تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۴۴۵۲۰۲
در پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

ترکیه عبور کلیه کشتی‌های جنگی را از تنگه‌های بسفور و داردانل ممنوع کرد / پیشروی کاروان ٢٧ کیلومتری نیرو‌های روسیه به سمت کی‌یف / فیفا تیم ملی روسیه را از شرکت در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر محروم کرد / اردوغان: در محدود کردن تردد کشتی‌های روس مصمم هستیم / بازگشت مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین به پایتخت‌های خود؛ دور بعدی در مرز بلاروس و لهستان / شروط پوتین برای پایان حمله به اوکراین: به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه، اوکراین باید غیرنظامی شده و از حضور "نازی‌ها" پاکسازی شود / سوییس کلیه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را اجرا می‌کند

۰
ترکیه عبور کلیه کشتی‌های جنگی را از تنگه‌های بسفور و داردانل ممنوع کرد / پیشروی کاروان ٢٧ کیلومتری نیرو‌های روسیه به سمت کی‌یف / فیفا تیم ملی روسیه را از شرکت در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر محروم کرد / اردوغان: در محدود کردن تردد کشتی‌های روس مصمم هستیم / بازگشت مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین به پایتخت‌های خود؛ دور بعدی در مرز بلاروس و لهستان / شروط پوتین برای پایان حمله به اوکراین: به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه، اوکراین باید غیرنظامی شده و از حضور "نازی‌ها" پاکسازی شود / سوییس کلیه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را اجرا می‌کند
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
به گزارش کبنا، گروه بین‌الملل - پنجمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی آغاز شده که دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه مسکو را پذیرفته است. در همین راستا، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.
افزون بر این، اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد. در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد. علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.
جنگ اوکراین در حالی ادامه دارد که کانادا نیز اعلام کرده است تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند. پیش از این نیز دولتمردان انگلیس اعلام کردند که لندن جزو اولین طرف‌هایی بود که اقدام به ارسال سلاح برای اوکراین کرد. حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین در حالی است که روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۰۷۶ پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.

 آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین


رصد جنگ در اوکراین؛ آغاز به کار سلاح هسته‌ای مالی علیه پوتین

(تصاویر ) اعتراضات در سراسر جهان پس از حمله روسیه به اوکراین

چرا اصول‌گرایی ایرانی از حمله روسیه به اوکراین شادمان است؟
---------------------------------------------------------------------------------
چین نسبت به بروز یک جنگ سرد هشدار داد
سفیر چین در سازمان ملل خواستار راه حل مسالمت‌آمیز مناقشه در اوکراین شد و در مورد درگرفتن یک جنگ سرد هشدار داد.
بیانیه سران 8 کشور اروپای شرقی برای پیوستن فوری اوکراین به اتحادیه اروپا
الجزیره: سران 8 کشور اروپای شرقی در بیانیه ای مشترک خواستار پیوستن فوری اوکراین به اتحادیه اروپا شدند.
آمریکا ۱۲ عضو هیئت روسیه در سازمان ملل را اخراج کرد
سفیر دولت ولادیمیر پوتین در سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت آمریکا ۱۲ دیپلمات در نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل را عنصر نامطلوب اعلام کرد و از آنها خواست تا ۷ مارس خاک آمریکا را ترک کنند.
پوتین انتقال ارز به خارج از کشور را ممنوع کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای شهروندان کشورش انتقال ارز به خارج از کشور را ممنوع کرد. این حکم ریاست جمهوری در پایگاه اطلاع‌رسانی کرملین منتشر شده است.
در این حکم آمده است، به حساب‌هایی که در خارج از کشور گشوده شده‌اند نیز کسی اجازه انتقال پول ندارد. از نظر کرملین، ارز سخت مانند دلار آمریکا یا یورو، یک واحد پولی بیگانه است. این حکم از روز سه‌شنبه اول مارس (۱۰ اسفند) اجرایی می‌شود.

