تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۴۴۵۴۲۰
در دهمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

ورود ناو آمریکایی «ترومن» به دریای اژه / واشنگتن پست: غرب برای یک دولت اوکراینی در تبعید و مقاومت طولانی مدت آماده می شود / روسیه همزمان با توقف تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل حملات را از سر گرفت / مقامات آمریکایی: ساعات و روزهای آینده ممکن است مرگبارترین روزهای جنگ برای اوکراین باشد / پوتین: هر کشوری به دنبال ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین باشد وارد جنگ شده است / عضو هیات مذاکره کننده اوکراین با روسیه به قتل رسید / استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه در دریای مدیترانه

۰
ورود ناو آمریکایی «ترومن» به دریای اژه / واشنگتن پست: غرب برای یک دولت اوکراینی در تبعید و مقاومت طولانی مدت آماده می شود / روسیه همزمان با توقف تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل حملات را از سر گرفت / مقامات آمریکایی: ساعات و روزهای آینده ممکن است مرگبارترین روزهای جنگ برای اوکراین باشد / پوتین: هر کشوری به دنبال ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین باشد وارد جنگ شده است / عضو هیات مذاکره کننده اوکراین با روسیه به قتل رسید / استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه در دریای مدیترانه
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
به گزارش کبنا، عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز شنبه وارد دهمین روز خود شد. روز گذشته سخنگوی کرملین در سخنانی با اشاره به عملیات نظامی روس‌ها در اوکراین گفت: پوتین در گفتگو با لوکاشنکو تأکید کرد عملیات نظامی طبق برنامه تعیین شده ادامه دارد و به صورت کامل اجرا خواهد شد. وی افزود: چشم انداز مذاکرات روسیه و اوکراین به واکنش کی‌یف به مواضع مسکو بستگی دارد. این مذاکرات باید در سکوت و به دور از هیاهوی رسانه‌ای انجام شود.
 افزون بر این، منابع دیپلماتیک از نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع انسانی در اوکراین خبر می‌دهند. این در حالی است که همزمان، مخالفت ناتو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین انتقاد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور را به دنبال داشت. وی در این خصوص گفت: من نمی‌توانم بفهمم چرا متحدان ما تصمیم اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را اتخاذ نمی‌کنند.


  آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

اخبار روز هفتم را اینجا بخوانید

اخبار روز هشتم را اینجا بخوانید

اخبار روز نهم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین

شروع آتش‌بس در اوکراین / روس‌ها از تیراندازی دست کشیدند


ورود ناو آمریکایی «ترومن» به دریای اژه
منابع خبری آمریکا از ورود ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» به شمال دریای اژه همزمان با تشدید درگیری‌ها بین اوکراین و روسیه خبر دادند.
ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» آمریکا با هدف  جلوگیری از تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، وارد شمال دریای اژه شد.
شبکه خبری سی.‌ان.‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد ناو هواپیمابر ترومن با توجه به افزایش تنش در منطقه وارد شمال دریای اژه شده است.
این شبکه خبری به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که در صورت تشدید تنش، ممکن است از نیروی دریایی آمریکا خواسته شود تا گشت‌های هوایی بیشتری در دریای سیاه مستقر کند.
رسانه‌های خارجی پس از تصویب قانون محدودکننده آزادی بیان فعالیت خود را در روسیه متوقف می‌کنند
در پی تصویب قانون ممنوعیت انتشار اخبار «لطمه زننده به اعتبار ارتش روسیه»، شمار گسترده‌ای از رسانه‌های خارجی فعالیت خود را در اوکراین به حال تعلیق در‌آوردند. 
 این قانون به مقام‌های قضایی روسیه امکان می‌دهد منتشرکنندگان اخبار علیه ارتش این کشور را تا ۱۵ سال به زندان محکوم کنند. دولت روسیه می‌گوید این کشور درگیر یک جنگ اطلاعاتی-رسانه‌ای است. 
 تاکنون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، صدای آمریکا، سی‌بی‌اس، خبرگزاری اسپانیا (افه)، شبکه رای ایتالیا، آاردِ‌ و زد‌دی‌اف آلمان و رادیو فرانسه رسما اعلام کرده‌اند فعالیت‌های خود را در روسیه تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کنند. 
 در پی مسدود شدن سایت‌ها و حساب‌های رادیو اخو مسکوی (اکو/پژواک مسکو) این شبکه رسما انحلال و پایان کار خود را اعلام کرد. تلویزیون مستقل دُژد هم در پی همین محدودیت‌ها فعالیت خود را متوقف کرد. 
واشنگتن پست: غرب برای یک دولت اوکراینی در تبعید و مقاومت طولانی مدت آماده می شود
واشنگتن پست به نقل از مقامات غربی:  واشنگتن و متحدانش بی سر و صدا برای یک دولت اوکراینی در تبعید و مقاومت طولانی مدت آماده می شوند.
 ما برای هر احتمالی، از جمله ایجاد یک دولت در تبعید برای اوکراین توسط زلنسکی در لهستان، برنامه‌های اضطراری آماده می‌کنیم.
آنکارا: اردوغان به پوتین گفته زلنسکی آماده دیدار با وی است
رئیس‌جمهور ترکیه به همتای روس خود گفته است که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین آماده دیدار با پوتین است.
 ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: زلنسکی در جریان تماس‌های خود با اردوغان بر آمادگی خود برای دیدار با پوتین در استانبول یا آنکارا تأکید کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی تی.آر.تی، کالین افزود: «رئیس جمهور ما به تازگی این پیام را به پوتین رسانده است. ما به کار خود در این مسیر ادامه خواهیم داد».
این مقام مسئول ترکیه افزود: «بدون شک برگزاری چنین نشستی بر وضعیت فعلی تأثیر مثبت خواهد داشت و ما به عنوان ترکیه آماده هستیم تا در این امر ایفای نقش داشته باشیم».
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد: «اردوغان پیش از این چندین بار پیشنهاد داده بود که دیدار پوتین و زلنسکی در ترکیه با هدف حل بحران کنونی روسیه و اوکراین برگزار شود».
زلنسکی: نیروهای اوکراینی شهرهای مهم را در اختیار دارند
رئیس جمهور اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح این کشور شهرهای مهمی در مرکز و جنوب شرق را در اختیار دارند. زلنسکی خاطرنشان کرد سربازان روسی سعی کرده‌اند خارکیف، چرنی‌هیف، میکولایف و سومی را محاصره کنند.
او افزود «ما خساراتی را به اشغالگران وارد کردیم که در بدترین کابوس‌های خود نمی‌توانستند تصور کنند.» زلنسکی همچنین گفت که در ۱۰ روز جنگ ۱۰ هزار سرباز روس کشته شده‌اند.
دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین دوشنبه برگزار می‌شود
یک مذاکره کننده اوکراینی خبر داد که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
نفتالی بنت در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه  به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده است.
 این سفر در دستور کار رسمی و علنی هیچکدام از دو کشور قرار نداشت. سخنگوی نخست وزیر اسرائیل دقایقی پیش اعلام کرد نفتالی بنت با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. 
 به جز دیدار برنامه ریزی شده عمران خان، نخست وزیر پاکستان، این نخستین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین است که یک رهبر خارجی به این کشور سفر و با ولادیمیر پوتین دیدار می‌کند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید دو طرف در جریان این ملاقات درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند.
 اسرائیل حمله نظامی روسیه به اوکراین را رسما محکوم کرده است. اوکراین شمار قابل توجهی شهروند یهودی دارد. 
