تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۴۵۴۴۰
در یازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

پوتین: از طریق مذاکره یا جنگ به اهداف خود دست خواهیم یافت / بلینکن: اوکراین حتی در صورت کشته شدن زلنسکی هم مقاومت می‌کند / تلاش برای خارج کردن ساکنان شهر محاصره شده ماریوپل برای دومین بار شکست خورد / روسیه و اوکراین دوشنبه مذاکره را از سر می‌گیرند

۰
پوتین: از طریق مذاکره یا جنگ به اهداف خود دست خواهیم یافت / بلینکن: اوکراین حتی در صورت کشته شدن زلنسکی هم مقاومت می‌کند / تلاش برای خارج کردن ساکنان شهر محاصره شده ماریوپل برای دومین بار شکست خورد / روسیه و اوکراین دوشنبه مذاکره را از سر می‌گیرند
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
 به گزارش کبنا، عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز یکشنبه وارد یازدهمین روز خود شد. روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی تصریح کرد: «تصمیم برای انجام عملیات ویژه در اوکراین تصمیمی دشوار بود». پوتین افزود: «موضع غرب در قبال اوکراین تئاتری پوچ است که سیاه را سفید و سفید را سیاه می‌نامد. روسیه حضور شبه‌نظامیان از خاورمیانه (غرب آسیا) در اوکراین را مشاهده کرده است، آن‌ها از دستگاه‌های انتحاری علیه ارتش روسیه استفاده می‌کنند؛ اما موفق نشدند. تحریم‌ها علیه روسیه همانند اعلان جنگ است».
 در همین حال، وزارت خارجه روسیه نیز روز گذشته بیانیه‌ای را در انتقاد از سیاست‌های ناتو و نیز اتحادیه اروپا در قبال بحران اوکراین صادر کرد. این وزارتخانه در بیانیه خود تأکید کرد: «مسکو از اتحادیه اروپا و کشورهای ناتو می‌خواهد تا از پمپاژ سلاح به رژیم کی‌یف دست بردارند». سامانه‌های استینگر که توسط غرب به اوکراین ارسال می‌شود ممکن است به دست تروریست‌ها بیفتد.

  آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

اخبار روز هفتم را اینجا بخوانید

اخبار روز هشتم را اینجا بخوانید

اخبار روز نهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دهم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین

«فیلسوف دیوانه» پوتین و نظریه پرداز جنگ اوکراین
 
روس‌ها نگذاشتند برجام قبل از حمله به اوكراين امضا شود
پوتین به ماکرون؛ روسیه از طریق مذاکره یا جنگ به اهداف خود دست خواهد یافت
کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواسته تا به عملیات نظامی این کشور در اوکراین خاتمه دهد و از ایمنی و امنیت سایت‌های هسته‌ای اوکراین حفاظت کند.
 به گزارش رویترز، کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل مکرون امروز گفت‌وگویی تلفنی حدوداً ۲ ساعته با ولادیمیر پوتین داشته است.
 بر اساس این گزارش، مکرون از پوتین خواست که به عملیات نظامی در اوکراین خاتمه دهد و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.
 در همین حال، پوتین نیز موافقت خود را با گفت و گو با اوکراین و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای اعلام کرد.
 رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که کشورش قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای اوکراین را ندارد.
 پوتین همچنین هرگونه حمله نیروهای روسیه به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی در اوکراین را رد کرد.
 بر اساس اعلام کاخ الیزه، رئیس جمهوری روسیه به همتای فرانسوی خود اعلام کرد که اهداف روسیه در اوکراین چه با جنگ و چه از طریق گفت و گو محقق خواهد شد.
 رییس جمهور فرانسه از قبل از آغاز عملیات روسیه در اوکراین به طور مرتب با همتای روس خود در ارتباط بوده و در طول ۱۱ روز گذشته نیز در تلاش بوده تا رهبران مسکو را متقاعد به توقف عملیات نظامی کند.
 رییس جمهور روسیه همزمان امروز اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور در خاک اوکراین تا زمانی که کی‌یف به مبارزات خود ادامه دهد، متوقف نخواهد شد. این در حالی است که برای دومین روز متوالی تلاش‌های بین‌المللی گسترده‌ای برای تخلیه شهر ماریوپل از شهروندان در جریان است که تاکنون ناموفق بوده است.