دستور کرملین به 400 مزدور گروه واگنر برای ترور زلنسکی
بریتیش تایمز: بیش از 400 مزدور گروه واگنر( شرکت نظامی خصوصی با ماهیت روسی) به دستور کرملین در کی یف فعال هستند تا زلنسکی و اعضای دولت او را ترور کنند.
انتقاد روسیه از اظهارات آلمان در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین
وزارت خارجه روسیه: اظهارات آلمان در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین در تضاد با موضع متعادل قبلی برلین در مورد این موضوع است.
ترکیه عبور کشتی‌های نظامی از تنگه های داردانل و بسفر را ممنوع کرد
وزیر خارجه ترکیه: ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو عبور کشتی‌های نظامی از تنگه های داردانل و بسفر را ممنوع کرد.
به کشورهای هم مرز و غیر مستقر در دریای سیاه اطلاع داده ایم که کشتی های جنگی خود را برای عبور از تنگه های ما نفرستند.
پیشروی کاروان ٢٧ کیلومتری نیروهای زمینی روسیه به سمت کی‌یف
الجزیره: تصاویر ماهواره ای منتشر شده توسط شرکت تحقیقات فضایی مکسار (MAXAR) نشان دهنده پیشروی کاروان نظامی روسیه به سمت کی یف است
 کاروان نظامی روسیه 27 کیلومتر امتداد دارد و شامل صدها خودروی زرهی، تانک و خودروهای پشتیبانی لجستیکی است.
اکسیوس: درخواست زلنسکی از بایدن و ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع / کاخ سفید: این قطعاً تنش‌زاست؛ ما را در درگیری نظامی با روسیه قرار می‌دهد
وبگاه «آکسیوس» مدعی شد که «ولدویمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ابه بایدن و ناتو توصیه کرده تا منطقه پرواز ممنوع را بر روی بخش‌های مهمی از اوکراین ایجاد کند.
بنا بر ادعای آکسیوس، زلنسکی گفته که اگر متحدان غربی وظیفه خودشان را انجام دهند، اوکراین می‌تواند روسیه را شکست دهد.
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت: «این مسئله نیاز به اجرا توسط ارتش ایالات متحده دارد و اساساً به این معنی است که ارتش ایالات متحده هواپیماهای روس را سرنگون می‌کند.»
وی ادامه داد: «این قطعاً تنش‌زا است، که به طور بالقوه ما را در جایی قرار می‌دهد که در یک درگیری نظامی با روسیه قرار می‌گیریم و این چیزی نیست که جو بایدن بخواهد آنرا اجرا کند.»
اردوغان: در محدود کردن تردد کشتی‌های روس مصمم هستیم
رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد که در جریان جنگ بین روسیه و اوکراین، به اقدامات دیپلماتیک چندجانبه خود برای تامین صلح و ثبات بی وقفه ادامه داده و خواهیم داد.
 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب در سخنانی ضمن تمجید از مبارزه دولت و ملت اوکراین اعلام کرد که حمله روسیه به تمامیت ارضی اوکراین غیرقابل قبول است.
وی درباره محدود کردن عبور و مرور کشتی‌های روسیه از کانال‌های دریایی ترکیه گفت: در مورد اجرای اختیارت کشورمان در قبال پیمان مونترو برای تردد کشتی‌ها در تنگه‌ها در جهت جلوگیری از افزایش این بحران مصمم هستیم.
اردوغان تصریح کرد: تاکنون ۵ هزار نفر از شهروندان ما اوکراین را ترک کرده و به کشورمان و سایر کشورها منتقل شدند. به تخلیه شهروندانمان با توجه به درخواست آنها ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که کشورش تاکنون مسئولیت‌های خود در قبال نهادها و ائتلاف‌هایی مانند سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا را به‌طور بسیار دقیق به جا آورده است.
فنلاند: تصمیمی «تاریخی» برای ارسال تسلیحات به اوکراین گرفتیم
فنلاند، یکی از اعضای غیر متعهد اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیمی «تاریخی» برای ارسال تسلیحات به اوکراین پس از تهاجم روسیه به این کشور گرفته است.
سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری گفت: «فنلاند به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد. این یک تصمیم تاریخی برای ما است.»
وزیر دفاع فنلاند نیز گفته است که این کمک تسلیحاتی شامل ۲۵۰۰ قبضه سلاح تهاجمی، ۱۵۰ هزار مهمات، ۱۵۰۰ سامانه موشک‌انداز ۷۰ هزار جیزه صحرایی خواهد بود.
فنلاند که با همسایه خود روسیه بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، به طور سنتی سلاح به مناطق درگیری صادر نمی کند.
این کشور شمال اروپا پیش از این قصد داشت برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم ارتش روسیه جلیقه های ضد گلوله، کلاه ایمنی و بیمارستان سیار به این کشور بفرستد.
محرومیت تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه از مسابقات
فیفا و یوفا تصمیم گرفتند تیم ملی و تیم های باشگاهی روسیه را تا اطلاع ثانوی از حضور در مسابقات بین المللی محروم کنند.
------------------------------------------------------------------------
مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین به اردوگاه‌های خود بازگشتند؛ دور بعدی در مرز بلاروس و لهستان
منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان روس و اوکراینی شامگاه دوشنبه ۲۸ فوریه از پایان گفتگوها و موافقت برای برنامه‌ریزی جهت انجام دور دوم این مذاکرات خبر دادند.
این مذاکرات به گفته یکی از نمایندگان روسیه حدود پنج ساعت به طول انجامید و دو طرف در باره دستور کار مذاکرات و جزئیات آن گفتگو کردند.
فرانس‌پرس در گزارشی با اعلام پایان دور نخست مذاکرات اعلام کرد که نمایندگان برای پاره‌ای مشورت‌ها با پایتخت‌های خود بازگشتند.
در این گزارش به نقل از یک مذاکره کننده اوکراینی آمده است: «طرفین یک سری اولویت‌ها و موضوعاتی را تعیین کرده اند که نیاز به تصمیم گیری‌های مشخص دارد.»
به گفته یک نماینده تیم مذاکره کننده روسیه «نشست بعدی به زودی در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.»
اوکراین: دستور پوتین برای آماده باش نیرو‌های هسته‌ای دیوانگی است / اگر اوکراین زنده نماند سازمان ملل نابود می‌شود۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۲۰:۳۵
سرگئی کیسلیتسیا سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل در نشت اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل گفت که دستور ولادیمیر پوتین برای آماده باش نیروهای هسته ای یک دیوانگی است.
نماینده اوکراین در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری و فوری این مجمع درباره بحران اوکراین افزود که دستور پوتین برای آماده باش نیروهای هسته ای یک دیوانگی است. او اگر می خواهد خود را بکشد نباید از سلاح اتمی استفاده کند بلکه مانند (هیتلر در ) سال ۱۹۴۵ باید در پناهگاه خودکشی کند.
نماینده دولت ولودیمیر زلنسکی اضافه کرد برای اولین بار از زمان ایجاد سازمان ملل تاکنون یک جنگ تمام عیار در مرکز اروپا در جریان است. همه می دانند که روسیه این حمله را که اکنون با کمک بلاروس انجام می شود، آغاز کرده است.
وی تصریح کرد برای این جنگ دلیل وجود نداشت و از سوی کسی انتخاب شد که اکنون در پناهگاه خود نشسته است. ما می دانیم بر سر کسی که در ماه مه سال ۱۹۴۵ در برلین در پناهگاه خود نشسته بود، چه آمد. یک قدرت بزرگ جغرافیایی و سیاسی که به دنبال که خواهان برتری است یک جنگ تمام عیار علیه اوکراین را آغاز کرده است. این تحولا کاملا شبیه آغاز جنگ جهانی دوم است.
سفیر اوکراین در سازمان ملل ادامه داد تنها امروز نیروهای روسیه مناطق غیر مسکونی در خارکف را بمباران کردند. مردم بی گناه در این حملات کشته شده اند.
کیسلیتسیا تصریح کرد شورای امنیت به مساله اوکراین رسیدگی کرد اما تصمیم آن به دلایل مشخص به تصویب نرسید.
وی افزود کشوری که در سال ۲۰۱۴ کریمه را اشغال کرده است از سال ۱۹۹۱ صندلی دائم شورای امنیت را اشغال کرده است. روسیه از ظرفیت نظامی خود علیه اوکراین استفاده می کند و نیروهای ذخیره خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است.
وی تصریح کرد حملات روسیه اکنون مناطق دفع زباله اتمی را هدف قرار داده است زیرساخت های غیر نظامی همچنان هدف قرار می گیرند شهرهایی چون شستر تقریبا کاملا تخریب شده اند.
سفیر اوکراین در سازمان ملل اظهار داشت: نیروهای روسیه نیروگاه چرنوبیل را تصرف کرده و فعالیت آن را مختل کرده اند و به دلیل عبور نیروهای روسیه از منطقه ممنوعه سطح امواج رادیواکتیو اکنون به شدت افزایش یافته است.
این مقام اوکراینی گفت: نیروهای روسیه نیروگاه چرنوبیل را تصرف کرده و فعالیت آن را مختل کرده اند و به دلیل عبور نیروهای روسیه از منطقه ممنوعه سطح امواج رادیواکتیو اکنون به شدت افزایش یافته است.
وی ادامه داد تا امروز ۳۵۲ اوکراینی از جمله ۱۶ کودک کشته شده و ۲ هزار ۴۰ نفر از جمله ۴۵ کودک مجروح شده اند. از سوی دیگر اوکراین نیروهای دفاعی خود را فعال کرده و ارتش روسیه در پنج روز اول این جنگ متحمل تلفات بیش از ۵ هزار نیرو شده و همچنین چندین تانک، خودرهای زرهی، جنگنده و بالگرد خود را از دست داده است.
نماینده اوکراین در سازمان ملل اظهار داشت اگر اوکراین زنده نماند صلح بین المللی و سازمان ملل نابود می شوند.
نماینده اوکراین همچنین عضویت روسیه در سازمان ملل و شورای امنیت را زیر سوال برد و از نمایندگان حاضر خواست اگر به عضویت روسیه در شورای امنیت رای داده اند دست خود را بالا ببرند و سپس گفت نمی بینم کسی دست خود را بالا برده باشد.
فرانسه می‌خواهد دارایی‌های روس‌های نزدیک به دولت را ضبط کند
برونو لو ماری، وزیر اقتصاد فرانسه گفته است که کشورش قصد دارد املاک، قایق‌های لوکس تفریحی و خودروهای لوکس روس‌های نزدیک به دولت پوتین را ضبط کند: «ما تمام شخصیت‌های روس را شناسایی کرده ایم که در فرانسه صاحب املاک هستند و می‌توانند به دلیل نزدیکی به دولت روسیه شامل تحریم‌های اتحادیه اروپا شوند.»
لو ماری تأکید کرد: «ما از تمامی امکانات قضایی برای ضبط این دارایی‌ها استفاده خواهیم کرد.»
وزیر اقتصاد فرانسه گفت، به درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم‌اکنون دارایی تمام روس‌هایی که تاکنون مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده‌اند در دست بررسی است.
درخواست رسمی زلنسکی برای پیوستن به اتحادیه اروپا
ولودمیر زلنسکی، روز دوشنبه درخواست رسمی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد.
بورل: روسیه می‌خواهد بلاروس را کشور هسته‌ای وابسته به خود کند / هر کشوری که به روسیه در حمله به اوکراین کمک کند مجازات می‌کنیم
 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه در سخنانی گفت که روسیه به دنبال تبدیل کردن بلاروس به کشور هسته‌ای وابسته به خود است.
وی گفت اتحادیه اروپا هر کشوری را که به روسیه در جنگ علیه اوکراین حمایت کند، مجازات خواهد کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که کشورهای اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه بلاروس را تشدید خواهند بخشید.
بورل افزود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصمم به فراهم کردن کمک‌های نظامی به اوکراین هستند.
وی گفت: «سیاست اتحادیه اروپا عدم کمک نظامی به کشورهای خارج از این اتحادیه بوده اما هم اکنون بودجه‌ای را برای خرید تسلیحات دفاعی از جمله تسلیحات ضد تانک برای اوکراین اختصاص داده است».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا از مرکز ماهواره‌ای در مادرید درخواست کرده تا اطلاعات ماهواره‌ای درباره تحرکات نیروهای روسیه به اوکراین ارائه دهد.
نماینده روسیه در سازمان ملل: ما آغازگر خصومت نبودیم
نماینده روسیه در سازمان ملل:اوکراین تعهدات خود را رها کرده و به توافقنامه مینسک در سال 2015 عمل نکرده است.
مردم دونتسک و لوهانسک از ما در مقابل اوکراین که مورد حمایت نظامی غرب است، کمک خواستند.
جنگ رسانه ای برای بدنام کردن سربازان ما در جریان است و میلیون ها خبر گمراه کننده و جعلی وجود دارد.
ما غیرنظامیان را بمباران نمی کنیم.
استقرار تجهیزات نظامی اوکراین در مناطق غیرنظامی جان شهروندان اوکراینی را به خطر می اندازد
ما آغازگر خصومت نبودیم، این اوکراین بود که آن را علیه ساکنان دونباس آغاز کرد.
پوتین فرمان تحریم آمریکا را امضا کرد
الجزیره: کرملین اعلام کرد که پوتین فرمانی را امضا کرده است که بر اساس آن آمریکا و کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند، تحریم می‌شوند.
شروط پوتین برای پایان حمله به اوکراین
ا
مانوئل مکرون روز دوشنبه تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفتگو کرد و از وی خواست تا از نظامیان کشورش بخواهد حمله علیه غیرنظامیان را متوقف کند.
کاخ الیزه خبر داد که رئیس جمهور فرانسه تلفنی با روسای جمهور روسیه و اوکراین صحبت کرده است.
پوتین نیز در این تماس تلفنی گفته که باید حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه برسمیت شناخته شود.
اوکراین باید غیرنظامی شده و از حضور نازی‌ها پاکسازی شده و به کشوری بی طرف تبدیل شود.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرده که راه حل بحران اوکراین تنها در صورتی ممکن است که رمنافع امنیت مشروع روسیه بدون پیش شرطی مد نظر قرار گرفته شود.
آمریکا از شهروندان خود خواست فورا روسیه را ترک کنند

