تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۴۴۵۵۵۸
در سیزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟

زلنسکی: دیگر علاقه‌ای برای عضویت در ناتو ندارم / روسیه تحریم نفتی شویم، گاز آلمان را قطع می‌کنیم / اوکراین: پیشروی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته / پوتین: از سرباز وظیفه در جنگ استفاده نمی‌کنیم

۰
زلنسکی: دیگر علاقه‌ای برای عضویت در ناتو ندارم / روسیه تحریم نفتی شویم، گاز آلمان را قطع می‌کنیم / اوکراین: پیشروی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته / پوتین: از سرباز وظیفه در جنگ استفاده نمی‌کنیم
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
 به گزارش کبنا، تداوم حملات روسیه باعث کشته، زخمی و آواره شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در اوکراین شده و تلاش‌ها برای میانجیگری و توقف جنگ عملاً بی‌نتیجه مانده است. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی ABC گفت که علاقه خود را به موضوع پیوستن این کشور به ناتو از دست داده است.
اقدام نظامی روسیه در اوکراین امروز در حالی وارد سیزدهمین روز خود شد که نتیجه سه دور مذاکره فشرده میان طرفین، جز پیشرفت اندک در ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری، حاصلی نداشته است.
 طبق آخرین گزارش‌ها، اتحادیه اروپا و آمریکا در ادامه رفتارهای دوگانه خود، ضمن تجهیز اوکراین به انواع سلاح‌ها، از لزوم پیگیری راهکار دیپلماتیک هم سخن می‌گویند و به روال این روزها، تمرکز خود را روی آن گذاشته‌اند که به هر طریق ممکن، پای چین را به این مقوله باز کنند. در همین راستا، قرار است امروز سه شنبه رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان، گفتگویی با شیء جین پینگ رئیس جمهور چین داشته باشند.
 همزمان، به نظر می‌رسد که آمریکا نتوانسته شرکای اروپایی خود را برای اعمال تحریم بر بخش انرژی روسیه، راضی کند تا آنجا که منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل عدم همراهی متحدان آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، واشنگتن ممکن است مجبور شود به تنهایی این اقدام را انجام دهد.
 روز گذشته، اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفته بود: انرژی روسیه از تحریم‌ها معاف است؛ زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد که امنیت انرژی اروپا را تضمین کند.
 امروز سه شنبه، ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 --------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

اخبار روز سوم را اینجا بخوانید

اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید

اخبار روز پنجم را اینجا بخوانید

اخبار روز ششم را اینجا بخوانید

اخبار روز هفتم را اینجا بخوانید

اخبار روز هشتم را اینجا بخوانید

اخبار روز نهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دهم را اینجا بخوانید

اخبار روز یازدهم را اینجا بخوانید

اخبار روز دوازدهم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین

زلنسکی: در کی‌یف هستم و پنهان نشده‌ام

جنگ در اوكراين

 وزارت دفاع اوکراین: روسیه کریدور انسانی در نزدیکی شهر ماریوپل را بمباران کرد
 کمیساریای عالی حقوق پناهجویان: شمار آوارگان جنگ، به ۲ میلیون نفر رسید

 کمیساریای عالی حقوق پناهجویان اعلام کرد که شمار آوارگان جنگ اوکراین، امروز سه شنبه به ۲ میلیون نفر رسید
 روایت اوکراین از میزان تلفات و خسارت‌های ارتش روسیه

 وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری، ۱۲ هزار نیروی روس کشته شده‌اند. تا این لحظه، نیروهای روسیه ۴۸ فروند هواپیما، ۸۰ فروند بالگرد، ۳۰۳ دستگاه تانک، یک هزار و ۳۶ دستگاه خودرو زرهی، ۱۲۰ تجهیزات توپخانه‌ای و ۲۷ سامانه ضد هوایی را از دست داده‌اند.
 زلنسکی: دیگر علاقه‌ای برای عضویت در ناتو ندارم
 «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی ABC گفت که علاقه خود را به موضوع پیوستن این کشور به ناتو از دست داده است.
 وی در این باره گفت: در مورد ناتو، مدت‌ها پیش پس از اینکه متوجه شدیم ناتو آمادگی پذیرش اوکراین را ندارد، علاقه خود را به این موضوع از دست دادم. این ائتلاف از تضادها و رویارویی با روسیه می‌ترسد.
وزیر خارجه مالزی: مالزی هیچ تحریمی را به صورت یکجانبه علیه روسیه وضع نمی‌کند
 «سیف الدین عبدالله» وزیر خارجه مالزی امروز سه شنبه سخنانی را در خصوص تحریم‌های ضد روسی مطرح کرد. وی گفت که کشورش هیچ تحریمی را به صورت یکجانبه علیه روسیه وضع نمی‌کند.
 وزیر خارجه مالزی تصریح کرد: ما ترجیح می‌دهیم اموری از این دست را به سازمان ملل واگذار کنیم. ما به عنوان عضوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بارها خواستار آتش بس و مذاکرات سیاسی میان مسکو و کی‌یف شدیم.
دیمیتری لونین رئیس اداره منطقه پولتاوا در اوکراین: ۳۵ اتوبوس منطقه پولتاوا را به مقصد «سومی» ترک کرده‌اند تا مردم را تخلیه کنند. در این کاروان نمایندگان صلیب سرخ و پزشکان حضور دارند
     
 وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف به دنبال دیدار مستقیم میان زلنسکی و پوتین است

 «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف در راستای اجرای مذاکرات و گفتگوهای مستقیم میان «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او درباره حل و فصل درگیریهای موجود، تلاش می‌کند.
 کولبا اظهار داشت که اوکراین مدت‌ها است به دنبال گفتگوی زلنسکی و پوتین است چرا که می‌داند تنها در این صورت تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

 کمک مالی ۷۲۳ میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین
 بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت اجرایی آن بسته ۷۲۳ میلیون دلاری وام و کمک‌های مالی را برای اوکراین تصویب کرد.
 بانک جهانی در بیانیه مذکور می‌افزاید که این بسته شامل یک مکمل وام ۳۵۰ میلیون دلاری به وام قبلی این بانک است که حدود ۱۳۹ میلیون دلار از طریق تضمین‌های هلند و سوئد افزایش یافته است.
 وزارت دفاع روسیه: کریدورهای بشردوستانه در «کی‌یف» و ۴ شهر دیگر اوکراین باز شده است
وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه بیانیه‌ای را در خصوص آخرین تحولات میدانی در اوکراین صادر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای این کشور بیش از ۲۴۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم ساختند.
 بر اساس این گزارش در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: کریدورهای بشردوستانه در کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپول باز شده است. 
 وزیر خارجه سوریه: آمریکا تروریست‌ها را از سوریه به اوکراین می‌فرستد
 «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه بار دیگر بر حمایت کشورش از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت کرد. وی گفت: ما در جنگ اوکراین کنار روسیه ایستاده‌ایم. 
وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: غرب دارای خوی توحش است و نمی‌تواند در قبال حوادث اوکراین و دیگر حوادث خویشتنداری از خود نشان دهد. همانطور که غربی‌ها پیشتر از تروریست‌ها در سوریه حمایت کردند، اکنون نیز از نازی‌ها در اوکراین حمایت می‌کنند.
 وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: تروریست‌ها در شمال سوریه برای جنگ در اوکراین جذب می‌شوند. آمریکایی‌ها چنین کاری انجام می‌دهند. ما معتقدیم که علیرغم حمایت‌های گسترده آمریکا و غرب از اوکراین، روسیه در نهایت پیروز خواهد شد.
یانوکوویچ خطاب به زلنسکی: خونریزی را متوقف و صلح کنید
 رئیس جمهور پیشین اوکراین از «ولودیمیر زلنسکی» خواست که با توقف درگیری و خونریزی‌ها به هر قیمت ممکن، با روسیه به توافق صلح برسد.
 وزارت دفاع روسیه تصاویری از استفاده شبانه از بالگردهای کاموف -۵۲ در عملیات در اوکراین منتشر کرد
     