 پوتین این اظهارات را در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرد. اردوغان خواستار آتش بس مورد نظر سازمان ملل شده است. سازمان ملل متحد پیش بینی کرده که از زمان آغاز این جنگ، اروپا شاهد سریع‌ترین رشد پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.
 بلینکن از وجود گزارش‌هایی «بسیار معتبر» از جنایت جنگی روسیه در اوکراین خبر داد 
نتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، از وجود گزارش‌هایی «بسیار معتبر» درباره ارتکاب «جنایت جنگی» به دست روسیه در اوکراین خبر داد.
 وی با تأکید بر این که ایالات متحده در حال «بازبینی» این اطلاعات است، گفت: «ما اطلاعات بسیار معتبری در مورد حملات عمدی به غیرنظامیان دیده‌ایم که جنایت جنگی محسوب می‌شود».
شبکه جهانی بی‌بی‌سی پخش برنامه در روسیه را متوقف کرد
بی‌بی‌سی روز یکشنبه اعلام کرد که شبکه خبری بین‌المللی آن، بی‌بی‌سی ورلد نیوز، به دلیل از سرکوب رسانه‌ها در روسیه از زمان آغاز مداخله نظامی در اوکراین، پخش برنامه‌های خود در روسیه را متوقف کرده است.
 ویکتوریا دربی‌شایر، مجری این شبکه اعلام کرد: «پخش اخبار جهانی بی‌بی‌سی، کانالی که در خارج از بریتانیا تماشا می‌کنید و شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی است، در روسیه متوقف شد.»
 سخنگوی این رسانه بریتانیایی گفت که این کانال از روز شنبه دیگر در روسیه در دسترس نیست.
 وی افزود: «ما متاسفیم که بینندگان روسی ما از دسترسی به اطلاعات موثق و بی‌طرفانه در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند، محروم می‌شوند.»
 بی‌بی‌سی روز جمعه پس از تصویب قانون جرم‌انگاری و مجازات سنگین زندان برای انتشار «اطلاعات نادرست درباره ارتش»، به طور موقت کار روزنامه‌نگاران خود در روسیه را برای اطمینان از «ایمنی» آن‌ها تعلیق کرده بود.
 این رسانه تصریح کرده بود که به اطلاع‌رسانی به زبان روسی از خارج از روسیه ادامه خواهد داد.
بلینکن: اوکراین حتی در صورت کشته شدن زلنسکی هم مقاومت می‌کند 
آنتونی بلینکن در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت که اوکراینی‌ها حتی در صورت کشته شدن ولودیمیر زلنسکی به دست روسیه، از مقاومت دست برنمی‌دارند.
 خبرنگار سی‌ان‌ان از بلینکن پرسید: «رئیس جمهوری زلنسکی بارها گفته است که شاید این روزها، آخرین روزهای عمرش باشد. اگر روس‌ها او را بکشند، تکلیف چیست؟» و وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: «در جریان سفرم به بالکان و گفتگو با وزیر خارجه اوکراین، مطلع شدم که آنها طرح‌هایی دارند که حتی اگر زلنسکی کشته شود بتوانند همچنان به نبرد و بسیج همگانی اوکراینی‌ها ادامه بدهند.»
پوتین: اوکراین باید در مذاکرات واقعیت را ببیند 
به گزارش رویترز به نقل از مقامات کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواستار تغییر رویکرد اوکراین در گفت‌وگوهای مستقیم شد.
 کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خواسته خود از اوکراین را مطرح کرده است.
 پوتین گفته است: «این امید هست که نمایندگان اوکراین در دور بعدی مذاکرات رویکرد سازنده‌تری اتخاذ کنند و واقعیت جدیدی که ایجاد شده را در نظر گیرند.»
 آمریکا به کمک لهستان به اوکراین جنگنده می‌دهد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه در جریان بازدید از مولداوی گفت کشورش «فعالانه» روی توافقی با لهستان با موضوع ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه کار می‌کند.
 پیش از این رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند که لهستان طبق این توافقنامه می‌تواند جت‌های جنگنده خود از نوع میگ ۲۹ ساخت شوروی سابق را که خلبانان اوکراینی با آنها آشنا هستند به اوکراین تحویل دهد و در برابر، از ایالات متحده جنگنده‌های اف ۱۶ بگیرد.
 اکنون وزیر امور خارجه آمریکا گفته که این احتمال در حال بررسی است.
 بلینکن به خبرنگاران گفت: «نمی‌توان در مورد جدول زمانی صحبت کرد، اما فقط می‌توانم بگویم که ما بسیار بسیار فعالانه به آن نگاه می‌کنیم.» 
وی افزود: «ما اکنون به طور فعال در حال بررسی موضوع هواپیماهایی هستیم که لهستان می‌تواند به اوکراین بدهد و این که اگر لهستان تصمیم به دادن هواپیماهایش بگیرد، ما چگونه می‌توانیم جبران کنیم.»
 تلاش برای خارج کردن ساکنان شهر محاصره شده ماریوپل برای دومین بار شکست خورد 
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که تلاش کرده بود تا کریدور امنی را برای خروج غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین ایجاد کند، روز یکشنبه اعلام کرد که دومین عملیات خروج ساکنان بار دیگر متوقف شده است.
 کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در میان صحنه‌های ویرانگر رنج انسانی در ماریوپل، امروز نیز تلاش برای خارج کردن حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شهر متوقف شد».

