تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۴۶۷۸۲۸
کبنا گزارش می دهد؛

فاجعه زیست محیطی در دشت کلاچو دهدشت و خسارت میلیاردی کشاورزان / چرا جهاد کشاورزی به کشاورزان اطلاع رسانی نکرد؟ / کشاورزان چوب کم کاری در اطلاع رسانی را خوردند / کشاورز دهدشتی: دنبال خسارت گرفتن نیستم، فقط می خواهم این ویروس از بین برود

۲۶
۲
عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
کبنا ؛
یکی از کشاورزان منطقه دشت کلاچو دهدشت از آلوده شدن زمین کشاورزی خود به یک ویروس خطرناک نشاء خبر داده و گفت: تمام زمینم بخاطر این نشاء خشک شد، نگران سرایت این ویروس به زمین دیگر کشاورزان هستم ولی جهاد کشاورزی دهدشت هیچ گونه همکاری با من ندارند، و کشاورزها هم هیچ همکاری نمی کنند.
12 کشاورز از این نشاء خریداری کرده / جهاد کشاورزی اطلاع رسانی نکرد
به گزارش خبرنگار کبنا نیوز، این کشاورز جوان در منطقه دشت کلاچو اظهار کرد: 3 هکتار کاشته ام، و اصلا به مرحله برداشت نرسیده ایم، تقریبا 12 کشاورز از این نشاء خریداری کرده اند، جهاد کشاورزی اطلاع رسانی نکرده است و همین باعث شده که مال مردم دچار ضرر و زیان های اساسی شود.
مهدی پورانفر افزود: به همین راحتی فقط گفتند که باید می آمدید جهاد کشاورزی و بگویید ما می خواهیم از این نشاء بخریم تا ما هم بگوییم نخرید، آلوده است! چرا ما باید با جهاد کشاورزی هماهنگی کنیم؟ جهاد تا الان چه کمکی به ما کرده، آیا در خرید کود کمک کرده؟ در چه چیزی کمک کرده که ما بخواهیم با جهاد هماهنگی کنیم؟
وی با بیان اینکه چون بوشهر قطب گوجه است، سیاسی کاری کردند، می خواستند اسم گوجه بوشهر بد نشود، افزود: جهاد کشاورزی می گوید نامه کتبی به ما نزده اند که از نشاء بوشهر نخرید، فقط تلفنی اطلاع داده اند.
یشتر از 1 میلیارد فقط برای زمینم هزینه کردم / باید زمین ها و لوله ها را آتش بزنیم
این جوان دهدشتی گفت: اما جهاد کشاورزی همین اطلاع تلفنی را هم به ما نداد، من بیشتر از 1 میلیارد فقط برای زمینم هزینه کردم، بیشتر از 300 میلیون برای تجهیزات و لوله هزینه کرده ام، ولی این ویروس پخش شده و زمین های اطراف را هم ویروسی کرده است.
پورانفر گفت: جهاد کشاورزی دهدشت اصلا همکاری نمی کند و برای مردم هیچ دلسوزی ندارند، هر جا تحقیق کردیم، گفته اند باید کل کشاورزانی که از این نشاء برداشته اند، باید زمین هایشان و حتی لوله هایشان را منهدم کنند، که به فصل بهار نرسد و این ویروس منتشر نشود، چون این ویروس هیچ درمانی ندارد.
این یک فاجعه زیست محیطی است / دنبال خسارت گرفتن نیستم
این کشاورز گفت: یک بسته نشاء کنار درخت بِنیان گذاشته بودم، کنار مغازه ام، که این ویروس درخت را از بین برد، این یک فاجعه زیست محیطی است، درختی که جزو قوی ترین ها است و اصلا فکر نمی کردم این درخت بیمار شود، این ویروس باعث از بین رفتن درخت شده، حتی درخت را بریدم، الان جوانه های درخت هم این ویروس را دارند.