مقامات آمریکایی: ساعات و روزهای آینده در اوکراین ممکن است مرگبارترین روزهای جنگ روسیه علیه اوکراین باشد
سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی: ساعات و روزهای آینده در اوکراین ممکن است مرگبارترین روزهای جنگ روسیه علیه اوکراین باشد.
همزمان با توقف تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول، ارتش روسیه حملات خود را از سر گرفت
سخنگوی وزیر دفاع روسیه اعلام کرد در حالی‌که تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول متوقف شده است، ارتش روسیه حملات خود به این شهر را از سر گرفت. 
 ایگور کوناشنکوف با انتشار یک پیام ویدیویی اعلام کرد: «از آنجایی که طرف اوکراینی از فشار آوردن بر ناسیونالیست‌ها یا تمدید زمان آتش‌بس برای خروج غیرنظامیان امتناع می‌کند، حملات از ساعت ۶ عصر به وقت مسکو (۴ عصر به وقت اروپای مرکزی) از سر گرفته شد.
 روسیه و اوکراین متقابلا یکدیگر را به نقض آتش‌بس بشردوستانه و ممانعت از تخلیه غیرنظامیان متهم می‌کنند. 
سازمان ملل می‌گوید تاکنون بیش از ۳۵۰ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که دست‌کم ۳۵۱ غیر نظامی از زمان حمله نیروهای روسیه در اوکراین کشته شده‌اند.
این نهاد از زخمی شدن ۷۰۷ نفر نیز خبر داد با این حال گفت که تعداد واقعی احتمالا به‌طور قابل توجهی بیشتر است. 
این نهاد وابسته به سازمان ملل تصریح کرد که بیشترین تلفات غیرنظامیان ناشی از سلاح‌های انفجاری از جمله گلوله‌های توپخانه‌ای و سامانه‌های راکتی و حملات موشکی و هوایی بوده است. 
کمیساریای عالی حقوق بشر معتقد است که ارقام واقعی به‌ویژه در مناطق تحت کنترل دولت به طور قابل توجهی بالاتر است زیرا دریافت اطلاعات از برخی مکان‌هایی که درگیری‌های شدید در آن جریان دارد به تاخیر افتاده است و بسیاری از گزارش‌ها هنوز در انتظار تایید هستند.
حضور بلینکن در مرز اوکراین
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که به لهستان سفر کرده به مرز این کشور با اوکراین رفت و در آنجا از وضعیت پناهجویان اوکراینی که به این کشور سرازیر شده‌اند بازدید کرد.
اوکراین: ۱۰ هزار سرباز روس در ۱۰ روز درگیری کشته شدند
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در صفحه فیسبوک خود اطلاعات جدیدی درباره تلفات سربازان روس از آغاز جنگ تا کنون منتشر کرد. این ستاد می‌گوید ۱۰ هزار نظامی روس در ظرف ۱۰ روز گذشته کشته شدند. ارتش اوکراین در گزارش خود به "پیچیده‌بودن محاسبه‌ها به دلیل شدت درگیری" اشاره کرده است.
روسیه تا کنون تنها یک بار تلفات خود را در جریان جنگ علیه اوکراین گزارش کرد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دوم مارس اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان ارتش روسیه بالغ بر ۴۹۸ نفر است.
امکان تائید دقیق این داده‌ها وجود ندارد اما محافل امنیتی آلمان ابراز اطمینان می‌کنند که تلفات روسیه پس از یک هفته از آغاز حمله این کشور به اوکراین، بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام شده یعنی حدود ۴۹۸ کشته و ۱۶۰۰ سرباز زخمی است
هشدار بلومبرگ درباره افزایش قیمت نفت به 185 دلار
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ خبر داد که کارشناسان نسبت به افزایش قیمت نفت به 185 دلار در پی تشدید تنش‌ها با روسیه هشدار داده‌اند.
روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد
وزارت خارجه روسیه امروز، شنبه سفیر آمریکا در مسکو را احضار و یادداشت اعتراضی نسبت به اظهارات تحریک‌آمیز و خصمانه سناتور لیندسی گراهام تقدیم او کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه روسیه به سفیر آمریکا درباره اظهارات سناتور گراهام هشدار داد و آن را به منزله حمله‌ای قلمداد کرد که قانون کیفری روسیه آن را تعدی به جان یک مرد دولت می‌داند که مترتب مجازات وخیم و شکایت است.
خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داد که لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی عصر پنج‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی از افراد مقیم در روسیه خواست تا رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را ترور کنند.
گراهام در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز عبارات صریح و تکان دهنده‌ای را بیان کرد که در آن به ترور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحریک کرده بود.
وی پس از این مصاحبه، مجموعه‌ای توئیت هم منتشر کرد که در آن باز هم با شدت بیشتری به این اقدام تحریک کرده بود.
روسیه: یک هواپیمای روسی برای انتقال دیپلمات‌های روسیه که واشنگتن آنها را عنصر نامطلوب دانسته به ایالات متحده می‌رود
وزارت امور خارجه روسیه: یک هواپیمای روسی برای انتقال دیپلمات‌های روسیه که واشنگتن آنها را عنصر نامطلوب دانسته به ایالات متحده می‌رود.
وزارت امور خارجه آمریکا:  با پرواز هواپیمای روسیه برای تخلیه کارکنان روسی اخراج شده از سازمان ملل موافقت کردیم.
این موافقت با هدف اطمینان از خروج به موقع دیپلمات ها است.
اتحادیه اروپا، بریتانیا، آمریکا و کانادا عبور خطوط هوایی روسیه از حریم هوایی کشورهایشان را ممنوع کرده اند.
