تاریخ انتشار
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۵۶۰۰۱
گزارشی در خصوص کودکان کار؛

کم وزنی، کوتاهی قد، کم خونی از مشکلات اساسی کودکان کار در یاسوج / بر اساس آیین‌نامه همه دستگاه‌ها نسبت به کودکان کار وظیفه دارند

۰
کم وزنی، کوتاهی قد، کم خونی از مشکلات اساسی کودکان کار در یاسوج / بر اساس آیین‌نامه همه دستگاه‌ها نسبت به کودکان کار وظیفه دارند
کبنا ؛
بیشتر سر چهارراه ها و بلوارهای شلوغ و کنار چراغ قرمزها می شود پیدایشان کرد، یکی گل می فروشد، دیگری اسپند دود می کند، یکی دیگر می خواهد در ازای مقداری پول شیشه خودروهای پشت چراغ قرمز را پاک کند. کودکان کار، همان کودکانی که کم و بیش آنها را در خیابان ها می بینیم، کودکانی که بجای خانه و غذا و جای گرم، سر چهارراه ها و سوز سرمای شب های زمستانی پذیرایشان است، یا گونی بر دوش زباله ها را جمع می کنند، یا با فروختن چیزی سعی در کسب درآمد برای خانواده هایشان دارند. این کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی و کشانده شدن به خیابان ها در معرض انواع آسیب ها هستند، و کارشناسان معتقدند رسیدگی به وضعیت آنها وظیفه جمعی محسوب می شود.
به گزارش کبنا، کودکان کار به واسطه فقر، مشکلات اقتصادی، فرهنگی یا توسط باند و مافیا به مدت طولانی و مستمر به کار گرفته می‌شوند. این کودکان معمولا در معرض آسیب های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی قرار دارند. از تحصیل محروم هستند، به نیازهای کودکی آنان توجهی نمی شود و خطرات زیادی آن ها را تهدید می‌کند.
هر چند که اغلب آسیب های اجتماعی از چشم ها پنهان هستند، ولی کودکان کار از جمله اقشار آسیب پذیر مشخص و بارز جامعه هستند، از این رو حمایت دستگاه های اجرایی تا حد زیادی به تغییر شرایط زندگی آنها کمک می کند.
کم وزنی، کوتاهی قد، کم خونی از مشکلات اساسی کودکان کار
طاهری کارشناس بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد در حاشیه معاینه این کودکان به خبرنگار کبنا گفت: این کودکان از نظر وزنی و جسمی مورد معاینه قرار گرفتند، فقر زندگی این کودکان در سلامت جسمی آنان بروز و ظهور یافته است. کم وزنی، کوتاهی قد، کم خونی از مشکلات اساسی کودکان کار است و حدود 60 تا 70 درصد این کودکان مشکل کم خونی دارند.
طاهری اظهار کرد: نخوردن صبحانه و میان وعده باعث سوء تغذیه در کودکان شده، اکثرا بخاطر فشار اقتصادی و مالی توانایی خرید گروه های اصلی غذایی را ندارند. خانواده ها باید به تغذیه کودکان از جمله مصرف صبحانه و میان وعده اهمیت دهند و ساعت خواب کودکان باید تنظیم باشد. اگر نمی توانند گوشت قرمز و پروتیئن را از این طریق تأمین کنند، می توانند از حبوبات یا دیگر مواد غذایی که جایگزین پروتئین ها هستند استفاده کنند.
وی بیان کرد: از مصرف فست فود و غذاهای ناسالم بیرون خانه که هیچ ارزش غذایی ندارند، بپزهیزند.

همه دستگاه های اجرایی در قبال کودکان کار وظیفه ای دارند
به گفته کارشناسان، مطابق آیین نامه اجرایی ساماندهی کودکان کار، بسیاری از دستگاه های اجرایی در قبال آسیب های اجتماعی کودکان کار وظایفی دارند، از جمله آموزش و پرورش که موظف است به وضعیت تحصیلی این کودکان رسیدگی کند یا شهرداری که باید نسبت به ایجاد زیرساخت ها برای حضور این کودکان در مکان های امن اقدام کند.
سازمان های حمایتی چه وظیفه ای دارند؟
سازمان های حمایتی مثل بهزیستی وظیفه دارند نسبت به توانمندسازی این کودکان و خانواده هایشان اقدام کنند. سازمان های حمایتی باید در خصوص توانمندی این کودکان از نظر مالی و معنوی، آموزشی، تربیتی و بهداشتی اقداماتی داشته باشند.
مدیرکل سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: 295 کودک کار در سطح استان شناسایی کرده ایم، برخی خانواده ها سه کودک کار دارد و برخی کمتر و بیشتر.
محمدکریم آریا اظهار کرد: کمک هایی در قالب اعطای بسته های معیشتی به این کودکان داریم، روز گذشته نیز به مناسبت شب یلدا تعدادی از کودکان کار را جمع کردیم و در برنامه ای بسته های غذایی به این افراد و خانواده هایشان داده شد.
مدیرکل سازمان بهزیستی استان گفت: قریب به 500 میلیون تومان در حوزه کودکان کار کمک کردیم.
آریا بیان کرد: بهزیستی به کودکان و خانواده هایشان از نظر مشاوره حقوقی و قضایی و مددکاری کمک می کند و همچنین از طریق اعتباراتی که وجود دارد برای کمک هزینه معیشتی هزینه می شود.
آریا در خصوص برخوردهای خشونت آمیز و ناهنجار با کودکان کار گفت: اگر مشاهده شود که رفتار خشونت آمیز یا ناهنجاری با کودک کار شده قطعا پیگیری قضایی می کنیم. از طرفی وقتی چنین برخوردی مشاهده شود باید ببینیم این فرد ایرانی یا خارجی است، اگر خارجی باشد مجموعه اتباع استانداری باید این موضوع را پیگیری کند.
آریا با بیان اینکه «مجموعه دستگاه های همکار باید نهایت همکاری را داشته باشند» گفت: مثلا کودکان کاری داریم که ترک تحصیل کرده اند، کودکانی داریم که از مدرسه فرار می کنند و دنبال کار سر چهارراه ها می روند. آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوع دقت عمل و پیگیری بیشتری داشته باشد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1