تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۴۶۳۲۲۴
موفقیتی دیگر؛

رکورد تاریخی تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد شکست / تحقق ایران قوی در کشاورزی

۱۰
۰
رکورد تاریخی تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد شکست / تحقق ایران قوی در کشاورزی
کبنا ؛
سال‌های سال است که مدیران در کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت‌های غنی استانی نام می‌برند، پتانسیل‌های بالقوه‌ای که هیچ گاه به غایت خود نرسیدند و ما کماکان حسرت این ظرفیت‌ها را خوردیم. یکی از این پتاسیل‌های مهم استانی کشاورزی است، کهگیلویه و بویراحمد از نظر آب و خاک و آب و هوا پتانسیل‌های بسیار بالایی برای تولیدات کشاورزی داشته است، با این حال هیچگاه این ظرفیت‌ها به حد واقعی خود نرسیدند و استان همیشه از منظر استفاده از مدیریت علمی در رنج بوده است.
به گزارش کبنا نیوز، مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت داشتن ایران قوی تأکید ویژه دارند، بر همین اساس کشاورزی یکی از ابعاد مهم برای داشتن ایران قوی است. برخی محصولات کشاورزی همچون گندم یکی از محصولات استراتژیک و مهم در سطح کشور است و افزایش تولید در آن، می‌تواند بی نیاز کردن کشور از واردات گندم را رقم بزند.
سال‌های سال، با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد آب و هوا و آب و خاک مناسبی برای کشاورزی داشت، اما به دلیل نبود مدیریتی علمی کمترین بهره را از این نعمت‌های خدادادی بردیم. با وجود اینکه بخش زیادی از مردم در کهگیلویه و بویراحمد در روستا‌ها زندگی می‌کنند و شغل غالب این روستاییان کشاورزی و دامداری است، اما هیچگاه نتوانستیم به حد بالایی از تولیدات کشاورزی از جمله گندم برسیم.
اما سال 1402-1401 به برکت تلاش‌ها در دولت سیزدهم شاهد یک رکورد تاریخی در تولیدات گندم در کهگیلویه و بویراحمد بودیم، اتفاقی که نه فقط در حد یک عدد و رقم است، بلکه این اتفاق می‌تواند تمام وجوه مدیریتی در استان را مورد تحول قرار دهد و مسوولان ارشد استان را به سمت مدیریت علمی و بکارگیری مدیران علمی تشویق کند. در خصوص این رکورد؛ با وجود آنکه سال گذشته خرید تضمینی گندم به 31 هزار تن رسید، اما امسال همچنان برداشت گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد، تولیدات گندم، این محصول استراتژیک رشدی ۲۰۰ درصدی داشته و خرید تضمینی گندم برای اولین بار از مرز ۷۵ هزار تن گذشته است.
نهم دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که سکان مدیریت ارشد جهاد کشاورزی کهکیلویه و بویراحمد به سید علی معتمدی‌پور سپرده شد، شروع به کار دولت جدید و انتظارات بالای مردمی از یک سو، همزمانی واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به جهاد کشاورزی از سوی دیگر و مهمتر از آن شروع حذف ارز ترجیحی عملاً سخت‌ترین شرایط مدیریتی را رقم‌زده بود. فقط مسئولیت تنظیم بازار محصولات پرچالشی همچون مرغ و گوشت و روغن با حذف یکباره ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت نهاده‌ها کافی بود تا یک مدیر که هیچ، بلکه یک سازمان و یک استان را به خودش مشغول کند و همه وقت و تمرکز آن‌ها را بگیرد. اما سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ده‌ها و صد‌ها وظیفه و رسالت دیگر هم داشت و غفلت از آن‌ها به معنای به خطر افتادن معیشت و درآمد و اقتصاد یک استان بود.
دولت با شروع جراحی اقتصادی، عملاً درگیر مسائل بازار و گرانی‌ها و تأمین مایحتاج مردم شد. با این وجود در این گوشه از ایران، سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نه تنها در تأمین امنیت غذایی مردم خوب عمل کرد و هیچ کمبود کالایی در این استان نداشتیم بلکه مسأله محوری تولید را نیز ر‌ها نکرد و از روز اول آن را جدی گرفت‌. ستاد کاشت در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود یک ماه زودتر از همیشه برگزار شد و تا شروع اولین بارندگی‌ها این ستاد مرتباً برگزار می‌شد تا هماهنگی بین بخشی و عوامل درگیر با کشت محصولات پاییزه شکل بگیرد.
