تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۴۵۳۰۱
در هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه با ۱۴۱ رای موافق / مذاکره‌کننده روس: برقراری آتش‌بس در دستور کار مذاکره با هیات اوکراینی است / مقامات اوکراین: بیش از ۲ هزار غیرنظامی طی یک هفته جنگ کشته شدند / روسیه به دنبال بازگرداندن رئیس جمهوری مخلوع اوکراین / روسیه: بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین را در اختیار گرفتیم / لاوروف: جنگ جهانی سوم یک جنگ اتمی است / پارلمان اروپا درخواست عضویت اوکراین را پذیرفت

۰
تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه با ۱۴۱ رای موافق / مذاکره‌کننده روس: برقراری آتش‌بس در دستور کار مذاکره با هیات اوکراینی است / مقامات اوکراین: بیش از ۲ هزار غیرنظامی طی یک هفته جنگ کشته شدند / روسیه به دنبال بازگرداندن رئیس جمهوری مخلوع اوکراین / روسیه: بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین را در اختیار گرفتیم / لاوروف: جنگ جهانی سوم یک جنگ اتمی است / پارلمان اروپا درخواست عضویت اوکراین را پذیرفت
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. جدایی طلبان دونتسک اعلام کردند شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین را محاصره کرده‌اند. نیروهای جمهوری خودخوانده لوهانسک هم اعلام کردند که ۴۰ منطقه مسکونی را از سیطره نظامیان اوکراین آزاد کردند.
به گزارش کبنا، عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز چهارشنبه وارد هفتمین روز خود شد حال آنکه همزمان با تداوم حملات سنگین علیه کی‌یف، پیشروی نیروهای روس در جنوب اوکراین بسیار محسوس است. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، نظامیان روس در حال حاضر وارد شهر «خرسون» شده‌اند. در عین حال، بلوک غرب حلقه محدودیت‌های خود را علیه مسکو تنگ‌تر می‌کند. تا این لحظه، شاهد بسته شدن حریم هوایی اتحادیه اروپا و آمریکا به روی هواپیماهای روسیه، قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه از سامانه سوئیفت و اعلام جنگ اقتصادی علیه مسکو بوده‌ایم.
 همزمان، برخی کشورها مانند ترکیه و چین هر یک به نوبه خود، اعمال تحریم را غیرسازنده عنوان کرده و از تلاش برای باز گذاشتن مسیرهای دیپلماتیک رفع بحران سخن می‌گویند. بعد از نشست روز دوشنبه هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس، انتظار می‌رود که امروز چهارشنبه نیز شاهد دور دیگری از گفتگوها باشیم. این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، به رسمیت شناختن مالکیت مسکو بر کریمه، بی طرفی اوکراین و عدم تلاش برای هسته‌ای شدن را از شروط خود برای پایان دادن به اقدام نظامی در اوکراین عنوان می‌کند. همزمان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، بخش زیادی از سخنرانی سالانه خود را به خط و نشان کشیدن علیه همتای روس اختصاص داد. 
بنا براین گزارش، در شش روز اول این جنگ صدها تن از مردم و نظامیان اوکراینی کشته شدند و صدها هزار نفر هم این کشور را ترک کرده‌اند.
 همچنین در روز پنجم جنگ، دور اول مذاکرات بین روسیه و اوکراین هم در بلاروس برگزار شد اما هنوز نتیجه خاصی نداده.

 آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین

زلنسکی: حدود ۶ هزار نظامی روسی کشته شده‌اند 

در ذهن «ولادیمیر پوتین» چه می‌گذرد؟

---------------------------------------------------
زلنسکی: یک ائتلاف جهانی ضد پوتین تشکیل شده است
رئیس جمهور اوکراین:  نتایج رای گیری در سازمان ملل نشان می دهد که یک ائتلاف جهانی ضد پوتین تشکیل شده است.
سلاح‌های آلمان به اوکراین تحویل داده شد
به دنبال تصمیم آلمان مبنی بر ارسال سلاح‌های تدافعی به اوکراین، بر اساس آخرین خبرها ۵۰۰ موشک زمین به هوای "استینگر" و ۱۰۰۰ آر‌پی‌جی ضدتانک از انبار ذخیره ارتش آلمان به منطقه جنگی اوکراین رسیده و تحویل داده شده‌اند.
مقام اوکراینی: ۲۱ نفر در بمباران خارکیف کشته شدند
یک مقام اوکراینی روز چهارشنبه گفت ۲۱ نفر در بمباران خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین کشته شدند. وی افزود که در جریان این حملات ۱۱۲ نفر مجروح شده‌اند.
او همچنین مدعی شد که چند جنگنده روسی سرنگون شده‌اند.
وزارت دفاع روسیه کشته شدن نزدیک به ۵۰۰ نظامی روس را تائید کرد
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نزدیک به ۵۰۰ نظامی این کشور در جریان جنگ در اوکراین کشته شده‌اند.
بنا به اعلام این وزارتخانه ۴۹۸ نظامی روس کشته و ۱۵۹۷ سرباز دیگر مجروح شده‌اند. این ارقام در حالی اعلام می‌شود که وزارت دفاع روسیه تاکنون آماری تلفات جانی ارتش این کشور در اوکراین را اعلام نکرده بود.
تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه با ۱۴۱ رای موافق
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۱ رای موافق قطعنامه ای درباره بحران اوکراین و در محکومیت روسیه تصویب کرد.
تنها پنج کشور روسیه، سوریه، کره شمالی، بلاروس و اریتره به قطع نامه ممع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند.
چین و ایران نیز رای ممتنع دادند.
لاوروف: حاکمیت ما بر کریمه قابل مذاکره نیست
وزیر خارجه روسیه: حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه غیرقابل مذاکره است.
تعیین آینده مرزها با اوکراین باید به گونه‌ای باشد که هیچ سلاحی از سمت اوکراین روسیه را تهدید نکند.
اوکراین از تکنولوژی و امکاناتی برخوردار است که به این کشور امکان ساخت سلاح هسته‌ای را می‌دهد.
مذاکره‌کننده روس: برقراری آتش‌بس در دستور کار مذاکره با هیات اوکراینی است
یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده روسیه روز چهارشنبه گفت که برقراری آتش‌بس در اوکراین در دستور کار دور جدید مذاکرات با هیات این کشور است.
این مقام روس افزود که هیات مذاکره‌کننده اوکراین قرار است روز پنجشنبه در بلاروس با هیات روسیه مذاکره کند.
بایدن: تلاش می‌کنیم با چین درباره اوکراین تماس داشته باشیم / منع واردات نفت و گاز روسیه مطرح است
رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، واشنگتن تلاش می‌کند تماس‌های غیرمستقیمی با چین درباره وضعیت اوکراین داشته باشد.
به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: تمام راه حل‌ها درباره امکان ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه روی میز است.
بایدن افزود: ما با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تماس هستیم و او به تنهایی کسی است که تصمیم می‌گیرد در کی‌یف بماند یا نماند.
رئیس‌جمهوری آمریکا، روسیه و ولادیمیر پوتین را متهم کرد که مناطق غیرنظامی را در جنگ علیه اوکراین هدف می‌گیرند.
وی اظهار کرد: صحبت از وقوع جرائم جنگی در اوکراین زود است؛ اما ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم.
بایدن افزود: تصمیم درباره حضور دائم آمریکا در لهستان مساله‌ای است که به دست ناتو است.
وزارت دادگستری آمریکا بیش از ۱۰ دادستان را مامور تعقیب الیگارک‌های «فاسد» روس کرد
وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۰ دادستان را مامور تعقیب قضایی الیگارک‌های «فاسد» روس کرده است.
 جانسون: پوتین مرتکب جنایت جنگی شده است
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیایی در پارلمان این کشور گفت: «آنچه که ما تاکنون از رژیم ولادیمیر پوتین دیده‌ایم، در مورد به کار گرفتن سلاح علیه غیرنظامیان بی‌گناه (...) از نظر من می‌توان از هم الان آن را کاملا به عنوان جنایت جنگی ارزیابی کرد.»
بایدن: تحریم نفت روسیه روی میز است
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم واردات نفت از روسیه در دستور کار واشنگتن قرار دارد، اظهار داشت «هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته‌ایم.»
تعداد بیشتری از ایستگاه‌های متروی کی‌یف به پناهگاه غیرنظامیان تبدیل شد
تعداد بیشتری از ایستگاه‌های متروی کی‌یف، پایتخت اوکراین تبدیل به پناهگاه غیرنظامیان شده است. بسیاری از شهروندان از بیم تیراندازی‌ و گلوله‌باران‌ها به ایستگاه‌های مترو در زیرزمین پناه می برند.
بیمارستان‌های کی‌یف نیز بیماران به زیرزمین منتقل کرده‌اند.
روسیه احتمال قطع روابط بین مسکو و لندن را رد نکرد
سفیر روسیه در بریتانیا، قطع کامل روابط دیپلماتیک بین دو کشور در زمینه تحولات پیرامون بحران اوکراین را رد نکرد.
 آندری کلین در اظهاراتی به شبکه «روسیه ۲۴» گفت: هر لحظه احتمال قطع روابط دیپلماتیک بین دو طرف وجود دارد، ولی ما در حال جنگ نیستیم و قطع روابط دیپلماتیک به این معنی است که نه تنها ما، بلکه سفارت انگلیس در مسکو نیز مجبور خواهد شد روسیه را ترک کند.
سفیر روسیه به لغو همه فعالیت‌های عمومی با حضورش در لندن اشاره کرد و گفت: قرار بود دیروز در پارلمان سخنرانی کنم، که این سخنرانی لغو شد. قرار بود روز جمعه در دانشکده اقتصاد لندن هم سخنرانی کنم که لغو شد.
دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که امروز چهارشنبه در تماسی تلفنی با لیز تراس همتای انگلیسی خود، بر سر تحریم‌های جدید علیه روسیه به توافق رسیده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در توییتر اعلام کرد که با بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا صحبت کرده و درباره «اقدامات هماهنگ» علیه روسیه گفت‌وگو کرده است.
اتحادیه اروپا ۲۲ مقام نظامی ارشد بلاروس را تحریم کرد
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۲ مقام نظامی ارشد بلاروس به دلیل کمک به روسیه برای حمله به اوکراین تحریم کرد.
اداره هوانوردی آمریکا تهدید کرد سد راه هواپیماهای روسیه شود
اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد، احتمالا سد راه هواپیماهای روسیه در حریم هوایی آمریکا شده و کادر پرواز آنها را بازداشت کند.
به گزارش  خبرگزاری اسپوتنیک، اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، رهگیری هواپیماهایی که از دستورات سرپیچی کرده و نیز بازداشت خلبانان و کادر پرواز و بازجویی آنها از سوی مسؤولان مجری قانون یا مسؤولان امنیتی مجاز است.
در این بیانیه اشاره شده است: هواپیماهای شرکت‌کننده در فعالیت‌های انسانی که مقامات پرواز با آنها موافقت کرده‌اند و نیز هواپیماهایی که برای اهداف دیپلماتیک استفاده می‌شوند، استثنا خواهند شد؛ اما ضروری است که اجازه لازم را از وزارت حمل و نقل دریافت کنند.
این در حالی است که ایرباس فرانسه نیز از توقف تمام خدمات فنی و فعالیت در تاسیسات موجود در خاک روسیه خبر داد.
زیمنس آلمان فعالیت خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورد
وال استریت ژورنال:  زیمنس آلمان فعالیت خود در روسیه در زمینه فناوری و انرژی را به حالت تعلیق درآورد.
اوکراین خطاب به مادران اسرای روس: بیائید فرزندانتان را تحویل بگیرید
دولت اوکراین روز چهارشنبه از مادران آن دسته از سربازان روس که به اسارت نیروهای اوکراینی درآمدند خواست با سفر به اوکراین فرزندانشان را تحویل بگیرند.
 در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است که ده‌ها نفر از ابتدای حمله روسیه به اسارت نیروهای اوکراین درآمده‌اند. 
 وزارت دفاع اوکراین تاکید کرده است که آن دسته از مادران اسرا که برای تحویل گرفتن فرزندانشان به کی‌یف بروند می‌توانند فرزندانشان را تحویل بگیرند.

