تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۴۷۴۶۴۱
کبنا گزارش می دهد؛

جوانان بیکار و بی‌اعتنایی مطلق شرکت نفت گچساران به مصوبات سفر هیئت دولت / داستان یک کارتن موز سیدناصر و تلفنی که اصلاً پاسخ نمی‌داد! / گلایه های مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: فرمانداران و مدیران توصیه‌ای عمل می‌کنند نه دستوری + سند

۳
جوانان بیکار و بی‌اعتنایی مطلق شرکت نفت گچساران به مصوبات سفر هیئت دولت /  داستان یک کارتن موز سیدناصر و تلفنی که اصلاً پاسخ نمی‌داد!  / گلایه های مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: فرمانداران و مدیران توصیه‌ای عمل می‌کنند نه دستوری + سند
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان در حوزه گردشگری، منابع طبیعی، معادن، انرژی و گاز؛ اما همچنان در توسعه، اقتصاد و اشتغالزایی می‌لنگد. بعضی مدیران این استان هیچگونه برنامه‌ای برای برون‌رفت استان از این وضعیت ندارند و حتی توان استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشوری را برای بهبود زندگی مردم و اشتغال جوانان را ندارند. یکی از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به وزیر نفت بود که از او خواست در راستای توسعه استان با هدف رشد تولید، اشتغال و رفع مشکلات مردم، از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت اقدام شود.
با وجود این مصوبه مهم و شرایط اقتصادی مردم و بیکاری جوانان متأسفانه شرکت نفت و گاز گچساران هیچ اقدامی در این راستا نکرده است.

به گزارش کبنا، شهر گچساران به عنوان یکی از ده میدان نفتی بزرگ جهان به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد که با این درآمد عظیم نفتی که از این شهر استخراج می‌شود شاهد دگرگونی‌هایی در این شهر باشیم. شرکت نفت و گاز گچساران یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در صورتی این شرکت به وظایفش در حوزه انتخابیه گچساران و باشت و استان خوب عمل کند. می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های اقتصادی زیادی شود. متأسفانه هیچ عملکردی شفافی از این شرکت در بحث مسئولیت‌های اجتماعی در اختیار رسانه‌ها تاکنون قرار نگرفته است و حتی شنیده شده است که در دوره مدیرعامل قبلی این شرکت 25 میلیارد تومان شرکت نفت گچساران از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی در شهر بهبهان هزینه شد.
شرکت‌های بزرگی مثل شرکت نفت، کارخانه سیمان، پتروشیمی‌ها، کارخانه‌های فولاد با حمایت‌های دولت احداث می‌شوند، و به دلیل استفاده از وام‌های دولتی و ایجاد آلودگی‌های محیطی مسئولیت‌هایی در قبال  مردم جامعه بر عهده دارند.

متأسفانه در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت چندانی نداشته‌اند. سوءاستفاده سیاسی و اجتماعی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، مسئولیت‌پذیری درک شده و پدیده سبزشویی، امکان پول‌شویی در بستر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و چالش جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در طیف فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، از چالش‌های حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.
با وجود چالش‌هایی که ذکر شده، سؤال اینجا است که چرا شرکت‌های بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر فعالیت چندانی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نداشته‌اند.
هم‌زمان با سفر وزیر نفت در سفر اول ریاست‌جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نفت در کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد؟ اما این اعتبار چرا گرفته نشد یا اینکه چه بلایی بر سر آن آمد؟
مسئولیت‌های اجتماعی باید مطالبه شود
در خیلی از استان‌های کشور مسئولیت‌های اجتماعی در حال اجرا است؛ اما در استان محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر این موضوع پیگیری نشده است. مسئولیت‌های اجتماعی قانونی است که باید از سوی مسئولان مطالبه شود، اما این اتفاق نیفتاده است.
یکی از مواردی که می‌توان مسئولیت‌های اجتماعی را در آن هزینه‌کرد، پرداخت تسهیلات است، شرکت‌های بزرگ می‌توانند اعتباری را برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی خرد و کلان به بانک‌ها بدهند تا از این طریق بتوان موقعیت اشتغال‌زایی فراهم کرد.
نامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور به وزارت نفت
در همین خصوص در سفر دوم ریاست‌جمهوری، بر اساس بند 2 نامه پیگیری مصوبات سفر با امضاء غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مقرر شده از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در راستای توسعه استان باهدف رشد تولید، اشتغال و رفع مشکلات مردم اقدام شود. محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و رئیس هیئت‌مدیره صندوق کارآفرینی امید در چند نوبت این موضوع را با وزارت نفت مکاتبه کرده است، اما این مکاتبات پاسخی داده نشده است. گویا شرکت نفت و گاز گچساران دغدغه جوانان بیکار و شرایط بد اقتصادی مردم را ندارد. این شرکت می‌توانست با گذاشتن اعتباری نزد صندوق کارآفرینی امید بر اساس تفاهم‌نامه علاوه بر تسهیلات خرد، ضروری و اشتغالزایی سبب بهبود شرایط اقتصادی مردم شود.
مدیرعامل شرکت نفت گچساران نه به مکاتبات صندوق کارآفرینی امید و معاون رئیس جمهور اعتنا می‌کند و نه اجرایی شدن مصوبات سفر دور دوم ریاست‌جمهوری برایش اهمیت دارد.





