تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۴۵۵۰۱
در دوازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه / دور سوم مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با «پیشرفت اندک» و «شکست» پایان یافت / تأیید کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی اوکراینی / وزاری خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه گرد هم می‌‌آیند / پاریس: بازکردن کریدورهای انسانی به سوی بلاروس و روسیه پیشنهاد ما نبود / روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد

۰
توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه / دور سوم مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با «پیشرفت اندک» و «شکست» پایان یافت / تأیید کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی اوکراینی / وزاری خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه گرد هم می‌‌آیند / پاریس: بازکردن کریدورهای انسانی به سوی بلاروس و روسیه پیشنهاد ما نبود / روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد
کبنا ؛ بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
به گزارش کبنا، وزیر خارجه چین ضمن اعلام آمادگی کشورش برای میانجیگری در راستای حل بحران اوکراین، گفت که نباید رابطه پکن-مسکو را علیه منافع سایر کشورها تلقی کرد.
اقدام نظامی روسیه در اوکراین، امروز دوشنبه ۱۶ اسفند، وارد دوازدهمین روز خود شد. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روس از شمال و شمالی غربی، فاصله خود را تا کی‌یف کاهش داده و از پایتخت صدای انفجارهای شدید به گوش می‌رسد. همزمان، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که ارتش روسیه آماده بمباران شهر اودسا است. از سوی دیگر، آمریکا به رغم مخالفت با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، مدعی شده که کشورهای همسایه می‌توانند جنگنده در اختیار دولت کی‌یف بگذارند حال آنکه این پیشنهاد، با هشدار شدیدالحن مسکو مواجه شد.
 سطح هشدار درباره تبعات اقتصادی بحران اوکراین بر بازارهای جهانی هم افزایش یافته است. در این میان، گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه با هدف مهار افزایش بهای نفت، آمریکا به دنبال کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا است.
 
 آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

اخبار روز هفتم را اینجا بخوانید

اخبار روز هشتم را اینجا بخوانید

اخبار روز نهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دهم را اینجا بخوانید