روسیه به دنبال بازگرداندن رئیس جمهوری مخلوع اوکراین است
یک پایگاه خبری در اوکراین به نقل از منابع اطلاعاتی اوکراین که نام آنها فاش نشده، گفته‌ روسیه می‌خواهد ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین را که پس از تظاهرات خیابانی سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از قدرت برکنار شد، دوباره به قدرت برگرداند.
اتریش: بسته چهارم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه روی میز است
الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال تهیه بسته چهارم تحریم ها علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین است.
به گزارش  خبرگزاری تاس، وی افزود: ما تحریم هایی قوی اعمال کرده ایم و روی بسته چهارم کار می کنیم.
شالنبرگ با اشاره به نشست ویژه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه تاکید کرد که به باور وی، اقدامات محدود کننده علیه روسیه تا همین جا هم تاثیرگذار بوده است.
وی گفت: راه های مبادلاتی بسته شده، روبل به طور قابل توجهی در حال سقوط است و اتحادیه اروپا برای اولین بار قدرت خود را به رخ کشیده است.
اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۴ چندین بسته تحریمی مالی و اقتصادی در مورد روسیه وضع کرده، در یک هفته اخیر نیز تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید کرده است.
در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با انتقاد از نقش منفی اتحادیه اروپا در رویدادهای سال‌های اخیر در اوکراین از جمله حمایت از تغییر حکومت در این کشور در سال ۲۰۱۴، از بروکسل بخاطر تصمیم برای تحویل تسلیحات به کی‌یف انتقاد و اعلام کرد که مسکو به تحریم‌های اروپا پاسخ سخت می‌دهد.
مقام‌های اوکراینی: بندر ماریوپول زیر آتش سنگین ارتش روسیه قرار دارد
مقامات اوکراین روز چهارشنبه اعلام کردند که بندر ماریوپول در جنوب شرقی این کشور زیر آتش سنگین نظامیان روس قرار دارد. بنا به همین گزارش امکان تخلیه مجروحان از ماریوپول به دلیل گلوله‌باران ممتد شهر وجود ندارد. 
 شهردار ماریوپول در گفتگو با تلویزیون اوکراین گفت: «ما می‌جنگیم و از دفاع از سرزمین مادری‌مان دست نمی‌کشیم.»
زلنسکی: هدف روسیه از بین بردن کامل اوکراین و تاریخ آن است
رئیس‌جمهور اوکراین گفت: هدف روسیه از حمله به اوکراین این است که این کشور و تاریخ آن را از بین ببرد.
به گزارش الجزیره، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز چهارشنبه و همزمان با هفتمین روز حمله روسیه به این کشور در یک ویدئوی ضبط شده تصریح کرد: روسیه به دنبال محو اوکراین، تاریخ و ملت آن است.
زلنسکی افزود: پاسخ غرب به روسیه کافی نیست؛ خواستار حمایت بین‌المللی بیشتر از جمله حمایت از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم.
رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: روس‌ها چیزی از کی‌یف و تاریخ آن نمی‌دانند، زیرا همگی دستور نابودی تاریخ، کشور و همه چیز ما را دریافت کرده‌اند.