فرمانداران و مدیران در جلسات توصیه‌ای صحبت می‌کنند
هیچ‌کدام از شرکت‌های بزرگ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی همکاری نکرده‌اند!
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد دراین‌خصوص گفت: مسئولیت‌های اجتماعی منبع خوبی برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی است، درصورتی‌که یک شرکت یا کارخانه بزرگ هر رقمی را برای تسهیلات اشتغال‌زایی اختصاص دهد، صندوق کارآفرینی امید نیز دوبرابر این میزان را برای تسهیلات مقرر می‌کند.
همت اله ناصری افزود: مکاتبات زیادی با شرکت نفت، کارخانه سیمان و دیگر شرکت‌های بزرگ سطح استان انجام دادیم، باوجوداینکه مصوبات در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد؛ ولی شرکت نفت گچساران اهمیتی نداده و جوابی نداده‌اند. فرمانداران و مدیران در جلسات توصیه‌ای صحبت می‌کنند، و حالت دستوری کار نمی‌کنند، وقتی توصیه‌ای برخورد می‌شود، این شرکت‌ها هم پای‌کار نمی‌آیند. مثلاً سید ناصر حسینی که دغدغه اشتغال داشتند و در مجلس یک کارتن موز بردند، بنده هر چقدر با ایشان تماس گرفتم که بتوانیم اعتبار مسئولیت‌های اجتماعی را بگیریم، پاسخ من را ندادند.
ناصری بیان کرد: خیلی از شرکت‌های بزرگ در استان‌های مختلف کشور در راستای مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت‌های خوبی دارند. اما در کهگیلویه و بویراحمد چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی گفت: شرکت‌های خصوصی اعتبار می‌گذارند و مثلاً از اداره کار می‌خواهند که افراد بیکار را به صندوق معرفی کند. یا اینکه به تعاونی‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند.
ناصری گفت: مدیران به دنبال اعتبار گرفتن نیستند، عزم وجود ندارد و راحت‌طلبی زیاد است، وقتی اعتبار از تهران می‌آید همه می‌آیند که اعتبار را بگیرند، ولی هیچ‌کس به دنبال گرفتن اعتبار از مواد قانونی نیستند.
وی بیان کرد: باتوجه‌به مصوبات دور دوم سفر ریاست‌جمهوری در راستای اشتغال و توسعه، مقرر شد از محل مسئولیت‌های اجتماعی مبلغی به استان تخصیص داده شود، مصوبه را گرفتیم و طی نامه‌ای از طریق معاون اجرایی رئیس‌جمهور به وزیر نفت ابلاغ کردیم، تا بتوانیم هم‌افزایی داشته باشیم و این مبلغ را از وزارت نفت و شرکت‌های وابسته اخذ کنیم.
به گزارش کبنا نیوز، بر اساس پیش‌نویس «قانون مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها»، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، تعهداتی است که بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تجاری در برابر جامعه دارند. پژوهشگران حوزه سیاست‌گذاری معتقدند واحدهای تجاری فراتر از مسائل اقتصادی نسبت به جامعه، محیط‌زیست، بهبود زندگی و سلامت کارکنان، شهروندان و سایر ذی‌نفعان مسئولیت دارند. از اواسط قرن بیستم کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی، ایمنی و سلامت محیط کار، ایجاد فرصت‌های برابر شغلی، ارتقای کیفیت محصولات شرکت و رعایت حقوق کارگران، جزءلاینفک مطالبات اندیشمندان علوم اجتماعی و جامعه از کارخانه‌ها و شرکت‌های تجاری بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1