اخبار روز یازدهم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین
 
بازی دو‌سر‌باخت پوتین در حمله نظامی به اوکراین

وزیر خارجه اوکراین: اسرائیل نان در خون اوکراینی ها می زند و می خورد
دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت: در حالی که جهان روسیه را به خاطر جنایات وحشیانه اش در اوکراین تحریم کرده است، برخی ترجیح می دهند پول آغشته به خون اوکراینی ها را کسب کنند (نان در خون اوکراینی ها بزنند و بخورند). شرکت هواپیمایی اسرائیلی اِل عال پرداخت درون سیستم بانکی"میر" روسیه که برای دور زدن تحریم ها طراحی شده است را می پذیرد. این اقدامی غیر اخلاقی و ضربه ای به روابط اوکراین و اسرائیل است.
توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه
قانونگذاران آمریکایی توافق کردند که واردات انرژی روسیه را ممنوع و روابط تجاری خود با روسیه و بلاروس را متوقف کنند.
به گزارش روسیا الیوم، نمایندگان آمریکایی به این جمع‌بندی رسیدند که واردات انرژی روسیه ممنوع کنند و به روابط تجارت طبیعی با روسیه و بلاروس پایان دهند.
هشدار مسکو درباره احتمال تحریم نفت روسیه: عواقب فاجعه‌بار خواهد داشت
مسکو درباره «عواقب فاجعه‌بار» اعمال تحریم نفت روسیه که از سوی واشنگتن و اتحادیه اروپا به‌عنوان اقدامی بیشتر علیه این کشور مورد بحث قرار گرفت، هشدار داد.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: «کاملا بدیهی است که امتناع از خرید نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار جهانی خواهد داشت.»
وی افزود: «قیمت‌ها احتمالا غیرقابل پیش بینی است و به بیش از ۳۰۰ دلار برای هر بشکه یا حتی بیشتر خواهد رسید.»
مقام آمریکایی: پوتین نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهایش را در اوکراین مستقر کرده است
یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد از بیش از ۱۵۰ هزار نیرویی را که قبل از تهاجم آماده کرده بود، در اوکراین مستقر کرده است.
این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «این بهترین برآورد ما در حال حاضر است.»
دوازده روز پس از آغاز تهاجم به اوکراین، نیروهای روسیه اغلب در شمال کی‌یف متوقف شده‌اند و هنوز آسمان اوکراین را در کنترل خود ندارند و به‌طور فزاینده بر حملات موشکی و توپخانه‌ای تکیه می‌کنند.
این مقام گفت که روسیه بیش از ۶۲۵ موشک به سمت اهداف اوکراینی‌ها شلیک کرده است.
این مقام گفت پنتاگون در آخر هفته دستور داد ۵۰۰ نیروی دیگر به اروپا اعزام شوند که تعداد کل نیروهای آمریکایی در آنجا را به حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌رساند. ایالات متحده آمریکا به دنبال محافظت در برابر سرایت جنگ به کشورهای ناتو است.
دور سوم مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با «پیشرفت اندک» و «شکست» پایان یافت
یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که در دور سوم مذاکرات با روسیه، پیشرفت اندکی برای ایجاد کریدورهای امن حاصل شده تا غیرنظامیان بتوانند از برخی شهرهای محاصره شده اوکراین فرار کنند.
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین بدون ارائه توضیح بیشتر گفت که تغییرات مثبت کوچکی درباره تدارک کریدورهای بشردوستان وجود دارد.
وی در عین حال افزود که رایزنی‌ها درباره راه‌های مذاکره برای پایان دادن به خصومت‌ها ادامه خواهد یافت.
تلاش‌ها برای ایجاد گذرگاه‌های ایمن برای غیرنظامیان در آخر هفته در میان ادامه بمباران از میان رفت. اما وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه از اقدام جدیدی خبر داد و گفت که غیرنظامیان اجازه دارند کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی را ترک کنند.
ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه گفت که انتظار دارد که کریدورهای بشردوستانه در اوکراین از روز سه‌شنبه فعال شوند. او گفت که هیچ پیشرفتی در زمینه حل و فصل سیاسی حاصل نشده است اما ابراز امیدواری کرد که دور بعدی بتواند پربارتر باشد.
مدینسکی گفت: «انتظارات ما از مذاکرات شکست خورده است اما امیدواریم دفعه بعد بتوانیم گام مهمتری به جلو برداریم. گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.»
۱۰ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌های اوکراین
الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفت که از زمان حمله روسیه به این کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌ها خسارت وارد شده است. 
رئیس جمهوری اوکراین خواستار گسترده‌تر شدن تحریم‌ها از جمله تحریم‌های تجاری علیه روسیه شد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواستار تحریم‌های جدید بین‌المللی علیه روسیه شد و پیشنها تحریم نفت روسیه و سایر صادرات این کشور و واردات به آن را داد.
 زلنسکی گفت که فشار اقتصادی باید افزایش یابد و در واقع تحریم تجاری بین‌المللی علیه روسیه درخواست شود.
وی در یک سخنرانی ویدئویی با اشاره به تحریم نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه گفت: «اگر تهاجم ادامه یابد و روسیه برنامه‌های خود علیه اوکراین را رها نکند به یک بسته تحریمی جدید به خاطر صلح نیاز است.»
او اضافه کرد: «واردات به روسیه را تحریم کنید. اگر آن‌ها به قوانین متمدنانه پایبند نیستند پس نباید کالاها و خدمات را از تمدن دریافت کنند.»
مجارستان طی فرمانی اجازه استقرار به نیروهای ناتو را می‌دهد
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان طی فرمانی به نیروهای ناتو اجازه می‌دهد تا در غرب این کشور مستقر شوند و محموله‌های تسلیحاتی برای عبور از خاک مجارستان به سایر کشورهای عضو ناتو ارسال شوند. 
