تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۵۰۲۰۶۰
یادداشت
تغییر قریبالوقوع در بخشداری چاروسا / چه کسی به چاروسا خواهد رفت ؟ / آقای فرماندار، بخشدار چاروسا باید به همراه خانواده اش در چاروسا ساکن شود
۰
کبنا ؛در روزهای پایانی تیرماه ۱۴۰۴، اخبار غیررسمی از تصمیم قطعی برای تغییر بخشدار چاروسا حکایت دارد؛ تغییری که در امتداد تحولات مدیریتی ناشی از روی کار آمدن دولت جدید و رویکرد متفاوت وزارت کشور نسبت به انتصابات شهرستانی ارزیابی میشود.
نجیبالله ایزدخواه که در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ بهعنوان بخشدار چاروسا منصوب شده بود، اکنون در آستانه واگذاری این مسئولیت به گزینهای دیگر قرار گرفته است. با این تغییر، ایزدخواه نیز به فهرست بخشدارانی میپیوندد که طی دهه گذشته، هیچیک نتوانستهاند دورهای کامل و باثبات را در چاروسا تجربه کنند. پیش از او نیز چهرههایی چون حیات پرواز، علی محمودی و شرمتالله داربام، همگی پیش از سال سوم تکیه بر بخشداری چاروسا از سمت خود کنار گذاشته شدند.
این رفتوآمدهای مکرر، نشانهای از ناپایداری مدیریتی در چاروسا است؛ ناپایداریای که نهتنها مانع از پیگیری مستمر برنامههای توسعهای میشود، بلکه انگیزه و امید به تحول را نیز در میان خود مسئولان و عموم شهروندان پایین میآورد.
بسیاری از صاحبنظران سیاسی، فرهنگی و عمرانی چاروسایی بر این باورند که طی این سالها، هیچیک از بخشداران چاروسا نتوانستند آنگونه که انتظار میرفت، مطالبات مردمی را پاسخ دهند. البته باید پذیرفت که بخشی از این مطالبات، فراتر از اختیارات بخشدار و در گرو تصمیمات کلان است. بااینحال، آنچه موردتوجه افکار عمومی قرار دارد، و میتوان بهجرئت گفت روشنترین و برجستهترین ویژگی بخشدار فعلی چاروسا است، تفاوت محسوس در میزان تلاش، دغدغهمندی و شناخت بخشداران بومی در قیاس با مدیران پروازی غیربومی است؛ مدیرانی که بیش از آن که چاروسا را بشناسند، صرفاً با مسیر دهدشت تا قلعه رئیسی آشنا بودند.
نکته دیگری که همواره در فرایند انتصاب بخشداران مطرح بوده، سهم بالای رایزنیهای پشت پرده و بدهبستانهای سیاسی در انتخاب افراد است؛ مسئلهای که باعث شده شایستگی، شناخت از منطقه و کارآمدی در بسیاری موارد در اولویت قرار نگیرد.
شنیدهها حاکی از آن است که اکنون سه گزینه بهعنوان جانشینان احتمالی نجیبالله ایزدخواه مطرح هستند؛ هر سه نفر از طیف سیاسی اصلاحطلبان حامی دولت به شمار میروند. دو نفر از آنها دارای سابقه فعالیت در وزارت کشور بوده و گزینه سوم از فرهنگیان (ن. ش) خوشنام چاروسا است.
ازآنجاییکه پیشتر از وزارت کشور توصیهای به مدیران ارشد شده بود که تاحدامکان از نیروهای وزارت کشور در سمت بخشداری و فرمانداری استفاده شود، حرف و حدیثهای مطرح شده بهکلی انگیزه و نشاط را از آنها گرفته است، چرا که خود را بسیار دور از جایی میبینند که میبایست حضور داشته باشند.
بااینحال، طبق شنیدهها، گزینه اصلی برای تصدی بخشداری، فردی غیربومی است که نه ساکن چاروسا است و نه در میان مردم این بخش شناخته شده است. با این تفاسیر میتوان گفت تلاشهای فرهنگی خوشنام راه بجایی نخواهد برد. البته که این پیشداوری و گمانهزنی است. چرا که بسیاری از بخشداران منصوب در همین دولت نیز از نیروهای وزارتی نبوده و از سایر دستگاهها روانه ساختمان بخشداریها شدهاند.
گزینه دیگر که در حال حاضر در فرمانداری کهگیلویه مشغول است سابقه بخشداری دیشموک را در کارنامه خود دارد.
آنگونه که از محافل سیاسی به گوش میرسد، این گزینه نیز به علت اصلی نداشتن حامیان سیاسی چانه زن مورد بیمهری قرار خواهد گرفت و یا نهایتاً در جایگاه دیگری انجاموظیفه خواهد کرد.
درهرصورت برای انتخاب بخشدار چاروسا - حالا که تصمیم بر تغییر است و این تصمیم نیز باتوجهبه تغییر دولت امری منطقی است - آنچه اهمیتی والا دارد، داشتن برنامه، شناخت و توان مدیریتی شخصی است که میخواهد چاروسا را به رشد برساند.
