کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

فاجعه زیست محیطی در دشت کلاچو دهدشت و خسارت میلیاردی کشاورزان / چرا جهاد کشاورزی به کشاورزان اطلاع رسانی نکرد؟ / کشاورزان چوب کم کاری در اطلاع رسانی را خوردند / کشاورز دهدشتی: دنبال خسارت گرفتن نیستم، فقط می خواهم این ویروس از بین برود

16 مهر 1402 ساعت 7:42

یکی از کشاورزان منطقه دشت کلاچو دهدشت از آلوده شدن زمین کشاورزی خود به یک ویروس خطرناک نشاء خبر داده و گفت: تمام زمینم بخاطر این نشاء خشک شد، نگران سرایت این ویروس به زمین دیگر کشاورزان هستم ولی جهاد کشاورزی دهدشت هیچ گونه همکاری با من ندارند، و کشاورزها هم هیچ همکاری نمی کنند.


یکی از کشاورزان منطقه دشت کلاچو دهدشت از آلوده شدن زمین کشاورزی خود به یک ویروس خطرناک نشاء خبر داده و گفت: تمام زمینم بخاطر این نشاء خشک شد، نگران سرایت این ویروس به زمین دیگر کشاورزان هستم ولی جهاد کشاورزی دهدشت هیچ گونه همکاری با من ندارند، و کشاورزها هم هیچ همکاری نمی کنند.
12 کشاورز از این نشاء خریداری کرده / جهاد کشاورزی اطلاع رسانی نکرد
به گزارش خبرنگار کبنانیوز، این کشاورز جوان در منطقه دشت کلاچو اظهار کرد: 3 هکتار کاشته ام، و اصلا به مرحله برداشت نرسیده ایم، تقریبا 12 کشاورز از این نشاء خریداری کرده اند، جهاد کشاورزی اطلاع رسانی نکرده است و همین باعث شده که مال مردم دچار ضرر و زیان های اساسی شود.
مهدی پورانفر افزود: به همین راحتی فقط گفتند که باید می آمدید جهاد کشاورزی و بگویید ما می خواهیم از این نشاء بخریم تا ما هم بگوییم نخرید، آلوده است! چرا ما باید با جهاد کشاورزی هماهنگی کنیم؟ جهاد تا الان چه کمکی به ما کرده، آیا در خرید کود کمک کرده؟ در چه چیزی کمک کرده که ما بخواهیم با جهاد هماهنگی کنیم؟
وی با بیان اینکه چون بوشهر قطب گوجه است، سیاسی کاری کردند، می خواستند اسم گوجه بوشهر بد نشود، افزود: جهاد کشاورزی می گوید نامه کتبی به ما نزده اند که از نشاء بوشهر نخرید، فقط تلفنی اطلاع داده اند.
یشتر از 1 میلیارد فقط برای زمینم هزینه کردم / باید زمین ها و لوله ها را آتش بزنیم
این جوان دهدشتی گفت: اما جهاد کشاورزی همین اطلاع تلفنی را هم به ما نداد، من بیشتر از 1 میلیارد فقط برای زمینم هزینه کردم، بیشتر از 300 میلیون برای تجهیزات و لوله هزینه کرده ام، ولی این ویروس پخش شده و زمین های اطراف را هم ویروسی کرده است.
پورانفر گفت: جهاد کشاورزی دهدشت اصلا همکاری نمی کند و برای مردم هیچ دلسوزی ندارند، هر جا تحقیق کردیم، گفته اند باید کل کشاورزانی که از این نشاء برداشته اند، باید زمین هایشان و حتی لوله هایشان را منهدم کنند، که به فصل بهار نرسد و این ویروس منتشر نشود، چون این ویروس هیچ درمانی ندارد.
این یک فاجعه زیست محیطی است / دنبال خسارت گرفتن نیستم
این کشاورز گفت: یک بسته نشاء کنار درخت بِنیان گذاشته بودم، کنار مغازه ام، که این ویروس درخت را از بین برد، این یک فاجعه زیست محیطی است، درختی که جزو قوی ترین ها است و اصلا فکر نمی کردم این درخت بیمار شود، این ویروس باعث از بین رفتن درخت شده، حتی درخت را بریدم، الان جوانه های درخت هم این ویروس را دارند.
این جوان دهدشتی گفت: من دنبال خسارت گرفتن نیستم، فقط می خواهم این ویروس کنترل شود و از بین برود، رفتم جهاد کشاورزی، فکر می کنند من خسارت می خواهم اصلا محل نمی گذارند، من اولین نفر زمین خودم را آتش می زنم، ولی اصلا کمکی نمی کنند.