 با این حال طبق این فرمان، مجارستان اجازه ارسال سلاح‌های مرگبار را از سراسر خاک خود به اوکراین ندارد. 
درخواست اروپا از پکن: از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ استفاده کنید
پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا در امور خارجی گفت: «اتحادیه اروپا تمایل دارد چین نقش میانجی را بازی کند و با متقاعد کردن روسیه از این کشور بخواهد جنگ را در اوکراین متوقف کند.»
وی افزود: «چین به‌دلیل روابطی که با مسکو دارد، دارای این پتانسیل است و ما علاقه مندیم چین از نفوذ خود در فشار برای آتش بس استفاده کند و روسیه را وادار کند که گلوله‌باران و کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان در اوکراین را متوقف کند.»
آغاز دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس
سفارت مسکو در مینسک از آغاز دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس خبر داد.
سفارت مسکو در مینسک عصر امروز دوشنبه در بیانیه‌ای از آغاز دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس خبر داد و اعلام کرد که مذاکرات در منطقه Belavezhskaya Pusha که میزبان دور دوم روند مذاکرات در ۳ مارس بود، در حال انجام است.
در این بیانیه آمده است: هیئت روسیه حدود ساعت ۱۳ به وقت محلی به محل برگزاری دور سوم رسید، در حالی که هیئت اوکراینی به دلیل «مشکلات تدارکاتی» که در دور اول و دوم اتفاق افتاد، حدود ساعت ۱۶:۰۰ وارد محل شد.
پیش از آغاز مذاکرات، ولادیمیر مدینسکی رئیس هیئت روسی گفته بود که دور سوم روی موضوع حل و فصل سیاسی داخلی اوکراین، کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و مسایل نظامی متمرکز خواهد بود.
پیشتر هیئت اوکراینی تأیید کرده بود که می‌توان در مورد همه موضوعات به توافقات بین دو کشور به جز درخواست روسیه در مورد به رسمیت شناختن استقلا کریمه و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک دست یافت.
سه شرط روسیه برای پایان دادن به حمله در اوکراین / کرملین: کی‌یف باید قانون اساسی خود را اصلاح کند
سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه به اوکراین اطلاع داده است که اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد، «هر لحظه» ممکن است به عملیات نظامی خود پایان دهد.
 «دیمیتری پسکوف» در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند.
پسکوف در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند، حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.
دیمیتری پسکوف افزود: «آنها باید اصلاحاتی را در قانون اساسی خود ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین از هرگونه آرزوی عضویت در هر ائتلافی چشم پوشی می‌کند».
پسکوف افزود که مسکو همچنین به نمایندگان اوکراین گفته است که «آنها باید به رسمیت بشناسند که کریمه سرزمین روسیه است و همچنین باید (جمهوری‌های) دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسند».
سازمان ملل: کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید می‌کنیم،‌ آمار واقعی بالاتر است
دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که از زمان آغاز تهاجم روسیه توانسته است کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید کند.
طبق این گزارش تا نیمه شب یکشنبه ۸۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. اداره حقوق بشر سازمان ملل از روش‌های سخت‌گیرانه استفاده می‌کند و تنها تلفاتی را گزارش می‌کند که تاییدیه آن اعلام شده باشد.
با این حال این سازمان می‌گوید که ارقام واقعی به‌طور قابل توجهی بالاتر است. 
مقامات اوکراینی ارقام بسیار بالاتری را اعلام کرده‌اند.
اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های جدید علیه روسیه
اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا در حال آماده کردن تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل «بی توجهی کرملین نسبت به شهروندان است.» 
اتحادیه اروپا: چین می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد
سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفت، این اتحادیه بر این باور است که چین می‌تواند برای پایان دادن به جنگ اوکراین به دلیل روابط نزدیکی که با روسیه دارد در این روند کمک کند.
روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد
این فهرست شامل ایالات متحده و کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا (شامل مناطق جرسی، آنگویلا، جزایر ویرجین بریتانیا، جبل الطارق)، اوکراین، مونته نگرو، سوئیس، آلبانی، آندورا، ایسلند، لیختن اشتاین، موناکو، نروژ، سن مارینو، مقدونیه شمالی و همچنین ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، میکرونزی، نیوزیلند، سنگاپور و تایوان است
پاریس: بازکردن کریدورهای انسانی به سوی بلاروس و روسیه پیشنهاد ما نبود
کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواستی برای بازکردن کریدورهای انسانی در اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان به سوی بلاروس و روسیه نکرده است
آنکارا: وزیران خارجه روسیه و اوکراین پنجشنبه دیدار می‌کنند
وزیر خارجه ترکیه گفته «سرگئی لاوروف» و «دیمیتری کولبا» روز پنجشنبه در «آنتالیا» با یکدیگر دیدار خواهند کرد. 
نتفلیکس خدمات خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد
به دنبال موج تحریم علیه روسیه، شرکت تولید و اشتراک فیلم نتفلیکس نیز اعلام کرد که خدمات خود را در روسیه به دلیل تحولات اوکراین به حالت تعلیق در آورده است.