اوکراین: بیش از ۲ هزار غیرنظامی طی یک هفته جنگ کشته شدند
نهاد مسئول در خدمات‌رسانی در امور اضطراری در اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از دو هزار غیرنظامی طی یک هفته جنگ در این کشور به دنبال حمله روسیه کشته شدند. بررسی این آمار به طور مستقل برای رسانه‌ها ممکن نیست. 
 مسکو: خطر درگیری مستقیم روسیه و ناتو وجود دارد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران گفت، خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو وجود دارد، اما مسکو در پی حل مشکلات از شیوه‌های دیپلماتیک است.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، سخنگوی دستگاخ دیپلماسی روسیه در زمینه تنش با اوکراین و دخالت ناتو گفت، خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو وجود دارد. البته روسیه از حل مسائل با ناتو از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حمایت می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود، سخنان ناتو مبنی بر اینکه ائتلاف به طور نظامی در اوضاع اوکراین مداخله نخواهد کرد نشان می‌دهد که آنها هنوز عقل سلیم دارند.
مسکو: خطر درگیری مستقیم روسیه و ناتو وجود دارد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران گفت، خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو وجود دارد، اما مسکو در پی حل مشکلات از شیوه‌های دیپلماتیک است.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، سخنگوی دستگاخ دیپلماسی روسیه در زمینه تنش با اوکراین و دخالت ناتو گفت، خطر درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو وجود دارد. البته روسیه از حل مسائل با ناتو از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حمایت می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود، سخنان ناتو مبنی بر اینکه ائتلاف به طور نظامی در اوضاع اوکراین مداخله نخواهد کرد نشان می‌دهد که آنها هنوز عقل سلیم دارند.
شهردار کی‌یف از ساکنان شهر خواست برای دفاع از پایتخت آماده شوند
شهردار کی‌یف به ساکنان این شهر هشدارداده که نیروهای روسی در حال حرکت به پایتخت اوکراین هستند و از مردم خواسته است در خانه بمانند و برای دفاع از شهر آماده شوند.
انتقال سفارت کره جنوبی از «کی یف» به محلی امن
خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت امورخارجه کره جنوبی اعلام کرد که محل سفارتش در کشور اوکراین را از شهر «کی یف» به محلی امن منتقل می‌کند.
پخش راشاتودی و اسپوتنیک در اروپا ممنوع شد
اتحادیه اروپا پخش و توزیع «راشاتودی» و «اسپوتنیک» را در اروپا ممنوع کرد.
احتمال قطع روابط انگلیس و روسیه
سفیر روسیه در انگلیس از احتمال قطع روابط دیپماتیک مسکو و لندن خبر داد و گفت تحریم‌های انگلیس علیه روسیه احتمالاً به تعطیلی سفارتخانه روسیه منجر شود و مسکو نیز اقدام متقابل انجام می‌دهد.
روسیه مدعی تصرف شهر خرسون شد
ارتش روسیه صبح چهارشنبه اعلام کرد که شهر بندری خرسون اوکراین واقع در جنوب این کشور در نزدیکی شبه جزیره کریمه را پس از درگیری‌های شدید در ساعات اخیر تصرف کرده است.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی نیروهای مسلح روسیه گفت: «یگان‌های ارتش روسیه کنترل کامل پایتخت منطقه‌ای خرسون را به دست گرفته‌اند.»
منطقه خرسون از آغاز تهاجم روسیه زیر حملات شدید قرار داشت.
ارتش روسیه پیش از این، یک بندر کلیدی دیگر در اوکراین به نام بردیانسک را تصرف کرده است و در حال حاضر به بندر ماریوپول حمله می‌کند.
اوکراین شب گذشته تایید کرد که نیروهای روسیه وارد این شهر شده‌اند اما گفته بود که همچنان کنترل شهر دست نیروهای اوکراینی است.
ادعای روسیه: بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین را در اختیار گرفتیم
روسیه مدعی شد که ارتش این کشور کنترل منطقه اطراف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین را در دست گرفته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با اعلام این مطلب گفت که نامه‌ای از روسیه دریافت کرده است مبنی بر اینکه کارمندان نیروگاه زاپروژیا به کار خود برای تامین ایمنی هسته‌ای و نظارت بر تشعشعات، ادامه می‌دهند.
سازمان ملل: نزدیک ۸۳۶ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند
طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، شمار پناهجویانی که از اوکراین به کشورهای همسایه رفته‌اند به رقم ۸۳۶ هزار نفر رسیده است. 
اتحادیه اروپا هفت بانک روسی را از «سوئیفت» خارج کرد
نشریه رسمی اتحادیه اروپا: تحریم‌های مربوط به حذف هفت بانک روسی از شبکه سوئیفت اجرایی شد.
ابراز نگرانی مدیرکل آژانس از کشیده شدن درگیری نظامی اوکراین به مراکز اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه اضطرای شورای حکام از وضعیت جاری در اوکراین ابراز نگرانی کرده است. مدیرکل آژانس کشیده شدن درگیری نظامی اوکراین به مراکز اتمی را خطرناک توصیف کرده است.
چین: به تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندیم
رئیس کمیته نظارت بر بانکداری و بیمه چین گفت پکن به تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندد و به همکاری عادی با طرف‌های مربوطه ادامه می‌دهد.
کی‌یف: دور دوم مذاکرات غروب امروز برگزار می‌شود
کی‌یف: دور دوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین غروب امروز برگزار می‌شود
منتقد پوتین خواستار تظاهرات در روسیه شد
آلکسی ناوالنی، منتقد ولادیمیر پوتین که هم اکنون در کشورش زندانیست خواستار برگزاری تظاهرات روزانه روسیه شده است.
کرملین: هیات روسی بعداز ظهر آماده دیدار با طرف اوکراینی است
سخنگوی کرملین:
 امروز بعد از ظهر احتمالاً، هیئت ما در محل، منتظر مذاکره کنندگان اوکراینی خواهد بود.
طرف روس آماده ادامه مذاکرات است.
تخریب یک ساختمان مسکونی در خارکف در بمباران روسیه
            