 کار خارج کردن و انتقال شهروندان محاصره شده ماریوپل در روز شنبه به دلیل حملات شدید روسیه متوقف شده بود.
 روسیه و اوکراین دوشنبه مذاکره را از سر می‌گیرند
مذاکره‌کنندگان می‌گویند که گفتگوهای اوکراین و روسیه روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود.
 دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی در حساب کاربری رسمی خود در فیس بوک اعلام کرد که هیئت‌های اوکراین و روسیه فردا دور سوم مذاکرات را برگزار خواهند کرد.
 آراخامیا جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نکرده است.
 تاس، خبرگزاری دولتی روسیه نیز روز یکشنبه گزارش داد که لئونید اسلوتسکی، مذاکره‌کننده روسی در جریان پخش زنده در کانال یوتیوب «اسلاویو» تأیید کرد که دور سوم مذاکرات روزم هفتم مارس برگزار می‌شود.
 به گزارش تاس، اسلوتسکی پیش‌تر به شبکه دولتی روسیه ۲۴ گفته بود که «در دور دوم، طرف اوکراینی قابلیت خود برای مذاکره را نشان داده است».
 به گزارش تاس، اسلوتسکی گفت: «آن‌ها متوجه هستند که جان مردم در خطر است. این اولویت مشترک ما است. حداقل در طول مذاکرات این گونه بود.»
 آراخامیا و اسلوتسکی نگفتند که مذاکرات در کجا انجام خواهد شد.
 نزدیک به یک میلیون پناهجوی اوکراینی در لهستان 
شمار افرادی که از اوکراین گریخته و وارد لهستان شده‌اند در آستانه عبور از مرز یک میلیون نفر است. تنها روز شنبه ۵ مارس مرزبانان لهستان از ورود بی‌سابقه ۱۲۹ هزار نفر به این کشور خبر دادند. با احتساب این آمار، شمار کل آوارگانی که از جنگ اوکراین فرار کرده و در لهستان پناه جسته‌اند، به ۹۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.
 زلنسکی: فرودگاه غیرنظامی در غرب کی‌یف کاملاً ویران شده است
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که فرودگاه غیرنظامی در شهر وینیتسا در حدود ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی کی‌یف بوسیله موشک‌های روسی به طور کامل ویران شده است.
 کی‌یف: روسیه در اندیشه تصرف سومین نیروگاه اتمی اوکراین است 
مقامات کی یف در تماس با آمریکایی‌ها گفتند که روسیه قصد دارد سومین نیروگاه اتمی اوکراین را محاصره و به تصرف درآورد
 بازداشت ۸ هزار نفر در روسیه در تظاهرات ضد جنگ 
یک گروه مستقل حقوق بشری روسیه، می‌گوید که بیش از ۶۰۰ نفر در تظاهرات علیه جنگ در ۲۱ شهر روسیه بازداشت شده‌اند. تظاهرات امروز در روسیه با فراخوان الکسی ناوالنی، چهره مخالف زندانی، صورت گرفت که خواستار اعتراض روس‌ها علیه جنگ در اوکراین شد. حداقل ۸۰۰۰ معترض، از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۱۱ روز پیش، در این کشور زندانی یا بازداشت شده‌اند.
 دومینیک راب: ممکن است جنگ روسیه چند ماه یا چند سال طول بکشد 
معاون نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه جنگ روسیه علیه اوکراین ممکن است چند ماه یا چند سال به طول انجامد، گفت مقام‌های ارتش پوتین در اوکراین در صورت پیروی از دستورات "غیرقانونی" رئیس‌جمهوری روسیه بابت ارتکاب "جرائم جنگی به او در زندان ملحق خواهند شد
 سومین گفتگوی تلفنی بنت و زلنسکی ظرف ۲۴ ساعت اخیر 
