تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۴۵۰۳۲
آخرین تحولات اوکراین؛ بروزرسانی می‌شود

رئیس جمهور اوکراین: روسیه می‌خواهد نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کند؛ جان می‌دهیم تا فاجعه ۱۹۸۶ تکرار نشود / روسیه: ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین از جمله ۱۱ فرودگاه را منهدم کردیم / دبیرکل سازمان ملل به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید / آمریکا: ۶ جنگنده اف ۳۵ در دریای سیاه مستقر می‌کنیم / اعلام حکومت نظامی در کی‌یف

۱
۲
حمله روسیه به اوکراین / ورود تانک‌های روسی به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین / رئیس جمهور اوکراین: هر شهروندی که بخواهد، به او سلاح می دهیم / درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید / تهدید ناتو: روسیه هزینه‌های زیادی خواهد داد / بلاروس برای شرکت در جنگ علیه اوکراین اعلام امادگی کرد / مشاهده دود سیاه از مقر اطلاعات وزارت دفاع اوکراین ( + فیلم و تصاویر )
کبنا ؛ولادمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه ضمن صدور فرمان قطع روابط دیپلماتیک کشورش با روسیه، گفت: کشور ما در همه جبهه‌ها با روسیه درگیر شده است. اوکراینی‌ها تا آنجا که می‌توانند از کشورشان دفاع کنند.
پوتین به اوکراین هشدار داد که مسئولیت خونریزی‌ها برعهده این کشور خواهد بود.
رهبر روسیه در این سخنرانی از آغاز عملیات نظامی خود در منطقه دونباس اوکراین خبر داد.
این عملیات نظامی درست همزمان با جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران اوکراین آغاز شده است.
ولادیمیر پوتین، در این سخنرانی گفت مسکو قصد اشغال اوکراین را ندارد و افزود مردم اوکراین خواهند توانست آزادانه درباره دولت خود تصمیم گیری کنند.
اعلام حکومت نظامی در کی‌یف
شهردار کی‌یف از ساعت ۲۲ امشب تا هفت صبح فردا اعلام حکومت نظامی کرد.
آمریکا بایدن به دنبال انتقال نیروهای بیشتر به شرق اروپا
شبکه خبری CNN آمریکا گزارش داد در پی وقوع جنگ در اوکراین، دولت بایدن به دلیل در حال بررسی انتقال نیروهای بیشتر به شرق اروپا برای حمایت از متحدان خود است.
به گفته یک مقام آمریکایی و یک منبع دیپلماتیک اروپایی، ناتو به ژنرال آمریکایی تاد ولترز، اختیار فعال کردن مواضع دفاعی ناتو را که شامل توانایی فعال کردن نیروهای واکنش ناتو می‎شود، داده است.
تلاش روسیه برای تصرف نیروگاه هسته ای چرنوبیل
نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف نیروگاه هسته ای چرنوبیل هستند. مدافعان ما جان خود را می دهند تا فاجعه سال 1986 تکرار نشود. این اعلان جنگ علیه کل اروپاست.
خطر اتمی در چرنوبیل؟!
ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC: مشاور وزارت کشور اوکراین می‌گوید نیروهای روسی وارد چرنوبیل شدند و درگیری در آنجا ممکن است موجب اختلال در تأسیسات ذخیره‌سازی زباله‌های هسته‌ای شود. نیکا ملکوزورا سردبیر یک رسانه اوکراینی نیز نوشت هدف قرار دادن اینجا مساوی ست با پخش ذرات رادیو اکتیو در اروپا.

سی‌ان‌ان: روسیه کنترل یک پایگاه هوایی در نزدیکی اوکراین را به دست گرفت
خبرنگار «سی‌ان‌ان» در کی‌یف گزارش کرده ارتش روسیه کنترل فرودگاه «آنتونوف» در ۲۵ مایلی مرکز پایتخت اوکراین را به دست گرفت.
اتحادیه اروپا خواستار تحریم بلاروس شد
گاردین: بر اساس متن فاش شده نشست سران، رهبران اتحادیه اروپا خواستار تحریم بلاروس به دلیل نقش این کشور در حمایت از حمله روسیه به اوکراین، خواهند شد.
اسکای نیوز: شورای امنیت جمعه تشکیل جلسه می‌دهد
شبکه «اسکای نیوز» خبر داده شورای امنیت سازمان ملل درصدد است فردا (جمعه) برای بحث درباره پیش‌نویس قطعنامه محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشکیل جلسه دهد.
اتحادیه اروپا سفیر روسیه را احضار کرد
اتحادیه اروپا سفیر روسیه را در اعتراض به حمله نظامی مسکو به اوکراین احضار کرد .
ورود سربازان روس از بلاروس به چرنوبیل
وزارت کشور اوکراین: سربازان روس از بلاروس وارد ایستگاه راکتور هسته‎ای چرنوبیل شدند.
کاخ سفید: بایدن کمتر از ۳ ساعت دیگر سخنرانی می‌کند
کاخ‌سفید روز اندکی پس از ساعت ۱۶ به وقت اروپای مرکزی (۱۸:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۲۱ به وقت تهران) درباره حمله روسیه به اوکراین سخنرانی خواهد کرد.







واکنش روسیه به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با مسکو: متعجب نشدیم / این اقدام در راستای سیاست های روسیه هراسانه کی‌یف بود
وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه با صدور بیانیه ای به اقدام اوکراین در قطع روابط دیپلماتیک با این کشور واکنش نشان داد.
در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: مسکو از این اقدام کی‌یف متعجب نشده است. روسیه این اقدام اوکراین را در راستای «سیاست های روسیه هراسانه» کی‌یف تلقی می کند.
بایدن پس از نشست امنیتی «اتاق وضعیت» و جلسه گروه ۷ سخنرانی می‌کند
جو بایدن که روز پنج‌شنبه را با پیگیری رویدادهای حمله روسیه به اوکراین آغاز کرده، قرار است به همراه مشاوران امنیتی خود و همتایانش در دیگر نقاط جهان، سیاستهای بازدارنده قویتری را در قبال روسیه اتخاذ کنند.
او در اولین ساعات این حمله و پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، جلسه‌ای با مشاوران امنیت ملی خود در اتاق مشهور به «اتاق وضعیت» داشت و حوالی ظهر پنج‌شنبه به وقت واشنگتن نیز با همتایان خود در گروه ۷ دیدار می‌کند.
این دیدار، پشت درهای بسته و بصورت ویدئو کنفرانس با حضور سران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود و پس از آن نیز جو بایدن برای آمریکایی‌ها سخنرانی خواهد کرد و آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای «تلافی» این حمله پس از مشورت با رهبران کشورهای ثروتمند عضو گروه ۷ را به اطلاع عموم خواهد رساند.
دبیرکل سازمان ملل خطاب به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار یک پیام توییتری خطاب به ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شد.
او در این پیام نوشت: «رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه برگردانید. این جنگ باید اکنون پایان یابد.»
مسکو: به تحریم‌های آمریکا و اروپا پاسخ می‌دهیم
وزارت خارجه روسیه در واکنش به تهدیدهای کشورهای غربی برای تحریم این کشور اعلام کرد: ما در تمامی این سال‌ها آمادگی داشته‌ایم و به تحریم‌های اروپا و آمریکا واکنش نشان می‌دهیم.
اوکراین: ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما منهدم شد
وزارت دفاع اوکراین گفته در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه، ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما نیز منهدم شده‌ است.
روسیه: عملیات ما در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست
وزارت امور خارجه روسیه: عملیات روسیه در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.
لاوروف: روسیه همیشه برای گفت‌وگو آماده است
وزیر خارجه روسیه:
 اقدامات مسکو در اوکراین با هدف تضمین امنیت مردم روسیه است.
روسیه همیشه برای گفت‌وگوهایی که به عدالت و اصول منشور سازمان ملل منتهی شود، آماده خواهد بود.
ما امیدواریم که هنوز فرصتی برای بازگشت به قوانین و تعهدات بین‌المللی وجود داشته باشد.