نظام وظیفه: تردد مشمولان سربازی مقیم اوکراین، بلامانع است
سازمان وظیفه اعلام کرد: با توجه به بروز جنگ و ناامنی در کشور اوکراین، کلیه مشمولان ایرانی غایب و غیر غایب مقیم کشور اوکراین، تا زمان آرام شدن شرایط می توانند بدون محدودیت به کشور تردد کنند.
لاوروف: جنگ جهانی سوم یک جنگ اتمی است
وزیرخارجه روسیه:
جنگ جهانی سوم، جنگ اتمی ویرانگر است. بایدن فردی باتجربه است که گفت هیچ جایگزینی برای تحریم‌ها به‌جز جنگ جهانی وجود ندارد.
رئیس جمهوری تایوان یک ماه حقوقش را به اوکراین اختصاص داد
 رئیس جمهوری تایوان امروز (چهارشنبه) گفت که او به همراه معاونش و نخست وزیر تایوان هر یک "حقوق یک ماهه خود" را به "کمک‌های بشردوستانه" در اوکراین اختصاص خواهند داد.
وزارت خارجه: ایرانیان باقی مانده در اوکراین به سرعت این کشور را ترک کنند
روابط عمومی وزارت امور خارجه از ایرانیانی که کماکان در شهرها و روستاهای اوکراین حضور دارند خواسته است به سرعت این کشور را از مرزهای رومانی، مولداوی، مجارستان، اسلواکی و لهستان ترک کنند.
اروپا تحریم‌های جدید علیه بلاروس اعمال می‌کند
نماینده دائم فرانسه در اتحادیه اروپا اعلام کرد نمایندگان این اتحادیه در خصوص تحریم‌های جدید علیه بلاروس توافق کردند و قرار است شماری از مقامات و شرکت‌های بلاروسی را در ارتباط با بحران اوکراین تحریم کنند.
هالیوود هم روسیه را تحریم کرد
پنج استودیوی بزرگ هالیوود در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، اکران فیلم‌های جدید خود را در سینماهای روسیه متوقف کردند.
لاوروف: اوکراین به دستور آمریکا برای دور جدید مذاکرات وقت‌کشی می‌کند
وزیر امور خارجه روسیه:
 آماده برگزاری دور دوم مذاکرات هستیم اما طرف اوکراینی به دستور آمریکا تعلل می کند.
روسیه اجازه نخواهد داد که اوکراین از سلاح هسته‌ای برخوردار شود.
حمله شهروندان اوکراین به یک خودروی نظامی روسیه در کوبانسک
                     

 ‍ ورود بیش از ۴۵۰ هزار پناهنده اوکراینی به لهستان
معاون وزیر کشور لهستان، از ورود بیش از ۴۵۰ هزار پناهنده به خاک این کشور، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، خبر داد.
هدف قرار دادن کاروان نظامی روسیه در جنوب اوکراین
                   

  پرچم سفارت اوکراین در مسکو پایین کشیده شد
دولت روسیه اعلام کرد که پرچم اوکراین در سفارت این کشور در شهر مسکو را پایین آورده و تابلو مربوط به این مکان را باز کرده است.
مشارکت زنان در بافت تورهای استتار برای ارتش اوکراین
     

  تعلیق فعالیت «ایرباس» در روسیه
شرکت ایرباس خدمات پشتیبانی خطوط هوایی روسیه و تأمین قطعات یدکی به هواپیماهای متعلق به روسیه را به حال تعلیق درآورد.
رسانه روس: مذاکرات با اوکراین لغو نشده است
خبرگزاری تاس روسیه:
اخبار منتشر شده مبنی بر لغو دومین دور مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس صحت ندارد ولی زمان آن تغییر یافته است، به زودی زمان برگزاری مذاکرات اعلام خواهد شد.
قرار بود دور دوم این مذاکرات امروز برگزار شود.
قیمت نفت برنت به ۱۱۲ دلار رسید
قیمت نفت خام برنت برای اولین‌بار بعد از سال ۲۰۱۴ به ۱۱۲ دلار در هر بشکه رسید.
روسیه: نیروهای اوکراینی در ۲ شهر تسلیم شدند
وزارت دفاع روسیه: نیروهای اوکراینی در «توکمان» و «واسیلوکا» تسلیم و متعهد شدند که دیگر در نبردها مشارکت نکنند.
--------------------------------------------
 هدف روسیه خلع سلاح اوکراین است
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه در سخنانی تصریح کرد که کشورش اجازه نمی‌دهد در اوکراین سلاح‌های تهاجمی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.
کمیسیون اروپا امتیازات ویژه‌ای به پناهجویان اوکراینی می‌دهد
کمیسیون اروپا پیشنهاد داده که موقتاً برای اتباع اوکراینی که به عنوان پناهجو وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شوند، امتیازاتی نظیر مجوز اقامت، مجوز کار و خدمات رفاهی قائل شود.
قرار است وزرای کشور ۲۷ عضو اتحادیه فردا پنجشنبه این پیشنهاد را بررسی کنند.

