تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۴۷۴۴۹۵
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| در میدان گازی مختاری بویراحمد چه می‌گذرد؟

۱۰
۰
فیلم| در میدان گازی مختاری بویراحمد چه می‌گذرد؟
کبنا ؛عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج پس از کش‌وقوس‌های فراوان در سالیان متمادی در دولت سیزدهم آغاز شده است و به‌زودی شاهد حفاری اولین چاه خواهیم بود که در پی آن رونق و آبادانی این منطقه را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش کبنا، مخزن گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، البته وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد.
   
 فیلم| بازدید مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی میدان گاز مختاری بویراحمد

توسعه میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد باهدف جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و ضرورت فعال‌کردن بنگاه‌های اقتصادی استان پس از سه دهه انتظار و با اهتمام دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.
با بهره‌برداری از این میدان شهرستان بویراحمد هم جزو مناطق دارای نفت و گاز می‌شود و امید است در این منطقه سرمایه‌گذاری‌هایی در تراز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای آینده دیده شود. قرار است از مخازن گاز این منطقه استفاده و مشکل ناترازی گاز برطرف شود.
میدان گازی یا میدان گاز طبیعی (Natural gas field) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل‌وانفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می‌شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
چشم‌انداز و پیش‌بینی تقریبی این است که حداقل بین هفت تا ۱۰ سال در میدان مختار گاز تولید شود و با چندین حلقه چاه که تعریف خواهد شد این هم نزدیک به ۱۰ سال به شبکه سراسری گاز بدهد. بعد از آن هم به‌عنوان مخزنی که تخلیه شده برای ذخیره‌سازی آماده شود.
در کنار این پروژه که انجام می‌شود بدون شک نه‌تنها منفعت‌های ملی‌اش مثل تولید گاز به‌عنوان یک محصول استراتژیک دارد؛ بلکه رونق اقتصادی برای شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت.

به‌زودی شاهد حفاری اولین چاه خواهیم بود
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز و جبران ناترازی گاز کشور در برنامه‌های ویژه وزیر و شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.
مهدی حیدری اظهار کرد: پروژه مختار یکی از پروژه‌های مهم و اساسی است که با تمرکز ویژه و با محوریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال انجام است.
وی ابراز کرد: طی ۶ ماه اخیر سومین بازدید از این پروژه انجام شده، در اولین بازدیدی که انجام شده بود، هیچ کاری انجام نشده بود و چالش‌های خاص تحصیل اراضی، توپوگرافی خاص منطقه، جنگلی بودن و کوهستانی بودن منطقه دست‌به‌دست هم داد تا پروژه را دچار تطویل زمانی کند، اما در سومین بازدید از پروژه، شرایط خوبی شاهدیم و به‌زودی با حضور دکل و کامل‌شدن لوکیشن شاهد حفاری اولین چاه خواهیم بود.
حیدری عنوان کرد: با حفر این چاه، اطلاعات کاملی از میدان و مخزن مختار به دست آورده می‌شود و این باعث می‌شود تحلیل کاملی داشته باشیم و بتوانیم نگاه منطقی و درازمدت شرکت ملی نفت را در این منطقه ترسیم کنیم.

