تاریخ انتشار
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۴۶۲۸۴۶
در ستاد گیاهان دارویی استان مطرح شد؛

تولید ۳۰۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد / درخواست معتمدی‌پور از مجری گیاهان دارویی کشور

۰
تولید ۳۰۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد / درخواست معتمدی‌پور از مجری گیاهان دارویی کشور
کبنا ؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح شرایط منحصر به فرد استان در کشت گیاهان دارویی از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا سرمایه‌گذاران را به این استان هدایت کنند.
به گزارش کبنا نیوز، سید علی معتمدی‌پور در ستاد گیاهان دارویی استان که با حضور مجری طرح‌های گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با تاکید بر این سیاست محوری بخش کشاورزی در ایجاد زنجیره‌های تولید اظهار کرد: اجزای مختلف زنجیره کامل گیاهان دارویی تا حد زیادی وجود دارد اما به‌پیوسته و کامل نیستند و این مهم در یکسال و نیم اخیر در دستور کار ما بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر به عنوان متولی بخش کشاورزی این استان از من بخواهند که تنها یک ظرفیت مهم اقتصادی این استان معرفی کنم، آن زیربخش گیاهان دارویی است و این استان از هر نظر بهار و بهشت سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی است.
معتمدی‌پور با تشریح شرایط اقلیمی کشت گیاهان دارویی گفت: کهگیلویه و بویراحمد نیمی از ۱۱ اقلیم کشور را یکجا باوجود مساحت کوچکش داراست و اختلاف دمایی در این استان گاها به بیش از ۶۰ درجه می‌رسر به طوری که ما منطقه‌ای با دمای حدود ۵۰ درجه و منطقه‌ای هم با دمای منفی ۳۰ درجه داریم که این به معنی بهشتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و تنوع تولید است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: این استان ۴۷۰ گونه از حدود ۲ هزار گونه گیاهان دارویی کشور را دارد و ۴۵ گونه آن منحصر به همین استان است که با ۴۵ کشور دنیا برابری می‌کند.

معتمدی‌پور با بیان اینکه در عمل همه شرایط محیطی برای توسعه تولید گیاهان دارویی فراهم است، تصریح کرد: آب و خاک، تنوع اقلیم، تنوع دما، ارتفاع از سطح دریا همگی سرمایه‌گذاری در این حوزه را ضروری می‌کند و خواسته اصلی ما از وزارت جهاد کشاورزی، هدایت سرمایه‌گذاران به این بهار سرمایه‌گذاری است.
وی تصریح کرد: در یکسال و نیم گذشته پای شرکت‌های دانش‌بنیان را به بخش کشاورزی باز کردیم و تولیدات کم‌نظیری نیز در بخش گیاهان دارویی داشتیم اما تا زمانی که زنجیره کامل و صفر تا صد گیاهان دارویی را راه‌انداری نکنیم یعنی هنوز در این زمینه جای کار بسیار است.
معتمدی‌پور از وجود ۲ کارخانه گیاهان دارویی در این استان سخن گفت و اضافه کرد: یک کارخانه گیاهان دارویی در گچساران با پیشرفت فیزیکی بالا ور دست احداث است که برای تامین مواد اولیه آنها، کشت قراردادی را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی گفت: در کشت قراردادی هر کشاورزی که گیاهان دارویی می‌کارد از فروش محصول خود به این کارخانجات اطمینان دارد و بنابراین سیاست کشت قراردادی نیز به عنوان یکی از نجیره‌های این محصولات با ارزش در دستور کار جهاد کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش ۱۶۰ درصدی سطح زیر کشت گیاهان دارویی با تولیدی بیش از سه هزار تن انواع محصولات دارویی در سال گذشته خبر داد.
وی یادآور شد: باید کشت و تولید گیاهان دارویی را اقتصادی کنیم  و راه آن ایجاد زنجیره‌های ارزش از قراردادی کردن کشت تا کارخانجات فراوری و بازاریابی و صادرات آن است که در این فرایند دیده شده است.
گفتنی است که سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بعد از ورود موفق به ایجاد زنجیره‌های ارزش در بخش دام و شیلات، این‌بار ایجاد این زنجیره‌های کامل تولید را در بخش گیاهان دارویی شروع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

نوشیدنی انرژی‌زا؛ مد جدید دهه هشتادی‌ها

این واقعیتی است که همه والدین باید آن را بدانند: «نوشیدنی های انرژی‌زا هیچ فایده‌ای برای ...
1