----------------------------------------------------------------------
 الجزیره به نقل از نخست وزیر اسپانیا نوشت: اسپانیا، اوکراین را به تسلیحات نظامی مجهز می کند
 خبرگزاری‌ایتارتاس: خبرها درباره لغو مذاکرات روسیه و اوکراین صحت ندارد
 افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای غربی و جنوبی بلاروس
بلاروس امروز چهارشنبه از افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای غربی و جنوبی این کشور خبر داد.
 طی ۲۴ ساعت گذشته، شهرهای خارکیف، کی یف، ماریوپل و چرنیهف زیر آتش توپخانه روسیه بوده‌اند
در حالی که روسیه از کنترل کامل شهر خرسون خبر می‌دهد، وزارت دفاع انگلیس مدعی شده که دستاوردهای کلی ارتش روسیه به دلیل مسائل لجستیکی و همچنین مقاومت مردم اوکراین، اندک بوده است.
با این حال تائید می‌شود که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، شهرهای خارکیف، کی یف، ماریوپل و چرنیهف زیر آتش توپخانه و حملات هوایی روسیه بوده‌اند.
 شبکه المیادین خبر داد که نیروهای نظامی روسیه به طور کامل بر شهرهای «واسیلیوکا» و «توکماک» در اوکراین مسلط شدند

 نیروهای روسی بیش از ۱۵۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند
وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه بیانیه‌ای را در خصوص عملیات نظامی خود در اوکراین منتشر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: نیروهای ما از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین ۱۵۰۲ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند.
روسیا الیوم به نقل از وزارت دفاع روسیه از تسلط کامل نیروهای این کشور بر شهر "خرسون" در جنوب اوکراین خبر داد
 وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور قصد دارد به منظور تقویت تجهیزات نظامی خود برای مبارزه با روسیه پهپادهای بیشتری را از ترکیه تحویل بگیرد
 سازمان فضایی روسیه گزارش‌ها درباره حملات هکری به ماهواره‌های روسیه را تکذیب کرد
جدایی‌طلبان دونتسک شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین را محاصره کردند
                  