شمارش معکوس برای عملیات حفاری اولین چاه میدان گازی مختار بویراحمد+ فیلم

وزارت نفت نگاه دغدغه‌مند به محیط‌زیست دارد
حیدری با بیان اینکه چشم‌انداز خیلی خوبی را برای منطقه می‌بینم، عنوان کرد: مجموعه شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت هیچ‌وقت نمی‌تواند نسبت به محیط پیرامون خود در مجموعه صنعت نفت بی‌تفاوت باشد، هر جایی که صنعت نفت در آن شروع به کارکرده، نه‌تنها عمران و آبادی و اشتغال ایجاد شده، بلکه نگاه دغدغه‌مند وزارت نفت نسبت به محیط پیرامونی وجود داشته است.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: اعتقاد داریم تولید پایدار با پایداری در محیط معنا پیدا می‌کند، اگر جایی اراضی گرفته شده یا آسیبی به محیطی وارد شده، حتماً سعی کرده‌ایم با نگاه ویژه‌ای به محیط‌زیست، دغدغه‌مندانه پیگیری کنیم و مطمئن باشید که در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.
وی تأکید کرد: تا حفاری صورت نگیرد و اطلاعات درباره تعداد چاه‌های میدان کامل نشود، نمی‌توانیم درباره زنجیره پایین‌دستی اظهارنظر کنیم.
وی ادامه داد: باید کارهای مهندسی و مطالعاتی کامل شود، قطعاً هرچقدر زنجیره تولید گاز و پایین‌دست آن نیاز به توسعه داشته باشد، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و مجموعه وزارت نفت کار انجام خواهد داد، چون می‌خواهد رونق و آبادانی را به منطقه برساند و هدف اصلی وزارت نفت که جبران ناترازی انرژی هست حاصل شود.
حیدری اظهار کرد: این پروژه مشکل اعتباری ندارد، هر پروژه‌ای که در صنعت نفت تعریف می‌شود اعتبار آن باید مشخص شود تا پروژه شروع شود. ولی شرایط بازار و وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت پیمانکاران ممکن است چالش‌هایی را به وجود بیاورد.

شمارش معکوس برای عملیات حفاری اولین چاه میدان گازی مختار بویراحمد+ فیلم

راه‌اندازی میدان گازی مختار مطالبه به حق مردم بوده است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه‌اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم منطقه از مجموعه وزارت نفت است
سید علی احمدزاده با اشاره به وجود مخزن گاز در منطقه مختار شهرستان بویراحمد، افزود: از مخازن گاز این منطقه در سال آینده استفاده خواهد شد و مشکل ناترازی گاز برطرف می‌شود.
وی ادامه داد: از سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت می‌کنیم و شرایط را برای کسانی که متقاضی سرمایه‌گذاری باشند، فراهم خواهیم کرد.
احمدزاده اضافه کرد: اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی منطقه، ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان و نیز پایداری گاز در شبکه سراسری می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شغل..صبا هم قوم وخویش استاندار شاغل وبقییه مردم هم هیچ
Iran, Islamic Republic of
درود برحاج مهدی روشنفکر که با پیگیری های شبانه روزی ایشون بعداز چندین سال به نتیجه رسید
Iran, Islamic Republic of
مردم بویراحمد قدر دکتر روشنفکر ندونستن ...
Iran, Islamic Republic of
ای آقای ملا نادر منتظریان چکاری اونجا ...سرپیاز یا ته پیاز
حسین
Iran, Islamic Republic of
بنظرت شیخ نیکبخت وشیخ مظفری چطور اومدن....حالا بفهم که منتظریلن کی هست سرهست نه ته.....
Iran, Islamic Republic of
صبح هم بهرامی آیا یک عکس سلفی ایگره ایگو کار خودم.
سید
Iran, Islamic Republic of
آفرین حاج شیخ نیکبخت انصافا"همیشه فعال هست.
یاسوج
United States
خدایی منتظریان چکاره هست داخل دست وپای مردم...حداقل دکتر روشنفکر که باعث این اشتغالزایی بود چرا الان همراهشون نیست.متاسفم برای کسانی که قدر دکتر روشنفکر رانمیدونن
حسین
Iran, Islamic Republic of
برادرارزشمند مدیرسایت پرمخاطب خبری کبنانیوز برامردم واضح تر بنویس که این هیئت رااقای نتظریان به استان اورده کس دیگری خبرنداره جهت اطلاع....
احساس خواه
Iran, Islamic Republic of
این هیئت توسط حاج نادر منتظریان آمده اند آقای حاج منتظریان الان بازرس ویژه وزارت نفت هستند .
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
فایل های مرتبط
1