ایالات متحده روز دوشنبه از شهروندان آمریکایی‌ خواست «فورا» خاک روسیه را ترک کنند؛ این درخواست پنج روز پس از تهاجم نظامی ارتش روسیه به اوکراین مطرح شده است.
وزارت امور خارجه ایالات متحده که پیش‌تر به اتباع آمریکایی توصیه کرده بود از سفر به روسیه خودداری کنند در بیانیه‌ای تاکید کرد: «اتباع آمریکایی باید فوراً از طریق گزینه‌های سفر تجاری که هنوز موجود است، روسیه را ترک کنند.»
آغاز نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل
نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره حمله روسیه به اوکراین آغاز شد.
آغاز دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین
هیات های روسیه و اوکراین در مذاکرات در بلاروس پس از استراحت کوتاه در پایان دور نخست، دور دوم مذاکرات را آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، مذاکرات هیات های روسیه و اوکراین، عصر دوشنبه در پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه ها در منطقه ای مرزی به نام پریپیات در مرز بلاروس و اوکراین در استان گومل بلاروس ادامه دارد.
سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهوری روسیه برعهده دارد و معاونان وزرای خارجه و دفاع روسیه، رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می دهند.
از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات)، رئیس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون رئیس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت دارند.
دستور کار این مذاکرات، پایان عملیات نظامی روسیه در اوکراین است و دو طرف درباره شرایط پایان آن گفت و گو می کنند.

