تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۷۴۶۱۰
توضیحات استاندار کهگیلویه و بویراحمد در باره یک طرح مهم؛
برای اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان مصمم هستیم
۱
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آیتالله رئیسی رئیسجمهور کشورمان، محسن منصوری معاون اجرایی رئیسجمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و همچنین احمد وحیدی وزیر کشور از جزئیات طرح اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان باخبر هستند و عزم دولت برای اجراییشدن این کلان طرح زیرساختی و ملی راسخ است.
به گزارش کبنا، سید علی احمدزاده در این زمینه و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز از محل سفر دوم رئیسجمهور به کهگیلویه و بویراحمد برای این طرح مهم زیرساختی اختصاصیافته است.
اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراهها، توسعه بزرگراهها و خطوط ریلی و هوایی جزو آرزوهای محال و دست نیافتی مردم این دیار بوده است که اکنون در دولت سیزدهم این آرزو جامه عمل پوشانده و قرار است یاسوج سومین مرکز استانی باشد که به آزادراه شیراز - اصفهان اتصال یابد.
کارشناسان حوزه راه در کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز - اصفهان است.
اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال - جنوب، ۲۰ مهرماه با حضور رئیسجمهور افتتاح شده است، این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب کشور محسوب میشود؛ اما جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد.
این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
کهگیلویه و بویراحمد تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستینبار در طول تاریخ استان کهگیلویه بویراحمد به آزادراه متصل شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آیتالله رئیسی رئیسجمهور کشورمان، محسن منصوری معاون اجرایی رئیسجمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و همچنین احمد وحیدی وزیر کشور از جزئیات طرح اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان باخبر هستند و عزم دولت برای اجراییشدن این طرح مهم زیرساختی راسخ است.
سید علی احمدزاده افزود: در سفر دور دوم هیئت دولت به استان نیز چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی آن اختصاصیافته است.
وی گفت: در جلسهای با وزیر راه و شهرسازی خواسته استان در اتصال به آزادراه شیراز به اصفهان از طرف اقلید مطرح و پیگیری شده است.
بخشی از جاده یاسوج به اقلید دو باند شده و چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هم از اعتبارات سفر دور دوم دولت برای تعریض آن اختصاصدادهشده است که میتواند مسیر اتصال به آزادراه را فراهم کند.
وی تأکید کرد: علاوه بر این مسیر درصورتیکه لازم باشد کار مطالعاتی جدیدی نیز انجام تا امکان اتصال استان به این آزادراه و کوتاهشدن مسیر تا مرکز کشور فراهم شود.
احمدزاده با بیان اینکه دراینخصوص خواسته استان مورد استقبال وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: این خواسته را در جلسه استانداران با رئیسجمهور مطرح کردم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: درخواست کردم که شهر شیراز بهعنوان مرکز استان فارس به این آزادراه متصل شده و قرار است شهر بوشهر بهعنوان مرکز استان به این آزادراه متصل شود و شهر یاسوج نیز بافاصله ۶۰ کیلومتری با آزادراه بهعنوان سومین مرکز استان به این بزرگراه متصل شود.
وی بیان کرد: خواسته ما دراینخصوص مورد عنایت رئیسجمهور قرار گرفت حتی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه توضیحاتی هم ارائه کرد و دستور داده شد مورد بررسی قرار گیرد.
احمدزاده ابراز کرد: در جلسهای که با دکتر مخبر معاون اول رئیسجمهور داشتم بازهم این خواسته مطرح شد و پیگیر اتصال استان به آزادراه شیراز به اصفهان از مسیر اقلید شدم.
وی با بیان اینکه بنا داریم از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۳ مبلغی برای مطالعه این طرح اختصاص دهیم، گفت: برنامه داریم مطالعه کنیم اگر مسیری جدیدی باشد پیشنهاد دهیم در غیر این صورت مسیر فعلی در جاده اقلید را تعریض خواهیم کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در اتصال به این آزادراه مصمم هستیم تا مسیر برای تردد به مرکز کشور کوتاه و ایمن شود.