پورانفر افزود: اگر جهاد کشاورزی به مردم اطلاع رسانی می کرد این اتفاق نمی افتاد، ما کشاورزها گروه فضای مجازی داریم، چرا حداقل اطلاع رسانی نکردند؟ الان دشت کلاچو از بین می رود فقط بخاطر اینکه نامه و اطلاعیه را پخش نکردند! این ویروس به هیچ وجهی قابل کنترل نیست، و اگر مسوولان استان کاری نکنند، این ویروس تمام زمین های دهدشت را می گیرد.
این ویروس هیچ درمانی ندارد / ما باید پایش کنیم که گسترش پیدا نکند
داریوش حصار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی دو کشاورز از شهرستان کهگیلویه بدون هیچ گونه هماهنگی با جهاد کشاورزی از بوشهر نشاء آورده اند. بر اساس سیاست های جهاد کشاورزی و الگوی کشت سطح زیرکشت گوجه باید کم شود. همچنین الان گوجه خارج از فصل است، اراضی که باید زیر کشت گندم یا کلزا برود زیر کشت گوجه می رود که توصیه نمی کنیم، چون گوجه آب بر است.
حصار اظهار کرد: کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاپزشکی جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کرده و نمونه برداری کرده اند و 10 روز است که درگیر این مضوع هستند.
وی بیان کرد: کوتولگی آفتِ گوجه فرنگی، جزو آفات خصوصی است، همه مسئولیت آن با شخص است، اما این نامه ای که از آن حرف می زنند درباره بیماری روبوز است.
حصار تصریح کرد: ما این را به ادارات شهرستانی اعلام کردیم، کوتولگی برای اکثر گوجه ها مشاهده می شود.
روزانه کارشناسان ما پایش می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این ویروس هیچ درمانی ندارد و ما فقط باید پایش کنیم که گسترش پیدا نکند.
وی بیان کرد: این بیماری به مزارع کناری هم شیوع می شود، شدت آلودگی بالا است، ولی به امید خدا ویروس را کنترل می کنیم، من با فروشنده این نشاء صحبت کرده ام، حاضر است بخشی از خسارت را پرداخت کند.
مقصر کیست؟ / چرا در خصوص ویروس کرلی تاپ اطلاع رسانی نشد؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ویروس نشاء گوجه در دشت کلاچو دهدشت گفت: گفت: اسم این ویروس کرلی تاپ است، یک کارشناس به دادگاه معرفی کرده ایم که بازدید انجام دهد و بررسی کند. چند احتمال وجود دارد، یا اینکه این ویروس داخل بذر بوده، یا در منطقه بوده و انتقال داده شده، یا اینکه جریان چیز دیگری است.
معتمدی پور  اظهار کرد: از نظر حقوقی باید مقصر مشخص شود، اگر بیماری قرنطینه ای باشد باید مبدأ و صاحب بذر جوابگو باشد.
معتمدی پور در خصوص اینکه چرا نامه در خصوص این ویروس اطلاع رسانی نشد، گفت: اگر چنین چیزی باشد و نامه ای باشد پیش آگاهی از طریق جهاد کشاورزی صورت می گیرد، گاهی اوقات چنین موضوعاتی به سلسله مراتب اداری بصورت محرمانه اعلام می شود، یا کسی که این نشاء را فروخته مقصر است، ولی اگر نشاء بصورت قاچاق وارد شده باشد واردکننده مقصر است.
وی افزود: من چنین نامه ای را ندیده ام، اگر این نامه باشد، باید ببینیم و بررسی کنیم، اگر اعلام شد باید مبدأ و مقصد تأیید کنند. اگر کسی تأییدیه داشته باشد مرکز جهاد استان مقصر است، ولی اگر بصورت قاچاق وارد کرده باشد کشاورز مقصر است.
کم کاری در اطلاع رسانی و ضرر و زیان کشاورز
به گزارش کبنانیوز، با توجه به گفته کشاورز دهدشتی، عدم اطلاع رسانی جهاد کشاورزی موجب شده که چنین اتفاقی بیفتد، اگر جهاد کشاورزی در اطلاع رسانی کم کاری نمی کرد، چنین اتفاقی نمی افتاد، اما در وضعیت کنونی کشاورزان ضرر و زیان قابل توجهی داشته اند، چه کسی باید جوابگوی این ضرر و زیان باشد؟


کد مطلب: 467828

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/467828/فاجعه-زیست-محیطی-دشت-کلاچو-دهدشت-خسارت-میلیاردی-کشاورزان-چرا-جهاد-کشاورزی-اطلاع-رسانی-نکرد-چوب-کم-کاری-خوردند-کشاورز-دهدشتی-دنبال-گرفتن-نیستم-فقط-می-خواهم-این-ویروس-بین-برود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1