استولتنبرگ: ناتو جمعه نشستی مجازی پیرامون اوکراین برگزار می‌کند
استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد: ناتو فردا (جمعه) نشستی مجازی برای رسیدگی به وضعیت اوکراین و اقدامات بعدی این ائتلاف برگزار خواهد کرد.
روسیه: ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین از جمله ۱۱ فرودگاه را منهدم کردیم؛ هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد
وزارت دفاع روسیه گفت: ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است.
در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده که شامل ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، سه مقر فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام-۱» می‌شوند.
یک هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در روسیه فرود آمد.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به فرماندهان یگان‌ها دستور داده با احترام با آن دسته از نظامیان اوکراینی که اسیر شده‌اند، برخورد کنند.
بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سقوط کرد
معاملات بازارهای بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با تاثیرپذیری از حمله روسیه به اوکراین امروز (پنجشنبه) با کاهش چشمگیری مواجه شد.
بنابر اعلام رسانه ها، ترس از گسترش جنگ روسیه علیه اوکراین بر بیشتر بورس‌های جهانی و بازارهای طلا و نفت تاثیر گذاشته است.
جلسه بایدن با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا درباره اوکراین
خبرنگار CNN نوشته بایدن جلسه‌ای را با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید درباره بحران اوکراین برگزار کرده است.
بایدن قرار است در نشست ویدئوکنفرانسی با سران «گروه هفت» نیز شرکت کند و انتظار می‌رود پس از آن تحریم‌هایی علیه روسیه اعلام شود.
رسانه های دولتی روسیه، حمله به اوکراین را چگونه گزارش می دهند؟
اکثر رسانه‌ها در روسیه تحت کنترل دولت هستند. این ماجرا تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا کانال‌های تلویزیونی این کشور، حمله به اوکراین را به عنوان اقدامی در جهت «دفاع از خود» که هدفش صرفاً از بین بردن ارتش اوکراین است، تصویر می‌کنند.
 بسیاری از شبکه ها به نقل از بیانیه وزارت دفاع تاکید کرده اند که «سلاح های نقطه زن» علیه تاسیسات نظامی اوکراین استفاده می شود، بدون اینکه تهدیدی برای غیرنظامیان باشد.
تلویزیون رسمی دولتی Rossiya 1 در آغاز برنامه خبری خود گفت: «امروز روسیه عملیات نظامی ویژه ای را با هدف حفاظت از مردمی که در هشت سال گذشته توسط رژیم کی یف مورد سوء استفاده و نسل کشی قرار گرفته اند، آغاز کرده است.»
در همین حال، چندین برنامه خبری روسیه مصاحبه هایی از مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین با مردم محلی ظاهراً شاد منتشر کرده اند.
شبکه خبری رسمی دولتی Rossiya 24 دو نفر را در دونتسک نشان داد که با یک خبرنگار صحبت می کردند.
مردی گفت: «این عالی است. هیچ کلمه دیگری برای توصیف آن وجود ندارد.»
زنی به این کانال گفت: «من واقعا خوشحالم. ما هشت سال برای این روز صبر کردیم.»

سفارت روسیه در تهران خبر رسانه اصولگرا را تکذیب کرد
سفارت روسیه در تهران: این خبرهای منتشره در خبرگزاری تسنیم دروغ است و بخشی از پروپاگاندای ضد روسیه است. ما از تسنیم می خواهیم که در آینده، خبرهای درست از منابع معتبر منتشر کند.

افزایش قیمت گندم
نیویورک تایمز: قیمت انرژی تنها چیزی نیست که در حال افزایش است. روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و همراه با اوکراین، نزدیک به یک چهارم کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. قیمت گندم در روز پنجشنبه نزدیک به 6 درصد افزایش یافت و رشد سالانه را به 37 درصد رساند.
اوکراین: در حال دفع حملات هستیم
ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح کشورش در حال دفع حملات در منطقه دونباس در شرق اوکراین و همچنین سایر بخش‌های این کشور هستند. در مقابل روسیه می گوید که با مقاومت کمی روبرو شده است.
نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند
روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته نظامیان آمریکایی در لهستان برای کمک به شهروندان آمریکایی و سایر اتباع خارجی برای خروج از اوکراین، به سمت مرز این کشور روانه شدند.
واکنش فرانسه به جنگ روسیه و اوکراین
امانوئل مکرون:
با هماهنگی شرکای خود به مسکو پاسخ خواهیم داد و تحریم‌ها در سطح رفتار روسیه خواهد بود
تمام تصمیمات لازم را برای رویارویی با بحران اتخاذ خواهیم کرد
استرالیا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد
نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» خواند.
«اسکات موریسون» گفته این تحریم‌ها فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

جانسون: بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه می‌کنیم
نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم این کشور درباره اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد. ما باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این برای مدت‌های طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود.
احتمال گرفته شدن میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه
اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا روز جمعه برای بررسی و ارزیابی وضعیت موجود پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.
این نشست در حالی قرار است در مقر یوفا برگزار شود که شهر سن پترزبورگ روسیه از پیش به عنوان میزبان فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شده است.
مسئولان فوتبال اروپا ممکن است با توجه به تحولات جاری در نشست روز جمعه در باره تغییر محل برگزاری فینال چمپیونز‌ لیگ تصمیم‌گیری کنند.
زمان برپایی مسابقه فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روز بیست وهشتم ماه مه سال جاری در نظر گرفته شده است.
ساقط شدن هواپیمای نظامی اوکراین
برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.
حمله روسیه به اوکراین
آیا اوکراین واقعا تسلیحات اتمی داشته است؟
"الکسی گونچارنکو" عضو فراکسیون "همبستگی اروپایی" در پارلمان اوکراین در گفتگو با شبکه "فاکس نیوز" آمریکا گفت "اوکراین تنها کشوری در تاریخ بشر است که تسلیحات ‎هسته‌ای خود را با تضمین ‎آمریکا، ‎انگلیس و فدراسیون ‎روسیه، واگذار کرد در حالی که در سال ١٩٩۴ سومین قدرت هسته‌ای جهان بود. حالا که بمباران و کشته می‌شویم، این تضامین کجا هستند؟"
در همین حال، هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته ای در آمریکا نوشت: «نه نه نه! اوکراین یک "قدرت هسته ای" نبود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سلاح های اتمی شوروی در اورکراین باقی مانده بود. مسکو کلیدها را در اختیار داشت و اوکراین نمی توانست از آنها استفاده کند. آنها در نهایت به روسیه بازگردانده شدند.
این بحث مهمی ست مخصوصا آنکه افراد به دروغ یا اشتباه ادعا می‌کنند که سلاح های اتمی می‌توانستند اکنون از اوکراین محافظت کنند، مهم است.