بلینکن: درحال تقویت قوای ناتو در شرق هستیم
آنتونی بلیکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام اینکه ۴۰۰ نیروی آمریکایی در روزهای آتی وارد لیتوانی در شرق اروپا خواهند شد، گفت: درحال تقویت قوای ناتو در شرق هستیم
کریدورهای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی، به بلاروس و و روسیه منتهی می‌شود
مسیرهای منتشر شده توسط خبرگزاری ریانووستی روسیه نشان می دهد که غیرنظامیان می توانند به روسیه و بلاروس بروند. کریدور از کی‌یف به بلاروس، متحد روسیه منتهی خواهد شد و غیرنظامیان خارکیف فقط یک کریدور منتهی به روسیه خواهند داشت.
۱۵ هزار نفر در جریان تظاهرات ضد جنگ در روسیه بازداشت شده‌اند
هزاران تن از معترضان به حمله روسیه به اوکراین در شهرهای مختلف روسیه روز یکشنبه ششم مارس با شعار "نه به جنگ" به خیابان‌ها رفتند. به گزارش سی ان ان در جریان اعتراضات روز یکشنبه ۴۶۴۰ نفر بازداشت شدند. بنابر این گزارش از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین تا به حال ۱۳ هزار نفر در روسیه در مخالفت با این اقدام بازداشت ‌شده‌اند. 
ویزا و مسترکارت خدمات خود را در روسیه متوقف کردند
شرکت‌های صادرکننده کارت‌های بین‌المللی مسترکارت و ویزا اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های مرتبط با حملات روسیه در اوکراین، فعالیت‌های خود را متوقف کرده و اتصال تمامی بانک‌های روسی با سیستم‌های پرداخت خود را قطع می‌کنند
تلاش آمریکا برای افزایش تولید نفت عربستان و ونزوئلا
گزارش ها حاکی از آن است که دولت آمریکا در حال بررسی سفر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به عربستان سعودی است تا از این پادشاهی بخواهد، تولید نفت خود را افزایش دهد. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که مقامات آمریکا و ونزوئلا در مورد کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا نیز گفتگو کرده اند. 
قیمت نفت به ۱۳۰ دلار رسید؛ بالاترین رقم در ۱۳ سال گذشته
قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید
در حالی که آمریکا از گفتگو با متحدان خود درباره تحریم احتمالی نفت روسیه خبر داده، قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسیده است.
قیمت نفت خام برنت در بازار آسیا بعد از رسیدن به بشکه‌ای ۱۳۹ دلار در نزدیکی ۱۳۰ دلار ایستاده است.
اشغال اوکراین توسط روسیه و نگرانی ناشی از آن بر تامین انرژی، بازار نفت جهان را شوکه کرده است.
همزمان قیمت سوخت مصرف کنندگان بالا رفته و نگرانی در میان مردم را بیشتر کرده است.
وزارت دفاع اوکراین: روسیه برای تهاجم تمام عیار علیه کیف آماده می‌شود
مقام‌های وزارت دفاع اوکراین می‌گویند روسیه نیروهای خود را برای یک تهاجم تمام‌عیار علیه کیف آماده می‌کند. براساس گزارش ارتش اوکراین نیروهای مسکو در حال جمع آوری تجهیزات لازم برای حمله به پایتخت هستند و تانک‌ها و یگان‌های پیاده‌نظام موتوریزه آن برای آماده کردن شرایط به شهر ایرپین در حومه کیف نزدیک می‌شوند.
ایجاد کریدورهای بشردوستانه در چند شهر اوکراین
وزارت دفاع روسیه: به درخواست رئیس‌جمهور فرانسه، کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از کی‌یف،ماریوپول، خارکیف و سومی باز خواهد شد.
--------------------------------------------------------------------
چین: آماده میانجیگری میان روسیه - اوکراین هستیم
 وانگ ئی وزیر خارجه چین می‌گوید که می‌خواهد در اسرع وقت، شاهد مذاکرات روسیه-اوکراین باشد حال آنکه طرفین را به تمرکز بر مقوله ثبات پایدار در سطح منطقه دعوت می‌کند.
 وی همچنین تاکید کرد که چین آماده است تا در صورت لزوم میان روسیه- اوکراین میانجیگری کند.
 نیوزیلند مقامات ارشد روسیه را تحریم کرد
 وزارت خارجه نیوزیلند اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را بر ضد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعمال می‌کند.
 در بیانیه وزارت خارجه نیوزیلند در این باره آمده است: ما در مورد معرفی ممنوعیت ورود به کشور برای افراد مرتبط با عملیات ویژه در اوکراین صحبت می‌کنیم.
وزیر دفاع اوکراین قول "غافلگیری" به روسیه داد
 وزیر دفاع اوکراین گفت که پیشرفت قابل توجهی در موضوع ارسال تسلیحات به این کشور وجود دارد و به روسیه قول "غافلگیری" داد
 هند از تداوم مذاکرات مسکو-کی‌یف استقبال کرد
 نخست وزیر هند در یک تماس تلفنی ۳۵ دقیقه‌ای با رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد.
 در این تماس، مؤدی ضمن قدردانی از طرف مقابل برای تخلیه امن شهروندان هندی، از تداوم مذاکرات مسکو-کی‌یف استقبال کرد.
 جزئیاتی درباره کریدورهای بشردوستانه در اوکراین
 رویترز با استناد به نقشه‌هایی که از سوی خبرگزاری «ریانووستی» منتشر شده، ادعاهایی را درباره کریدورهای بشردوستانه‌ای مطرح کرد که با اعلام آتش بس در اوکراین، باز شده است.
گفته می‌شود که یکی از این کریدورها از کی‌یف تا بلاروس امتداد دارد حال آنکه شهروندان خارکیف هم فقط می‌توانند از کریدوری که به خاک روسیه ختم می‌شود، استفاده کنند. کریدورهای شهرهای «ماریوپل» و «سومی» هم به سایر شهرهای اوکراین و همچنین روسیه ختم می‌شوند.
 همچنین گفته می‌شود که انتقال هوایی از کی‌یف به روسیه هم میسر است.
 اولین نیروهای داوطلب انگلیس وارد اوکراین شدند
 وزارت خارجه روسیه: تصمیم آلمان برای تأمین سلاح به اوکراین مسکو را ناامید کرد
ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ آتش‌بس اعلام می‌کنند

