تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۴۶۳۸۶۸
رئیس پارک علم‌وفناوری استان کهگیلویه و بویراحمد:

افزایش ۱۳۰ درصدی واحدهای فناور مستقر در پارک علم‌وفناوری کهگیلویه‌وبویراحمد/اشتغال ۱۵۰۰نفر / با کمبود بودجه روبرو هستیم

۲
۰
افزایش ۱۳۰ درصدی واحدهای فناور مستقر در پارک علم‌وفناوری کهگیلویه‌وبویراحمد/اشتغال ۱۵۰۰نفر / با کمبود بودجه روبرو هستیم
کبنا ؛رئیس پارک علم‌وفناوری استان کهگیلویه و بویراحمد از توسعه ساختار سازمانی این پارک و رشد ۱۳۰ درصدی واحدهای فناور خبر داد و گفت: در یک سال گذشته فروش شرکت‌­های فناور و دانش­‌بنیان مستقر از حدود ۱۷ میلیارد تومان به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال در این شرکت‌­ها از حدود ۳۰۰ نفر به بیش از هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت.
به گزارش کبنا، پارک‌های علم و فناوری امروزه به عنوان یکی از ساختارهای توسعه فناوری و کمک به نوآوران در کنار دانشگاه‌ها، مطرح هستند. این پارک‌ها معمولا محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور است و غیر از فراهم‌کردن محل استقرار این واحدها به شکل رایگان یا با دریافت اندکی اجاره‌بها، خدمات متنوعی از جمله مشاوره‌های کسب و کار، بیمه و تامین اجتماعی و بازاریابی را ارائه می دهند. همچنین زیست‌بومی متشکل از فناوران و نوآوران فراهم می‌کنند که جذب نیروهای جوان و باانگیزه در آن راحت‌تر است. همین امر باعث شده گسترش پارک‌های علم و فناوری به تقویت اقتصاد دانش‌بنیان بیانجامد که کشورهای مختلف در پی آن هستند.
اولین پارک دانشگاهی علم و فناوری در جهان در سال ۱۹۵۱ به نام پارک تحقیقاتی دانشگاه استنفورد به عنوان اقدامی مشترک میان دانشگاه استنفورد و شهر پالو آلتو کالیفرنیا در آمریکا بنا شد. پارک‌های بعدی تحقیقاتی به ترتیب پارک تحقیقاتی ترای‌انگل در کالیفرنیای شمالی در سال ۱۹۵۹، پارک علمی سوفی انتیپولیس در فرانسه به سال ۱۹۶۹ ساخته شد. پارک‌های علم و فناوری طی سالیان اخیر بیشتر از قبل توجه مسئولان علم و فناوری کشورها را به خود جلب کرده‌اند و همین امر روند گسترش آن‌ها را افزایش داده است.
محسن فرزین_ رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با ایرنا با تشریح نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه استان و هویت بخشیدن به مولفه‌های اقتصادی توسعه پایدار اظهار داشت: با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به گسترش زیرساخت‌های اقتصاد دانش بنیان، وظیفه سنگینی به پارک های علم و فناوری محول شده است.
وی رسالت اصلی پارک علم و فناوری را ایجاد بستری برای شکوفایی، شناسایی و پرورش استعدادهای ناب و خلاق در استان و در کشور دانست و افزود: یکی از اهداف مهم در راستای بالفعل کردن ظرفیت‌های پارک علم و فناوری، بازآرایی، ارتقا و توسعه ساختار سازمانی بوده که در این راستا کارهای نوینی صورت گرفته است. ایجاد معاونت پشتیبانی و توسعه و دفتر امور حقوقی و قراردادها از جمله تغییرات جدید در ساختار سازمانی پارک علم و فناوری است.
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد دفتر استانداردسازی، راه اندازی امور رویدادها، آموزش و ترویج، فعال‌سازی دفتر مالکیت فکری و ثبت اختراع، ایجاد دفتر فناوری شاهد و ایثارگر و جذب دفاتر کارگزارخدمات تخصصی از دستاوردهای این پارک است.