برافراشته شدن پرچم روسیه برفراز ساختمان شهرداری یکی از شهرهای جنوبی اوکراین
خبرنگار اسکای‌نیوز مدعی شد: نیروهای روسیه پرچم این کشور را بر فراز شهرداری شهری در جنوب اوکراین در نزدیکی کریمه برافراشتند.
بلاروس برای شرکت در جنگ علیه اوکراین اعلام امادگی کرد
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس می گوید که نیروهای بلاروس در حال حاضر در تهاجم روسیه شرکت ندارند، اما در صورت نیاز این کار را انجام می دهند.
مشاهده دود سیاه از مقر اطلاعات وزارت دفاع اوکراین
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دود سیاه از بالای مقر اطلاعات دفاعی اوکراین در مرکز کی یف بلند شده است.
اوکراین می‌گوید برخی از مراکز فرماندهی نظامی این کشور صبح امروز پس از آغاز حمله مسکو، هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته‌اند.
تهدید ناتو پس از بحران در اوکراین: روسیه هزینه‌های زیادی خواهد داد
حمله روسیه به اوکراین

ناتو با درخواست از روسیه برای خروج نیروهایش از اوکراین:
متحدان‌مان را رها نخواهیم کرد و متعهد به دفاع از آنهاییم
قاطعانه به تشدید تنش روسیه پاسخ خواهیم داد
روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین هزینه‌های زیادی متحمل خواهد شد
نقض خشونت آمیز قوانین بین المللی را نمی‌پذیریم
اطلاعات ناتو مدت‌ها قبل حمله روسیه به اوکراین را پیش‌بینی کرده بود
روسیه راه حل سیاسی را بست
ما با تهدید جدیدی برای امنیت خود روبروییم
با اعضا برای مقابله با طرح‌های روسیه هماهنگ می‌کنیم
باید پیمان دفاعی را فعال کنیم
حمله موشکی به شرق کی یف
حمله موشکی روسیه به دو تاسیسات نظامی در «برواری» در شرق کی یف، پایتخت اوکراین
خبرنگار «باز فید» می گوید شش نفر کشته شده اند.
برگزاری نشست مجازی ناتو در روز جمعه
نیویورک تایمز: مقامات ناتو می گویند که برگزاری نشست مجازی ناتو در روز جمعه در حال برنامه ریزی است.
برلین: پوتین صلح و امنیت در اروپا را تهدید می‌کند
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با درخواست از روسیه برای توقف حمله به اوکراین، گفت رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده است.
واکنش ترکیه به حمله روسیه به اوکراین
وزارت خارجه ترکیه حمله روسیه به اوکراین را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: این حمله توافقات مینسک را باطل می‌کند.
اوکراین: با هر دو پا روی زمین ایستاده ایم
وزیر خارجه اوکراین: اوکراین سقوط نکرده و ارتش ما وارد جنگ شده است. اوکراین با هر دو پا روی زمین ایستاده و به دفاع ادامه خواهد داد.
واکنش روسیه به حمایت تل‌آویو از اوکراین: حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسیم
پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد.
حمله به دو کشتی باری روسیه
دو کشتی باری روسیه در دریای آزوف هدف حملات موشکی اوکراین قرار گرفتند
تل‌آویو: حمله روسیه به اوکراین نقض نظم بین‌المللی است
وزیر خارجه اسرائیل گفت: حمله روسیه به اوکراین، نقض جدی نظم بین‌المللی است و اسرائیل این حمله را محکوم می کند.
سفیر اسرائیل در اوکراین نیز نوشت: باورم نمی‌شود که چنین چیزی در اوکراین رخ داده است.
«آین آخرشه»
کریستوفر میلر، خبرنگار گاردین:

یک سرهنگ اوکراینی که در ماه های اخیربه خوبی با او آشنا شدم، اکنون در خط مقدم در آودیوکا ست و به من پیامک فرستاد. "زیر آتش هستم. این آخرشه…"
آلمان واکسن روسی کرونا را تحریم کرد
نخست‌وزیر ایالت باواریا در آلمان روز چهارشنبه با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت که این ایالت اجازه تولید واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را در این ایالت نخواهد داد، حتی اگر این واکسن توسط آژانس داروهای اروپا (EMA) تائید شود.
شرکت داروسازی روسی R-Pharm نیز کارخانه‌ای را در باواریا برای تولید واکسن اسپوتنیک‌وی راه‌اندازی کرده بود که انتظار می‌رفت ماهانه تا ۸ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کند/ رویترز
رئیس جمهور اوکراین: هر شهروندی که بخواهد، به او سلاح می دهیم
زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از همه شهروندانی که آماده دفاع از کشور در برابر نیروهای روسی هستند، خواست پا پیش بگذارند. او همچنین گفت کیف به هر کسی که بخواهد سلاح می دهد.
زلنسکی همچنین از روس‌ها خواست تا علیه جنگ اعتراض کنند.
ورود تانک‌های روسی به شهر خارکیف اوکراین
پل آدامز، خبرنگار بی‌بی‌سی در کی‌یف می‌گوید که گزارش‌هایی دربارهٔ ورود تانک‌های روسیه به شهر خارکیف منتشر شده است.
خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین در شرق این کشور است.
درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید!
سفیر اوکراین در ترکیه: در حال حاضر مهم است که چه نوع حمایتی از اوکراین می‌شود.بنابراین از دولت ترکیه می‌خواهم به اوکراین کمک کند.
 ما خواستار بسته شدن تنگه داردانل هستیم و می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال شود.
 ما خواستار مصادره سهام روسیه در ترکیه هستیم. حمایتی که از طریق تامین تسلیحات دفاعی از ما می‌شود نیز بسیار مهم است.
اوکراین: 50 «اشغالگر روسی» را کشتیم
فرانس پرس: نیروهای اوکراینی می گویند که حدود 50 «اشغالگر روسی» را کشته اند و کنترل شهر شچاستیا در خط مقدم شرقی را مجددا به دست گرفته اند
--------------------------------------------
به گزارش کبنا، از بامداد پنجشنبه پنجم اسفند و پس از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه، منابع خبری از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها تاکید کرده‌اند که مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند و اوکراین می‌گوید که در حال مقابله با حملات روس‌هاست.