 زلنسکی با انتشار فیلمی از دفترش در کیف شایعات فرار را تکذیب کرد

 زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با انتشار نمایی از کی‌یف و دفترش در قلب این شهر شایعات فرارش را تکذیب کرد.
دولت انگلیس: حملات روسیه دسترسی به اینترنت را در اوکراین مختل کرد
 وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دسترسی به اینترنت در اوکراین به احتمال زیاد در نتیجه آسیب‌های جانبی ناشی از حملات روسیه به زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی این کشور مختل شده است.
 طی هفته گذشته قطعی اینترنت در ماریوپول، سومی، خارکف و پایتخت اوکراین کیف بارها گزارش شده است.
 مخالفت چین با اقدام غرب مبنی بر ارسال سلاح به اوکراین
 سفیر چین در سازمان ملل طی نشست اضطراری شورای امنیت اعلام کرد: به شدت بابت تحریم‌های اعلامی از سوی غرب نگران هستیم. این تحریم‌ها نه تنها کارساز نیستند، بلکه تبعات انسانی وخیمی هم در پی دارند و به ضرر مالی سایر کشورها منجر می‌شوند. ارسال تسلیحات و نیرو به اوکراین حتی اوضاع را از آنچه اکنون هست، وخیم‌تر می‌کند.
 پوتین: تنها نظامیان حرفه‌ای در عملیات اوکراین مشارکت دارند
 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که سربازان وظیفه در عملیات نظامی ویژه در اوکراین شرکت نمی‌کنند و نخواهند کرد و هیچ فراخوان دیگری از نیروهای ذخیره وجود نخواهد داشت.
 ژاپن تحریم‌های جدید بر ضد روسیه و بلاروس اعمال کرد
 وزارت دارایی ژاپن امروز سه شنبه اعلام کرد که دارایی‌های ۳۲ مقام و الیگارش دیگر روسیه و بلاروس را در پی حمله به اوکراین مسدود کرده است.
 این وزارتخانه گفت ژاپن همچنین صادرات تجهیزات پالایشگاه نفت به روسیه و اقلام همه منظوره به مقصد بلاروس را که می‌تواند توسط ارتش این کشور استفاده شود، ممنوع کرده است.
استرالیا ارتش و فرماندهان روسیه را نیز تحریم کرد
 «ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای رسمی از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به بهانه اوضاع اوکراین خبر داد.
 در این بیانیه آمده است: این بسته جدید، تحریم‌های مالی هدفمندی را علیه نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و همچنین تحریم‌های مالی هدفمند و ممنوعیت ورود شش فرمانده ارشد نظامی روسیه را که مسئول انجام حملات دریایی، زمینی و هوایی بر ضد اوکراین هستند، اعمال می‌کند.
 تحریم‌های یادشده علیه نیروهای مسلح روسیه، به ویژه نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوافضا، نیروهای موشکی راهبردی و نیروهای هوابرد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
 ماریس پین همچنین در این باره افزود: دولت استرالیا ۱۰ نفر از افراد دارای نفع راهبردی برای روسیه را به دلیل نقش آنها در تحریک نفرت علیه اوکراین و ترویج تبلیغات طرفداری از کرملین تحریم می‌کند.
 ادعای اوکراین مبنی بر کشته شدن یک ژنرال روس
 رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی ارتش اوکراین: دومین فرمانده ارشد روسی کشته شد. نیروهای اوکراینی یک ژنرال روس را در نزدیکی شهر محاصره شده خارکیف، کشتند.
 رئیس‌جمهور فرانسه: روز سه شنبه به همراه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین گفتگو خواهم کرد
 بررسی درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

 سفرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقت کردند که درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه را بررسی و روند طولانی الحاق را آغاز کنند.

 فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۷ نماینده دائم کشورهای اروپایی موافقت کردند که از کمیسیون اروپا دعوت کنند تا نظر خود را در مورد هر یک از درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای عضویت در این اتحادیه ارائه کند.
 انگلیس: تمام تلاش خود را برای شکست پوتین به کار خواهیم گرفت
 بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از کمک‌های اضافی به اوکراین به ارزش ۱۷۵ میلیون پوند (بیش از ۲۳۰ میلیون دلار) خبر داد.
 جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان کانادایی و هلندی خود گفت که انگلیس به هلند و کانادا در گروه حمایتی بین‌المللی از اوکراین برای هماهنگی تلاش‌های جامعه بین‌المللی در جهت ارائه کمک‌های بلندمدت می‌پیوندد و از سایر کشورها نیز خواست به این گروه بپیوندند.
 وی مدعی شد: پس از ۱۲ روز، آشکار است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اشتباه محاسباتی کرده است. وی مقاومت اوکراینی‌ها، رهبر آنها و وحدت غرب را دست کم گرفت.
 پوتین ۱۰۰ درصد نیروهای آماده‌باش را در اوکراین مستقر کرده است
 یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز دوشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد از بیش از ۱۵۰ هزار نیرویی را که قبل از تهاجم آماده کرده بود، در اوکراین مستقر کرده است.
 این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «این بهترین برآورد ما در حال حاضر است.»