جدایی‌طلبان دونتسک اعلام کردند شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین را محاصره کرده‌اند.
نیروهای جمهوری خودخوانده لوهانسک هم اعلام کردند که ۴۰ منطقه مسکونی را از سیطره نیروهای نظامی اوکراین آزاد کردند.
الجزیره به نقل از مقامات محلی شهر خارکیف اوکراین اعلام کرد در حملات هوایی روسیه به این شهر تا کنون دست کم ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر زخمی شده‌اند
نیروهای روسی بیش از ۱۵۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند
 ژاپن از نقض حریم هوایی این کشور توسط بالگرد روسی خبر داد
وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد یک بالگرد روسی صبح امروز حریم هوایی این کشور نزدیک شبه جزیره "نمورو" را نقض کرد.
وقوع انفجار در شهر «سومی» در شمال شرق اوکراین
رسانه‌های اوکراینی از وقوع یک انفجار بزرگ در شهر «سومی» واقع در شمال شرق این کشور خبر دادند.
به دنبال وقوع انفجار مذکور، آژیرهای خطر در شهر به صدا درآمدند.
 ژاپن فعالیت‌های دیپلماتیک را به شهر «لویو» منتقل کرد
ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد که به طور موقت سفارت خود را در «کی‌یف» پایتخت اوکراین تعطیل می‌کند.
طبق اعلام وزارت خارجه ژاپن، فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور از شهر «لویو» واقع در غرب اوکراین و در ۴۰ کیلومتری مرز لهستان ادامه خواهد یافت.
همزمان، ژاپن در شهر مرزی لهستان نیز موقتاً مرکز دیپلماتیکی را برای رسیدگی به امور اتباعی که از اوکراین خارج می‌شوند، ایجاد کرده است.
نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع محکومیت روسیه
رویترز مدعی شده که مجمع عمومی سازمان ملل قرار است در نشست امروز چهارشنبه، ضمن توبیخ مسکو بابت اقدام نظامی در اوکراین، خواستار توقف فوری نبرد و خروج نیروهای روس شود.
ادعا می‌شود که این اقدام با هدف منزوی کردن دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل انجام می‌شود.
در آستانه رای گیری امروز چهارشنبه، حدود ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل حمایت خود را از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرده‌اند.
این قطعنامه مشابه همان قطعنامه‌ای است که پیشتر در شورای امنیت از سوی روسیه وتو شد.
 نیروهای هوابرد روسیه وارد «خارکیف» شدند
خبرگزاری گاردین به نقل از سرویس امنیتی اوکراین نوشت: نیروهای هوابرد روسیه ساعت ۳ بامداد به وقت محلی وارد «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین شدند.
گفته می‌شود که در حال حاضر نبرد سنگینی در این شهر میان نیروهای دو طرف در جریان است.
خارکیف با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، طی روزهای گذشته تحت محاصره بوده است.
نیروهای روسی بیش از ۱۵۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند
 سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا با تمرکز بر موضوع اوکراین
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حین ایراد سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور، مدعی شد که «پوتین از جهان جدا شده است» و اینکه «ساعت‌های بی‌شماری را صرف متحد کردن متحدان اروپایی خود کردم. ما از قبل آنچه را که پوتین در حال برنامه‌ریزی بود می‌دانستیم».
وی همچنین تهدید کرد که رئیس‌جمهور روسیه باید بهای اقدامات خود در اوکراین را بپردازد. بایدن در ادامه این ادعا افزود: در حالی که او ممکن است در میدان نبرد به موفقیت‌هایی دست یابد - در درازمدت هزینه بالایی را پرداخت خواهد کرد.
بایدن همچنین از بسته شدن آسمان آمریکا به روی روسیه خبر داد.
 لهستان از توقیف دارایی‌های روسیه خبر داد
وزارت خارجه لهستان روز سه شنبه اعلام کرد که روند توقیف املاک روسیه در این کشور از جمله ساختمان یک مدرسه متوسطه در سفارت روسیه را آغاز کرده است.
به گفته این وزارتخانه، این دارایی‌ها طبق احکام دادگاه به مالک قانونی آنها - خزانه داری دولتی - بازگردانده می‌شود.
علاوه بر این، وزارت امور خارجه لهستان توصیه کرده است که از تمامی ابزارهای موجود برای تسریع در رسیدگی به سایر پرونده‌های مرتبط با املاک روسیه استفاده شود و کلیه این املاک به مصادره دولت ورشو درآید.
 آمریکا به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت نظامی خود از اوکراین، از جمله با ارسال سلاح به این کشور ادامه خواهد داد. این ادعا در تماس تلفنی وزرای دفاع آمریکا و اوکراین مطرح شد.
مکزیک به کارزار تحریم روسیه نمی‌پیوندد
«آن درس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های بین المللی علیه روسیه گفت که کشورش قصد ندارد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین را اعمال کند.
رئیس جمهور مکزیک در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما هیچ گونه مجازات اقتصادی را انجام نمی‌دهیم زیرا می‌خواهیم روابط خوبی با همه دولت‌های جهان داشته باشیم.
نیروهای روسی بیش از ۱۵۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند
 درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته شد
پارلمان اروپا با ۶٣٧ رأی مثبت، ١٣ رأی مخالف و ٢۶ رأی ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت. البته باید تاکید کرد که این رأی گیری در مورد موافقت اتحادیه اروپا با آغاز روند پیوستن اوکراین به این اتحادیه است و احتمالاً پیوستن اوکراین به این اتحادیه بین یک تا ۵ سال طول خواهد کشید.
آسمان آمریکا به روی هواپیماهای روسی بسته می‌شود
انتظار می‌رود این دستور ظرف ۲۴ ساعت آینده صادر شود و این ممنوعیت در مورد همه هواپیماهای متعلق و تحت کنترل روسیه اعمال شود.
 اعلام آمادگی چین برای میانجیگری در بحران اوکراین
چین اعلام کرده است که می‌تواند به اوکراین و روسیه برای مذاکره درباره آتش بس کمک کند. این اعلام آمادگی در گفتگوی وزرای خارجه چین و اوکراین اعلام شد. 
زلنسکی: ۶ هزار روس در درگیری‌ها کشته شده‌اند 
رئیس جمهور اوکراین گفت طی شش روز جنگ بین این کشور و روسیه، شش هزار نیروی روس کشته شده‌اند.
 خروج ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از «خارکیف» و «خرسون» اوکراین 
در پی ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، ناظران «سازمان امنیت و همکاری اروپا» از خارکیف و خرسون خارج شدند. آن‌ها پیش‌تر از لوهانسک و دونتسک خارج شده بودند.
 قیمت نفت همچنان صعودی 
قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷ دلار افزایش به ۱۱۱ دلار و ۹۷ سنت رسید.
 بزرگ‌ترین بانک روسیه بازار اروپا را ترک می‌کند 
اسبربانک بزرگ‌ترین بانک روسیه، اعلام کرده است که بازار اروپا را ترک می‌کند زیرا شرکت‌های تابعه آن در آنجا با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند.
 زلنسکی: آماده مذاکره با پوتین هستم 
رئیس جمهوری اوکراین:
شما اول از همه باید صحبت کنید. همه باید درگیری را متوقف کنند و به نقطه‌ای که پنج شش روز پیش از آنجا درگیری‌ها آغاز شد، برگردند.
 توقف بمباران مردم مهم است و ما بعد از آن می‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و پای میز مذاکره بنشینیم.
 وقتی جنگنده‌ها در حال پرواز هستند و بمباران‌ها ادامه دارد، نمی‌توان پای میز مذاکره نشست.
 مذاکرات دشوار است و بدون هیچ اولتیماتوم اجباری. متاسفانه، روسیه هنوز به روند مخربی که آغازش کرده، ادامه می‌دهد.
 روسیه: کنترل «خرسون» را به دست گرفتیم 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور کنترل کامل شهر «خرسون» در جنوب اوکراین را به دست گرفتند.
 کی‌یف: بلاروس، نیروهای نظامی خود را برای حمله به اوکراین آماده می‌کند 
وزارت دفاع اوکراین، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بلاروس در حال آماده شدن برای اعزام نیروهای نظامی خود به این کشور است.
 آزادسازی ذخایر نفتی آمریکا به‌دنبال افزایش قیمت نفت 
۳۱ عضو آژانس بین‌المللی انرژی در اجلاس فوق‌العاده وزارتی در روز سه شنبه برای آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود توافق کردند تا کمبود عرضه نفت در بازار به دنبال تحریم روسیه جبران شود.
 فرماندار «خارکیف»: ۲۱ نفر در حملات روسیه کشته شده‌اند 
فرماندار خارکیف در شرق اوکراین گفت در گلوله‌باران این شهر توسط نیروهای روسیه، ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.
 سفیر ایران در کی‌یف: هیچ گزارشی از آسیب هم وطنان نداشته‌ایم 
سفیر ایران در اوکراین:
 به رغم دشواری‌هایی که در اوکراین وجود دارد تمامی هموطنان در سلامت به سر می‌برند و هیچ گزارشی از آسیب یا مشکلاتی که جان هموطنان را به خطر اندازد، نداشته‌ایم.
 بورس مسکو برای سومین روز متوالی تعطیل است 
بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که معاملات بازار سهام در بورس مسکو امروز برای سومین روز متوالی متوقف خواهد بود.
 گاف «بایدن» درباره ایران و اوکراین 
               