 ستاد عملیات بشردوستانه روسیه اعلام کرد که به درخواست ماکرون از پوتین، نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰: ۰۰ آتش‌بس را اعلام می‌کنند و کریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، ماریوپل، خارکف و سومی باز می‌شود.
 تلاش‌های کی‌یف برای متهم کردن روسیه به اخلال در عملیات بشردوستانه این بار بی معنی است، کنترل این عملیات با کمک پهپادها انجام می‌شود.
اوکراین: حملات از خاک بلاروس ادامه دارد
 ارتش اوکراین از تداوم حملات راکتی و توپخانه‌ای نیروهای روس از خاک بلاروس خبر داد.

 گفته می‌شود که شهر «ایرپین» در غرب کی‌یف هم طی سه روز گذشته، با قطع برق، آب و سیستم‌های گرمایشی مواجه بوده است.
 این در حالی است که طبق گزارش‌های قبلی، نیروهای روس در حال تجدید آرایش نظامی و افزایش قوا برای حمله به کی‌یف هستند.
«مارک میلی» شخصاً در محل تأمین سلاح برای اوکراین حضور یافت
 شبکه خبری سیان ان به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گزارش داد که «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور از یک فرودگاه مخفی در مرز با اوکراین که مرکز تأمین تسلیحات به این کشور است، بازدید کرد.
 طبق گفته‌های مقام یادشده، میلی شخصاً بر تحویل سلاح به اوکراین نظارت داشته است.
 وزارت خارجه کره جنوبی از توقف مبادلات با بانک مرکزی روسیه خبر داد
 انفجاری قوی جمهوری لوهانسک را لرزاند

 گزارش‌ها حاکی از آن است که یک مخزن نفت در جمهوری لوهانسک هدف حمله قرار گرفته است.
 دولت اوکراین برای پس از مرگ زلنسکی برنامه دارد
 محل اختفای «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در روزهای اخیر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و این در حالی است که وی همچنان در اظهارات خود تاکید دارد که کی‌یف را ترک نخواهد کرد.
 پیش از این، زلنسکی مدعی شده بود که او هدف شماره یک عملیات نظامی روسیه است و تهدیدی مستقیم برای جان او و خانواده‌اش وجود دارد.