مسکو: لندن مسیر رویارویی با روسیه را انتخاب کرده است
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که انگلیس آشکارا مسیر رویارویی با مسکو را انتخاب کرده و مسکو اقدام‌های تندی علیه لندن اتخاذ خواهد کرد که منافع انگلیس در روسیه را تضعیف می‌کند.
پوتین: هر کشوری به دنبال ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین باشد وارد جنگ شده است
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت که تحریم‌های غرب علیه کشورش مثل اعلان جنگ است. آقای پوتین اضافه کرد که مسکو باید از روس‌زبانان در شرق اوکراین و همچنین از منافع ملی خود دفاع کند.
وی که در جلسه‌ای تلویزیونی با حضور کارکنان شرکت هوایی آئروفلوت، بزرگترین شرکت هواپیمایی روسیه، شرکت کرده بود گفت که روسیه می‌خواهد اوکراین «عاری از نظامی‌گری»، «نازی‌زدایی» و دارای «موضع بی‌طرف» شود.
آقای پوتین اضافه کرد هر کشوری که به دنبال ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین باشد، از نظر مسکو وارد درگیری شده است. وی در این باره گفت: «هر حرکتی در این راستا از نظر ما مشارکت در یک درگیری مسلحانه از سوی آن کشور تلقی خواهد شد.»
رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه این کشور «تقریبا تمام زیرساخت‌های نظامی اوکراین را نابود کرده است»، گفت ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین «پیامدهای عظیم و فاجعه‌بار نه تنها برای اروپا، بلکه برای کل جهان» خواهد داشت.
ولادیمیر پوتین همچنین در پاسخ به شایعات درباره اجرای قانون حکومت نظامی در روسیه گفت که برنامه‌ای برای اعلام چنین فرمانی ندارد. او در این‌باره گفت: «حکومت نظامی (...) در موارد تجاوز خارجی اعمال می‌شود، به ویژه در مناطقی که درگیری در آن جریان دارد. ما اکنون چنین وضعیتی نداریم و امیدوارم پیش هم نیاید.»
کی‌یف: ۶۶ هزار اوکراینی خارج نشین برای پیوستن به جنگ، به کشور بازگشته‌اند
وزیر دفاع اوکراین گفت که بیش از ۶۶ هزار اوکراینی از خارج برای پیوستن به جنگ اوکراین، به این کشور بازگشته‌اند.
به گزارش تارنمای شبکه سی ان ان، " اولکسی رژنیکوف" ادعا کرد که تاکنون ۶۶ هزار و ۲۲۴ شهروند اوکراینی که در خارج از اوکراین بوده اند برای حضور در جنگ به این کشور بازگشته اند.
این مقام اوکراینی خاطر نشان کرد: تاکنون این شمار از مردان اوکراینی از خارج وارد اوکراین شده اند تا از کشورشان دفاع کنند.
عضو هیات مذاکره کننده اوکراین با روسیه به قتل رسید
 شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ از کشته شدن یک عضو هیات مذاکره کننده اوکراین با روسیه در کی یف خبر داد.
شبکه روسیه۲۴ روز شنبه اعلام کرد: دنیس کرییف عضو هیات مذاکره کننده اوکراین در مذاکرات با روسیه در بلاروس، پس از متهم شدن به خیانت به دولت اوکراین کشته شد.
وی دو روز پیش در هنگام دستگیری توسط سازمان امنیت اوکراین به قتل رسید.
این قتل در مقابل ساختمان دادگاه پچورسکی در کی یف رخ داد.
رسانه روسی خاطرنشان کرد که دنیس کرییف یک کارشناس امور بانکی و مسائل مالی بین المللی بود.
دور نخست مذاکرات روسیه و اوکراین روز ۲۸ ماه فوریه در منطقه پریپیات در مرز بلاروس و اوکراین و دور دوم دو روز پیش در استان برست در مرز بلاروس و لهستان برگزار شد.
پوتین: تحریم‌های اعمال شده، اعلان جنگ به روسیه است
رئیس‌جمهوری روسیه امروز در سخنانی اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو شبیه اعلام جنگ به روسیه است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز ضمن بازدید از مرکز آموزش خلبانی شرکت ملی آئروفلوت گفت: ما سعی کردیم تمام تعهدات و توافقات را اجرا و از تشدید تنش در شرق اوکراین جلوگیری کنیم.
رئیس جمهوری روسیه در ادامه افزود: اوکراین با استفاده از سلاح‌های سنگین محله‌های مسکونی دونتسک را هدف قرار می‌داد. مقامات کی‌یف در سال‌های گذشته به نقض توافق‌نامه‌ها ادامه داده‌ و حدود ۱۳۰۰۰ روس را در دونباس کشتند.
جانسون: تحریم‌ها علیه روس‌ها را تسریع می‌کنیم
نخست وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای گفت، کشورش در نتیجه تدابیر قانونی جدیدی که قرار است هفته آینده نزد پارلمان انگلیس فرستاده شود، خواهد توانست در جهت تحریم بازرگانان روسی از بابت تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین، سریعتر اقدام کند.
لاوروف: برای دور سوم مذاکرات آمادگی داریم اما کی‌یف بهانه‌تراشی می‌کند
وزیر خارجه روسیه امروز (شنبه) با بیان اینکه کشورش برای برگزار دور سوم مذاکرات با اوکراین آمادگی دارد، گفت که کی‌یف برای به تعویق انداختن این نشست "بهانه تراشی" میکند.
-----------------------------------------------------------------------------------
انگلیس از شهروندانش خواست چنانچه حضورشان در روسیه ضرورتی ندارد، این کشور را ترک کنند
زلنسکی گفت: اوکراین تمام تلاش خود را می‌کند تا هماهنگی‌ها در مورد کریدورهای بشردوستانه مثمر ثمر واقع شود
وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد: وزیر خارجه بلاروس و همتای روس وی درباره گشودن کریدورهای بشردوستانه برای خروج اتباع خارجی از اوکراین گفتگو کردند