* تصویر از مواضعی در اوکراین که مورد اصابت موشک های روسی قرار گرفتند 

 * فیلمی از جنگ روسیه با اوکراین که خبرگزاری ها آنرا با عنوان جنگ جهانی سوم منتشر کرده اند (فیلم)
   
* ادعای وزارت کشور اوکراین: کشته شدن ۵۰ نظامی روس
* تلویزیون ۱۱۲ اوکراین: روسیه موشک های اسمرش به سمت خارکف شلیک کرده است
* خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از دبیر کل یونیسف: درگیری ها در اوکراین تهدیدی فوری برای ۷.۵ میلیون کودک این کشور است
    

* اسکای نیوز: فرودگاه شهر ماریوپول اوکراین کاملا در آتش سوخت
* سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سازمان های نظامی لوگانسک و دونتسک ارتش متحد تشکیل دادند
* ایندیپندنت: سایمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند: حمله روسیه به اوکراین به هیچ وجه قابل توجیه نیست
* بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار نشست فوق‌العاده ناتو شد
 * صحنه هایی از جنگ سحرگاه پنجشنبه روسیه با اوکراین  (فیلم)
            

* نیوزویک: چین از «تهاجم» خواندن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرد
 * یورونیوز: رئیس جمهوری اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، از شهروندان روسیه درخواست کرد که از حمله به اوکراین حمایت نکنند (فیلم)
زلنسکی که به زبان روسی صحبت می کرد گفت افرادی که می توانند جنگ را متوقف کنند «در میان شما هستند.»
وی در عین حال از مردم روسیه خواست تا به جنگ اعتراض کنند.
* وزارت دفاع روسیه هشدار داد که سازمان امنیت اوکراین اعمال تحریک آمیز و صحنه های جعلی در کشته شدن مردم را آماده می کند 
*  ادامه نبردها در جاده‌های نزدیک خارکف ، تعدادی خودروی زرهی منهدم شده است (فیلم)
    

* دویچه وله آلمان: خطوط طولانی تردد در جاده ای که به خارج از کی یف منتهی می شود (عکس)

   
* لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرد

* واشنگتن پست: ژاپن، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا اقدام روسیه را محکوم کردند
* سیاپرس میل: قبرس حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد
* پایگاه خبری بارنتز آبزرور: استور، نخست وزیر نروژ: حمله روسیه به اوکراین «نقض جدی» حقوق بین‌الملل است
* نیویورک تایمز: پوتین ممکن است از ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم ها استفاده کند
* ایندیا تودی: پشیمانی اوکراین در بحبوحه حمله روسیه: «سلاح‌های هسته‌ای را رها کردیم، اکنون بمباران و کشته شده‌ایم»
  * ایندیا تودی:  منابع دفاعی اوکراین: ادعای روسیه مبنی بر نابودی پدافند هوایی اوکراین صحت ندارد

* اسپوتنیک: رئیس جمهوری لیتوانی در کشورش وضعیت فوق العاده اعلام کرد
* رادیو دولتی ارمنستان: پروازها به ۱۱ فرودگاه روسیه به حالت تعلیق درآمد
* خبرگزاری آناتولی ترکیه: اسپانیا مداخله نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد
* صحنه هایی از جنگ اوکراین در روز پنج شنبه (فیلم)
        
* تلفات اوکراینی ها و اجساد آنها (فیلم)
   

 * فرودگاه نظامی خارکف در حال سوختن (فیلم)
    
 * حمله به  فرودگاه ایوانو-فرانکیفسک اوکراین (فیلم)
    

 *  جنگنده های روسی بر فراز خاریف اوکراین (فیلم)
      

 *  حمله موشکی به فرودگاه نظامی ایوانو فرانکیفسک اوکراین (فیلم)

 * مجتمع آپارتمانی در نزدیکی خارکف اوکراین مورد حمله هوایی قرار گرفت و تعداد نامعلومی تلفات برجای گذاشت (فیلم)

 * فرود چتربازان نظامی روسیه در نزدیکی خارکف اوکراین (فیلم)
    

 * تشکیل صف خودروهای اوکراینی، در تلاش برای فرار از منطقه جنگی (فیلم)
    

 * برخی منابع خبرهای به نقل از مقامات نظامی اوکراین مدعی شده‌اند که ۵۰ نظامی روس را کشته و ۶ جنگنده آنها را سرنگون کرده‌اند. منابع روس این خبر را تایید نمی‌کنند

* خبرگزاری فرانسه: دود غلیظی که به نظر می رسد منشا آن فرودگاه نظامی اوکراین باشد
     
   
* وینیتسیا، انبارهای نیروهای مسلح اوکراین در حال سوختن (فیلم)
       

 * زائد حمید، کارشناس مسائل روسیه در توئیتر: طبق اخبار رسیده، پدافند هوایی، نیروی هوایی و نیروی دریایی اوکراین کاملا نابود شده اند و دیگر هیچ پهپاد اوکراینی وجود ندارد
* لحظه هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در اوکراین (فیلم)
    

 * خودروهای نظامی روسیه از کریمه وارد اوکراین شدند
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نهاد مرزبانی اوکراین تصاویری از دوربین‌های نظارت مرزی منتشر کرد که نشان می دهد صبح امروز (۲۴ فوریه) خودروهای نظامی از طریق پاسگاه مرزی کالانچاک از کریمه وارد استان خرسون اوکراین می شوند.
   
* وزیر دفاع آلمان حملات روسیه به اوکراین را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد
* برگزاری نشست اضطراری اتحادیه اروپا به درخواست مکرون

* خبرگزاری فرانسه: ساکنان کی‌یف برای نجات جان خود به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند

* خبرگزاری فرانسه از کاخ ریاست جمهوری این کشور خبر داد که «امانوئل مکرون» دستور برگزاری نشست فوق‌العاده شورای دفاع و امنیت ملی را صادر کرد
مکرون همچنین در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی خود وی را از حمایت فرانسه مطمئن ساخت.
    
* تایمز اسرائیل: همزمان با حمله روسیه به اوکراین، حملات سایبری آن کشور به وزارتخانه های اوکراین نیز آغاز شد
* وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی بطور جمعی مواضع خود را ترک می کنند و جنگ افزارها را بجا می گذارند

آسمان اوکراین خالی از پرواز مسافربری

* نیروهای اوکراینی خواستار باز شدن کوریدور انسانی برای خروج از دونباس شدند
* رادیو آزاد اروپا: درخواست لهستان از ناتو برای تقویت نیروهای خود در "جناح شرقی"
 * هفته نامه ویک انگلیس: گوترش: امروز غم انگیزترین روز در دوران تصدی من بود (فیلم)

      
ورود نیروهای زمینی روسیه از مرز کریمه به داخل اوکراین
    
سخنگوی وزارت خارجه: درتلاشیم که با چند پرواز اختصاصی ایرانی‌ها را از برخی مناطق اوکراین خارج کنیم