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل امروز (یکشنبه) برای بار سوم ظرف ۲۴ ساعت اخیر با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگوی تلفنی کرد
 زلنسکی: روسیه آماده بمباران شهر «اودسا» می‌شود 
رئیس‌جمهور اوکراین گفته نیروهای روسیه در حال آماده‌شدن برای بمباران شهر جنوبی اودسا هستند.
 تماس تلفنی اردوغان و پوتین درباره اوکراین 
روسای جمهور ترکیه و روسیه درباره آخرین تحولات اوکراین به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند
 شورای شهر ماریوپل: آتش بس موقت جدیدی در این شهر به اجرا درآمده 
شورای شهر ماریوپل اعلام کرده که آتش بسی موقت از ساعت ۱۰: ۰۰ الی ۲۱: ۰۰ به وقت محلی (۸: ۰۰ الی ۱۹: ۰۰ گرینویچ) در این شهر اعلام شده است.
 ارتش اوکراین: بیش از ۱۱ هزار سرباز روسی کشته شدند
ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین یکشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفند) اعلام کرد، از زمان شروع جنگ در ۲۴ فوریه تا کنون بیش از ۱۱ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند. روز شنبه این آمار بالغ بر بیش از ۱‌۰ هزار کشته بود.
 سازمان جهانی بهداشت: به مراکز درمانی اوکراین حمله شده است 
سازمان جهانی بهداشت خبر حمله به چند مرکز درمانی در اوکراین را تأیید کرده است. تدروس آدهانوم، رئیس این سازمان در توییتی با تأیید چند مورد از این حملات نوشته است که موارد بیشتر در دست بررسی قرار دارد.
 سفر هیئت آمریکایی به ونزوئلا، دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان، در بحبوحه جنگ روسیه علیه اوکراین 
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مقامات آمریکا از توسعه روابط میان مسکو و کاراکاس نگران هستند و به همین منظور یک هیئت آمریکایی برای دیدار با نمایندگان نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا راهی این کشور شده است. این هیئت آمریکایی که روز گذشته به ونزوئلا سفر کرده شامل نمایندگان بلندپایه وزارت خارجه و کاخ سفید است که طی سالهای اخیر بی سابقه بوده است.
 اوکراین: روسیه از آغاز جنگ ۸۸ هواپیمای خود را از دست داده
وزارت دفاع اوکراین گزارش روزانه خود را درباره درگیری‌ها منتشر کرده که مهم‌ترین نکات آن عبارت است از:
نیروهای روسیه از زمان آغاز جنگ ۸۸ هواپیما و هلی کوپتر را از دست داده انند
 تعدادی از خلبانان روسی اسیر شده‌اند
 نیروهای مسلح اوکراین به دفاع از شهر بندری ماریوپل در جنوب شرق ادامه می‌دهند
 "مقدار قابل توجهی" از تجهیزات روسی در منطقه میکولایف، در جنوب در نزدیکی اودسا به تصرف نیروهای اوکراین درآمده است
 سفر غیرمترقبه نخست‌وزیر اسرائیل به مسکو برای میانجی‌گری؟ 
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، برای دیدار و مذاکره با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر کرده است. رسانه‌های اسرائیل این سفر غیرمترقبه را کوشش برای میانجی‌گری در جنگ روسیه علیه اوکراین ارزیابی کرده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل در روز هشتم از تهاجم روسیه به اوکراین گفته بود باید رهبرانی پیدا شوند که رهبران روسیه و اوکراین را از میدان نبرد به پای میز مذاکره بیاورند
