تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۴۵۶۱۱
در پانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

پیشروی نیروهای روسیه به سمت کی‌یف / آمریکا: ناتو نباید هیچ جنگنده‌ای را به اوکراین بفرستد / مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود

۱
۱
پیشروی نیروهای روسیه به سمت کی‌یف / آمریکا: ناتو نباید هیچ جنگنده‌ای را به اوکراین بفرستد / مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
 به گزارش کبنا، بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون بیش از دو میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند.
 همزمان با سیزدهمین روز از جمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا اعلام کرد که واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع کرده است. انگلیس هم گفته واردات نفت از روسیه را تا پایان سال به تدریج به صفر خواهد رساند.
 لهستان هم گفته آماده استقرار جنگنده‌های میگ-۲۹ خود در آلمان است تا آمریکا در مورد استفاده از آنها تصمیم بگیرد. پانزدهمین روز از جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی شروع شد که رسانه‌های روسی از پیشروی نیروهای این کشور به سمت کی یف خبر می‌دهند. پانزدهمین روز از جنگ اوکراین با تشکیل صف ۱۵ کیلومتری مردم برای خروج از شهر کی یف از بیم حملات ارتش روسیه و نیز جا خالی دادن پنتاگون و کاخ سفید از اعطای حتی کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای دفاع از خود در مقابل حملات روسیه، به اخبار مهم این روز تبدیل شد.
 
آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

اخبار روز هفتم را اینجا بخوانید

اخبار روز هشتم را اینجا بخوانید

اخبار روز نهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دهم را اینجا بخوانید

اخبار روز یازدهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دوازدهم را اینجا بخوانید

اخبار روز سیزدهم را اینجا بخوانید


اخبار روز چهاردهم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:

روسیه لیست «کشورهای غیردوست» را اعلام کرد / دو کشور آسیایی هم هستند

روسيه از «آن طرف ميز» به «اين طرف ميز» پريد

همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین

 رئیس‌جمهور اوکراین: به تنهایی حریف روسیه نمی‌شویم 
رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای، بار دیگر از غرب خواست در این کشور وضعیت پرواز ممنوع اعلام کند.
 ولودیمیر زلنسکی کشورهای غربی را به نامصمم‌بودن در مسئله «بستن آسمان اوکراین به روی نازی‌ها متهم کرده» و خطاب به آنان گفت: نمی‌توانید تصمیم بگیرید که ببندید یا نه. نمی‌توانید تصمیم بگیرید.
 وی افزود: اگر در مقابل نازی‌ها و این ترس و وحشت متحد هستید، باید (آسمان اوکراین را به روی جنگنده‌های روسی) ببندید. آسمان را ببندید و بمباران را متوقف کنید.
 رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: یا آسمان‌مان را ببندید، یا جنگنده در اختیارمان بگذارید تا خودمان این کار را بکنیم. این وقفه و عدم قاطعیت مرگبار شده است. 
این در حالی است که آمریکا - که پیش‌تر با اعزام جنگنده‌های میگ-۲۹ لهستان به اوکراین مخالفت کرده بود - به کلی با اعزام هر جنگنده‌ای از کشورهای ناتو به لهستان اعلام مخالفت کرد.
 مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود 
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر خود به ترکیه برای حضور در گفتگوهای سه‌جانبه برای حل بحران اوکراین خبر داد.
 آمریکا: ناتو نباید هیچ جنگنده‌ای را به اوکراین بفرستد
پنتاگون با هرگونه طرحی برای اعزام جنگنده از کشورهای ناتو به اوکراین مخالفت و آن را «پرخطر» توصیف کرد.
 به گزارش شبکه خبری اسکای، لهستان روز گذشته اعلام کرده بود، آماده است فوراً تمامی جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در اختیار آمریکا قرار دهد تا واشنگتن آنها را به اوکراین بفرستد. بیشتر بخوانید
 واشنگتن در واکنش به این اعلام آمادگی، اظهار نگرانی کرده بود و اکنون مخالفت خود با این موضوع را رسماً اعلام کرده است. پنتاگون اعلام کرد که این کار تأثیر چندانی بر قدرت نیروی هوایی اوکراین نخواهد داشت.
 جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت، اطلاعات آمریکا حاکی از آن است که این اقدام، تنش‌آفرین بوده و ممکن است واکنش شدید روسیه را در پی داشته باشد. 
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در گفت‌وگو با همتای لهستانی خود این ارزیابی آمریکا را به وزیر خارجه لهستان منتقل کرد.
 کربی افزود که غرب در حال بررسی دیگر گزینه‌ها - از جمله فراهم‌کردن سامانه‌های تسلیحاتی دفاع هوایی و ضد زره - است و این که هر یک از کشورهای عضو پیمان ناتو چه کمکی به اوکراین بکنند، به عهده خود آن کشورهاست. 
او با این حال تصریح کرد، مشخص نیست که آیا هیچ یک از این کشورها بدون حمایت آمریکا جنگنده‌های خود را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد یا خیر.
 ارتش اوکراین: ما دائماً به حملات هوایی و موشکی روسیه پاسخ می‌دهیم
 ارتش اوکراین اعلام کرد: ما دائماً به حملات هوایی و موشکی روسیه در کی یف پاسخ می‌دهیم.
آنتونوف: آمریکا نگران فعالیت‌های بیولوژیک خود در اوکراین است
 آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت: لفاظی اخیر واشنگتن درباره نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و ببولوژیکی توسط مسکو، اظهاراتی عصبی و نشانگر نگرانی آنها از رو شدن حقایق در مورد فعالیت بیولوژیکی آنها (در اوکراین) است.
 شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در شمال دونتسک
 منابع خبری از انفجارهای شدید در شمال دونتسک خبر می‌دهند.
 را یزنی اردوغان با رئیس شورای اروپا درباره اوکراین
 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با رئیس شورای اروپا روابط دوجانبه و حمله روسیه به اوکراین را بررسی کرد. 
براساس این گزارش، دفتر ریاست جمهوری ترکیه خبر داد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی با «اورسولا فون در لاین»، رئیس شورای اروپا، حمله روسیه به اوکراین و روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را بررسی کرد.
 آمادگی اسپانیا برای ارسال محموله‌های تسلیحاتی بیشتر به اوکراین
 مارگاریتا روبلِس وزیر دفاع اسپانیا از آمادگی این کشور برای ارسال محموله‌های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین در صورت لزوم خبر داد. 
وی افزود: اگر اوکراین نیاز داشته باشد ما ادوات جنگی بیشتری ارسال خواهیم کرد که می‌تواند به دفاع جانانه اوکراینی‌ها کمک کند.
 گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با اوکراین
 وزارت خارجه آمریکا بیان کرد: بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای اوکراینی خود، ارائه کمک‌های بیشتر امنیتی به کی یف را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
 رایزنی اردوغان و بایدن با محوریت اوکراین
 کاخ سفید اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آخرین تحولات جنگ میان روسیه و اوکراین را مورد رایزنی قرار می‌دهد.
وزارت تجارت آمریکا: صدور مجوز تسلیحاتی به اوکراین را سرعت می‌دهیم
 وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد: صدو مجوز محموله‌های تسلیحاتی آتشباری و مهمات برای اوکراین را تسریع می‌بخشیم. 
 کمک ۱۳ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین
 رویترز گزارش داد: مجلس نمایندگان آمریکا با کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کرده است.
 شهر میکولایف در محاصره نیروهای روسیه
 سیان ان به نقل از شهردار شهر میکولایف اعلام کرد: شهر ما از سوی نیروهای روسی که از شبه جزیره کریمه آمده‌اند، در محاصره است.
پیشروی روس‌ها به سمت کی یف
 منابع روسی از پیشروی نیروهای این کشور به سمت پایتخت اوکراین خبر دادند، اما منابع وابسته به پنتاگون اعلام کرده‌اند که آنها هنوز در اطراف کی یف هستند.
 رسانه‌های روسی تصاویری منتشر کردند که نشان از پیشروی نیروهای روسی به سمت کی یف پایتخت اوکراین دارد.
سفر گروسی به ترکیه جهت گفتگو درباره امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین
 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفرش به ترکیه به منظور گفتگو با وزرای خارجه روسیه و اوکراین درباره تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای در اوکراین خبر داد.
 آمریکا از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند
 پنتاگون از عدم حمایت از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین خبر داد.
 بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند. 
«جان کربی» افزود که انتقال جنگنده‌های میگ به اوکراین می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد و وزیر دفاع آمریکا به همتای لهستانی خود گفته است که واشنگتن از انتقال جنگنده‌ها به اوکراین حمایت نمی‌کند.
 این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید هم با تأکید بر اینکه برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع آمریکا و ناتو نیست، گفت دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه با عواقب مواجه می‌شود.
 پرواز جنگنده آمریکایی برای کمک به اوکراین به نفع ناتو نیست
 سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در واشنگتن درباره تحولات اوکراین گفت: فرماندهان دفاعی آمریکا در حال تماس و رایزنی با اوکراین و ناتو برای نحوه تجهیز کی یف به جنگنده هستند به طوری که ایجاد تنش نکند اما بعید به نظر می‌رسد این جنگنده‌ها از پایگاه‌های آمریکا به پرواز درآیند.
 «جن ساکی» افزود: همچنان درباره مسائل لجستیک مربوط به انتقال جنگنده از لهستان به اوکراین سؤالاتی وجود دارد. واشنگتن به هیچ عنوان مخالف برنامه لهستان برای تجهیز اوکراین به جنگنده نیست. برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع ما و ناتو نیست.
 وی در ادامه مدعی شد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که چین به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پایبند است. ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود رسیده است و اقتصاد روسیه در پی تحریم‌های بین المللی علیه این کشور وارد حالت انفعال شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اون سه شرط پوتین را بپذیرد تا جنگ تمام شود اوکراین اگر متحد روس باشه براش مفید تر از تاتو میشه چون آنریوا وناتو جرات کمک به انها را ندارن گاز روسیه به اروپا قطع شود بیچاره میشوند
خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

«احمدي‌نژاد مصداق سياستمدار اپورتونيست است و با اسب زين‌ كردن آماده ورود به ميدان است....
24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
جراحي ارزي در اختيار پاستور

جراحي ارزي در اختيار پاستور

​​​​​​​بدين‌ترتيب درحالي‌كه از ماه‌ها پيش نيز هر گاه بحث از حذف ارز ترجيحي به درازا مي‌كشيد ...
1