سید ایرج کاظمی جو فرماندار شهرستان کهگیلویه به لحظات حساس انتصابات نزدیک میشود. گرچه وی با شعار استقلال در اختیار و عمل پا به فرمانداری کهگیلویه نهاد، اما فشارهای سیاسی موافق و مخالف، سهمخواهیهای انتخاباتی، دخالتهای سهمخواهانه همقطاران وی، مشکلات و دردسرهای سنگینی را برایش ایجاد کرده است.
از یکسو در میان خود اصلاحات کهگیلویه، نیروهای موسوم به منطقیان در تلاشاند تا گزینههای خود را تحمیل کنند، از سوی دیگر نیز سیاسیون منصوب به حلقه مرامی مرحوم لاهوتی خود را میراثدار دولت میدانند. گروههای سیاسی مخالف نیز عملاً یا کنار کشیدهاند و یا ترجیح میدهند تحت عنوان "به من چه و هیچکدام را قبول ندارم" از مسئولیت اجتماعی خود که نقش فعال و مؤثر در سرعت و کیفیتبخشی به پیشرفت شهرستان و بخش چاروسا است شانه خالی کردهاند.
درهرحال به نظر میرسد وزن گزینههای بخشداری چاروسا را باید با طیف سیاسی و رایزنیهای پشت پرده صورتگرفته بهحساب و کتاب آورد. رایزنیهای که شخص غیربومی را گزینه اول، فرهنگی چاروسایی را گزینه دوم و معاون فرماندار را گزینه سوم کرده است.
درهرصورت انتظار میرود در انتخاب بخشدار چاروسا، اولین نکتهای که فرماندار محترم کهگیلویه باید در نظر بگیرند موضوع آشنایی و حضور بخشدار مدنظر خود در چاروسا است، تا حداقل در بیبرقیها و بیآبیها و بی آنتنیها و سایر مشکلاتی که چاروسا با آنها دستبهگریبان است، او هم کمی رنج مردم را لمس کرده و بداند مشکلات بسیار برجایمانده از سالیان گذشته در چاروسا تا چه میزان آزاردهنده است. بی شک اگر قرار باشد بخشدار انتصابی فارغ از نامها و سیاستها، ساکن چاروسا نبوده و خانوادهاش از امکانات شهری دهدشت و بهمئی استفاده کند و خودش زیر کولر و بخاری بخشداری چاروسا بنشیند چالشهای بسیاری را به بار خواهد آورد و افکار عمومی را در جهت مخالف و مقابل فرماندار و مشی دولت قرار خواهد داد.
حال باید دید وزارت کشور در این مقطع حساس، انتخابی بر پایه شایستگی و نیازهای واقعی مردم چاروسا خواهد داشت یا بار دیگر سهمخواهیها و فشارهای پشت پرده، مسیر تصمیمگیری را تعیین خواهند کرد.
نجیبالله ایزدخواه که در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ بهعنوان بخشدار چاروسا منصوب شده بود، اکنون در آستانه واگذاری این مسئولیت به گزینهای دیگر قرار گرفته است. با این تغییر، ایزدخواه نیز به فهرست بخشدارانی میپیوندد که طی دهه گذشته، هیچیک نتوانستهاند دورهای کامل و باثبات را در چاروسا تجربه کنند. پیش از او نیز چهرههایی چون حیات پرواز، علی محمودی و شرمتالله داربام، همگی پیش از سال سوم تکیه بر بخشداری چاروسا از سمت خود کنار گذاشته شدند.
این رفتوآمدهای مکرر، نشانهای از ناپایداری مدیریتی در چاروسا است؛ ناپایداریای که نهتنها مانع از پیگیری مستمر برنامههای توسعهای میشود، بلکه انگیزه و امید به تحول را نیز در میان خود مسئولان و عموم شهروندان پایین میآورد.
بسیاری از صاحبنظران سیاسی، فرهنگی و عمرانی چاروسایی بر این باورند که طی این سالها، هیچیک از بخشداران چاروسا نتوانستند آنگونه که انتظار میرفت، مطالبات مردمی را پاسخ دهند. البته باید پذیرفت که بخشی از این مطالبات، فراتر از اختیارات بخشدار و در گرو تصمیمات کلان است. بااینحال، آنچه موردتوجه افکار عمومی قرار دارد، و میتوان بهجرئت گفت روشنترین و برجستهترین ویژگی بخشدار فعلی چاروسا است، تفاوت محسوس در میزان تلاش، دغدغهمندی و شناخت بخشداران بومی در قیاس با مدیران پروازی غیربومی است؛ مدیرانی که بیش از آن که چاروسا را بشناسند، صرفاً با مسیر دهدشت تا قلعه رئیسی آشنا بودند.
نکته دیگری که همواره در فرایند انتصاب بخشداران مطرح بوده، سهم بالای رایزنیهای پشت پرده و بدهبستانهای سیاسی در انتخاب افراد است؛ مسئلهای که باعث شده شایستگی، شناخت از منطقه و کارآمدی در بسیاری موارد در اولویت قرار نگیرد.