 با این حال به تازگی «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگویی اعلام کرده است که مقامات اوکراینی در صورت مرگ «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور این کشور در بحبوحه عملیات نظامی روسیه طرحی در دست دارند.
 بلینکن به سی بی اس گفته است: «اوکراینی‌ها برنامه‌هایی دارند که من درباره آن صحبت نمی‌کنم یا وارد جزئیاتی نمی‌شوم تا مطمئن شوم که به هر طریقی دولت اوکراین تداوم خواهد داشت.»
 بیش از یک میلیون اوکراینی وارد لهستان شدند
 مرزبانی لهستان اعلام کرد شمار پناهجویان اوکراینی که از زمان حمله روسیه وارد خاک این کشور شده‌اند از یک میلیون نفر گذشت.
 گارد مرزی لهستان با انتشار یک پیام توییتری این موج پناهندگان را «یک میلیون تراژدی انسانی» توصیف کرد.
 پیش از این سازمان ملل متحد شمار کل پناهجویان اوکراینی که این کشور را برای پیدا کردن سرپناه به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر تخمین زده بود.
 اوکراین و روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری رو در رو می‌شوند
 اوکراین روز دوشنبه از دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان دادگاه عالی سازمان ملل درخواست خواهد کرد که حکمی اضطراری برای توقف حملات روسیه صادر کند.
 کی‌یف گفته است که توجیه مسکو برای حمله و تهاجم به دلیل نسل‌کشی علیه روس زبانان در اوکراین نادرست است.
 اگرچه احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است و کشورها عموماً از آنها پیروی می‌کنند، اما هیچ وسیله‌ای برای اجرای احکام دیوان وجود ندارد.
 بلاروس نیرو و تجهیزات به اوکراین نفرستاده است
 معاون وزیر دفاع بلاروس، ارسال تجهیزات و نیروهای نظامی بلاروس به اوکراین را رد کرد.
 معاون وزیر دفاع بلاروس گفت: ما در درگیری در اوکراین شرکت نمی‌کنیم. هیچ سرباز بلاروسی و تجهیزات بلاروسی در خاک اوکراین وجود ندارد. وی تاکید کرد که نیروهای مسلح موظف به اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای تضمین امنیت مردم بلاروس و امنیت مرزهای آن هستند.
 وی تصریح کرد: این اقدامات به منظور جلوگیری از نفوذ گروه‌های خرابکارانه به خاک جمهوری بلاروس انجام می‌شود.
 رهبران غربی با سکوت خود گویی از کار افتاده‌اند
 «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین با انتشار پیامی ویدئویی غرب را به سکوت در برابر تحولات اوکراین متهم کرد و گفت: «گویی رهبران غربی از کار افتاده و منحل شده‌اند.»
 زلنسکی با متهم و محکوم کردن «سکوت» غرب گفت که این سکوت در شرایطی است که روسیه اعلام کرده که حملاتش به صنایع دفاعی اوکراین را ادامه خواهد داد.
 رئیس جمهور اوکراین در پیام ویدئویی خود همچنین حملات روسیه را به دلیل استقرار «صدها هزار نفر» در محل‌های مورد حمله واقع شده، «قتل عمدی» خواند.
 دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز لهستان برگزار می‌شود
 سومین دور مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.
 این خبر را «دیوید آراخامیا»، از اعضای تیم نمایندگی اوکراین و عضو پارلمان این کشور اعلام کرده و گفته است: «انتظار می‌رود دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در روز دوشنبه ۷ مارس در مرز لهستان و بلاروس به مانند قبل برگزار شود.»