فرزین به بهبود و ارتقای فرایندهای پذیرش و حمایت در پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: تدوین و تصویب آیین نامه ارزیابی واحدها و شرکت های فناور و دانش‌بنیان در چهار سطح پیش‌رشد، رشد، پارکی و کارگزاران خدمات تخصصی و بازنگری، ارتقای کیفی و تسریع در فرآیندهای پذیرش، هدایت، حمایت و نظارت از جمله برنامه‌های مدیریت جدید در سال گذشته بوده است.
وی افزود: در این زمینه با برنامه‌ریزی توانستیم واحدهای فناور را از ۵۰ به ۱۱۵ واحد برسانیم که رشدی ۱۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۹ به ۱۵ شرکت نیز موید اقدامات در راستای کیفی سازی بوده که رشد ۸۰ درصدی این شرکت های را نشان می‌دهد.
افزایش فروش واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد به رشد آمار اشتغال و درآمدزایی واحد در سال گذشته گریزی زد و افزود: افزایش میزان درآمدزایی و فروش در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از حدود ۱۷ میلیارد تومان به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از جمله مواردی بود که در سال گذشته به آن دست یافتیم. افزایش میزان اشتغال در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از حدود ۳۰۰ نفر به بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز در سال گذشته محقق شد.
فرزین به استقرار کارگزاران خدماتی و شتاب‌دهنده تخصصی برای اولین بار در پارک اشاره کرد و یادآور شد: جذب و استقرار ۹ شرکت کارگزاری خدمات تخصصی در زمینه‌های مختلف در این پارک در حالی صورت پذیرفت که پیش از این هیچ کارگزاری فعالیت نداشت.
اولین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه فناوری کشاورزی و زیستی در استان سال گذشته مستقر شد، این شتاب دهنده دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
وی به استقرار کارگزار رسمی خدمات دانش‌بنیانی و کارگزار رسمی خدمات بازاریابی دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را از دیگر کارگزاران استقرار یافته و تخصصی در این پارک اشاره کرد و خاطرنشان کرد: استقرار چهار شرکت کارگزاری خدمات رسانه‌ای، برندسازی و تبلیغات و ایجاد ۲ استودیوی چندرسانه‌ای تولید محتوا و خدمات رسانه‌ای از دیگر برنامه های انجام شده است. جذب و استقرار سه واحد در حوزه خدمات خلاقیت و شکوفایی برای ایجاد کانون‌های شکوفایی و خلاقیت برای اولین‌بار در این استان انجام شد.
برگزاری ۶۰ رویداد آموزشی و ترویجی
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد درمورد رویدادهای برگزار شده سال گذشته این پارک نیز گفت: برگزاری بیش از ۶۰ رویداد آموزشی و ترویجی در زمینه انواع کارگاه آموزشی، نشست تخصصی، سمینار، نمایشگاه، ایدهشو و تور فناوری، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار استان با بیش از ۵ هزار بازدیدکننده و برپایی ۶۰ غرفه، همچنین برپایی غرفه پارک در نمایشگاه ملی هفته پژوهش و فناوری تهران و چند نمایشگاه معتبر ملی و استانی دیگر مهمترین برنامه های پارک در زمینه رویداد ها بوده است.
فرزین به کسب عنوان غرفه برتر در نمایشگاه ملی مدیریت بحران ایران قوی، (بهمن ۱۴۰۱) اشاره کرد و افزود: برگزاری طرح دستیار فناوری با جذب بیش از ۷۰ فناور در شرکت فناور و دانش‌بنیان و رتبه یک کشور به نسبت ظرفیت‌ها از جمله اقدامات پارک در سال گذشته بوده است.
وی با یادآوری برگزاری موفق رویداد تانا (توسعه و ارتقا زیست بوم نوآوری استان ها) و احصای بیش از ۲۰۰ نیاز و ۱۲۰ ایده، تصریح کرد: تدوین طرح برگزاری رویداد ملی جشنواره فناوری و نوآوری طبیعت ایران و ارائه به معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم از مهم ترین برنامه های این پارک در جهت اثرگذاری در زیست‌بوم فناوری کشور بود، همچنین ۱۴ تفاهم‌نامه همکاری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی در زمینه‌های مختلف طی سال گذشته امضا و سعی شد جایگاه پارک به‌ عنوان عضو اصلی در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان ارتقا یابد.