 
سازمان ملل گزارش داد؛ آوارگی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آغاز جنگ اوکراین
 آخرین آمارهای سازمان ملل حاکی از آن است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این کشور فرار کرده‌اند و بدین صورت تعداد افراد گریخته از جنگ به ۴ میلیون نفر رسید.
 بنابراین گزارش بیش از ۳۷ میلیون نفر در اراضی تحت کنترل «کی‌یف» زندگی می‌کنند که این مناطق شامل شبه جزیره «کریمه» و مناطق تحت کنترل روس گراهای شرق اوکراین نمی‌شود.
معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ماریوپل تخلیه شوند
وزارت دفاع انگلیس: حملات هوایی و توپخانه‌ای روسیه به اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به روزهای گذشته کمتر شده است
نیروهای روسی بیش از ۲۰۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند

 وزارت دفاع روسیه امروز شنبه بیانیه‌ای را در خصوص آخرین تحولات مربوط به جنگ اوکراین صادر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی نیروهای این کشور در اوکراین بیش از ۲۰۰۰ زیرساخت نظامی آن منهدم شده است.
توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های موقت
 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که درباره کریدورهای بشردوستانه و مسیرهای خروج غیرنظامیان با طرف اوکراینی توافق شده است.
 امروز، از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو، تبادل آتش متوقف و مسیرهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل و ولنوواخا باز می‌شود.
 توافق روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های موقت
  فرانس پرس: شهر «ماریوپل» در محاصره کامل نیروهای روسیه است
 فرانس پرس به نقل از شهردار «ماریوپل» از محاصره کامل این شهر بندری در شرق اوکراین خبر داد حال آنکه پیشتر، آب و برق شهر قطع شده و ذخایر غذایی هم رو به اتمام است. کنترل روسیه بر این شهر مهم می‌تواند به ایجاد کریدور زمینی میان کریمه و جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک منجر شود. 
کاخ سفید: به دنبال کاهش واردات نفت روسیه هستیم
 کاخ سفید اعلام کرد: به دنبال کاهش واردات نفت روسیه و در عین حال اطمینان از تأمین ذخایر جهانی هستیم. در این رابطه با کنگره در تماس می‌مانیم.
 سی ان ان پخش برنامه‌های خود را از روسیه متوقف کرد
 سی ان ان پخش برنامه‌های خود را از روسیه متوقف کرد حال آنکه بی بی سی، سی بی سی کانادا و بلومبرگ هم به طور موقت و در پی تصویب قانون رسانه‌ای جدید روسیه، فعالیت‌های خود را در این کشور به حال تعلیق درآوردند.
سخنگوی وزارت دفاع اسلواکی اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هواپیماهای خود را به اوکراین منتقل کند
  آنتونی بلینکن: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به جنگ با روسیه منجر می‌شود

 وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تلاش غربی‌ها برای اعمال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به جنگ با روسیه منجر خواهد شد و واشنگتن نمی‌خواهد به این صورت عمل کند. آنتونی بلینکن در نشست وزرای خارجه ناتو گفت که ایالات متحده همچنان برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و نیز راهکارهای دیپلماتیک با روسیه درباره حل و فصل بحران اوکراین آمادگی دارد.
 وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود که واشنگتن در کاهش میزان نفت در بازار منفعت راهبردی ندارد اما اعمال تحریم علیه بخش انرژی روسیه را بعید نمی‌داند. آنتونی بلینکن همچنین از روسیه خواست تا عملیات نظامی در نزدیکی مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف نماید. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که کاخ سفید از کنگره خواسته است تا با کمک ۱۰ میلیارد دلاری جهت حمایت از اوکراین موافقت کند.
 نماینده روسیه در شورای امنیت: خرابکاران اوکراینی مورد حمایت غرب هستند
 «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات جنگ اوکراین به ویژه حوادث مربوط به نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» نبنزیا ضمن تکذیب حمله راکتی نیروهای روسیه به این نیروگاه هسته‌ای گفت: نیروهای روسیه از دو نیروگاه چرنوبیل و زاپروژیا محافظت می‌کنند و در حال حاضر یک گروه کارشناس روس در دو نیروگاه چرنوبیل و زاپروژیا مستقر هستند. یک گروه خرابکار اوکراینی یک مرکز آموزشی را در نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به آتش کشیدند. 
وی افزود: شماری از اتباع کشورهای خارجی از جمله هند، ویتنام و اندونزی توسط ناسیونالیست‌های اوکراینی گروگان گرفته شده‌اند. ناسیونالیست‌های افراطی از رسیدن غیرنظامیان به کریدورهای امن جلوگیری کرده و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند اما روسیه برای تخلیه همه اتباع خارجی تلاش می‌کند.
 نبنزیا تصریح کرد: ما علاقه مند به حفظ ایمنی هسته‌ای در اوکراین هستیم چرا که فاجعه چرنوبیل را تجربه کرده‌ایم. منافع ما اقتضا می‌کند نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در امنیت باشند زیرا در صورت وقوع هر حادثه‌ای ما بیشترین آسیب را می‌بینیم. در حال حاضر برای امنیت ۶ نیروگاه هسته‌ای اوکراین هیچ تهدیدی وجود ندارد. 
وی ادامه داد: نشست امروز شورای امنیت تلاش دیگری از سوی مقامات کی‌یف برای ایجاد هیستری مصنوعی در مورد اوکراین است. تبدیل اتفاقات دیروز به یک فاجعه هسته‌ای شما (حاضران در نشست شورای امنیت) را به محافظان افراطیون در اوکراین تبدیل می‌کند. این گروه‌های مسلح هستند که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند و این گروه‌ها مورد حمایت کشورهای غربی هستند.‌
 نماینده روسیه گفت: هدف ما جلوگیری از سو استفاده نیروهای تروریستی در اوکراین از اوضاع فعلی برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای است و خرابکارهای اوکراینی بود که یک مرکز آموزشی را در نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به آتش کشیدند. ما پیامی در مورد کنترل خودروهای سازمان ملل توسط ناسیونالیست‌های افراطی دریافت کردیم و توضیحی برای آن می‌خواهیم.
زلنسکی: فرار نکرده ام

در خلال این حمله، نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست، پس از بمباران روسیه دچار آتش‌سوزی شد. ارتش روسیه پس از این حمله عملا این نیروگاه را به اشغال خود در‌آورد، اقدامی که واکنش رئیس جمهوری اوکراین و آمریکا و مقامات برخی دیگر از کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشت.
سه دور مذاکره میان اوکراین و روسیه تاکنون به توافق برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان منجر شده است.
آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
زلنسکی: اوکراینی‌ها به زودی به کشور خود بازمی‌گردند
رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه نظامیان روسی حاضر در اوکراین در نهایت به اهداف مد نظر خود نخواهند رسید از بازگشت شهروندان اوکراینی به این کشور در آینده نزدیک خبر داد
تعویق عملیات تخلیه شهر «ماریوپول»
مسئولان ماریوپول می‌گویند به واسطه عدم پایبندی ارتش روسیه به آتش‌بس، عملیات تخلیه شهر به تعویق افتاده است. 
استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه در دریای مدیترانه
وزیر نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که ناو هواپیمابر "شارل دوگل" برای ماموریت بازدارنده علیه روسیه در دریای مدیترانه مستقر می‌شود.
استفاده ارتش روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین
     