اوکراین از روسیه به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کرد
دولت اوکراین بە دنبال تجاوز نظامی روسیه بە خاک کشورش و با استناد بە کنوانسیون منع "نسل‌کشی"، شکایتی را علیه روسیه به بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد تقدیم کردە است.
به گفته دادگاه بین‌المللی لاهه، اوکراین خواستار اقدام فوری قضایی علیه روسیه است. به گفته مقامات این دادگاه، اوکراین به کنوانسیون منع "نسل‌کشی" استناد کرده است.
در این کیفرخواست، اوکراین روسیه را به "تدارک نسل کشی در اوکراین" و "کشتن عمدی یا مجروح کردن شدید شهروندانش" متهم می‌کند. بنابراین این کشور انتظار دارد کە دادگاه دستور اقدامات اضطراری را برای جلوگیری از نقض حقوق اوکراین و شهروندانش را صادر کند.
مرکز ماهواره‌ای مادرید اطلاعات تحرکات نیروهای روسی را در اختیار اوکراین قرار می دهد
بورل گفت: از مرکز ماهواره‌ای مادرید خواستیم اطلاعات تحرکات نیروهای روسی را در اختیار اوکراین قرار دهد.
مکرون در تماس تلفنی با پوتین خواستار آتش بس فوری شد
دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد: مکرون امروز در تماس تلفنی با پوتین خواستار آتش بس فوری شد
مکرون بار دیگر خطاب به پوتین درخواست جامعه جهانی برای توقف حمله روسیه به اوکراین را تکرار کرد و از پوتین خواست تا حملات به غیرنظامیان را متوقف کند
---------------------------------------------------------------------
آلمان: وابستگی بیش از حد به انرژی روسیه باید فورا تغییر کند

وزیر خارجه آلمان گفت:  ما تا کنون بیش از حد به انرژی روسیه متکی بوده ایم و این باید فورا تغییر کند.
سفر لاوروف به ژنو لغو شد
منابع روسی از لغو سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ژنو برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خبر می‌دهند.
علت لغو سفر لاوروف، ممنوعیت ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی کشورهای اروپایی عنوان شده است
سوئیس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را «به طور کامل» اعمال خواهد کرد
رئیس کنفدراسیون سوئیس روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش «کلیه» تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا از جمله علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را اعمال خواهد کرد.
ایگنازیو کاسیس با تاکید بر این که سوئیس اعمال همه تحریم‌ها را پذیرفته است همچنین از مسدود کردن دارایی‌های روسیه در کشورش خبر داد.
وی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخن می‌گفت، ضمن تاکید بر اینکه کشورش «این گام را با اعتقاد کامل، متفکرانه و بدون هرگونه ابهام» برمی‌دارد، یادآور شد که از سرگیری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه «اقدامی در مقیاس بزرگ» از سوی کشورش است.
ایالات متحده کلیه معاملات با بانک مرکزی روسیه را ممنوع کرد
آمریکا در ادامه تحریم‌های ضد روسی در پی حمله نظامی اخیر به اوکراین روز دوشنبه از ممنوع شدن هرگونه مراوده و معامله با بانک مرکزی روسیه خبر داد. 
وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر بانک مرکزی روسیه ، وزارت دارایی و صندوق ثروت ملی این کشور را نیز مشمول تحریم و ممنوعیت قرار گرفتن به عنوان طرف هرگونه نقل و انتقالات بانکی کرده است.
 واشنگتن با اعلام اینکه از مدتها قبل مشغول برنامه ریزی برای انجام چنین تحریم‌هایی بوده از شهروندان آمریکایی خواسته است که از مشارکت در هر معامله بانکی با نهاد‌های تحت تحریم یاد شده خودداری کنند.
 این تحریم بی سابقه به گفته مقامات آمریکایی با هماهنگی تعدادی از متحدان واشنگتن در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین اعمال می‌شود.
روسیه خطوط هواپیمایی ۳۶ کشور را محدود کرد
مسکو اعلام کرد که محدودیت هایی برای پرواز هواپیماهای ۳۶ کشور از آسمان روسیه وضع کرد.
اسرائیل: به قطعنامه علیه روسیه رای خواهیم داد
«یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل گفت: «امروز پنجمین روز از جنگ در اوکراین است، سازمان ملل امروز یا فردا قطعنامه‌ای را در مورد محکومیت حمله روسیه به اوکراین تصویب خواهد کرد. اسرائیل همراه با اکثریت قریب به اتفاق کشور‌های جهان به این قطعنامه رای خواهد داد».
خطوط هوایی روسیه تمام پروازهای خود به اروپا را لغو کرد
شرکت هواپیمایی روسی آئروفلوت روز دوشنبه اعلام کرد که تمام پروازهای خود به اروپا را از ۲۸ فوریه به حالت تعلیق در آورده است.
پوتین: غرب امپراتوری دروغ است
 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که ریاست نشست دوشنبه اعضای دولت برای مقابله با تحریم‌های غرب را برعهده داشت، غرب را امپراتوری دروغ خواند.
به گزارش منابع خبری، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با اعضای دولت و دفتر ریاست جمهوری دیدار و درباره مسائل اقتصادی مرتبط با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه گفت‌وگو کرد.
وی در شروع این نشست گفت: «من و "میخائیل ولادیمیرویچ " نخست وزیر شما را با در نظر گرفتن تحریم‌هایی که غرب در نظر گرفته است، اینجا دعوت کرده‌ایم. این امپراتوری دروغ، همانطور که در سخنرانی خود اشاره کردم، در حال حاضر در تلاش است تا در مورد کشور ما تحریم‌هایی را اعمال کند.»
اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از جمله از کریمه و دونباس شد
دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد کی‌یف در مذاکرات با مسکو در بلاروس خواستار خروج تمام نیروهای روسیه از جمله از کریمه و دونباس شده است.
وزیر دفاع روسیه: بر اساس فرمان پوتین، وظیفه نیروهای اتمی آغاز شد
سرگئی شویگو: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، پست‌های فرماندهی نیروهای موشکی راهبردی اتمی، ناوگان شمال و اقیانوس آرام و فرماندهی هوایی دوربرد با پرسنل تقویت شده، وظیفه رزمی خود را آغاز کردند.
روسیه سفیر کانادا را احضار کرد
وزارت خارجه روسیه از کانادا خواست اقدامات فوری را برای تضمین امنیت سفارت مسکو در اتاوا اتخاذ کند.
تعلیق فعالیت سفارت آمریکا در بلاروس
وزارت خارجه آمریکا فعالیت سفارت خود در «مینسک» پایتخت بلاروس را به حال تعلیق درآورد.
پایان دور نخست مذاکرات روسیه و اوکراین؛ هیات اوکراینی بلاورس را ترک کرد۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۱۶:۲۵
دور نخست مذاکرات هیات های روسیه و اوکراین که امروز و حدود دو ساعت قبل در شهر گومل بلاروس نزدیک مرز اوکراین آغاز شده بود، دقایقی قبل پایان یافت و گزارش رسانه ها حاکی است هیات اوکراینی بلاورس را ترک کرده است.
تا این لحظه خبری درباره نتیجه مذاکرات و یا ادامه احتمالی روند این گفت و گوها اعلام نشده است.
ژاپن بدنبال تحریم بلاروس به دلیل حمایت از روسیه در حمله به اوکراین
نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که توکیو در حال برداشتن گام‌هایی برای اعمال تحریم علیه بلاروس به دلیل حمایت این کشور از روسیه در حمله به اوکراین است.
تحریم جدید آمریکا: ممنوعیت هرگونه تجارت و رابطه با بانک مرکزی روسیه و بلوکه کردن اموال این نهاد در ایالات متحده۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۱۶:۲۴
ان بی سی نوشت: ایالات متحده در حال گسترش تحریم‌ها علیه بانک مرکزی روسیه است، تصمیمی که آمریکایی‌ها را از انجام هرگونه تجارت با این نهاد روس و مسدود کردن هر گونه دارایی این بانک مرکزی در ایالات متحده را مسدود می‌کند.
وزارت خزانه داری روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم شامل بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی فدراسیون روسیه و وزارت دارایی فدراسیون روسیه می شود.
آمریکا سفارت خود در بلاروس را بست
آمریکا سفارت خود در بلاروس را بست.
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر از دیپلمات‌های خود خواست تا خاک بلاروس را ترک کنند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------