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد توسعه زیرساختی را از مهم ترین برنامه های مدیریت جدید در راستای شکوفایی پارک دانست
و بیان کرد: تدوین ۱۰ طرح توسعه زیرساخت های فناوری و نوآوری در استان و همچنین افتتاح پروژه مرکز نوآوری و کارآفرینی آزادگان یاسوج نیز سال گذشته انجام شد.
تاکید بر تکمیل پروژه گچساران
فرزین بر تکمیل پروژه مجتمع آفتابگردان گچساران تأکید کرد و اظهار داشت: تدوین و ارائه طرح توجیهی مجموعه جامع علم و فناوری استان- سایت سراب‌تاوه (بیش از پنج هکتار)-از دیگر برنامه های سال گذشته بوده است.
وی از آماده‌سازی پروژه مجتمع فناوری سلامت یاسوج جهت تجهیز و توسعه بخش‌های جدید خبر داد و گفت: تدوین طرح توجیهی و پیگیری ایجاد ۳ خانه خلاق و نوآوری در استان در شهرهای سی‌سخت، لنده و یاسوج از جمله برنامه‌های این پارک در راستای رشد کیفی است.
پیگیری تامین ساختمان مرکز رشد واحدهای فناور دهدشت و ایجاد مرکز رشد مشترک کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی همچنین پیگیری ایجاد مجموعه فناوری در دهکده اقتصاد مقاومتی یاسوج براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان پارک، استانداری و سپاه فتح از جمله مهمترین برنامه های این پارک در آینده بود.
نیاز به ارتقای بودجه پارک‌
رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد به نیازها برای کیفی سازی فعالیت‌ها در سال جدید اشاره کرد و یادآور شد: کمک به ارتقای بودجه‌ و افزایش منابع مالی پارک (از محل اعتبارت استانی و ملی) برای گسترش خدمات پارک و توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان همچنین حمایت همه‌جانبه، تسهیل و تسریع در «تخصیص اعتبار ۱۰ درصد تملک دارایی استان به پارک» برای تامین زیرساخت فعالیت‌های دانش‌بنیانی مد نظر است.
فرزین حمایت مالی و همکاری حداکثری برای تکمیل و تجهیز پروژه‌های پارک و ایجاد مراکز جدید فناوری و نوآوری در استان با توجه به کمبود بودجه را از مهمترین دغدغه های خود برشمرد و افزود: همکاری و مشارکت در واگذاری ساختمان، سوله و زمین به شرکت‌های تولیدی فناور و دانش‌بنیان و کمک به تامین تجهیزات مورد نیاز تولید از جمله انتظارات ماست.
وی مشارکت و حمایت در ایجاد مراکز مشترک با پارک نظیر پردیس‌های دانشگاهی، مراکز رشد مشترک، مجتمع‌های فناوری مشترک را از دیگر انتظارات این نهاد علمی دانست و بیان کرد: مشارکت و حمایت در اعطای «تسهیلات مالی مناسب و موثر» به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و تسهیل و تسریع در فرایندها و مساله تضامین و حمایت و مشارکت در سرمایه‌گذاری، تجاری‌سازی و فروش محصولات و خدمات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به‌ویژه کمک به خرید محصولات آنها را از دیگر انتظارات در پارک علم و فناوری استان دانست.
درحال حاضر ۱۵ پارک علم و فناوری دانشگاهی و با احتساب پارک‌های استانی، در مجموع ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند. همچنین کل شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به بیش از هشت هزار و ۶۶۰ شرکت رسیده است که از این تعداد دو هزار و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌ها مستقر هستند.
شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۱۱۱ هزار شغل (آمار تا پایان سال ۱۴۰۱) ایجاد کرده‌اند، در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱ هزار شغل دانش‌بنیان در پارک‌ها ایجاد شده بود که این آمار رشد ۶۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها نیز به ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال افزایش یافته است. همچنین۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع سه در پارک‌های فناوری مستقر هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
United Kingdom
هرکه رو میارن نه تخصص داره نه تعهد ، هر موقع فرزین یه شرکت داشت از شرکت حرف بزنه ، تنها دلیل مسئولیت اش طائفه گرایی است
Iran, Islamic Republic of
پارک رو به معنای واقعی آقای فرزین نابود کرد
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1