ترامپ: پوتین در زمان من حمله نکرد چون تهدید به حمله به مسکو کردم
رئیس جمهوری سابق آمریکا ادعا کرد که سابقا به ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، رهبران روسیه و چین در زمان ریاست جمهوری‌اش گفته بوده که به آنها در صورت دست زدن به حمله، با سلاح هسته‌ای حمله خواهد کرد. او همچنین جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا را به خاطر "ترس" داشتن از رهبر روسیه مورد حمله قرار داد.
لاوروف: هدف روسیه خلع‌سلاح اوکراین و رهایی آن از نازی‌هاست
وزیر خارجه روسیه در رایزنی تلفنی همتای سعودی خود، ضمن اشاره به این‌که حفظ سلامت غیرنظامیان اولویت نیروهای روس طی حمله به اوکراین است، گفت هدف روسیه خلع‌سلاح اوکراین و رهایی آن از شر نازی‌هاست.
لهستان: بیش از ۷۸۷ هزار پناهجوی اوکراینی را پذیرفته‌ایم
اداره مرزبانی لهستان صبح شنبه اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه بدین سو، ۷۸۷ هزار و ۳۰۰ پناهجوی اوکراینی را به داخل کشور خود راه داده است. بر اساس آخرین داده‌های منتشره از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، تا کنون بیش از ۱.۲ میلیون اوکراینی در پی حمله نظامی روسیه از کشور خارج شده‌اند 
سنگاپور روسیه را تحریم کرد
سنگاپور اعلام کرد که به دلیل جنگ اوکراین، روسیه را تحریم خواهد کرد. چهار بانک روسیه مشمول این تحریم‌ها می‌شوند و ممنوعیت‌هایی بر صادرات لوازم الکترونیکی، رایانه‌ها و کالاهای نظامی به روسیه اعمال می‌شود.
اوکراین: آتش بس موقت در تمام مسیرتخلیه غیرنظامیان برقرار نیست
به گفته شورای شهر ماریوپول، آتش بس توافق شده بین روسیه و اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان از این شهر بطور کامل رعایت نمی شود. این شورا در پیامی که در تلگرام منتشر کرده، اعلام کرد که درگیری در منطقه زاپوریژیا، جایی که کریدور بشردوستانه به پایان می رسد، در حال وقوع است.
کمک ۶ میلیون دلاری سامسونگ به پناهجویان اوکراینی
شرکت سامسونگ یکی از بزرگترین شرکت های سازنده تلفن های همراه هوشمند جهان، از اهدای ۶ میلیون دلار کمک های بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی خبر داد.
 بورل خواستار میانجی‌گری چین بین روسیه و اوکراین شد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار میانجی‌گری پکن بین مسکو و کی یف برای پایان دادن به جنگ شد
پیشنهاد اردوغان برای دیدار هیأت های روسیه و اوکراین در ترکیه
سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه: اردوغان فردا به پوتین پیشنهاد دیدار طرف‌های روس و اوکراینی در ترکیه را مطرح می‌کند.
انگلیس: حملات روسیه کاهش یافته است
وزارت دفاع انگلیس: حملات هوایی و توپخانه‌ای روسیه به اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به روزهای گذشته کمتر شده است.
وزیر دفاع اوکراین: بیش از ۶۶ هزار مرد اوکراینی برای دفاع به کشور بازگشته‌اند
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، می‌گوید ۶۶ هزار و ۲۲۴ مرد اهل این کشور از خارج بازگشته‌اند تا در قالب ۱۲ تیپ رزمی در جنگ علیه تهاجم روسیه نیروهای ارتش را یاری کنند. 
تخلیه غیرنظامیان از ماریوپول آغاز شد
عملیات تخلیه غیرنظامیان از شهر ماریوپول براساس جدول زمانی اعلام شده توسط شورای این شهر باید اکنون در حال انجام باشد. اتوبوس هایی تدارک دیده شده تا غیرنظامیان را از ساعت ۱۱:۰۰ به وقت محلی (۹:۰۰ گرینویج) از سه نقطه شهر به محل امن منتقل کنند. همچنین به ساکنان گفته شده که می توانند از خودروهای شخصی خود برای سفر ایمن در مسیری تعیین شده از شمال غرب به سمت شهر زاپوریژیا در طول آتش بس استفاده کنند.