اتحادیه اروپا: الحاق اوکراین در دستورکار فعلی نیست
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: موضوع الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا در دستورکار فعلی نیست.
کی‌یف: ده‌ها نفر در گلوله‌باران گسترده «خارکیف» کشته شدند
            

رویترز نوشته یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین گفته ده‌ها نفر بر اثر گلوله‌باران گسترده روسیه در شهر خارکیف کشته شدند.
  تشکیل سنگرهای خیابانی در شهر کی‌یف برای مقابله با ارتش روسیه
          
تفاوت ظاهر هیئت مذاکره کننده روسی و اوکراینی

هیئت مذاکره کننده روسی با ظاهری دیپلماتیک در جلسه حاضر شد در حالیکه تیم مذاکره کننده اوکراینی با ظاهری نظامی و غیر رسمی برای مذاکره حاضر شد.

سازمان ملل: ۵۰۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این کشور، خانه‌هایشان را ترک کرده و به یکی از کشورهای همسایه پناه برده‌اند.
اضافه شدن سوئیس به تحریم کنندگان تیم ملی فوتبال روسیه
به گزارش رسانه‌ رسمی اتحادیه فوتبال سوئیس؛ تیم ملی این کشور تا اطلاع ثانوی برابر همتای روسی‌اش بازی نخواهد کرد. پیش از تیم‌های ملی فوتبال لهستان، جمهوری چک و سوئد که با روسیه در مرحله نیمه‌نهایی پلی‌آف جام جهانی 2022 حضور دارند، انصراف خود را از بازی برابر روسیه اعلام کرده بودند. امروز نیز آلبانی اعلام کرد برابر روس‌ها بازی نمی‌کند
زلنسکی: زندانیانی که مایل به جنگ علیه روسیه هستند را آزاد می‌کنیم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از تصمیم خود برای آزادی زندانیانی که مهارت نظامی دارند برای پیوستن به جنگ علیه مسکو خبر داد و خطاب به سربازان روسی گفت: جانتان را نجات دهید و بروید.
سوریه: از روسیه برای غلبه بر تحریم‌ها حمایت می‌کنیم
مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه در سخنانی ضمن تاکید بر حمایت کشورش از روسیه برای شکست تحریم‌ها گفت، غرب بیشتر از مسکو از تحریم روسیه آسیب خواهد دید
رویترز: ترانزیت گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین ادامه دارد
اپراتور خط لوله گاز اوکراین  اعلام کرد که ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین به‌طور عادی ادامه دارد و این خط لوله بر اثر انفجار آسیبی ندیده است.
تلاش مالک چلسی برای میانجیگری در جنگ روسیه علیه اوکراین
سخنگوی رومن آبراموویچ مالک چلسی گفت او در تلاش است تا برای پایان صلح آمیز جنگ در اوکراین میانجیگری کند.
این میلیاردر روسی-اسرائیلی پس از تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین، تحت فشار قرار گرفته است تا علیه این اتفاق سخن بگوید.
درخواست هایی در پارلمان انگلیسی وجود دارد که او به عنوان یک الیگارشی بزرگ با ارتباط «با دولت روسیه» با تحریم مواجه شود.
سخنگوی مالک چلسی گفت: من می توانم تأیید کنم که طرف اوکراینی با رومن آبراموویچ برای حمایت در دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز تماس گرفته است و او هم از آن زمان تلاش کرده است که کمک کند.

سازمان ملل: تاکنون ۱۰۲ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند
رئیس امور حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد که از زمان آغاز جنگ در اوکراین، دست کم ۱۰۲ غیرنظامی کشته و ۳۰۴ نفر دیگر زخمی شده اند.
تأکید قطر بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین
وزیر خارجه قطر ضمن تأکید بر ضرورت احترام به حاکمیت اوکراین، خواستار گفت‌وگوی سازنده طرفین بحران شد.
شهروندان اوکراینی پناهنده شده به لهستان
      
واکنش روسیه به ارسال تسلیحات از سوی غربی ها برای اوکراین: ثابت شد که حق با ما بود

کرملین اتحادیه اروپا را به رفتار خصمانه در قبال روسیه متهم کرد و گفت که ارسال تسلیحات به اوکراین خطرناک و بی‌ثبات‌کننده است و ثابت کرد که روسیه در تلاش‌های خود برای غیرنظامی کردن همسایه‌اش حق داشته است.
حمله ارتش روسیه به شهر بوچا
        
محل مذاکرات صلح اوکراین _ روسیه در بلاروس

زندانی‌های اوکراین برای جنگ با روسیه آزاد می‌شوند

ورود وزیر دفاع اوکراین به محل مذاکرات با روسیه


درگیری نیروهای ارتش اوکراین و روسیه در شهر خارکی‌یف
        
  موشک باران شهر خرسون توسط ارتش روسیه

     
آغاز مذاکرات
مذاکره روسیه و اوکراین در بلاروس آغاز شد
نیروهای نروژ برای کمک به ناتو وارد لیتوانی شدند