شنیدهها حاکی از آن است که اکنون سه گزینه بهعنوان جانشینان احتمالی نجیبالله ایزدخواه مطرح هستند؛ هر سه نفر از طیف سیاسی اصلاحطلبان حامی دولت به شمار میروند. دو نفر از آنها دارای سابقه فعالیت در وزارت کشور بوده و گزینه سوم از فرهنگیان (ن. ش) خوشنام چاروسا است.
ازآنجاییکه پیشتر از وزارت کشور توصیهای به مدیران ارشد شده بود که تاحدامکان از نیروهای وزارت کشور در سمت بخشداری و فرمانداری استفاده شود، حرف و حدیثهای مطرح شده بهکلی انگیزه و نشاط را از آنها گرفته است، چرا که خود را بسیار دور از جایی میبینند که میبایست حضور داشته باشند.
بااینحال، طبق شنیدهها، گزینه اصلی برای تصدی بخشداری، فردی غیربومی است که نه ساکن چاروسا است و نه در میان مردم این بخش شناخته شده است. با این تفاسیر میتوان گفت تلاشهای فرهنگی خوشنام راه بجایی نخواهد برد. البته که این پیشداوری و گمانهزنی است. چرا که بسیاری از بخشداران منصوب در همین دولت نیز از نیروهای وزارتی نبوده و از سایر دستگاهها روانه ساختمان بخشداریها شدهاند.
گزینه دیگر که در حال حاضر در فرمانداری کهگیلویه مشغول است سابقه بخشداری دیشموک را در کارنامه خود دارد.
آنگونه که از محافل سیاسی به گوش میرسد، این گزینه نیز به علت اصلی نداشتن حامیان سیاسی چانه زن مورد بیمهری قرار خواهد گرفت و یا نهایتاً در جایگاه دیگری انجاموظیفه خواهد کرد.
درهرصورت برای انتخاب بخشدار چاروسا - حالا که تصمیم بر تغییر است و این تصمیم نیز باتوجهبه تغییر دولت امری منطقی است - آنچه اهمیتی والا دارد، داشتن برنامه، شناخت و توان مدیریتی شخصی است که میخواهد چاروسا را به رشد برساند.
سید ایرج کاظمی جو فرماندار شهرستان کهگیلویه به لحظات حساس انتصابات نزدیک میشود. گرچه وی با شعار استقلال در اختیار و عمل پا به فرمانداری کهگیلویه نهاد، اما فشارهای سیاسی موافق و مخالف، سهمخواهیهای انتخاباتی، دخالتهای سهمخواهانه همقطاران وی، مشکلات و دردسرهای سنگینی را برایش ایجاد کرده است.
از یکسو در میان خود اصلاحات کهگیلویه، نیروهای موسوم به منطقیان در تلاشاند تا گزینههای خود را تحمیل کنند، از سوی دیگر نیز سیاسیون منصوب به حلقه مرامی مرحوم لاهوتی خود را میراثدار دولت میدانند. گروههای سیاسی مخالف نیز عملاً یا کنار کشیدهاند و یا ترجیح میدهند تحت عنوان "به من چه و هیچکدام را قبول ندارم" از مسئولیت اجتماعی خود که نقش فعال و مؤثر در سرعت و کیفیتبخشی به پیشرفت شهرستان و بخش چاروسا است شانه خالی کردهاند.
درهرحال به نظر میرسد وزن گزینههای بخشداری چاروسا را باید با طیف سیاسی و رایزنیهای پشت پرده صورتگرفته بهحساب و کتاب آورد. رایزنیهای که شخص غیربومی را گزینه اول، فرهنگی چاروسایی را گزینه دوم و معاون فرماندار را گزینه سوم کرده است.
درهرصورت انتظار میرود در انتخاب بخشدار چاروسا، اولین نکتهای که فرماندار محترم کهگیلویه باید در نظر بگیرند موضوع آشنایی و حضور بخشدار مدنظر خود در چاروسا است، تا حداقل در بیبرقیها و بیآبیها و بی آنتنیها و سایر مشکلاتی که چاروسا با آنها دستبهگریبان است، او هم کمی رنج مردم را لمس کرده و بداند مشکلات بسیار برجایمانده از سالیان گذشته در چاروسا تا چه میزان آزاردهنده است. بی شک اگر قرار باشد بخشدار انتصابی فارغ از نامها و سیاستها، ساکن چاروسا نبوده و خانوادهاش از امکانات شهری دهدشت و بهمئی استفاده کند و خودش زیر کولر و بخاری بخشداری چاروسا بنشیند چالشهای بسیاری را به بار خواهد آورد و افکار عمومی را در جهت مخالف و مقابل فرماندار و مشی دولت قرار خواهد داد.
حال باید دید وزارت کشور در این مقطع حساس، انتخابی بر پایه شایستگی و نیازهای واقعی مردم چاروسا خواهد داشت یا بار دیگر سهمخواهیها و فشارهای پشت پرده، مسیر تصمیمگیری را تعیین خواهند کرد.