 کریدورهای بشردوستانه در «ماریوپول» و «ولنوواخا» باز می‌شود 
خبرگزاری «اینترفکس» نوشته کریدورهای بشردوستانه صبح امروز (یکشنبه) در شهرهای ماریوپول و ولنوواخا اوکراین باز می‌شود.
 مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت شیل آمریکا: تحریم انرژی روسیه قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار می‌رساند 
مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت شیل آمریکا ضمن تاکید بر عدم توانایی آمریکا در جایگزین کردن نفت روسیه هشدار داد تحریم نفت و گاز روسیه قیمت نفت را تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه بالا می‌برد.
 بلینکن در مرز لهستان با وزیر خارجه اوکراین دیدار کرد 
بلینکن، وزیر خارجه اوکراین که برای ابراز همبستگی با اوکراین در منطقه به سر می‌برد، حدود ۴۵ دقیقه تحت تدابیر امنیتی شدید در مرز لهستان با همتای اوکراینی خود کولبا دیدار کرد و دو طرف در مورد افزایش فشار بین‌المللی بر روسیه با کمک تسلیحاتی بیشتر به کی‌یف رایزنی کردند.
 معاون وزیر خارجه اوکراین: درحال مذاکره با چند دولت دیگر برای میانجیگری جهت پایان جنگ هستیم 
معاون وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد، این کشور مذاکراتی با چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری آنها برای پایان جنگ دارد.
 آمینه جبار، معاون وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: ما مذاکراتی با چین و چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری برای پایان جنگ داریم. عربستان، ترکیه و اسرائیل با پایان روز دهم جنگ روسیه علیه اوکراین پیشنهاد میانجیگری را برای توقف درگیری‌ها داده‌اند.
 وی گفت: این پیشنهادها همچنان در دست بررسی است. ما به دنبال ساختارهای مختلفی برای حل نزاع و توقف جنگ هستیم.
 مکالمه تلفنی جو بایدن با رییس جمهوری اوکراین 
کاخ سفید از تماس تلفنی جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین خبر داده است. بنا بر اعلام کاخ سفید، این مکالمه به مدت ۳۰ دقیقه طول کشیده است. بنابر اعلام کاخ سفید، بایدن از تلاش برای تصویب کمک‌های بیشتر به اوکراین در کنگره خبر داده است.
 توییتر حساب حامیان پوتین را مسدود کرد 
شرکت توییتر اعلام کرد حساب کاربری افرادی را که از هشتگ "ایستاده با پوتین" حمایت کرده‌اند، مسدود کرده است.
 زلنسکی: مردم اوکراین به خیابان‌ها بروند و به نیروهای روسیه حمله کنند 
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از مردم این کشور خواست در مقابل نیروهای روسیه به مقاومت ادامه دهند.
 به گزارش "سی ان ان" زلنسکی شنبه شب در یک پیام ویدیوئی در فیس بوک خطاب به مردم اوکراین گفت: در تمام شهرهای اوکراین، مردم باید به خیابان‌ها بروند و به نیروهای روسیه حمله کنند.
 رئیس جمهور اوکراین ضمن تقدیر از مقاومت مردم اوکراین اعلام کرد،"اوکراینی‌ها کشور خود را به دشمن نمی‌دهند. باز پس‌گیری هر وجب از خاک کشور ما، یک گام به سمت پیروزی است."