      
مریکا: وضعیت امنیتی در اوکراین قابل پیش‌بینی نیست
سفارت آمریکا در اوکراین، اعلام کرد که وضعیت امنیتی در سراسر این کشور با وجود درگیری در داخل شهرها و سایر نقاط، همچنان غیرقابل پیش‌بینی است.
اوکراینی‌ها به کدام کشورها پناه می‌برند؟
از بین ۳۶۷ هزار پناهجوی اوکراینی نزدیک به ۱۵۷ هزار نفر به سمت لهستان، ۷۱ هزار نفر به مجارستان،۴۳ هزار نفر به رومانی و ۴۱ هزار نفر نیز به مولداوی پناه برده‌اند.
دبیرکل ناتو از افزایش کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین خبر داد
«ینس استلوتنبرگ» در صفحه توئیتر خود نوشته با رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو و شجاعت مردم و نیروهای مسلح اوکراین را ستوده است.
دبیرکل ناتو همچنین نوشته متحدان این ائتلاف، کمک‌های نظامی از جمله موشک‌های پدافندی، تسلیحات ضدتانک و همچنین کمک‌های انسان دوستانه و مالی را به اوکراین افزایش خواهند داد.
تحریم جدید علیه روسیه: موسسات مالی انگلیس از رابطه با بانک مرکزی روسیه منع شدند
در تحریم های جدیدی که روز دوشنبه اعلام شد، دولت بریتانیا موسسات مالی کشورش را از انجام معاملات و تراکنش با بانک مرکزی روسیه و همچنین با وزارت خارجه و صندوق دارایی دولتی این کشور منع کرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور در توئیتی اعلام کرد که هدف از این اقدامات منزوی کردن روسیه از سیستم مالی بین‌المللی است و افزود: پوتین باید شکست بخورد.
نیروهای ارتش روسیه در 18 مایلی شمال کی یف؛ پیشروی روس ها کند شده
ارتش انگلیس اعلام کرد که بخش عمده ای از نیروهای روسی که به کی یف، پایتخت اوکراین حمله می کنند، در 18 مایلی شمال شهر قرار دارند.
روند پیشروی این نیروها به دلیل دفاع شدید ارتش اوکراین از فرودگاه هاستومل، که یکی از اهداف کلیدی روسیه است، کند شده است.
در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر شد، آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا گزارش داد که درگیری‌های شدید در اطراف شهرهای چرنیهف و خارک یف ادامه دارد، اما هر دو تحت کنترل اوکراین باقی مانده‌اند./انتخاب
رییس جمهور اوکراین: حواستار عضویت فوری در اتحادیه اروپا هستیم
ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین ویدئویی در کانال تلگرامش منتشر کرده و در آن گفته است: ما یکبار دیگر از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا فورا به یک طریق خاصی، عضویت کشور ما را بپذیرد.
وی افزود: ما از تمامی شرکایمان از اینکه کنار ما بودند تشکر می‌کنیم؛ اما هدف ما این است که با اروپایی‌ها باشیم و مهم‌تر از آن اینکه با آن‌ها "برابر و یکسان" باشیم.
زلنسکی: ما پیروز خواهیم شد
زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین:
همه ما در هرجایی که هستیم، مبارزه خواهیم کرد و من یقین دارم که پیروز خواهیم شد.
خواستار عضویت فوری اوکراین در اتحادیه اروپا هستیم.
عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا موضوع بحث در شورای اروپا
شبکه «راشاتودی» به نقل از رئیس شورای اروپا گزارش داده پذیرش احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا موضوع بحث در این سازمان خواهد بود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امروز (دوشنبه) قرار است با وزرای دفاع این اتحادیه برای بررسی وضعیت اوکراین نشست داشته باشد.
رومانی «اسپوتنیک» را مسدود و پخش «راشاتودی» را متوقف می‌کند
کابینه وزرای رومانی اعلام کرد این کشور دسترسی به خبرگزاری روسی اسپوتنیک را مسدود می‌کند و پخش شبکه روسی راشاتودی را تا پایان امروز (دوشنبه) قطع خواهد کرد.
حداقل 102 غیرنظامی کشته شده اند / 304 زخمی
رئیس حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه گفت که حداقل 102 غیرنظامی در اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه در پنجشنبه گذشته کشته شده اند و 304 نفر دیگر زخمی شدند، اما بیم آن می رود که رقم واقعی "به طور قابل توجهی بیشتر" باشد.
اشک‌های کودک اوکراینی؛ اگر امشب هم اتفاقی بیافتد کجا برویم؟
      
وزیر دفاع انگلیس: فکر نمی‌کنم روسیه از سلاح اتمی استفاده کند

«بن والاس» در واکنش به دستور پوتین به نیروهای مسلح روسیه برای آماده‌باش نیروهای اتمی بازدارنده، گفت: هر اندازه که او ممکن است درباره اوکراین جاه‌طلب باشد، اما من فکر نمی‌کنم بخواهد وارد این فضا شود.
هیأت اوکراینی به محل مذاکرات رسید
خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که هیئت اوکراینی وارد محل برگزاری مذاکرات در بلاروس شد و انتظار می‌رود مذاکرات تا ۳۰ دقیقه دیگر آغاز شود.
مسکو: آماده توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین هستیم
«ولادیمیر مدینسکی» رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه گفته از آنجایی که هر ساعت از ادامه درگیری‌ها تلفات جدیدی را در میان سربازان اوکراینی به همراه دارد، مسکو علاقه‌مند است «در اسرع وقت» با هیأت کی‌یف به توافق برسد.
آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه، هدف اوکراین از مذاکرات
دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفته هدف اصلی کی‌یف در مذاکرات با روسیه، آتش‌بس فوری و عقب‌نشینی نیروهای روسیه از این کشور است.
------------------------------------------------------------------------------------

سوریه از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند

«بثینه شعبان» مشاور رئیس جمهور سوریه امروز دوشنبه به بیان موضع کشورش در قبال بحران اوکراین پرداخت. این مقام سوری تأکید کرد که دمشق از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.
پیشتر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با پوتین از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد.
سخنگوی نجبا از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق از مواضع و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال بحران اوکراین انتقاد کرد.
وی گفت: همین [جهان غرب] تمام امکانات خود را به‌کار گرفته و مرزهایش را برای شهروندانی که داوطلب جنگ در خارج از سرزمین‌های خودشان [اوکراین] هستند، آماده می‎‌کند؛ در حالی که این کارزار بین دو کشور همسایه درگرفته است.
رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس: مسکو به دستیابی به توافق با اوکراین در اسرع وقت اهتمام می ورزد
 وزارت دفاع روسیه: ارتش روسیه کنترل شهرهای بردیانسک و انرگودار را به دست گرفتند