احمدزاده ابراز کرد: در اعتبارات ۱۴۰۳ مبلغی برای مطالعه این طرح قرار داده خواهد شد تا مطالعه جدید بکنیم که در صورت نیاز مسیر کوتاهتری با تونل ایجاد و یا همین مسیر را تعریض کنیم، عملیاتی شوند.
وی تأکید کرد: روند تعریض و بهسازی مسیر فعلی یاسوج بهطرف روستای قره و سمیرم استمرار خواهد داشت.
طرح اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه رؤیایی که به حقیقت گره میخورد
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات طرح اتصال این استان به آزادراه شیراز اصفهان انجام شده است و در تلاشیم این مطالبه مردم را به حقیقت پیوند دهیم.
محمد راستا افزود: مسیر جاده یاسوج به اقلید در آینده به آزادراه وصل خواهد شد البته مطالعات اولیه اتصال استان به آزادراه از سمت سی سخت هم انجامگرفته است و هنوز برآورد مالی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: طول مسیر جاده یاسوج به اقلید ۳۷ کیلومتر است و برآورد میشود حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز باشد.
وی عنوان کرد: در سفر دوم رئیسجمهور به استان ۱۳۵ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شده که حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش راه و حملونقل است.
در سفر دوم رئیسجمهور چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن مصوب شده است.
بنا بر این گزارش، اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال - جنوب، ۲۰ مهرماه با حضور رئیسجمهور افتتاح شده است، این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۱۲۰ دقیقهای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال است.
ردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند. با اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزاد راه، استان به طور کامل از بن بست جاده ای خارج و به عنوان مرکز و حلقه اتصالی کریدور شمال به بنادر جنوبی کشور نقش آفرینی خواهد کرد.
عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جادههای ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است.
این آزادراه برای منطقه جنوب کشور تأثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و مردم انتظار دارند کهگیلویه و بویراحمد به این آزادراه متصل شود.
تکمیل آزادراه یاسوج - شیراز نقش مهمی در افزایش ایمنی سفر، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش مدتزمان سفر بین دو شهر یاسوج و شیراز و شهرها و روستاهای اطراف دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهارهزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
استان سرسبز و گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.
به گزارش کبنا، سید علی احمدزاده در این زمینه و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز از محل سفر دوم رئیسجمهور به کهگیلویه و بویراحمد برای این طرح مهم زیرساختی اختصاصیافته است.
اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراهها، توسعه بزرگراهها و خطوط ریلی و هوایی جزو آرزوهای محال و دست نیافتی مردم این دیار بوده است که اکنون در دولت سیزدهم این آرزو جامه عمل پوشانده و قرار است یاسوج سومین مرکز استانی باشد که به آزادراه شیراز - اصفهان اتصال یابد.
کارشناسان حوزه راه در کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز - اصفهان است.
اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال - جنوب، ۲۰ مهرماه با حضور رئیسجمهور افتتاح شده است، این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب کشور محسوب میشود؛ اما جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد.
این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
کهگیلویه و بویراحمد تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستینبار در طول تاریخ استان کهگیلویه بویراحمد به آزادراه متصل شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آیتالله رئیسی رئیسجمهور کشورمان، محسن منصوری معاون اجرایی رئیسجمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و همچنین احمد وحیدی وزیر کشور از جزئیات طرح اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان باخبر هستند و عزم دولت برای اجراییشدن این طرح مهم زیرساختی راسخ است.
سید علی احمدزاده افزود: در سفر دور دوم هیئت دولت به استان نیز چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی آن اختصاصیافته است.
وی گفت: در جلسهای با وزیر راه و شهرسازی خواسته استان در اتصال به آزادراه شیراز به اصفهان از طرف اقلید مطرح و پیگیری شده است.
بخشی از جاده یاسوج به اقلید دو باند شده و چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هم از اعتبارات سفر دور دوم دولت برای تعریض آن اختصاصدادهشده است که میتواند مسیر اتصال به آزادراه را فراهم کند.