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره، واژه «ایران» را با «اوکراین» اشتباه گرفت.
 بایدن: پوتین ممکن است با تانک‌ها دور کی‌یف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نخواهد آورد!
 سازمان ملل: شمار قربانیان غیرنظامی حمله روسیه به ۱۳۶ نفر رسید 
سازمان ملل متحد اعلام کرد که از پنجشنبه گذشته و زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، دست کم ۱۳۶ نفر از جمله ۱۳ کودک جان خود را از دست داده‌اند. 
«بوئینگ» پشتیبانی فنی از هواپیماهای روسیه را تعلیق کرد 
شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد عملیات پشتیبانی فنی خود را برای هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی روسیه به حال تعلیق درمی‌آورد.
 شهردار خرسون: شهر در حال اشغال شدن است 
ایگور کولیخایف، شهردار این شهر، به رادیو محلی گفته که نیروهای روسی سه‌شنبه شب ایستگاه راه‌آهن و بندر شهر را تصرف کردند. شهردار خرسون گفته است که بسیاری از جمله سربازان اوکراینی و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند و مقامات دولتی اکنون در تلاش هستند تا مطمئن شوند که مردم می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند یا به پناهگاه برسند.
 حمله یگان‌های چترباز روس به خارکیف 
به گزارش "آژانس اطلاعات مستقل اوکراین" و مقام‌های ارتش این کشور چتربازان روس در شمال شرقی خارکیف فرود آمده‌اند و به یک بیمارستان نظامی شهر حمله کرده‌اند.
 دولت روسیه خارج کردن بیش از ۱۰ هزار دلار پول نقد را ممنوع کرد
براساس دستوری که ولادیمیر پوتین صادر کرده است شهروندان روسیه دیگر نمی‌توانند با بیش از ده هزار دلار ارز خارجی کشور را ترک کنند.
 نفت ۱۱۰ دلاری شد 
قیمت نفت بر اثر حمله روسیه به اوکراین، رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۱۱۰ دلار رسید.
 طرح باند چچنی برای ترور «زلنسکی» خنثی شد 
ئیس شورای امنیت ملی اوکراین: 
ما یک سوءقصد به جان رئیس‌جمهور «زلنسکی» را خنثی کردیم.
 یک گروه چچنی را که برای کشتن او فرستاده شده بودند، از بین بردیم.
 پارلمان اروپا درخواست عضویت اوکراین را پذیرفت 
پارلمان اروپا در جریان یک رأی‌گیری و در میان تهاجم روسیه به اوکراین، به تقاضای کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا رأی مثبت داد.
 پذیرفتن تقاضای اوکراین توسط پارلمان اروپا به معنی عضویت کی‌یف در این اتحادیه نیست بلکه این رأی‌گیری روند پیوستن اوکراین را آغاز می‌کند.
 آمریکا آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی می‌بندد 
 رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور روز چهارشنبه پرواز هواپیماهای روسی در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام می‌کند.
همزمان شرکت هواپیمایی «بوئینگ» نیز دفاتر خود در روسیه را موقتاً تعطیل کرد.
شرکت نفتی «اکسون موبیل» هم خروج تدریجی خود از میادین نفتی مهم روسیه را اعلام کرد. / فارس
 بایدن: پوتین نمی‌داند چه آینده‌ای در انتظار اوست
رئیس‌جمهور آمریکا:
آمریکا آسمان خود را برای تمامی هواپیماهای روسی می‌بندد.
 رئیس‌جمهور روسیه دچار اشتباه محاسباتی شد، او تصور می‌کرد می‌تواند اوکراین را ظرف چند روز به زانو درآورد.
 پوتین تمامی تلاش‌ها برای توقف جنگ در اوکراین را نادیده می‌گیرد، او نمی‌داند که چه چیزی در انتظار اوست.
نام شما

آدرس ايميل شما

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1