* سی ان ان: جوسپ بورل: اینها (جنک روسیه و اوکراین) ساعات تاریک اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است
* وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد هر کس که توان به‌دست گرفتن سلاح را دارد می‌تواند به ارتش این کشور بپیوندد
* رئیس جمهور روسیه بامداد امروز به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا نیروهای حافظ صلح را به دو منطقه دونتسک و لوگانسک اعزام کند
* بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس از سی ان ان:  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در گفت وگو با ولادیمیر زلنسکی گفت که غرب در برابر حمله روسیه ساکت نخواهد نشست
جانسون همچنین ضمن ابراز تعجب و نگرانی از رویدادهای شب گذشته در اوکراین ابراز امیدواری کرد اوکراین توان مقابله با شرایط را داشته باشد و انگلیس در این زمان دشوار با اوکراین است.
* یک مجتمع آپارتمانی در نزدیکی خارکف اوکراین مورد حمله هوایی روس ها قرار گرفت و تعداد نامعلومی تلفات برجای گذاشت
* فرود چتربازان نظامی روسیه در نزدیکی خارکف اوکراین
* رویترز: اوکراین روسیه را به انتقال تجهیزات نظامی از منطقه شبه‌جزیره کریمه به جنوبی شرقی اوکراین متهم کرد
 * خبرگزاری ریانووستی امروز به نقل از سازمان پلیس جمهوری خلق لوگانسک از سرنگونی دو فروند پهپاد ضربتی بایراکتار (ساخت ترکیه) ارتش اوکراین بر فراز شهر شاستی خبر داد
* گزارش ها از خروج همه دیپلمات های روسیه در اوکراین خبر می دهند
* برگزاری نشست اضطراری اتحادیه اروپا به درخواست مکرون
   

* سی‌ان‌ان: وزرای امور خارجه کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی در بیانیه‌ مشترکی ضمن محکومیت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین آن را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از جامعه جهانی خواستند شدیدترین تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کند
 برای افزودن به خبر تحولات اوکراین...مستقل هم کار شده از تحریریه ارسال می کنم
* اوکراین از کشته شدن ۷ نفر و مجروح شدن ۹ نفر در حملات روسیه خبر داده است.
* حمله موشکی به فرودگاه نظامی ایوانو فرانکیفسک اوکراین (فیلم)
 * رویترز: هواپیما و بالگرد روسی در لوهانسک سرنگون شدند

--------------------------
پوتین مدعی شد، تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا، بی‌فایده بوده است.

رئیس جمهوری روسیه، امروز (پنجشنبه) از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و اندکی پس از سخنان او صدای چندین انفجار در کی‌یف و دونتسک شنیده شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: شرایط ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. جمهوری‌های مردمی [خودخوانده]دونباس از روسیه کمک خواستند.
بر این اساس، طبق ماده ۵۱ بخش ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تصویب شورای فدراسیون روسیه و در راستای دوستی و توافقنامه‌های کمک مشترک با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، که توسط مجلس فدرال روسیه تصویب شده‌اند، من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات ویژه نظامی انجام دهم.
پوتین همچنین مدعی شد، تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا، بی‌فایده بوده است.
این رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: با توجه به تهدیدات مداوم از سوی اوکراین، روسیه نمی‌تواند احساس امنیت کرده، وجود داشته باشد و توسعه یابد.
رئیس جمهوری اوکراین
پوتین پس از اعلام آغاز عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس، افزود: هر کس سعی کند در روند فعالیت روسیه مداخله، و بدتر از آن، تهدیدی علیه روسیه و مردم آن به حساب بیاید، باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد... روسیه مدرن و پساشوروی، قوی‌ترین قدرت جهان بوده و هیچ کس نباید شک داشته باشد که مهاجمان (علیه روسیه)، مغلوب خواهند شد.
او با این حال در انتها، مجددا ادعای خود مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله و تصرف اوکراین را ندارد، یادآور شد.
رئیس جمهوری روسیه مدعی شد که عملیات نظامی کشورش در اوکراین، نه برای تصرف این کشور، بلکه برای کمک به غیرنظامیان است و مسئولیت هرگونه خونریزی را با دولت اوکراین دانست.
او همچنین در ادامه گفت: هرگونه مداخله نظامی از سوی دیگر کشورها، "به عواقبی بی‌سابقه" منجر خواهد شد.
پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، کاخ سفید معتقد است روسیه ممکن است در ۲۴ ساعت آینده حمله‌ای "تمام عیار" علیه اوکراین را آغاز کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: متاسفانه روسیه نیروهایش را در سراسر مرز‌های اوکراین با آخرین نقطه آمادگی مستقر کرده است؛ از شمال، از جنوب و از شرق، همه شرایط برای حمله اساسی روسیه علیه اوکراین آماده به نظر می‌رسد.
اندکی پس از سخنان پوتین که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، صدای انفجار‌هایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به گوش رسید. همچنین خبرگزاری اینترفکس از تیراندازی در نزدیکی اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت اوکراین خبر می‌دهد. همچنین انفجار‌هایی در شهر دونتسک گزارش شده و به هواپیما‌های غیرنظامی هشدار داده شد بر فراز این منطقه پرواز نکنند.
    