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور کنترل شهرهای «بردیانسک» و «انرگودار» را به دست گرفتند.
بر اساس این گزارش، در ادامه بیانیه ارتش روسیه آمده است: ارتش روسیه منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به طور کامل تحت محافظت و کنترل دارد. رژیم کی‌یف از مردم شهر به عنوان سپر انسانی برای ملی گراهایی که تجهیزات نظامی در مناطق مسکونی پایتخت مستقر کرده‌اند، استفاده می‌کند.
ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است
ارتش اوکراین اعلام کرد که شدت تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین کند شده است. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد. گفتنی است امروز طرفین روس و اوکراینی مذاکره خواهند کرد.
شهروندان لتونی می‌توانند برای اوکراین بجنگند 
سخنگوی وزارت خارجه لتونی گفت پارلمان این کشور به اتفاق آرا به شهروندان لتونی اجازه داده در صورت تمایل برای اوکراین بجنگند.
 اوکراین: ۵۳۰۰ نیروی روس کشته شدند
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که طی پنجمین روز از جنگ بین روسیه و این کشور، ۵۳۰۰ نظامی روس کشته شده، ۲۹ هواپیما و ۲۹ بالگرد و ۸۱۶ خودروی نظامی و ۶۰ تانک منهدم شده است.
 وعده گروه ۷ به تحریم‌های جدید علیه روسیه در صورت ادامه حمله به اوکراین
«جی هفت»، گروه متشکل از هفت کشور قدرتمند جهان، تهدید کرد که اگر اشغال اوکراین ادامه پیدا کند تحریم‌های جدیدی متوجه روسیه خواهد شد. این گروه طی بیانیه‌ای تاکید کرد که دستاوردهای نظامی روسیه در این جنگ به رسمیت شناخته نخواهند شد.
 امکان جدید برای پناهندگان اوکراینی 
اتحادیه اروپا پناهندگان اوکراینی را تا سه سال بدون نیاز به درخواست پناهندگی خواهد پذیرفت.
 احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس قوت گرفت 
همزمان با بحران اوکراین، دولت بلاروس با برگزاری یک همه‌پرسی که ۶۵.۲ درصد از شرکت‌کنندگان به آن آری گفتند، اجازه یافت، وضعیت اتمی خود را تغییر دهد.
 استقرار ون‌هایی با پرچم ایران در مرز اوکراین با لهستان
خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه:
 برخی از ایرانی‌ها از خارکف خارج شده‌اند، امروز صف طولانی برای ورود به لهستان است، هنوز برخی ایرانی‌ها نتوانسته‌اند وارد لهستان شوند.
 ون‌هایی با پرچم کشورمان برای ایرانیان در مرز اوکراین با لهستان در نظر گرفته شده است.
 تعدادی از ایرانیان در ورشو و بوداپست اسکان داده شده‌اند، اما تعدادی هم در دسترس ما نبودند یا اطلاعات خود را نداده‌اند.
 خبرگزاری اوکراین: نیروهای روسیه کنترل شهر «بردیانسک» را به دست گرفتند 
طبق گزارش‌ها، روسیه کنترل تمام ساختمان‌های اداری در شهر بردیانسک واقع در جنوب‌شرق اوکراین را به دست گرفته و شهردار آن اعلام کرد تجهیزات نظامی سنگین و نیروهای روس در عرض چند ساعت در سراسر شهر پیشروی کردند.
 اعلام وضعیت هشدار در کی‌یف
الجزیره نوشته مقامات شهر کی‌یف وضعیت هشدار اعلام کردند و از ساکنان خواستند فوراً وارد پناهگاه‌ها شوند. آژیرهای هشدار هم در شهر به صدا درآمده‌اند.
 مخالفت فیفا با حذف روسیه از پلی‌آف جام‌جهانی 
 فدراسیون جهانی فوتبال درخواست حذف تیم ملی روسیه از پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ به‌خاطر حمله نظامیان این کشور به خاک اوکراین را رد کرد.
 تایمز: روسیه دستور ترور زلنسکی را صادر کرده 
روزنامه انگلیسی «تایمز» مدعی شده ۴۰۰ عضو از نیروهای وابسته به روسیه با دستور کرملین برای ترور رئیس‌جمهور اوکراین و آماده‌سازی مقدمات کنترل روسیه بر کی‌یف، در این شهر فعالیت می‌کنند.
 بلاروس: بستر مذاکره بین روسیه و اوکراین آماده شده است 
سخنگوی وزارت خارجه بلاروس گفته بستر مذاکرات روسیه و اوکراین آماده شده و مذاکرات به محض ورود هیأت‌ها به محل نشست، آغاز خواهد شد.
 آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف
الجزیره از آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داد.
 ترکیه درخواست اوکراین برای بستن تنگه «بسفر» را بررسی می‌کند
شبکه «راشاتودی» به نقل از تلویزیون ترکیه گزارش داد کابینه این کشور امروز (دوشنبه) به ریاست اردوغان درباره درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر به روی کشتی‌های جنگی روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.
 اوکراین: تلاش روسیه برای کنترل شهر «ایربین» شکست خورد 
وزارت دفاع اوکراین گفته تلاش ارتش روسیه برای کنترل شهر ایربین در شمال کی‌یف با شکست مواجه شد.
 عربستان: به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند می‌مانیم 
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که در تماس محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاکید شد که ریاض به ائتلاف اوپک پلاس با روسیه پایبند خواهد ماند.
 سقوط ۳۰ درصدی پول روسیه پس از اجرای تحریم‌های غرب
یک روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا به ۱۱۹ رسید، که نسبت به ارزش این پول در روز جمعه با ۲۸.۷۷ درصد کاهش همراه بوده است.
 کاهش ارزش پول روسیه در حالی رخ می‌دهد که غرب به دنبال حمله مسکو به کی یف تحریم‌های مالی را علیه این کشور اتخاذ کرده است.
 این تحریم‌ها شامل مسدود کردن برخی بانک‌های روسی از سیستم پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت می‌شود
 رئیس جمهور اوکراین: ۲۴ ساعت آینده، حیاتی است
زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که معتقد است ۲۴ ساعت آینده یک دوره حیاتی برای اوکراین است و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت که تمام تلاشش را انجام خواهد داد تا کمک‌های دفاعی بریتانیا و متحدانش به اوکراین برسد.»
 حمله پهپادی نیروهای اوکراینی 
فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین: این حمله با هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی شهر مالین، در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی کی‌یف رخ داده است.
 افزایش قیمت نفت‌خام 
رویترز: قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی با ۷ دلار افزایش به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار رسید.

----------------------------------------------------------------------------------------
نقشه گوگل در اوکراین از کار افتاد

