارد که این امر منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد، اما او به تازگی اعلام کرده است که ایالات متحده از هر اینچ از خاک ناتو دفاع خواهد کرد و بنابراین دستور داد بیش از ۱۲ هزار سرباز آمریکایی در امتداد مرزهای ائتلاف ناتو با روسیه مستقر شوند.
بایدن دستور داده که این نیروها در لتونی، استونی، لیتوانی، رومانی و همچنین کشورهای دیگر مستقر شوند.
رئیس جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن بر اساس معاهده ناتو یک تعهد مقدس دارد و اگر روسیه به یکی از اعضای آن حمله کند، ایالات متحده پاسخ خواهد داد، حتی اگر به معنای آغاز درگیری جهانی باشد.
بایدن: ناتو وارد اوکراین شود جنگ جهانی سوم رخ می‌دهد
با ورود حمله روسیه به اوکراین به سومین هفته خود، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم در صورت رویارویی مستقیم روسیه و ناتو هشدار داد.
به گزارش عربی۲۱، بایدن در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: ما در اوکراین وارد جنگ با روسیه نخواهیم شد.
وی گفت که تلاش می‌کند تا از هرگونه رویارویی "مستقیم" بین ناتو و روسیه اجتناب کند، زیرا این امر منجر به شروع جنگ جهانی سوم می‌شود.
او هشدار داد که روسیه "بهای سنگینی را در صورت استفاده از سلاح شیمیایی" در اوکراین خواهد داد.
رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: "جنگ پوتین علیه اوکراین هرگز یک پیروزی نخواهد بود. او امیدوار بود که اوکراین را بدون جنگ تصرف کند. او امیدوار بود عزم اروپا را بشکند. او امیدوار بود ناتو را تضعیف کند. او امیدوار بود آمریکا را تجزیه کند اما شکست خورد."
بایدن تصریح کرد که ایالات متحده در واکنش به مداخله نظامی مسکو در اوکراین، وضعیت "روابط تجاری عادی دائمی" را لغو خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تصمیم برای قطع روابط تجاری با روسیه با هماهنگی متحدان آمریکا صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این تصمیم باعث افزایش فشار بر اقتصاد "فروپاشیده" روسیه خواهد شد.
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن و متحدانش تصمیم گرفتند روسیه را از سیستم تجارت متقابل که در تجارت جهانی قابل اعمال است، حذف کنند.
بایدن همچنین ممنوعیت واردات غذاهای دریایی و الماس روسی را اعلام کرد و فهرست الیگارشی‌هایی را که با تحریم‌ها مواجه هستند، گسترش داد.
رئیس جمهور آمریکا گفت "ما با کشورهای G۷ همکاری می‌کنیم تا روس‌های ثروتمند را تحت تحریم قرار دهیم."
صدای آژیر حمله هوایی در کیف و چند شهر دیگر اوکراین بلند شد
ساعاتی پیش، کمی بعد از ساعت شش صبح به وقت محلی اوکراین صدای آژیر حمله هوایی در کی‌یف ، چند شهر دیگر و ۱۵ منطقه اوکراین به صدا درآمده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و جهاد تبیین تحرکاتی را در بین برخی مجلسیان ...
خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

«احمدي‌نژاد مصداق سياستمدار اپورتونيست است و با اسب زين‌ كردن آماده ورود به ميدان است....
24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
1