ساعاتی پیش از آن، جدایی‌طلبان روس‌گرا از مسکو برای متوقف کردن "تخاصم" اوکراین درخواست کمک کرده بودند؛ ادعایی که ایالات متحده آن را به عنوان پروپاگاندای روسیه توصیف کرد.
واکنش اوکراین
دیمیتری کولبا،‌ وزیر خارجه اوکراین در اولیسن واکنش در توییتر نوشت: «روسیه جنگی گسترده علیه اوکراین آغاز کرد و شهرها را با سلاح‌هایش هدف قرار داد.»
همچنین خبرگزاری اینترفکس اوکراین از وقوع حملات موشکی به چندین تاسیسات نظامی در سراسر این کشور خبر داد.
این خبرگزاری افزود، نیروهای روسیه دست به عملیات هلی برن در دو شهر اودسا و ماریوپل ساحلی در جنوب زدند و همچنین خبر می‌رسد کارمندان و مسافران از فرودگاه بوریسیل در کی‌یف تخلیه شده‌اند.
کولبا در اشاره به ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «فورا جنگی گسترده را علیه اوکراین آغاز کرد و شهرهای امن ما را در معرض حملات قرار داد.»
وی اضافه کرد: «این جنگی خصمانه است و اوکراین از خودش دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند پوتین را متوقف کند و باید این کار را بکند، الان وقت عمل است.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در اولین واکنش طی امروز، پنج‌شنبه ضمن اعلام حکومت نظامی در سراسر خاک این کشور همزمان با عملیات نظامی روسیه گفت، روسیه حملات موشکی به زیرساخت‌های اصلی ما و گارد مرزی ما انجام داد.
زلنسکی اشاره کرد، با جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کرده است. وی با درخواست فوری از اوکراینی‌ها از آنها خواست حد الامکان در منازل‌شان بمانند.
رئیس‌جمهوری اوکراین افزود: ما قوی هستیم و برای همه چیز آماده‌ایم و پیروز خواهیم شد.
واکنش های جهانی 
همزمان با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه برای حمایت از ساکنان منطقه دونباس مقامات جهان واکنش‌های تندی نسبت به این عملیات نشان دادند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: اعضای ناتو برای بررسی نحوه برخورد با عواقب "اقدامات خصمانه روسیه" نشست برگزار خواهند کرد.
او در بیانیه‌ای‌ در ساعات اولیه صبح امروز پنج‌شنبه گفت: بار دیگر و به رغم تمام هشدارهای مکرر و تلاش‌های ما برای ورود به روند دیپلماتیک، روسیه راه خصومت علیه کشوری با حاکمیت مستقل را برگزید.
استولتنبرگ از روسیه خواست فورا اقدام نظامی خود را متوقف کرده و به حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن احترام بگذارد.
دبیرکل ناتو ادامه داد: اعضای ناتو برای مقابله با "اقدامات خصمانه" روسیه نشست برگزار می‌کنند و ما در کنار ملت اوکراین در این شرایط سخت خواهیم بود. ائتلاف ناتو هر آنچه بتواند برای حمایت از هم‌پیمانان و دفاع از آنها انجام خواهد داد.
همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در پاسخ به روسیه و تقویت توانمندی‌های ناتو در شرق اروپا متحد هستیم.
بلینکن اظهار کرد: با دبیرکل ناتو درباره محکومیت حمله روسیه صحبت کردم و ما پاسخ هماهنگ شده‌ را بررسی کردیم.
صدر اعظم آلمان هم امروز ضمن محکوم کردن رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، حمله مسکو به اوکراین نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای کتبی نوشت: همبستگی ما با اوکراین و مردمانش است. روسیه باید همین الان این اقدام نظامی‌اش را متوقف کند. ما امروز با گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا در این رابطه تبادل نظر خواهیم کرد. این روزی وحشتناک برای اوکراین و روزی سیاه برای اروپاست.
اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتی نوشت: در این ساعات سیاه تمامی فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی‌گناهی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شده‌اند و نگران جانشان هستند.
وی افزود: ما کرملین را به خاطر این حمله مسؤول خواهیم دانست.  
در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش تماسی تلفنی پیرامون عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین برقرار کردند.
بایدن در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی گفت: زلنسکی چهارشنبه شب با من تماس گرفت و ما گفت‌وگوی مفصلی داشتیم. من این حمله بی‌دلیلی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه را محکوم کردم. من اقداماتی را که می‌خواهیم در راستای محکومیت بین‌المللی این حمله روسیه انجام دهیم از جمله اقدامی که می‌خواهیم پنج‌شنبه شب در شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن این عملیات انجام دهیم به اطلاع زلنسکی رساندم.
در ادامه این بیانیه آمده است: زلنسکی از من خواست تا از رهبران جهان بخواهم صریحا دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای حمله به اوکراین را محکوم کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند. من روز پنج‌شنبه با رهبران گروه هفت دیدار خواهم کرد و آمریکا و متحدان و شرکایمان تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. ما همچنین به تامین حمایت‌ها و کمک به اوکراین و مردمانش ادامه خواهیم داد.
زلنسکی اعلام کرده که به خاطر این حمله روسیه، در اوکراین حکومت نظامی اعلام کرده است.
پوتین از ارتش اوکراین خواست خلع سلاح شود
"ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه امروز(پنجشنبه) از نظامیان اوکراینی خواست تا از اجرای دستورات غیرقانونی کی یف خودداری کنند و می‌توانند آزادانه منطقه فعالیت‌های نظامی را ترک و به خانه های خود باز گردند.
بنا به گزارش کبنا از خبرگزاری تاس، رهبر روسیه خطاب به نظامیان اوکراینی تاکید کرد که آنها با مردم خود "و نه با حکومت ضد ملی که اوکراین را غارت کرده و مردم خود را قربانی می کنند" همراهی می کنند.
پوتین گفت: دستورات غیرقانونی آنها (دولت اوکراین) را انجام ندهید! من از شما می‌خواهم فوراً خلع سلاح شوید و به خانه بروید. برای روشن کردن این موضوع تاکید می کنم که همه نیروهای ارتش اوکراین که این خواسته را برآورده کنند، می‌توانند آزادانه منطقه عملیات رزمی را ترک کرده و به سوی خانواده‌های خود بازگردند.
وی افزود: «مسئولیت هر خونریزی احتمالی کاملاً بر عهده رژیم حاکم بر خاک اوکراین خواهد بود».
پوتین بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.  
پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.
وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.
پوتین بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.
 زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در این کشور 30 روز حالت فوق العاده و در واقع حکومت نظامی اعلام کرد.
ایرنا نوشت: با توجه به گستردگی اخبار مربوطه، در این خبر می‌توانید از آخرین وضعیت تحولات مطلع شوید. این خبر به مرور تکمیل می‌شود.
حمله موشکی به فرودگاه نظامی ایوانو فرانکیفسک اوکراین