معتمدی‌پور همچنین با اجرایی کردن سیاست راهبردی رعایت الگوی کشت و همچنین کشت قراردادی محصولات کشاورزی تلاش کرد تا کشاورزی علمی مبتنی بر برنامه‌ریزی را در مرحله کاشت نهادینه کند. او با برگزاری مرتب و به موقع جلسات ستاد کاشت، هماهنگی‌های لازم برای تأمین ادوات مکانیزه کاشت و تأمین نهاده‌هایی چون کود و سم را انجام داد تا در کنار بارندگی‌های مناسب امسال، همه چیز برای یک برداشت خوب آماده شود.
اجرای کشت قراردادی محصول استراتژیک گندم نیز صحنه دیگری از تمرین شعار "ما می‌توانیم" در این استان بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کهگیلویه و بویراحمد را در صدر عملکرد همه استان‌های ریز و درشت کشور کرد و برای همیشه ثابت کرد که اگر تلاش و دانش علمی همراه با برنامه‌ریزی و مدیریت عوامل متعدد در کنار هم قرار گیرد، نتیجه‌ای جز موفقیت حاصل نخواهد شد.
در اولین نشستی که در اواخر تابستان سال قبل برای اولین بار هدف‌گذاری رتبه اول در کشت قراردادی گندم از زبان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد، با تعجب و حتی مخالفت برخی مدیران و کارشناسان دخیل در امر زراعت مواجه شد و این نوع هدف‌گذاری را بلندپروازی مدیر جدید کشاورزی این استان تعبیر می‌کردند. مخالفین می‌گفتند مگر می‌شود استان کوچکی چون کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های بزرگی که قطب کشاورزی کشور هستند بتواند رتبه اول را کسب کند؟ اما معتمدی‌پور با روحیه پیگیری و سماجت، روزانه با کارشناسان پهنه در آخرین روستا‌های زیلایی و لیکک و گچساران شخصاً تماس می‌گرفت و اگر صد متر گندم کاشته می‌شد در جریان قرار می‌گرفت. این جدیت مدیر ارشد بخش کشاورزی، سایر مدیران و عوامل دخیل در کشت قراردادی را پای کار آورد و انگیزه داد و حاصل آن شد تابوشکنی این استان و کسب رتبه اول کشت قراردادی در کشور؛ موضوعی که نه تنها باور کارشناسان پهنه در این استان را دگرگون و تقویت کرد بلکه اثباتی بود بر نقش مدیریت و برنامه‌ریزی و کشاورزی علمی در کنار بارش‌های مناسب که یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت در زراعت به حساب می‌آید.
آموزش کشاورزان در مرحله کاشت امسال به خوبی انجام شد و همراهی و استقبال کشاورزان از دریافت دانش روز زراعت بسیار بهتر شد. بذر، کود، سم و ادوات کاشت به موقع تأمین شد و اراضی مشخص شده بر اساس الگوی کشت و همکاری کشاورزان زیر کشت محصولات استراتژیکی چون گندم و کلزا رفت. در مرحله داشت نیز سازمان جهاد کشاورزی با ادامه همان رویه و جدیت در برگزاری نشست‌های هماهنگی بین بخشی، نظارت و رصد بیماری‌ها و آفات و همچنین تأمین سموم و مبارزه بیولوژیک با برخی آفت‌ها ادامه داشت و استان با یک کارنامه خوب وارد مرحله برداشت شد. تأمین کمباین، تأمین سوخت، قاچاق گندم، حمل و نقل و مواردی از این دست چالش‌های هر ساله در امر برداشت گندم بود که امسال با یک انسجام امیدوارکننده هم در درون سازمان جهاد کشاورزی و هم در اداراتی چون شرکت پخش فراورده‌های نفتی، نیروی انتظامی، راهداری و حمل و نقل و مهم‌تر از همه حمایت و پشتیبانی استاندار، معاونت اقتصادی او و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این مشکلات به حداقل رسید و تاکنون بیش از ۷۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خرید تضمینی شد. رشدی که رکورد تاریخی این استان در خرید تضمینی گندم را شکسته و این در حالی است که برداشت گندم همچنان ادامه دارد.