شرکت آمریکایی گوگل از تعلیق موقت سرویس نقشه آنلاین(google map) خود در اوکراین خبر داد. گوگل مدعی است که این تدابیر به خاطر مسائل امنیتی و با مشورت مقامات میدانی اوکراین گرفته شده است.
۳۵۲ غیرنظامی اوکراینی کشته شدند
وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که از پنجشنبه گذشته و زمان آغاز حمله روسیه، ۳۵۲ غیرنظامی اوکراینی جان خود را از دست داده و هزار و ۶۸۴ نفر نیز زخمی شده‌اند.
بنا بر اعلام این وزارتخانه، ۱۴ نفر از کشته‌ها و ۱۱۶ نفر از زخمی‌ها کودک هستند.
واشنگتن پست مدعی شد: بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند
واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.
ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.
این در حالی است که امروز شهر «گومل» بلاروس میزبان مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین است حال آنکه طرف اوکراینی مدعی شده که امیدی به نتیجه گفتگوها ندارد.
گفته می‌شود که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در تماس تلفنی روز گذشته با همتای اوکراینی متعهد شده در ساعاتی که کشورش میزبان مذاکرات است، تمامی هواپیماها، بالگردها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس روی زمین باقی بمانند.
زاخارووا: گروه ۷ ابتدا اقدامات خودش را ارزیابی کند
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای عضو «گروه ۷» (G۷) ابتدا باید خسارت‌هایی را که به دنیا وارد کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار دهند.
زاخارووا در اظهار نظر در مورد بیانیه گروه ۷ مبنی بر اینکه روسیه مسئول هر گونه خسارت وارده به اوکراین، اتباع اوکراین و سازمان‌های بین‌المللی است، گفت که آنها باید اول از خودشان شروع کنند. وی در این باره گفت: وقت آن رسیده است که G۷ خساراتی را که اعضای آن طی ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند، ارزیابی کند و آن را با پول خود جبران کند نه با پول دیگران.
کانادا هم تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند
کانادا اعلام کرده است که تجهیزات نظامی حفاظتی غیر کشنده مانند کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله را برای ارتش اوکراین ارسال خواهد کرد. کانادا در عین حال اعزام نیرو به اوکراین برای نبرد با نیروهای روسی را رد کرده است.
در همین ارتباط نیز، «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نیروهای اوکراینی به جلیقه ضد گلوله، کلاه ایمنی، ماسک ضد گاز و تجهیزات دید در شب نیاز دارند.
جولی گفت که این کمک‌ها ۲۵ میلیون دلار کانادا (۱۷.۶ میلیون یورو) خواهد بود و تأکید کرد که این درخواست را «مستقیماً» از معاون نخست‌وزیر اوکراین دریافت کرده است. همچنین «آنیتا آن‌اند»، وزیر دفاع کانادا هم تکرار کرد که این کشور یک مأموریت جنگی را در دست اجرا برای اوکراین ندارد.
کانادا در ۱۴ فوریه نیز اعلام کرده بود که برای اولین بار اسلحه و مهمات را همراه با وام ۵۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خواهد فرستاد. «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا نیز در توئیتی ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را تائید کرد و نوشت: «برای کمک به مردم اوکراین در دفاع از خود، ما تجهیزات نظامی بیشتری را که درخواست شده است، از جمله عینک دید در شب، جلیقه ضدگلوله، ماسک گاز و کلاه ایمنی ارسال می‌کنیم.»
به دنبال بسته شدن حریم هوایی اروپا؛ وزیرخارجه روسیه نمی‌تواند در نشست سازمان ملل شرکت کند
ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که سازمان ملل نمی‌تواند شرایطی را برای ورود یک هیئت روسی به رهبری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل ایجاد کند.»
او گفت: «دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که این سازمان نمی‌تواند شرایطی را برای ورود هیئت روسی به ژنو برای نشست کمیسیون خلع سلاح و شورای حقوق بشر ایجاد کند.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه این مشکل را با توجه به بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی روسیه عنوان کرده و گفته است: «با توجه به اینکه کشورهای اروپایی همسایه ما حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بسته‌اند، پروازی که هیئت روسی قصد داشت برای سفر به ژنو برای بحث در مورد مسائل مبرم مربوط به خلع سلاح و حقوق بشر انجام دهد، نمی‌تواند وارد اروپا شود و سفر لاوروف منتفی است.»
بریتیش پترولیوم قصد دارد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد
شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم قصد خود را برای فروش سهامش در شرکت روسی «روس نفت» به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد. شرکت «بی پی» تأیید کرد که قصد دارد ۱۹.۷۵ درصد سهام خود در «روس نفت» را بفروشد.
روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشت که «بی پی» به دلیل آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مورد انتقاد گسترده قرار گرفته و برخی از سیاستمداران انگلیسی خواستار فروش سهام خود در «روس نفت» شدند. بریتیش پترولیوم با قبول زیان احتمالی ۲۵ میلیارد دلاری فعالیت در صنعت نفت روسیه را پایان خواهد داد.




 تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی روسیه به سراسر اروپا
شرکت هواپیمایی «آئروفلوت» روسیه تمام پروازهای خود به سراسر اروپا را به حالت تعلیق درآورد.
این اقدام از سوی روسیه پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا روز یکشنبه، علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و حمایت تسلیحاتی از اوکراین، حریم هوایی کشورهای این اتحادیه را به روی ترانزیت هواپیماهای روسی بست.
 مجارستان اعلام کرد که به اوکراین سلاح نمی‌فرستد
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که کشورش به اوکراین سلاح نمی‌فرستد.
این در حالی است که از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین کشورهای اروپایی از ارسال سلاح به اوکراین خبر داده اند.
دیوان بین المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه روسیه را پذیرفت
دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.
در این بیانیه آمده است: «در ۲۶ فوریه ۲۰۲۲، اوکراین درخواستی مبنی بر طرح دعوی علیه فدراسیون روسیه در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ)، ارگان قضائی اصلی سازمان ملل، در مورد اختلاف مربوط به تفسیر اعمال و اجرای کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی تسلیم کرد.»
 روسیه مانع تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد
شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد.
در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد.
علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.
 آژیر خطر در کی یف و سایر شهرها به صدا درآمد
شبکه الجزیره خبر داد: آژیرهای خطر در کی‌یف پس از شنیده شدن صدای یک انفجار قوی به صدا درآمده است. آژیرهای خطر در شهر دنیپرو اوکراین نیز به صدا درآمده است.

 هشدار آلمان و سوئد به اتباع خود در مورد سفر به روسیه
وزارت خارجه آلمان و سوئد به اتباع خود نسبت به سفر به روسیه هشدار دادند. این در حالی است که استونی از شهروندان خود خواست تا با توجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین این کشور را ترک کنند.
رویترز به نقل از وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای که امروز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که استفاده از کارت‌های اعتباری غیر روسی در داخل روسیه در حال حاضر محدود شده است. وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت: با توجه به وضعیت امنیتی خطرناک و بی‌سابقه در منطقه و عدم اطمینان در مورد حمل و نقل و سفر توصیه می‌شود جز در موارد ضروری به روسیه سفر نکنید.
مسئول شکنجه زندانیان روسی در اوکراین را مجازات می‌کنیم
وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که متعهدشده آنچه نازی‌های اوکراینی و مقامات کی یف که مسئول شکنجه تعدادی از اسرای روسی در اوکراین خوانده را پیدا و مجازات کند.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: ما می‌دانیم که نازی‌های اوکراین با چند سرباز اسیر روسی چگونه رفتار می‌کنند و می‌بینیم که شکنجه همان شکنجه‌ای است که نازی‌های آلمان و پلیس‌های آنها در طول جنگ بزرگ استفاده کردند.
 آمریکایی‌ها با قید فوریت از روسیه خارج شوند

وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان آمریکایی توصیه کرده است که فوراً روسیه را ترک کنند.
در حالی که تعداد زیادی از خطوط هوایی پروازهای خود را به داخل و خارج روسیه لغو کردند و بسیاری از کشورها حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بسته‌اند، وزارت خارجه آمریکا خواستار ترک فوری روسیه شده است. این وزارتخانه روز یکشنبه گفت: شهروندان آمریکایی باید فوراً از طریق پروازهای تجاری که هنوز در دسترس هستند، روسیه را ترک کنند.
 اتحادیه اروپا با ممنوعیت پخش راشا تودی و اسپوتنیک موافقت کرد
نام شما

آدرس ايميل شما

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1