تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۵۵۳

پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و مسیر پیش رو

۰
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و مسیر پیش رو
کبنا ؛پس از کش و قوس های فراوان، پارک علم و فناوری به عنوان یک سازمان نوپا و مهمترین مجموعه‌ای که حوزه نوآوری، خلاقیت و ابتکار را مدیریت می‌کند در کهگیلویه وبویراحمد با حدود بیش از ۲۰ سال تاخیر در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و موفقیت ها و دستاوردهای زیادی داشته اما برای به ثمر نشستن تلاش جوانان نخبه و خروجی قابل قبول این پارک نیازمند توجه همه جانبه است.
به گزارش کبنا، نوآوری باز پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که خروجی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در استان مشاهده شود و مردم ثمره تلاش‌های جوانان نخبه را ببینند.
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با اینکه نوپاست اما تلاش کرده است قدم های استواری در راه تسهیل امور نخبگان و فناوران و حمایت از آن ها بردارد.
تا خردادماه ۱۴۰۰، تنها تعداد ۵۲ شرکت و واحد فناور عضو پارک علم و فناوری بودند که برخی از آن‌ها هم غیرفعال بودند اما اکنون به ۱۳۴ مورد افزایش یافته است. همچنین تعداد واحدهای فناور در حدود یک سال و نیم اخیر ۱۴۰ درصد رشد داشته است.
تا سال ۱۴۰۱، تنها ۹ شرکت دانش بنیان زیر نظر پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد بود که اکنون این تعداد به ۱۷ شرکت رسیده است. همچنین، تاکنون واحدهای فناورانه و شرکت های دانش بنیان استان حدود یکهزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
راهی که پارک پیش رفته است
رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد گفت: امسال، امور حمایت و تسهیلات مربوط به پارک ساماندهی شد، پیش از این پرداخت تسهیلات شکل مدونی نداشت اما اکنون صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی شده و امور پرداخت مالی و تسهیلات را به این صندوق واگذار کردیم، پارک علم و فناوری سهام دار صندوق است.
محسن فرزین ادامه داد: همچنین دفتر استانداردسازی راه‌اندازی شد، این مهم یکی از نیازهای حوزه تولید بود، دفتر مالکیت فکری را در پارک علم و فناوری راه‌اندازی کردیم که تنها مرجع تخصصی ثبت اختراعات در استان کهگیلویه وبویراحمد است.
وی بیان کرد: یکی از خلاهایی که احساس می‌شد، معاونت پشتیبانی و توسعه بود که احیا شد، همینطور دفتر امور حقوقی و قرادادها ذیل معاونت توسعه راه‌اندازی شده و یک مؤسسه خوب مسائل حقوقی شرکت‌ها و پارک علم و فناوری را پیگیری می‌کند.
رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: در حوزه زیرساخت ها مرکز نوآوری آزادگان یاسوج با حضور معاونان وزیر افتتاح شد و اکنون در مرحله تجهیز است.
فرزین تاکید کرد: مجتمع فناوری سلامت در سرابتاوه در ۶ هکتار راه اندازی شد. مجتمع آفتابگردان واحدهای رشد گچساران در مرحله تجهیز است و در آینده نزدیک افتتاح می شود.
سختی هایی که افتتاح مرکز رشد دهدشت داشت.
وی افزود: ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور دهدشت، با وجود سختی ها و ممنوعیت هایی که برای اخذ مجوز داشت افتتاح شد و با همکاری مطلوب اداره کل ورزش و معاونت استانداری ساختمان خانه جوان به مدت پنج سال در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفته است. همچنین مرکز رشد در مرکز تحقیقات کشاورزی به زودی افتتاح رسمی می شود.
مشکلات پارک در یک نگاه
فرزین عنوان کرد: سال گذشته مشخصاً سال توجه به اقتصاد دانش بنیان بود و متولیان امر همکاری خوبی با پارک داشتند اما از سال گذشته بخاطر ناهماهنگی هایی تسهیلات بودجه ای برای پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد مغفول ماند.
وی گفت: بر اساس قانون باید ۱۰ درصد تملک دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد به بحث واحدهای فناور و دانش بنیان تعلق می گرفت که این کار انجام نشد.
فرزین بیان کرد: در بودجه استانی رشد خوبی داشتیم و بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته که می توانیم برای مطالبات پیمانکار و تجهیزات هزینه های بیشتری کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد با تأکید بر اهمیت دفتر تجاری‌سازی و بازاریابی، گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به مرحله تولید می‌رسند اما به دلیل ناآشنایی با بازار فروش با شکست مواجه می‌شوند.
وی ادامه داد: به همین دلیل چنین دفتری یکی از نیازهای مهم پارک است و هنوز هم به دلیل کمبود نیرو، این بخش هنوز فعالیت کاملی ندارد.
مصوبات سفر دوم؛ آغازی برای تحول در پارک علم و فناوری
رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهوری، گفت: سفر اول ریاست جمهوری به کهگیلویه‌ و بویراحمد برای پارک علم و فناوری استان هیچ مصوبه ای نداشت.
در سفر دوم ریاست جمهوری طرح های خوبی داشتیم و برنامه مدونی نوشتیم اما به دلیل یک اشتباه پارک در لیست مصوبات بودجه ای قرار نگرفت، که سه روز قبل از سفر رایزنی صورت گرفت و هنوز هم مذاکرات ادامه دارد.
خوشبختانه موارد خوبی برای پارک مصوب شده که در روزهای آینده خبر ابلاغ آن را اعلام می کنیم چنانچه این مصوبات تخصیص یابد کمک بسیار بزرگی به وضعیت زیرساخت ها، معوقات پیمانکار و وضعیت بودجه ای پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد می شود.
شرکت های دانش بنیان حمایت می شوند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیاستی به اسم احداث مجتمع‌های کارگاهی و یا سوله‌های کارگاهی در شرکت شهرک‌های صنعتی آغاز شده که این سوله ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم، سرمایه گذارانی که تمکن مالی ندارند و امکان ساخت سوله برای آنها فراهم نیست.
«سهیل مرادی نژا» افزود: این سوله‌ها با هزینه‌های ریالی از سوی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های کشور و دولت سیزدهم در اختیار ما قرار می‌گیرد سوله‌ها را می‌سازیم و آماده می‌کنیم و به شکل استیجاری اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.
وی ادامه داد: اولویت استقرار ما با شرکت‌های دانش بنیان است شرکت‌هایی که در چرخه تولید و اشتغال با دید نوآوری و فناوری می خواهند به استان کمک شایانی کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در حال حاضر ۲۴ سوله کارگاهی در سطح استان در حال آماده سازی است ظرف حداکثر یک ماه آینده ۱۲ مورد از این سوله‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران و ذینفعان حوزه کسب و کار قرار می‌دهیم.
بنا بر این گزارش، طبق نظر کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهمترین ارکان توسعه علمی کشور هستند و پیشرفت این شرکت ها یک ضرورت اساسی برای کشور است.
این شرکت‌ها ارتباط مستقیمی با بازار کار و بخش‌های مختلف اقتصادی دارند و بدون تردید آن‌ها مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را می‌شناسند و برای عبور از تحریم‌ها راهکارهای کارشناسی‌شده‌ای دارند.
شرکت‌های دانش‌بنیان در این سال‌ها روند رو به رشدی را دنبال کرده‌اند، هرچند که اگر کمی کمبودها در این حوزه برطرف شود، می‌توان به پیشرفت و دستاوردهای بیش از این هم رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1