رویترز: هواپیما و بالگرد روسی در لوهانسک سرنگون شدند.
 تلفات اوکراینی ها و اجساد آنها.
 فرودگاه نظامی خارکف در حال سوختن.
 خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور سرنگونی هواپیمای روسی در اوکراین را تکذیب کرد
 پوتین و اردوغان بر سر تحولات اوکراین تلفنی گفت و گو کردند.
بیزینس تایمز: تحت تاثیر بحران اوکراین بورس ژاپن قرمز شد.
فاکس استریت:  قیمت طلا براثر تحولات اوکراین رکورد 1950 دلار را زد.
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین از هدف قرار گرفتن پنج هواپیما و یک فروند بالگرد روسی خبر داد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از ستاد کل نیروهای پیاده نظام اوکراین اعلام کرد: نیروهای اوکراینی پنج هواپیما و یک فروند بالگرد روسی را در منطقه لوگانسک هدف قرار دادند.
تاس: تمام زیرساخت‌های نیروی هوایی اوکراین  از جمله پدافند هوایی این کشور نابود شد.
وزارتخانه دفاع روسیه همچنین گزارش داد که ارتش اوکراین هیچ مقاومتی در برابر واحدهای روسی نشان نمی دهند.
ارتش جمهوری خلق لوگانسک عملیات نظامی برای تصاحب همه مناطق استان لوگانسک را آغاز کرد.
حمله به  فرودگاه ایوانو-فرانکیفسک اوکراین
 رویترز: بازار بورس در سطح جهان و نرخ اوراق قرضه آمریکا در پی آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین به‌شدت کاهش و قیمت دلار، نفت و طلا افزایش یافت.
شاخص های سهام یورو استاکس 50 و جرمن داکس (اروپا) در معاملات اولیه با کاهش بیش از 3.5 درصدی روبرو شدند.
شاخص های اف تی اس ای 500 و نزدک (آمریکا) نیز به ترتیب کاهش 2 درصدی و 2.8 درصدی را ثبت کردند.
 تارنمای خبری مترو انگلیس: پوتین: اگر غرب تلاش کند تهاجم اوکراین را متوقف کند، با پیامدهای بزرگی مواجه خواهد شد
رادیو سوئد: دولتمردان سوئدی حمله روسیه را محکوم کردند
تحلیل نشریه صهیونیستی جروزالم پست: جنگ در اوکراین تهدید ایران علیه اسرائیل را افزایش می دهد.
توئیتر دفتر نخست وزیری انگلیس: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ساعاتی پیش با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین تماس تلفنی گرفت و زلنسکی وی را درجریان آخرین تحولات و وضعیت این کشور قرار داد
نخست وزیر انگلیس  در تماس با رئیس جمهوری اوکراین ابراز امیدواری کرد که اوکراین بتواند مقاومت کند و در این روزهای تاریک مردم انگلیس به یاد مردم اوکراین هستند.
رویترز: ارتش  اوکراین می گوید که 5 فروند هواپیما و یک فروند بالگرد روسیه را در منطقه لوهانسک سرنگون کرده است
وزارت دفاع روسیه ضمن تاکید بر اینکه این کشور هواپیمایی از دست نداده اعلام کرد که پدافند هوایی اوکراین با حملات این کشور تضعیف شده است.
آلمان از روسیه خواست فورا اقدامات نظامی را در اوکراین متوقف کند.
سفارت چین در اوکراین می‌گوید شرایط در این کشور بدتر شده و ریسک‌های امنیتی افزایش یافته است.
وزیر کشور اوکراین گفته صدها نظامی براثر حمله روسیه به اوکرایت کشته شدند.
ستاد کل نیروهای اوکراین از حملات موشکی و بمباران فرودگاه های و واحدهای نظامی اوکراین خبر داد.
العربیه به نقل از سایت خبری اوکراین:
زلنسکی: روسیه به زیرساخت های نظامی اوکراین حمله می کند.
کانال خبری جی بی ان انگلیس: در پی حمله روسیه به اوکراین، ناتو نشست اضطراری برگزار می کند
خبرگزاری لایو مینت هند اعلام کرد که بحران اوکراین باعث سقوط قیمت بیت کوین، اتر، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال شد
اوکراین از "متحد استراتژیک" خود  ترکیه درخواست حمایت کرد.
در فرودگاه های جنوب روسیه پروازها لغو شد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به شهرهای اوکراین حمله نمی کند.
خبرگزاری تاس روسیه به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه حملات توپخانه ای یا هوایی علیه شهرهای اوکراین انجام نمی دهند و زیرساخت های نظامی را با سلاح های دقیق مورد حمله قرار می دهند.
فاکس نیوز آمریکا به نقل از فرمانده نظامی این کشور اعلام کرد: بایدن "کار زیادی" نمی تواند برای توقف تهاجم به اوکراین انجام دهد
خبرگزاری ای ای آر استونی: استونی، لتونی، لیتوانی , لهستان و سایر متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر اساس ماده 4 ناتو برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین رایزنی می کنند.
صدر اعظم آلمان به اقدام نظامی روسیه در اوکراین واکنش نشان داد.
تاس: پوتین از ارتش اوکراین خواست خلع سلاح شوند

رهبر روسیه روز پنجشنبه خطاب به نظامیان اوکراینی تاکید کرد که آنها با مردم خود "و نه با حکومت ضد ملی که اوکراین را غارت کرده و مردم خود را قربانی می کنند" همراهی می کنند.
ولادیمیر پوتین در این خصوص گفت: تمام نظامیان اوکراینی که از اجرای دستورات غیرقانونی کی یف خودداری کنند، می‌توانند آزادانه منطقه فعالیت‌های نظامی را ترک کنند.
وی اظهار داشت: دستورات غیرقانونی آنها را انجام ندهید! من از شما می‌خواهم فوراً خلع سلاح شوید و به خانه بروید. برای روشن کردن این موضوع تاکید می کنم که همه نیروهای ارتش اوکراین که این خواسته را برآورده می‌کنند، می‌توانند آزادانه منطقه عملیات رزمی را ترک کرده و به سوی خانواده‌های خود بازگردند.
رئیس جمهوری روسیه افزود: «مسئولیت هر خونریزی احتمالی کاملاً بر عهده رژیم حاکم بر خاک اوکراین خواهد بود».
اوکراین مدعی شد که یک جنگنده روسیه را ساقط کرده است
خبرهای تایید نشده حاکی است که یگان‌های مرزی اوکراین ادعا کرده‌اند که از مرز بلاروس هم به آنها حمله شده است. (شایعه)
رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که صداهایی شبیه به شلیک توپ در کی یف پایتخت اوکراین شنیده شده است
گزارش هایی در مورد صداهایی شبیه به گلوله باران توپخانه حدود ساعت 5:00 صبح به وقت محلی شروع شد.
این خبرگزاری همچنین از شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در ماریوپول خبر داده است.
مکس هاندر، روزنامه نگار انگلیسی ساکن کی یف به بی بی سی گفت صداهای انفجار در بخش غربی شهر شنیده می شود.
خبرنگار تاس نیز به نوبه خود از انفجارهایی در نزدیکی فرودگاه بوریسپول کی یف خبر داد
خبرگزاری UNIAN اوکراین نیز گزارش داد که از ساعت 5 صبح صدای انفجار علاوه بر کی یف پایتخت، در شهرهای دیگر اوکراین نیز شنیده شد..
رویترز: بحران اوکراین باعث سقوط قیمت بیت کوین، اتر، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال شد.
منابع خبری بین المللی اعلام کردند که با حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت برای اولین بار از سال 2014 به بیش از 100 دلار رسید
خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز پنجشنبه به نقل از سخنگوی جدایی طلبان اوکراین اعلام کرد که نیروهای تحت حمایت روسیه در دونتسک اوکراین حملات گسترده ای را علیه نیروهای اوکراینی در امتداد خط تماس انجام داده اند.
خبرگزاری ایتار تاس روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه حملات توپخانه ای یا هوایی علیه شهرهای اوکراین انجام نمی دهند و زیرساخت های نظامی را با سلاح های دقیق مورد حمله قرار می دهند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنرانی دیشب شورای امنیت گفت که هدف روسیه «حکومت نظامی کی‌یف» هست.
واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنان دیشب (چهارشنبه) خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد و پس از اعلام مسکو در مورد آغاز «عملیات نظامی در دونباس» گفت: حمله ما نه علیه ملت اوکراین که علیه حکومت نظامی در قدرت کی‌یف است.
سی ان ان می گوید تصاویری را از دفتر ریاست جمهوری اوکراین دریافت کرده است مبنی بر اینکه حداقل 5 انفجار در فرودگاه بین المللی   Boryspil International Airport)  واقع در مرکز اوکراین اتفاق افتاده است
سازمان هوانوردی اروپا نسبت به پرواز بر آسمان اوکراین هشدار داد و گفت ممکن است هواپیماها مورد هدف قرار گیرند. (زیر نویس خبر فوری سی ان ان)
زلنسکی اعلام کرد که مسکو در باره تحولات اخیر سکوت اختیار کرده است چون تلاش برای تماس روز  چهارشنبه وی با ولادیمیر پوتین بی نتیجه بود. (زیر نویس خبر فوری سی ان ان)
زلنسکی: چنانچه مورد حمله قرار گیریم از خود دفاع خواهیم کرد (زیر نویس خبر فوری سی ان ان)
شنیده شدن آژیر حمله هوایی در کی یف
تلویزیون سی ان ان آمریکا علت آژیر حمله هوایی را نامعلوم و نامشخص اعلام کرد.
رئیس جمهور اوکراین: روسیه زیرساخت‌های نظامی ما را هدف قرار می‌دهد.
وزارت دفاع روسیه: مراکز نظامی اوکراین را هدف قرار دادیم نه مناطق مسکونی را
دبیرکل ناتو عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد.
ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکران را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.
وی دیروز گفته بود: از آنجایی که روسیه استقلال جدایی طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته، این کشور برنامه ریزی برای یک حمله تمام عیار به اوکراین را متوقف نکرده است.
منابع خبری از وقوع انفجارهای جدید در کی‌یف خبر می‌دهند.
این منابع از شنیده شدن صدا انفجار های مهیب در کی یف و دیگر شهرهای اوکراین خبر می دهند.
شهردار کی‌یف از مردم این شهر خواسته در خانه‌ها بمانند
 وزیر خارجه اوکراین: روسیه هجومی همه‌جانبه علیه ما آغاز کرده است
دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین بامداد پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، "حمله تمام عیار به اوکراین" را آغاز کرده است.
کولبا نوشت: شهرهای صلح آمیز اوکراین مورد حمله قرار گرفته‌اند. این یک جنگ تهاجم است. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم اکنون زمان اقدام است. 
رئیس‌جمهور اوکراین اقدام به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی کرده است
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین اقدام به برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی کرده است.
برخی منابع از ورود نیروهای روس به برخی مناطق همچون اودسا و ماریوپول خبر می‌دهند.
اوکراین قصد دارد حکومت نظامی برقرار کند.
برخی منابع ادعا کرده‌اند که نیروهای روسیه از مرز خارکف عبور کرده‌اند.