این جوان دهدشتی گفت: من دنبال خسارت گرفتن نیستم، فقط می خواهم این ویروس کنترل شود و از بین برود، رفتم جهاد کشاورزی، فکر می کنند من خسارت می خواهم اصلا محل نمی گذارند، من اولین نفر زمین خودم را آتش می زنم، ولی اصلا کمکی نمی کنند.
پورانفر افزود: اگر جهاد کشاورزی به مردم اطلاع رسانی می کرد این اتفاق نمی افتاد، ما کشاورزها گروه فضای مجازی داریم، چرا حداقل اطلاع رسانی نکردند؟ الان دشت کلاچو از بین می رود فقط بخاطر اینکه نامه و اطلاعیه را پخش نکردند! این ویروس به هیچ وجهی قابل کنترل نیست، و اگر مسوولان استان کاری نکنند، این ویروس تمام زمین های دهدشت را می گیرد.
این ویروس هیچ درمانی ندارد / ما باید پایش کنیم که گسترش پیدا نکند
داریوش حصار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی دو کشاورز از شهرستان کهگیلویه بدون هیچ گونه هماهنگی با جهاد کشاورزی از بوشهر نشاء آورده اند. بر اساس سیاست های جهاد کشاورزی و الگوی کشت سطح زیرکشت گوجه باید کم شود. همچنین الان گوجه خارج از فصل است، اراضی که باید زیر کشت گندم یا کلزا برود زیر کشت گوجه می رود که توصیه نمی کنیم، چون گوجه آب بر است.
حصار اظهار کرد: کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاپزشکی جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کرده و نمونه برداری کرده اند و 10 روز است که درگیر این مضوع هستند.
وی بیان کرد: کوتولگی آفتِ گوجه فرنگی، جزو آفات خصوصی است، همه مسئولیت آن با شخص است، اما این نامه ای که از آن حرف می زنند درباره بیماری روبوز است.
حصار تصریح کرد: ما این را به ادارات شهرستانی اعلام کردیم، کوتولگی برای اکثر گوجه ها مشاهده می شود.
روزانه کارشناسان ما پایش می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این ویروس هیچ درمانی ندارد و ما فقط باید پایش کنیم که گسترش پیدا نکند.
وی بیان کرد: این بیماری به مزارع کناری هم شیوع می شود، شدت آلودگی بالا است، ولی به امید خدا ویروس را کنترل می کنیم، من با فروشنده این نشاء صحبت کرده ام، حاضر است بخشی از خسارت را پرداخت کند.
مقصر کیست؟ / چرا در خصوص ویروس کرلی تاپ اطلاع رسانی نشد؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ویروس نشاء گوجه در دشت کلاچو دهدشت گفت: گفت: اسم این ویروس کرلی تاپ است، یک کارشناس به دادگاه معرفی کرده ایم که بازدید انجام دهد و بررسی کند. چند احتمال وجود دارد، یا اینکه این ویروس داخل بذر بوده، یا در منطقه بوده و انتقال داده شده، یا اینکه جریان چیز دیگری است.
معتمدی پور  اظهار کرد: از نظر حقوقی باید مقصر مشخص شود، اگر بیماری قرنطینه ای باشد باید مبدأ و صاحب بذر جوابگو باشد.
معتمدی پور در خصوص اینکه چرا نامه در خصوص این ویروس اطلاع رسانی نشد، گفت: اگر چنین چیزی باشد و نامه ای باشد پیش آگاهی از طریق جهاد کشاورزی صورت می گیرد، گاهی اوقات چنین موضوعاتی به سلسله مراتب اداری بصورت محرمانه اعلام می شود، یا کسی که این نشاء را فروخته مقصر است، ولی اگر نشاء بصورت قاچاق وارد شده باشد واردکننده مقصر است.
وی افزود: من چنین نامه ای را ندیده ام، اگر این نامه باشد، باید ببینیم و بررسی کنیم، اگر اعلام شد باید مبدأ و مقصد تأیید کنند. اگر کسی تأییدیه داشته باشد مرکز جهاد استان مقصر است، ولی اگر بصورت قاچاق وارد کرده باشد کشاورز مقصر است.