سامسونگ خدمات خود را در روسیه متوقف کرد
غول الکترونیک کره جنوبی، سامسونگ که گوشی هایش در روسیه بسیار محبوب هستند اعلام کرد که دیگربا روسیه همکاری نخواهند کرد. سامسونگ همچنین وعده ۶ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای حمایت از پناهندگان اوکراینی را داد. 
زلنسکی به ناتو: نمی‌توانید با یک لیتر سوخت،یک لیتر خون ما را بخرید
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی، نشست اخیر ناتو را در بحبوحه درگیری بین اوکراین و روسیه "ضعیف" خواند. زلنسکی گفت: "اجلاس سران ناتو امروز برگزار شد. این یک نشست ضعیف، یک اجلاس سردرگم بود، نشستی که نشان می‌دهد همه مبارزه برای آزادی در اروپا را هدف شماره یک نمی‌دانند."
ایلان ماسک: استارلینک دسترسی به منابع خبری روسی را مسدود نخواهد کرد
ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، که به تازگی امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در اوکراین مهیا کرده است می‌گوید «برخی دولت‌ها (و نه اوکراین)» از او خواسته‌اند که منابع خبری روسی را در سرویس اینترنتی خود مسدود کند. وی با انتشار توییتی در حساب شخصی خود نوشت: «ما این کار را انجام نمی‌دهیم مگر اینکه اسلحه بالای سرمان باشد. متاسفم که به آزادی بیان به عنوان یک اصل مطلق اعتقاد دارم.» 
اوکراین هم آتش بس موقت را در دو شهر تایید کرد
پاولو کریلنو، رئیس اداره نظامی منطقه دونتسک در شرق اوکراین آتش بس موقت برای تخلیه غیرنظامیان را تایید کرده است. او ضمن تایید آتش بس موقت از ساعت ۹:۰۰ به وقت محلی گفته که دولت او در حال حاضر بر روی جزییات تخلیه غیرنظامیان کار می کند. 
توقف فعالیت رسانه های مطرح آمریکایی در روسیه
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه اعلام کرد: شبکه های تلویزیونی ای.بی سی و سی.بی.اس آمریکا پخش برنامه های خود از روسیه و فعالیت خبرنگاران خود در این کشور را متوقف کردند. خبرگزاری ریانووستی پیشتر از توقف فعالیت شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در روسیه خبر داده بود.
گازپروم: ارسال گاز روسیه به اروپا طبق روال قبلی خواهد بود
به گفته خبرگزاری ریانووستی، شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد، ارسال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین مانند قبل با حجم ۱۰۹.۵ میلیون متر مکعب در روز پیش خواهد رفت.
کی‌یف: طرح سرنگونی دولت اوکراین شکست خورد
وزارت دفاع اوکراین: طرح‌های روسیه برای تحت سلطه درآوردن ما طی دو روز و سرنگونی دولت اوکراین و الحاق آن به روسیه شکست خورده است.
روسیه: امروز برای ایجاد کریدور بشردوستانه آتش‌بس برقرار می‌کنیم
رسانه دولتی روسیه گزارش داد، نیروهای روسیه از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو (هفت به وقت گرینویچ) "شلیک را متوقف می‌کنند" تا اجازه ایجاد مسیرهای بشردوستانه در ماریوپول و ولنوواخا را بدهند.
آژانس خبری اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد که توقف درگیری‌ها در شهر ماریوپول، واقع در جنوب شرقی اوکراین و شهر ولنوواخا در استان دونتسک واقع در شرق اوکراین انجام می‌گیرد.
براساس این اطلاعیه، یک "رژیم سکوت" (آتش‌بس) برقرار خواهد شد تا غیرنظامیان بتوانند از مناطق درگیر خارج شوند.
شب گذشته شهردار ماریوپول خواستار ایجاد کریدور بشردوستانه شده بود. این شهر که نزدیک دریای آزوف است، چند روز است بدون برق و آب است و زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها هدف قرار می‌گیرند.
کریدورهای بشردوستانه، راه‌هایی هستند که در جریان درگیری‌های نظامی با توافق طرفین به صورت امن نگه داشته می‌شوند و به آنها حمله نمی‌شود. پیشتر هم سازمان جهانی بهداشت خواستار ایجاد یک کریدور ویژه برای انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به اوکراین شده بود.
روسیه: کنترل ۱۰ منطقه در اوکراین را در ۲۴ ساعت به دست گرفتیم
وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح روسیه در حال پیشروی در یک جبهه گسترده در اوکراین هستند و در شبانه‌روز گذشته ۱۰ منطقه را تحت کنترل گرفتند.
از آغاز عملیات، بیش از ۲۰۰۰ تأسیسات نظامی اوکراین تخریب شده است.
اوکراین: جلوی پیشروی روس‌ها را گرفته‌ایم
وزارت دفاع اوکراین: نیروهای ما موفق شده‌اند پیشروی نیروهای روسیه را در چند محور ازجمله اطراف شهر کی‌یف متوقف کنند.
برخی ایرانی‌ها که پاسپورت اوکراینی دارند به خاطر فراخوان سربازی اوکراین، امکان حروج ندارند

سفیر ایران در اوکراین:
تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.
بلینکن: جنگ آنطور که پوتین فکر می‌کرد پیش نرفت
«آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با بی بی سی گفت جنگ آنطوری که «ولادیمیر پوتین»‌رئیس جمهور روسیه فکر می کرد و برنامه ریزی کرده بود پیش نرفت.
زلنسکی: فرار نکرده ام
     

 رئیس جمهور اوکراین با رد برخی اخبار مبنی بر فرار وی به لهستان و پناه گرفتن در سفارت آمریکا اعلام کرد: من در کی یف هستم و به جایی فرار نکردم
 وی در ویدئویی که در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده گفت: هر روز اطلاعات جدیدی داده می شود مبنی بر اینکه من از اوکراین و از کی یف فرار کردم. من تا کنون اینجا هستم و رئیس دفترم هم حاضر است. کسی به جایی فرار نکرده است
نام شما

آدرس ايميل شما

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1