بایدن: جهان روسیه را مسوول خواهد دانست
 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به صدور دستور فرمان «عملیات نظامی ویژه» در دونباس از سوی رئیس جمهور روسیه گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.
رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار  و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. 
وی تصریح کرد: روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و آمریکا و متحدان و شرکای آن به شیوه‌ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.
بایدن اظهار داشت: وضعیت را از کاخ سفید زیر نظر خواهم داشت و از طریق تیم امنیت ملی خود به دریافت اخبار ادامه خواهم داد.
پوتین فرمان «عملیات نظامی ویژه» در دونباس را صادر کرد
به گزارش کبنا از خبرگزاری‌های دولتی ریانووستی و تاس، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در منطقه دونباس عملیات ویژه نظامی انجام خواهند داد. 
رئیس‌جمهوری روسیه بامداد پنجشنبه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 
پوتین هشدار داد مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.
وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.
پوتین بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.
وی گفت: شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند. جمهوری‌های مردمی دونباس با درخواست کمک به روسیه متوسل شدند. در این راستا، طبق ماده ۵۱، قسمت ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تایید شورای فدراسیون و در اجرای معاهدات دوستی و کمک متقابل به دونتسک و لوگانسک، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه گرفته‌ام.
برخی از گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن صدای انفجارهای بزرگ در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین هستند.
همچنین سی ان ان گزارش می‌دهد که در شهر خارکیو دومین شهر بزرگ اوکراین صدای چندین انفجار بزرگ شنیده شده است.
رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، دستور داد نیروهای حافظ صلح این کشور وارد این مناطق شوند.
به گزارش کبنا از "اسپوتنیک"، رئیس جمهور روسیه بامداد سه شنبه به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا نیروهای حافظ صلح را به دو منطقه دونتسک و لوگانسک اعزام کند.
پوتین روز دوشنبه اعلام کرد، مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.
کرملین اعلام کرد، رهبران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از روسیه برای کمک به مقابله با «تهاجم» اوکراین درخواست کمک نظامی کرده‌اند.

به گزارش بامداد پنجشنبه کبنا از "نیویورک تایمز"، این درحالی است که اوکراین روز چهارشنبه به دلیل نگرانی از تهاجم احتمالی روسیه، در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که پس از گلوله‌باران از سوی اوکراین و کشته شدن غیرنظامیان و آسیب زدن به زیرساخت‌های مهم، رهبران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک به پوتین نامه نوشتند و از او خواستند برای توقف این حملات مداخله کند.
پارلمان اوکراین (رادا) پیشنهاد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور برای ۳۰ روز آینده را تائید کرد و این وضعیت از بامداد پنجشنبه در اوکراین آغاز شد. 
خبرگزاری تاس گزارش داد پارلمان اوکراین چهارشنبه شب در جلسه علنی خود، فرمان رئیس جمهور اوکراین برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور برای ۳۰ روز آینده را بررسی و آن را با ۳۳۵ رای مثبت تصویب کرد.
وضعیت منطقه دونباس در چند روز اخیر با گلوله باران گسترده مناطق دونتسک و لوگانسک توسط نیروهای اوکراینی بشدت متشنج شده است.
تنش اوکراین قیمت نفت را تا ۱۱۰ دلار بالا خواهد برد
بانک جی پی مورگان چیس اند کو پیش بینی کرد قیمت‌های نفت احتمالا تحت تاثیر ادامه تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین، در سه ماهه دوم به ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌رسند.
بانک جی پی مورگان چیس اند کو پیش بینی کرد قیمت‌های نفت احتمالا تحت تاثیر ادامه تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین، در سه ماهه دوم به ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌رسند.
به گزارش کبنا؛ تحلیلگران بانک جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند: بازار نفت احتمالا شاهد استمرار قیمت‌های بالاتر در سه ماهه آینده خواهند بود، اما قیمت‌ها در پایان سال به ۹۰ دلار می‌رسد.
این پیش بینی فرض را بر این گرفته است که تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین تشدید می‌شود و توافق هسته‌ای ایران، بخشی از عرضه را به بازار برمی گرداند.
نفت برنت هفته جاری برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. در حالی که تنش‌ها در اروپای شرقی قیمت‌های نفت را بالاتر برده است، معامله گران انتظار دارند ذخایر نفت با فراتر رفتن تقاضا از عرضه، کاهش پیدا کنند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران جی پی مورگان اظهار کردند نفت برنت در سه ماهه آینده به ۱۱۰ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت به ۱۰۷ دلار در هر بشکه می‌رسد که ۲۲ دلار بالاتر از برآورد قبلی این بانک برای این دو گرید نفت است.
قیمت نفت که روز چهارشنبه ابتدا تحت تاثیر گزارش حمله سایبری به دولت، وزارت خارجه و سرویس امنیت دولتی اوکراین صعود کرده بود، روند خود را معکوس کرد و نفت برنت ۱۱ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت هم با ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، ۹۲ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بود.











حمله روسیه به اوکراین


حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین




نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
آخی
ما که هسته ای را دادیم
امریکای عزیز هم تضمین کرد امنیت مون را
چرا ما را می کشید
دلتون میاد؟؟؟
یک اصلاحاتی از اوکراین
چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1