 وزیر خارجه اوکراین از دیدار با لاوروف در ترکیه خبر داد
 دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که در تاریخ ۱۰ مارس با سرگئی لاوروف همتای روس خود در ترکیه دیدار خواهد کرد.
 کولبا در نشست خبری روز دوشنبه گفت: (دیدار با لاوروف) برای ۱۰ مارس برنامه‌ریزی شده است، اگر او به آنتالیا برسد، من پرواز می‌کنم، می‌نشینم و صحبت می‌کنم.
 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که قرار است در حاشیه کنفرانس دیپلماتیک آنتالیا، سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا وزرای خارجه روسیه و اوکراین با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیداری داشته باشند.
 روسیه از آتش بس در برخی مناطق اوکراین خبر داد

 وزارت دفاع روسیه از آتش بس در برخی مناطق اوکراین از صبح سه شنبه به منظور گشودن گذرگاه‌های انسانی خبر داد.
 در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: در پی درخواست رئیس جمهور ماکرون از رئیس جمهور پوتین، برقراری آتش بس در ساعت ۱۰ صبح و گشودن گذرگاه‌های انسانی در کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی را اعلام می‌کنیم.
 این بیانیه ضمن درخواست از اوکراین برای پایبندی به شروط این آتش بس می‌افزاید که اطلاعات مربوط به گشودن گذرگاه‌های انسانی در اوکراین به نهادهای مربوط سازمان ملل و سازمان همکاری و امنیت اروپا، صلیب سرخ جهانی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اعلام خواهد شد.
سازمان ملل: از آغاز جنگ ۲ میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده تعداد پناهجویانی که در ۱۳ روز گذشته، اوکراین را به سمت کشورهای دیگر ترک کرده‌اند به ۲ میلیون نفر رسیده است.
 ۸۲ درصد از اوکراینی‌ها معتقدند روسیه را شکست خواهند داد
نظرسنجی تازه منتشر شده نشان داد که به رغم حمله نظامی مرگبار روسیه به اوکراین، اکثر اوکراینی‌ها به توانایی خود برای دفاع از کشورشان باور دارند. 
به گزارش پایگاه خبری هیل، این نظرسنجی توسط شرکت اوکراینی "گرادوس ریسرچ" و بین تاریخ ۲۸ فوریه تا اول مارس انجام شد. این نظرسنجی نشان داد که ۸۲ درصد از اوکراینی‌ها معتقدند می‌توانند حملات روسیه را دفع کنند، هشت درصد اعلام کردند که مطمئن نیستند بتوانند این کار را انجام دهند و ۱۰ درصد گفتند نظر دادن در این باره خیلی دشوار است.
 این نظرسنجی نشان داد که ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان قدرت اوکراین را به قدرت نیروهای مسلح اوکراینی نسبت می‌دهند و ۶۱ درصد گفتند که اصلی‌ترین عامل اتحاد و مقاومت جامعه اوکراینی است. 
براساس این نظرسنجی، ۵۸ درصد دیگر گفتند که حمایت نظامی غرب یکی از عوامل کلیدی در این پیروزی است.
 این نظرسنجی نشان داد، تنها یک درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که بهترین نتیجه مذاکرات شروط روسیه برای صلح بوده است.
 در همین حال ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند، انتظار دارند این جنگ اوکراین را قوی‌تر سازد.
 در مورد احساس اوکراینی‌ها به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که حداقل تا اندازه‌ای از وی حمایت می‌کنند. زلنسکی که پیش از رسیدن به ریاست جمهوری یک کمدین شناخته شده بود، به شدت به خاطر رهبری‌اش در دوران این جنگ مورد تحسین و ستایش قرار گرفته است. 
روسیه روز دوشنبه یک سری از شروط خود برای مذاکره با اوکراین به منظور پایان دادن به این درگیری را علناً منتشر کرد؛ شروطی که کی‌یف همه آنها را در نشست‌های قبلی با مسکو رد کرده بود.
 در این نظرسنجی ۲۱۴۴ شرکت‌کننده بین ۱۸ تا ۶۰ سال که در شهرهای اوکراینی با جمعیت بالای ۵۰ هزار تن سکونت داشتند، شرکت کردند.
 کاخ سفید: اگر چین تجریم ها علیه روسیه را رعایت نکند، اقداماتی علیه پکن انجام خواهیم داد 