کم کاری در اطلاع رسانی و ضرر و زیان کشاورز
به گزارش کبنا نیوز، با توجه به گفته کشاورز دهدشتی، عدم اطلاع رسانی جهاد کشاورزی موجب شده که چنین اتفاقی بیفتد، اگر جهاد کشاورزی در اطلاع رسانی کم کاری نمی کرد، چنین اتفاقی نمی افتاد، اما در وضعیت کنونی کشاورزان ضرر و زیان قابل توجهی داشته اند، چه کسی باید جوابگوی این ضرر و زیان باشد؟
نام شما

آدرس ايميل شما

کشاورز
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از تذکر به جا کبنا نیوز ، علت این فاجعه : همه روزه مراجعینی که به اداره کشاورزی دهدشت مراجعه می کنند مسئول واحد مربوطه یا دراداره نیست یا درمحوطه اداره با هم کاران . من تعجب می کنم به اداره ای که نیروهایش از بیکاری پشت میز خود نیستند ودرمحوطه قدم می زنند دراین خصوص نیاز مبرم به گذراندن دوره مدیریت اداری هستند . البته بیشتر متخصصین ترویج وحفظ نباتات اداره نیز نیروهای بی کیفیت .نتیجه ی آن هم موضوع فاجعه ی زیست محیطی باغات درسطح شهرستان می باشد .
علی
Iran, Islamic Republic of
الان معتمدی مدیر کل کشاورزی میاد میگه نه دروغه🤣
گیاهپزشک
Iran, Islamic Republic of
لطفا توجه بفرمایید بنده توضیحاتی میدم که کمک میکنه خسارت کشاورزان هم در کشت بعد کم بشه و هم قانونا خسارت بگیرن. گوجه فرنگی تنها از طریق زنجره آلوده میشه و چون به نظر میرسه مزرعه ایشون خسارت زیادی دیده پس در مرحله خزانه آلوده شده به این دلیل که گلخانه فضای کوچکتری داره و سرعت آلوده شدنش بیشتر هست. پس ایشون قطعا باید از گلخانه دار نشا گوجه شکایت کنه و نامه جهاد کشاورزی که تایید کرده این بیماری هست به دادگاه ارائه بده و تمام خسارت رو میتونه بگیره. شک نکنین میتونه بگیره. توصیه دوم بنده این هست ترجیحا در این فصل گوجه کشت نشه اما اگر کشت کردید سریعا پس از کاشت نسبت به سموم آفت کش دو بالان اقدام کنین تا از انتشار آن جلوگیری کنین. در هر صورت جهت درمان کاری از شما برنمیاد و فقط از انتشار جلوگیری میکنین.ضمنا نیازی به آتش زدن زمین و لوله ها نیست و فقط سم پاشی علف هرز انجام بدید و یک هفته بعد، علف های هرز خشک شده را با سم آفت کش دوبالان سم پاشی کنین. در آخر تاکید میکنم تاکید میکنم به دادگاه شکایت کنید و خسارت بگیرید. وکیل خوب بگیرید و خسارت هم خوب بگیرید تا دفعه بعد استان بوشهر و گلخانه دار مجبور به مبارزه با آفت ناقل بیماری در محیط گلخانه بشه. جهاد کشاورزی تماما وظیفه حمایتی از طریق تایید بیماری رو داره و کوتاهی آنها پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت
قلب
Australia
روی قلبم
گیاهپزشک
Iran, Islamic Republic of
در ادامه عرض کنم که این بیماری قرنطینه ایه و استان ما در بخش قرنطینه نباید بگذاره از استان بوشهر نشا وارد بشه. مثل بیماری شانکر که از استان فارس وارد شده و مقصرش واحد قرنطینه استان هست. واحد های قرنطینه در مرزهای استان باید از ورود نشا و نهال سایر استانهای قرنطینه جلوگیری کنه که اصلا در مرزهای استان چنین چیزی وجود نداره. تنها راهش حمایت استان از تولید کنندگان نشا و نهال استاندار و متخصصان در احداث گلخانه های استاندارد در داخل استان هست. هرآنچه بود عرض کردم و امیدوارم کمکی کوچک کرده باشم
Alim
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز، کدون نهاد یا واحد اداری ؟
فک کنمدر شهرستان کهگیلویه تشریف ندارین یا چیزایی که میفرمایین در یه کشور دیگه منظورتونه
کارمند مسؤل همین قسمتی که میگین رو ببرین روی یکی از باغها یا توی صحرای کلاچو ببین میتونه هندوانه با خیار گرگو رو از هم تشخیص بده اونوقت بفرمایین تشریف بیارن پست قرنطینه دایر کنن
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
فاجعه است
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
هیچ گونه همکاری از طریق جهاد دریافت نکردم
و تمام تلاشم را کردم ک این فاجعه کنترل و نابود شود
چندین بار با مراجه شدید و حتی بحث کردن با آقای اسلامی پرور
در مورد این فاجعه کار را بجایی نرساندن و هیچ گونه همکاری برای مقابله با این ویروس دریافت نکردم.