 به گفته آراخامیا، مذاکرات از ساعت ۱۵: ۰۰ بعد از ظهر به وقت محلی (مصادف با وقت مسکو) آغاز می‌شود.
آزادی ۶۸ شهر و روستای جدید توسط جمهوری دونتسک
 جمهوری دونتسک از آزادسازی ۶۸ شهر و روستای جدید که تحت کنترل نیروهای اوکراینی بودند، خبر داد.
 ستاد دفاع منطقه‌ای جمهوری دونتسک گزارش داد: تا شامگاه ۶ مارس، نیروهای ما ۶۸ منطقه را از کنترل نیروهای اوکراینی آزاد کردند.
 جمهوری دونتسک همچنین از انهدام مقر نیروهای شمال اوکراین و کشته شدن فرماندهان آن خبر داد.
 طبق این گزارش، نیروهای دونتسک به مرزهای استان زاپوروژیه اوکراین، جایی که نیروهای روسی در آن حضور داشتند، رسیده‌اند.
در یازده روز گذشته بیش از یک و نیم میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند.
 سه دور مذاکره میان اوکراین و روسیه تاکنون به توافق برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان منجر شده است.
 آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 قیمت نفت به ۱۳۰ دلار رسید؛ بالاترین رقم در ۱۳ سال گذشته 
قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید
 در حالی که آمریکا از گفتگو با متحدان خود درباره تحریم احتمالی نفت روسیه خبر داده، قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسیده است.
 قیمت نفت خام برنت در بازار آسیا بعد از رسیدن به بشکه‌ای ۱۳۹ دلار در نزدیکی ۱۳۰ دلار ایستاده است.
 اشغال اوکراین توسط روسیه و نگرانی ناشی از آن بر تأمین انرژی، بازار نفت جهان را شوکه کرده است.
 همزمان قیمت سوخت مصرف کنندگان بالا رفته و نگرانی در میان مردم را بیشتر کرده است.
 وزارت دفاع اوکراین: روسیه برای تهاجم تمام عیار علیه کیف آماده می‌شود
مقام‌های وزارت دفاع اوکراین می‌گویند روسیه نیروهای خود را برای یک تهاجم تمام‌عیار علیه کیف آماده می‌کند. براساس گزارش ارتش اوکراین نیروهای مسکو در حال جمع آوری تجهیزات لازم برای حمله به پایتخت هستند و تانک‌ها و یگان‌های پیاده‌نظام موتوریزه آن برای آماده کردن شرایط به شهر ایرپین در حومه کیف نزدیک می‌شوند.
 ایجاد کریدورهای بشردوستانه در چند شهر اوکراین
وزارت دفاع روسیه: به درخواست رئیس‌جمهور فرانسه، کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از کی‌یف، ماریوپول، خارکیف و سومی باز خواهد شد. 

کره جنوبی مبادلات با بانک مرکزی روسیه را قطع کرد
کره جنوبی اعلام کرد که مبادلاتش با بانک مرکزی روسیه را قطع خواهد کرد. اعلامیه وزارت خارجه این کشور نشان‌دهنده آخرین اقدام سئول برای پیوستن به تلاش‌های کشورهای غربی برای اعمال تدابیر سخت‌گیرانه علیه مسکو به دلیل تهاجم به اوکراین است.
 انگلیس از اینترپل خواست دسترسی روسیه را قطع کند 
پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس در نامه‌ای خطاب به اینترپل، خواستار تعلیق دسترسی روسیه به سامانه‌های این نهاد بین‌المللی شد. پاتل گفت: انگلیس شانه به شانه اوکراین می‌ایستد.
 ادعای وال استریت ژورنال از قول ۴ مقام آمریکایی: روسیه شبه‌نظامیان سوری را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده
روزنامه وال استریت ژورنال، چهار مقام آمریکایی گفتند، ارزیابی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که روسیه که از سال ۲۰۱۵ در داخل جنگ سوریه فعال است، طی روزهای اخیر شبه‌نظامیانی را از آنجا جذب کرده و امیدوار است که تجربه و تخصص آنها در نبرد شهری بتواند برای تصرف کی‌یف راهگشا باشد و ضربه‌ای مهلک به دولت اوکراین وارد آورد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

جراحي ارزي در اختيار پاستور

جراحي ارزي در اختيار پاستور

​​​​​​​بدين‌ترتيب درحالي‌كه از ماه‌ها پيش نيز هر گاه بحث از حذف ارز ترجيحي به درازا مي‌كشيد ...
سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

مردم ایران که سال آینده باید برای اصلی‌ترین نیازهای انسانی خودشان مثل دارو چندین برابر ...
تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
1