سخنگوی کاخ سفید گفت که اگر پکن به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پایبند نباشد، آمریکا دست به اقداماتی علیه چین خواهد زد.
 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: تاکنون شاهد بوده‌ایم چین به تحریم‌ها پایبند بوده است. آن‌ها در نشست شورای امنیت سازمان ملل رأی ممتنع داده و اظهاراتی درباره تمامیت راضی و استقلال اوکراین داشته‌اند.
 وی افزود: اگر آنها تحریم‌ها را رعایت نکنند، ما گام‌هایی برمی‌داریم اما فعلاً تا امروز شاهد چیزی نبوده‌ایم.
 روسیه تحریم نفتی شویم، گاز آلمان را قطع می‌کنیم
روسیه هشدار داد اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت این کشور اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی گاز خود را به آلمان ببندد. 
اتحادیه اروپا به دنبال 'قطع تدریجی وابستگی به انرژی روسیه
اتحادیه اروپا پیش‌نویس برنامه خود را برای قطع تدریجی وابستگی به انرژی روسیه آماده کرده است. این اتحادیه در حال حاضر نیمی از گاز و ذغال‌سنگ مورد نیاز خود و یک سوم از نفت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند.
 اوکراین: پیشروی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است
ارتش اوکراین به تازگی در گزارشی درباره آخرین تحولات مرتبط با حمله روسیه اعلام کرد "عملیات تهاجمی دشمن ادامه دارد، اما سرعت پیشروی نیروهایشان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
 اوکراین خواستار ملاقات زلنسکی و پوتین شد
وزیر امور خارجه اوکراین خواستار گفت‌وگوی مستقیم میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی شد.
 به گزارش شبکه خبری اسکای، همزمان با پایان بی‌نتیجه سومین دور مذاکرات میان دو کشور روسیه و اوکراین، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت، کی‌یف می‌داند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اقدامات این کشور را فرماندهی می‌کند.
 کولبا گفت: مدت‌هاست خواستار گفت‌وگوی مستقیم میان روسای جمهور اوکراین و روسیه هستیم چراکه همگی می‌دانیم پوتین تصمیم‌گیرنده نهایی است، خصوصاً در برهه فعلی. 
پیشکسوت پرسپولیس: پسرم جانش را برداشت و از اوکراین در رفت
رضا وطنخواه پیشکسوت پرسپولیس با اشاره به خروج پسرش از اوکرین بعد از حمله روسیه به خاک این کشور گفت: پسرم بعد از مدت‌ها خودش را از خاک اوکراین خارج کرد. با آن وضع جنگ در اوکراین، حواسمان پرت شده است. الان پسرم حوالی ترکیه است. زندگی خود را در "کیف" (پایتخت اوکراین) گذاشت و جانش را برداشت و در رفت.
 پوتین: از سرباز وظیفه در جنگ استفاده نمی‌کنیم 
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که وظیفه انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین فقط شامل پرسنل نظامی حرفه‌ای می‌شود.
 به گزارش صدی البلد، پوتین تاکید کرد که سربازان وظیفه ارتش روسیه در عملیات نظامی در اوکراین شرکت نخواهند کرد.
 پوتین خطاب به بستگان سربازانی که اکنون در عملیات ویژه نظامی شرکت می‌کنند، گفت: می‌خواهم خطاب به مادران، همسران، خواهران، عروس‌ها و دوستان سربازان و افسران ما که اکنون در حال دفاع از روسیه در جریان عملیات ویژه نظامی هستند، صحبت کنم. من درک می‌کنم که چگونه نگران عزیزان خود هستید. شما می‌توانید به اندازه کل کشور به آنها افتخار کنید و نگران آنها باشید. من می‌خواهم تأکید کنم که سربازان خدمت وظیفه در جنگ شرکت نمی‌کنند و هرگز هم نخواهند کرد. هیچ فراخوانی برای اعزام نیروهای ذخیره وجود نخواهد داشت.»
نام شما

آدرس ايميل شما

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
جراحي ارزي در اختيار پاستور

جراحي ارزي در اختيار پاستور

​​​​​​​بدين‌ترتيب درحالي‌كه از ماه‌ها پيش نيز هر گاه بحث از حذف ارز ترجيحي به درازا مي‌كشيد ...
سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟ 

مردم ایران که سال آینده باید برای اصلی‌ترین نیازهای انسانی خودشان مثل دارو چندین برابر ...
1