.
علی
Iran, Islamic Republic of
برادر من تنها کاری که جهاد و زیر مجموعه آن بلدن اینه که فقط گندم بکار که سودش بره بجیب دولت
نمیگن چرا باید کود 700هزار تومنی بگیریم ،
حرفهایی که دوستان جهادی میزنن برا من یکی ارزش نداره
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
م سید جواد اسدی فرد ک خود یکی از آسیب دیدگان. ب عینه با آقای سید مهدی پوران بارها ب جهاد مراجعه کردیم ک صحبت کردن ما با کارمندان مربوطه تا پایان ساعات اداری طول میکشید من خودم می دیدم ک آقای سید مهدی پورانفر. قصد ما خسارت نیست قصد ما جلوگیری از درد این ویروس ب منطقه است بارها با کارمندان جهاد کشاورزی بحث لفظی شدید میکردن و اظهار ناراحتی ک کارکنان جهاد کشاورزی کشاورز را درک نمیکند...
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
اولا زمان کشت گوجه فرنگی با زمان کشت محصول غلات هیچ تداخل کشتی ندارد دوما برای هر استان سطح کشت گوجه فرنگی مشخص شده و بهتر است معاون محترم جهاد بفرماید که کشت در استان مانعی ندارد چون تکلیف وزرات خانه هست و سوما معاون محترم بفرماید میزان آب بری گوجه فرنگی در کشت نشاء و سیستم ابیاری میکرو تفاوتش با گندم چقد مثبت یا منفی است چهارم اینکه وظیفه جهت پیش اگاهی هست که با توجه به سابقه بیماری در استان میباست پیش آگاهی انجام به روشهای مختلف مثل صدا و سیما ، برگزاری کلاسهای ترویجی و.. میداده و نداده؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
معاون محترم باید مطلع باشد الان کشت خارج فصل نیست و کشت تابستاته هست و هیچ تداخلی با کشت گندم و کلزا ندارد و برای کشت غلات و کلزا در مناطق گرمسیر تا اذر ماه فرصت هست که تا ان موقع گوجه فرنگی وجود ندارد
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
کشت خارج فصل یعنی کشت گلخانه مثلا کشت گوجه در زمستان در گلخاته...اخه جناب معاون این چه فرمایشیه
گنج پنهان
Brazil
خارج ازفصل نیست الان موقع کشت گوجه هست این کشاورز تاریخ کشت صحیحی داشت
Iran, Islamic Republic of
اصولا جهاد کشاورزی به چکار مهمی مشغول که این بلا ها بر سر کشاورز میاید ، خروجی جلسات مکرر سازمان چی ؟ کی باید به درد مردم برسه
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
رئیس سازمانی که به فکر کارمندش نیست چطور به فکر کشاورز بیچاره باشه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
آخ سی کهگیلویه بی شفا خو
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
جهاد زد کشاورزی
امسال این جوان ن ک منتظر پست دولتیه ن منتظر دستی برای کمک از طریق دولت
رومای خودش داره کار میکنه
ک جلو گیری میکنن و کارشون جز سنگ انداختن جلوی پای مردم نیست براستی کی باید جوابگوی غم باد پدر یا مادر این جوانان باشد ک عمر خود را صرف اشتغال کند بدون همایت دولت و با بی رایتی مسعولان بی کفایت شهرستان تمام زحمت و درآمدش ب باد برود
سی مهدی پوران فر
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر معتمدی در بخشی از صحبت‌هایشان از اصطلاح قاچاق نشا استفاده کردن و خریدار رو مقصر دونستن!