موفقیت‌های این استان در تولید گندم به همین موارد ختم نمی‌شود و علاوه بر کسب رتبه اول کشت قراردادی و رکوردشکنی در خرید تضمینی، در طرح سراسری جهش تولید در دیمزار‌ها نیز این استان رتبه اول کشور را کسب کرده است تا معلوم شود این موفقیت‌ها حاصل یک برنامه‌ریزی علمی و مجاهدت مدیریت شده تک تک کارشناسان بخش کشاورزی است و ارتباط دادن آن صرفاً به بحث بارندگی‌ها، نوعی بی‌انصافی است چرا که کسب رتبه اول استان در دو طرح سراسری جهش تولید در دیمزار‌ها و کشت قراردادی ارتباطی با بارندگی‌ها نداشته است و وقتی یک کاشت و داشت موفق داشته باشیم قطعاً برداشت موفقی هم خواهیم داشت.
در چندین استان کشور حتی از استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بارندگی بیشتری داشتیم، این استان تنها استان کشور بود که تولید گندم آن دوبرابر شد، استان در اجرای کشت قراردادی گندم رتبه اول کشور شد، در مدیریت دیمزار‌ها و طرح جهش تولید رتبه برتر کشور شد، در شاخص‌های چون مکانیزاسیون، بیمه و جذب سهمیه کود نیز کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌های برتر کشور قرار گرفت و همه این‌ها نشان می‌دهد که عوامل طبیعی از جمله بارندگی، فقط یکی از دلایل این رکوردشکنی تاریخی در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بوده است و نقش مدیریت علمی و حساب‌شده در این موفقیت بی‌نظیر بسیار پررنگ بوده است. استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین در تولید بذر گندم دیم نیز تاکنون بیش از ۱۲ هزار تن بذر تولید داشته است که بذر مورد نیاز ۱۳ استان کشور را تأمین می‌کند.
راهگشای رسیدن به ایرانی قوی، برنامه محوری و رویکردی جهادی است، جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مرزهای تلاش و موفقیت را جابجا کرد و این موفقیت در تغییر نگرش مسوولان استان به سمت مدیریت علمی کارساز خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کشاورز
Iran, Islamic Republic of
معتمدی کیه .این اقا نقشی نداره .جای تاسف داره
محمد
Iran, Islamic Republic of
والا ای همت مردم بوده نه همت دولت وبرکات الهی بوده
هومان سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه عزیزانی که این مطلب را میخونن
اگه واقعیت را بخواهیم که بدانیم در واقع از بی کفایتی مسئولين ممسنی و رستم این آمار قشنگ بدست میاد و آلا مگه کهگیلویه و بویراحمد هم گندم کاری دارند؟به دلیل نبود سیلو در این دو شهرستان و با توجه به دور بودن سیلوی اکبر آباد شیراز و برازجان گندمکاران بیچاره باید گندم را به یاسوج ببرن تحویل بدن و اونا هم به اسم خودشون ثبت کنن
هومان سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مسئولان شهرستان رستم و ممسنی جهت اطلاع و اقدام به درست کردن سیلو جهت عدم خروج گندم از این دو شهرستان
نادر
Iran, Islamic Republic of
شاهنامه آخرش ناخوشه
سید بهااادین تقوی
Iran, Islamic Republic of
نه دولت ونه مدیریت های استانی وشهرستانی نقشی در افزایش تولید نداشته اند ،کشاورز نهاده ها وکود وبذر وسم را و هزینه ماشین الات کشاورزی را وحتی مزد کارگر را چندین برابر سال قبل پرداخته است ،آیا آقای معتمدی وسابر مسولین کمکی به کساورز کرده اند؟؟؟
دولت هیچ کمکی به کشاورزان نکرده ،چه منتی دارد ؟
الحق
Iran, Islamic Republic of
اقای کمایی اگه راس میگفتی کامنت ها علیه معتمدی را میزدی تا وسو سیاه فرار ایکه
United States
دسترنج مردم‌را میگه کارمن است .فقط خدا و مردم .کبنا تو هم‌معامله گر شدی
Iran, Islamic Republic of
اصلا ربطی به دولت نداشته بارندگی زیاد بوده ،حرف مفت
United Kingdom
حالا جمش کردی پا روی دُم مار خفته گذاشتی گندم رستم و ممسنی را می آوردند سیلو
نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

ترامپ تصور می‌کرد، تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد اما او فراتر از اینکه ما ...
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
1