تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۷۴۵۶۴
کبنا گزارش می‌دهد

فاجعه‌‌‌های زیست‌محیطی پنهان در کهگیلویه و بویراحمد / رئیس اداره پایش محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد: چهار تصفیه‌خانه یاسوج، سی‌سخت، گچساران و دهدشت آلایندگی بالاتر از حد استاندارد دارند / زمین‌های کشاورزی شهرک امام حسین، شهرک امام علی، کرد لاغری بویراحمد با فاضلاب خام و پساب آبیاری می‌شوند / آیا دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خواب هستند؟

۷
۰
فاجعه‌‌‌های زیست‌محیطی پنهان در کهگیلویه و بویراحمد / رئیس اداره پایش محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد: چهار تصفیه‌خانه یاسوج، سی‌سخت، گچساران و دهدشت آلایندگی بالاتر از حد استاندارد دارند /  زمین‌های کشاورزی شهرک امام حسین، شهرک امام علی، کرد لاغری بویراحمد با فاضلاب خام و پساب آبیاری می‌شوند / آیا دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خواب هستند؟
کبنا ؛
رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای چهار تصفیه خانه فاضلاب این استان از جمله یاسوج، سی سخت، گچساران و دهدشت به دلیل آلایندگی بالاتر از حد استاندارد پرونده قضایی تشکیل شده است. این در حالی است که خیلی از کشاورزان زمین‌های خود را با آب فاضلاب آبیاری می‌کنند که منشأ بیماری‌‌های خطرناک است.
به گزارش کبنا، آلودگی آب می‌تواند توان اکولوژی آن را تحت تأثیر قرار دهد و همه را دچار بحران سازد. بر اثر افزایش آلودگی، میزان اکسیژن موجود در آب دچار اختلال می‌شود. در آب کم اکسیژن، گونه‌های گیاهی و جانوری کمتری قادر به زندگی هستند، در نتیجه تناسب و هارمونی موجود در طبیعت به هم می‌خورد.
به گفته کارشناسان، آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب ممکن است بیماری‌های خطرناکی چون وبا شیوع پیدا کند. همچنین محصولات کشاورزی که با این آب‌ها تغذیه شده‌اند، غلظت عناصر سمی بالایی دارند و در درازمدت سبب بیماری مصرف‌کننده می‌شوند که البته از آنجا که این تأثیر بسیار کند و درازمدت است، اغلب مردم متوجه علت آن نخواهند شد.
همچنین کارشناسان می‌گویند که تأثیرات سوء استفاده از فاضلاب در آبیاری را می‌توان عامل بروز انواع بیماری‌های انگلی و روده‌ای، آلودگی منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و منابع خاك، مسمومیت گیاهان در اثر تجمع عناصری كه در غلظت‌های پایین برای رشد و ادامه حیات گیاه ضروری است، دانست.
تجمع فلزات سنگین در برخی قسمت‌های گیاهان و مصرف آن توسط انسان و بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، نفوذ آلاینده‌ها به آب‌های زیرزمینی، شور شدن و سمی شدن خاك و كاهش نفوذ‌پذیری خاك و در نهایت تغییر خواص شیمیایی، فیزیكی و زیستی خاك را به دنبال دارد.
به گزارش کبنا نیوز، آنگونه که روابط عمومی اداره‌کل محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش داده است، حدود 800 کشاورز کهگیلویه و بویراحمدی، زمین‌های کشاورزی خود را با فاضلاب آبیاری می‌کنند. دانشگاه علوم‌پزشکی این 800 مورد را ثبت کرده است. حتی با جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم مکاتبه شده است. چرا دستگاه‌های علوم پزشکی و جهاد کشاورزی که متولی سلامت و تغذیه سالم مردم هستند، تاکنون نسبت به این مسئله بی‌خیال و بی‌توجه هستند؟ سالانه حدود ۸۰۰ تا یک هزار بیمار به تعداد بیماران سرطانی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه می‌شود و ماهانه حدود ۵۰ بیمار سرطانی کهگیلویه و بویراحمد برای ادامه روند مراحل درمانی به استان‌ های همجوار مراجعه می‌کنند که علاوه بر درد بیماری‌شان باید درد کمبودهای زیرساختی را نیز تحمل کنند. این آمارها مربوط به سال 1402 است. چه تعداد از این بیماران مربوط به تغذیه‌های ناسالم است؟ و آیا آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب بر این آمارها می‌افزاید یا خیر؟ مشخص نیست و این نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی دارد که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مسئول مستقیم این مسئله است.
آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب
حمیده روزبهی، رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد در این باره اظهار کرد: آلایندگی‌ها در هر فصل اخطار داده می‌شود و اکنون تصفیه خانه‌های استان در لیست صنایع آلاینده سال ۱۴۰۲ قرار دارند و به طور متناوب در سال قبل همگی آلایندگی داشته‌اند.
وی افزود: طبق آخرین آزمایش‌های انجام شده «باکتری کلی فرم کل» و «کلی فرم میکروبی» همه این تصفیه خانه‌ها بالاتر از یک هزار و ۱۰۰ بوده که بیشتر از حد مجاز بوده است. (کلی فرم کل نباید بیشتر از هزار و کلی فرم مدفوع نباید بیش از ۴۰۰ باشد اما معمولاً در حد بی‌نهایت است.)
رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پساب خروجی تصفیه‌خانه شهر یاسوج استاندارد‌های زیست‌محیطی لازم را ندارد چه برسد به اینکه پساب خام وارد محیط ( زمین‌های کشاورزی و رودخانه) شود.
روزبهی ادامه داد: در فصل زمستان طبق نمونه‌های انجام شده BOD تصفیه خانه یاسوج بالاتر از حد مجاز بوده و پاییز هم BOD، COD، DO خارج از حد استاندارد بوده‌اند.
وی تأکید کرد: زمین‌های کشاورزی بویراحمد در مناطقی همچون شهرک امام حسین، شهرک امام علی، کرد لاغری، با فاضلاب خام و پساب و روان آب‌های سطحی آبیاری می‌شود.
رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۶ ماه پیش لجن تصفیه خانه یاسوج وارد رودخانه شده بود که به مراجع قضایی معرفی شد.
روزبهی ابراز کرد: آلایندگی تصفیه خانه گچساران یا همان BOD در حد ۲۵۰ است که پنج برابر حد مجاز است در حالی که این تصفیه خانه در ایام نوروز غیر فعال بود و کار نمی‌کرد و وضعیت این تصفیه خانه مناسب نیست.
 
رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: محیط‌زیست یک دستگاه حاکمیتی است که وظیفه نظارتی خود را دراین‌خصوص انجام داده، جهاد کشاورزی به مکاتبات ما جواب نمی‌دهد، مسئولین این سازمان باید پاسخگوی ۸۰۰ مورد آبیاری نامتعارف طی ۶ ماه باشد، علوم پزشکی متولی تهدید علیه بهداشت عمومی است، از آب و فاضلاب پذیرفتنی نیست که خروجی تصفیه‌خانه مرکز یک شهر غیراستاندارد باشد.
هادی سینایی اظهار کرد: در خبر درج شده سه دستگاه اجرایی یعنی محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی و یک شرکت «آب و فاضلاب» هر کدام وظایف خاص خود را دراین‌خصوص دارند.
آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب
محیط‌زیست به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی به‌صورت دوره‌ای، پساب صنایع را رصد می‌کند در صورت مشاهده هر گونه اهمال‌کاری، ابتدا با تذکر و در صورت عدم توجه به مراجع قضایی معرفی می‌کند. (حداکثر وظایف محول شده در قانون مدیریت پسماند)
سینایی گفت: با نظارتی که همکاران ما در بخش معاونت نظارت و پایش بر خروجی تصفیه‌خانه شهر یاسوج دارند، متأسفانه پساب خروجی این تصفیه‌خانه به منابع پذیرنده (رودخانه بشار) بالاتر از استاندارد بوده و به‌نوعی می‌شود گفت؛ خروجی پساب آلوده است. فلذا بارها به‌صورت مکتوب، تذکرات زیست‌محیطی لازم به مسئولین آب و فاضلاب شهری داده شد در آخرین اقدام، به دلیل عدم رفع آلایندگی طی سال گذشته ( ۱۴۰۲) با طرح شکوائیه از طریق مراجع قضایی به موضوع ورود نمودیم، ضمن آنکه این شرکت در لیست
صنایع آلاینده سازمان نیز قرار گرفته و این خود متعاقباً هزینه‌هایی مالیاتی را بر این شرکت متحمل خواهد نمود. (حداکثر اقدامی که محیط‌زیست مطابق با قانون و وظیفه محوله باید انجام بدهد.)
رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: محیط‌زیست استان با علوم پزشکی به‌عنوان متولی بهداشت عمومی مکاتبه داشته و این دانشگاه اعلام نموده که؛ در ۶ماهه نخست سال گذشته ۸۰۰ مورد آبیاری نامتعارف (آبیاری با فاضلاب) ثبت شده و اداره کل حفاظت محیط‌زیست این موضوع را با درجه اهمیت بالا به جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان متولی کشاورزی با یادآوری تجمع فلزات سنگین با درصد خطر ریسک بالا در بسیاری از بیماری‌ها در نتیجه آبیاری با فاضلاب، مکاتبه و اعلام داشته؛ اما متأسفانه، جهاد کشاورزی به مکاتبات رسمی ما جواب نمی‌دهد که این خود نیازمند پیگیری خبرنگار محترم از مسئولین جهاد است.
  

سینایی در خصوص  سرریزشدن فاضلاب از دریچه (دهانه) منهول که در فیلم دیده می‌شد گفت: شرکت آب و فاضلاب به فاصله هر هزار تا هزار و 500 متر یک دریچه منهول (دریچه بازدید) دارد، متأسفانه بدلیل اینکه سنگ بزرگی در این منهول افتاده بود و مسیر فاضلاب را مسدود کرده بود فاضلاب از دهانه دریچه سرریز می‌شد که پس از دیدن فیلم با پیگیری‌های محیط زیست رفع عیب شد و اکنون این دریچه سرریزی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آخ و بختمون چرا فقط باید استان ما مسئولین احساس مسئولیت نکنند و به فکر سلامتی مردم نباشند
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای رسانه هایی که در نسبت به مسائل زیست محیطی و سلامتی مردم ورود نمیکنند و تشکر از کبنا نیوز ک چنین مسائلی رو با اولویت پیگیری و پوشس میدهد
پری
Iran, Islamic Republic of
کبنانیوز دیواری کوتاه تراز محیط زیست پیدا نکردی.؟!
سروک
Iran, Islamic Republic of
کانال آبیاری روستای سروک که زمین های این روستا و روستاهای دیگر(سرابتاوه،موردراز،شهرک ولایت) را آبیاری می کند تمام پساب جدول و فاضلاب بالادست به آن وارد می شود و بوی تعفن منطقه را فرا گرفته.حتی در این فصل.لوله های فاضلاب به کانال هدایت شده است. سری هم به آنجا بزنید
کارمند مرکز بهداشت
Iran, Islamic Republic of
کمایی کمی هم وجدان خوبه ادم داشته باشه که متاسفانه شما باهاش معامله اقتصادی میکنی.
نامه نگاریهای ما با محیط زیست در مورد شرایط خطرناک و غیر بهداشتی فاضلاب طی یکسال گذشته موجوده، شما عمدا ریل تخریب راه انداختی که چی بشه؟!
مشکلت چیه کمایی؟
من به نماینده مطبدعاتی ارشاد توصیه میکنم برای مدیر مسئول کبنا یک ازمایش الزامی تس در مرکز بهداشت ما انجام بگیر ببینیم اقای کمایی از سلامت جسم برخوردارند
Iran, Islamic Republic of
اب و فاضلاب كه نابوده، از اب و فاضلاب انتظاري نداشته باشيد.
حسن
United Kingdom
بگو معتمدی وسایلت را جمع کن .هرچه کشو داری خالی کن .گزینه های جهاد اماده هستن .۲ نفریاسوج و ۲ نفر گچیارانی کاندید هستن .
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1