----------------------------------------------------------------------------------
وزارت دفاع استرالیا خبر داد: ارسال تجهیزات نظامی و دارویی به اوکراین

 وزارت دفاع استرالیا خبر داد: دولت کانبرا، یک فروند بوئینگ سی -۱۷ گلوب مستر، که از بزرگترین هواپیماهای باربری جهان است، تجهیزات نظامی و محموله‌های دارویی به اوکراین فرستاد.
 هدف از اعزام تروریست از سوریه به اوکراین طولانی‌تر کردن بحران است
 «حسام طالب» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی لبنان سخنانی را در خصوص بحران اوکراین مطرح کرد. وی از نقش سازمان ناتو در قبال این بحران به شدت انتقاد کرد و آن را غیر سازنده خواند.
 بر اساس این گزارش، کارشناس و تحلیلگر لبنانی در این خصوص اظهار داشت: هدف اصلی و اساسی سازمان ناتو از انتقال تروریست‌های تکفیری از سوریه به اوکراین، طولانی‌تر کردن بحران این کشور است.
 وی افزود: نباید رابطه میان تروریست‌های سوریه و دولت اوکراین را فراموش کرد. از زمان آغاز بحران سوریه، دولت اوکراین از گروه‌های تروریستی در آنجا حمایت تسلیحاتی به عمل آورد. اوکراین تسلیحات اروپایی را در اختیار تکفیری‌ها قرار داد. 
این شخصیت لبنانی اظهار داشت: سازمان ناتو، گروه‌های تروریستی را وارد اوکراین کرده‌اند. این گروه‌ها عمدتاً از سوریه وارد اوکراین شده‌اند. ترکیه نقش مهمی در انتقال تکفیری‌ها از سوریه به اوکراین ایفا کرده و می‌کند.
حمله روسیه به اوکراین
 سفیر روسیه در واشنگتن: لفاظی ضد روسی در آمریکا به مرز پوچی رسیده است
 آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن درباره اظهارات سناتور ریک اسکات که معتقد است نیروهای آمریکایی باید به اوکراین وارد شوند، گفت: لفاظی‌های ضد روسی در آمریکا به مرز پوچی رسیده است. سیاستمداران آمریکایی متوجه مفهوم گفته‌های خود نیستند. شعارهایی که در واشنگتن شنیده می‌شود بیش از پیش غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و از همه مهم‌تر برای امنیت بین‌المللی به شدت خطرناک می‌شود.
 لهستان و ایالات متحده در حال بررسی تأمین هواپیماهای دوران شوروی برای کمک به اوکراین هستند
 گزارش‌ها حاکی از آن است که لهستان و ایالات متحده در حال بررسی تأمین هواپیماهای دوران شوروی برای کمک به اوکراین هستند. وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است، گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی قراردادی است که بر اساس آن لهستان می‌تواند در ازای دریافت جنگنده‌های F-16 از ایالات متحده، هواپیماهای دوران شوروی را در اختیار اوکراین قرار دهد.
حمله روسیه به اوکراین
  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: فقط چین می‌تواند میانجیگر بین روسیه و اوکراین باشد
 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: چین باید بین روسیه و اوکراین میانجیگری کند، زیرا کشورهای غربی نمی‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند. بورل به روزنامه اسپانیایی آل موندو، در مورد نیاز به یک میانجی برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین گفت: هیچ جایگزینی وجود ندارد. من مطمئن هستم که باید چین باشد. 
وی افزود: دیپلماسی مؤثر در این مورد نمی‌تواند اروپایی یا آمریکایی باشد، دیپلماسی چین در اینجا می‌تواند مؤثر باشد. بورل افزود: واضح است که اتحادیه اروپا و آمریکا نمی‌توانند میانجیگری کنند. وی احیای دیپلماسی چهارجانبه نرماندی شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان را رد کرد.
 اسپوتنیک اعلام کرد؛ ۷۱ درصد مردم روسیه از حمله به اوکراین حمایت می‌کنند
 نظرسنجی انجام شده توسط آژانس VTsIOM نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از شهروندان روسیه مطمئن هستند که اوضاع با عملیات نظامی در اوکراین به خوبی پیش می‌رود و کاملاً از آن حمایت می‌کنند. همچنین نتایج این نظرسنجی آماری تأیید کرد که ۸۴ درصد از روس‌ها کاملاً به ارتش روسیه اعتماد دارند.
 همچنین ۴۶ درصد از شهروندان معتقدند که این عملیات برای محافظت از روسیه و جلوگیری از استقرار پایگاه‌های نظامی ناتو در اوکراین ضروری است و ۱۸ درصد از آنها محافظت از ساکنان جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را در برابر بمباران مداوم اوکراین مهم می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1