وی تأکید کرد: علاوه بر این مسیر درصورتیکه لازم باشد کار مطالعاتی جدیدی نیز انجام تا امکان اتصال استان به این آزادراه و کوتاهشدن مسیر تا مرکز کشور فراهم شود.
احمدزاده با بیان اینکه دراینخصوص خواسته استان مورد استقبال وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: این خواسته را در جلسه استانداران با رئیسجمهور مطرح کردم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: درخواست کردم که شهر شیراز بهعنوان مرکز استان فارس به این آزادراه متصل شده و قرار است شهر بوشهر بهعنوان مرکز استان به این آزادراه متصل شود و شهر یاسوج نیز بافاصله ۶۰ کیلومتری با آزادراه بهعنوان سومین مرکز استان به این بزرگراه متصل شود.
وی بیان کرد: خواسته ما دراینخصوص مورد عنایت رئیسجمهور قرار گرفت حتی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه توضیحاتی هم ارائه کرد و دستور داده شد مورد بررسی قرار گیرد.
فیلم| صحبتهای استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان
احمدزاده ابراز کرد: در جلسهای که با دکتر مخبر معاون اول رئیسجمهور داشتم بازهم این خواسته مطرح شد و پیگیر اتصال استان به آزادراه شیراز به اصفهان از مسیر اقلید شدم.
وی با بیان اینکه بنا داریم از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۳ مبلغی برای مطالعه این طرح اختصاص دهیم، گفت: برنامه داریم مطالعه کنیم اگر مسیری جدیدی باشد پیشنهاد دهیم در غیر این صورت مسیر فعلی در جاده اقلید را تعریض خواهیم کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در اتصال به این آزادراه مصمم هستیم تا مسیر برای تردد به مرکز کشور کوتاه و ایمن شود.
احمدزاده ابراز کرد: در اعتبارات ۱۴۰۳ مبلغی برای مطالعه این طرح قرار داده خواهد شد تا مطالعه جدید بکنیم که در صورت نیاز مسیر کوتاهتری با تونل ایجاد و یا همین مسیر را تعریض کنیم، عملیاتی شوند.
وی تأکید کرد: روند تعریض و بهسازی مسیر فعلی یاسوج بهطرف روستای قره و سمیرم استمرار خواهد داشت.
طرح اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه رؤیایی که به حقیقت گره میخورد
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات طرح اتصال این استان به آزادراه شیراز اصفهان انجام شده است و در تلاشیم این مطالبه مردم را به حقیقت پیوند دهیم.
محمد راستا افزود: مسیر جاده یاسوج به اقلید در آینده به آزادراه وصل خواهد شد البته مطالعات اولیه اتصال استان به آزادراه از سمت سی سخت هم انجامگرفته است و هنوز برآورد مالی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: طول مسیر جاده یاسوج به اقلید ۳۷ کیلومتر است و برآورد میشود حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز باشد.
وی عنوان کرد: در سفر دوم رئیسجمهور به استان ۱۳۵ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شده که حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش راه و حملونقل است.
در سفر دوم رئیسجمهور چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن مصوب شده است.
بنا بر این گزارش، اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال - جنوب، ۲۰ مهرماه با حضور رئیسجمهور افتتاح شده است، این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۱۲۰ دقیقهای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال است.
ردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند. با اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزاد راه، استان به طور کامل از بن بست جاده ای خارج و به عنوان مرکز و حلقه اتصالی کریدور شمال به بنادر جنوبی کشور نقش آفرینی خواهد کرد.
عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جادههای ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است.
این آزادراه برای منطقه جنوب کشور تأثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و مردم انتظار دارند کهگیلویه و بویراحمد به این آزادراه متصل شود.
تکمیل آزادراه یاسوج - شیراز نقش مهمی در افزایش ایمنی سفر، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش مدتزمان سفر بین دو شهر یاسوج و شیراز و شهرها و روستاهای اطراف دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهارهزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
استان سرسبز و گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.