جناب معتمدی اصطلاح قاچاق تعریف مشخص دارد.
بنده و سایر کشاورزان از گلخانه‌ای نشا خریداری کردیم که مجوز جهاد کشاورزی و کارشناس فنی دارند. آیا شما تحت همین عنوان قاچاق میتونید ورود کنید و از فعالیت این گلخانه جلوگیری کنید؟؟ کسی که باعث شکستن یک قرنطینه گیاهی در استان شده و خسارت میلیاردی به مردم منطقه وارد کرده !
سیدقوام
Germany
آقای پورانفر درست میگه مزرعه ایشون درفاصله ۲۰۰متری مزرعه من هست این ویروس به مزرعه من هم آسیب جدی زده وکل مزرعه راآلوده کرده .الان نگرانی من برای کشت های بعدی هست اگراداره کشاورزی دیر بجنبه این ویروس فلاکت بار فراگیرخواهدشد.البته اداره کشاورزی ما فقط اسمش اداره کشاورزیه ..
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
اخه مسئولی که فصول سال و موقع کشت رو نمیدونه برای چی باید اظهار نظر کنه !!!!!!
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
از کشت گوجه،هندوانه و خربزه پرهیز کنید. این محصولات ریسک بالایی دارند.اولا ممکن هست بیماری کل مزرعه رو نابود کنه،دوما بازار فروش با توجه به تولید زیاد در کشور عموما افت شدید قیمت خواهد داشت.
حامی تولید
اگر این ویروس کنترل نشود صاداراتی نخواهد داشت بوشهر مسئولین کمکشون کنید تا مشکل حل شه بی تفاوت نباشین شما مسئول این ضرر زیان کشاورز هستین که تمام زندگیشو بدبخت گذاشته تو این کار
حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام اولا کارمندان جهاد کشاورزی نه دانشگاه رفتن نه سوادی دارن اینها باسفارشهای نمایندگان رفتن سرکار چیزی بلدنیستند
Ali.m
Iran, Islamic Republic of
با سلام
توی استان ما خصوصا شهرستان کهگیلویه تنها قشری که بهشون رسیدگی نمیشه کشاورزان زحمتکش هستن، این موردی که بالا شما پیگیری کردین نمونه ی کوچکی از ظلمهایی هست که در حق کشاورز میشه
بنظر شما یه کشاورز چاه حفر کرده و مجوز گرفته که فقط گندم بکاره؟
مسؤلی که نمیدونه بعد از کشت گوجه میشه گندم کاشت ازش انتظار بیشتری نداریم،
مسؤلین ما فقط فکر دو روز بیشتر برا حفظ صندلی و پست شون هستن، تا بحال کدوم مسؤل بصورت سرزده به کشاورزی مراجعه کرده و پای درد دلش نشسته یک مورد هم نداریم
من به شخصه میشناسم کسایی رو که یه هکتار زمین ندارن ولی از منی که پنج هکتار زمین آبی دارم بیشتر سهمیه کود کشاورزی میکیرن
درد زیاده ولی کو گوش شنوا در کهگیلویه بی شفا خو.
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
ایسو مدیر کل نخبه جوابگو بو!!!!!!!!
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
سنتور علی سنتوری را دزدیدند

سنتور علی سنتوری را دزدیدند

قریب چند سالی است که هر از گاهی این موضوع اتفاق می‌افتد که یک بازیگر یا ورزشکار مورد ...
روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

زنان کارگر خانگی که با روزنامه "گاردین" صحبت کرده اند اشاره می کنند که در امارات به آنان ...
1