تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۴۳۰۷۴۳
یادداشت| هادی سینایی

محیط زیست را سیاسی نکنید

۳
۲
محیط زیست را سیاسی نکنید
کبنا ؛هادی سینایی، فعال محیط‌زیست طی یادداشتی خطاب به «نادر منتظریان» و «محمد بهرامی» دو نامزد انتخابات شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون نوشت: حفظ محیط‌زیست مسئله‌ای تجملاتی و سیاسی نیست، زیبنده هم نیست نامزدهای انتخاباتی همه مسائل کشور را به سیاست گره بزنند.
ما ضمن اعتقاد به حفظ محیط زیست معتقدیم ،نباید این پروژه تعطیل شود بلکه باید مسائل زیست محیطی آن درحین اجرا مورد توجه و رعایت قرار گیرد .همانگونه که نخستین مجوز مشروط ( ۱۳ بندی با نظارت حین انجام کار )را این اداره صادر کرد .
در ادامه کش و قوس های مربوط به مشکلات زیست محیطی جاده یاسوج به سی سخت ،هادی سینایی فعال محیط زیستی در سومین یاداشت خود و  در واکنش به اظهار نظر  نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم آورده است‌؛در طبیعت دوستی و بهرمندی مردم شهر سی سخت از جاده ایمن شک و بحثی نیست ، از طرفی هم ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خود  اجازه نادیده گرفتن هزینه های انجام شده تا به امروز را نمی دهد، این اداره بدنبال حذف مسئله نیست ،بلکه بدنبال نحوه صحیح اجراست .
امروزه دو کلمه «توسعه پایدار و پیوست زیست محیطی »بارهای بار به گوش ما خورده است ، اگر بخواهیم اجمالا به معنی این دو کلمه بپردازیم خواهیم دید که ؛ توسعه پایدار توسعه ای است ؛ که نه تنها برای طبیعت مضر نیست بلکه به یاری آن هم می آید ، در حقیقت با ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست به جنبه های اجتماعی و اقتصادی آن هم توجه می کند .
در تعریف پیوست (ارزیابی ) زیست محیطی هم آمده است : فعالیتی که بمنظور شناسائی و پیش بینی اثرات یک پروژه ،حین اجرا و بعداز اجرا بر روی محیط زیست دارد.
با کنار هم قرار دادن این دو مولفه خواهیم دید که ،محیط زیست وظیفه دارد ؛در کنار تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از توسعه غلط در جامعه جلو گیری کند زیرا ، اجرای طرح ها بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی آن ، خیانت به مردم و نسل آینده است.
پس محیط زیست مخالف توسعه و  جاده ایمن نیست بلکه، توسعه پایدار را حق مردم می داند و قاطعانه تلاش می کند مانع از تکرار اشتباهات گذشته بشری شود، تا توسعه ای همه جانبه و متوازن رقم بخورد.
در تعریف جاده ایمن با مسئولیت مدنی وزارت راه و شهرسازی بعنوان یکی از متولیان و محافظین جاده و راه آمده است :جاده ایمن جاده ای است که ۴ تکلیف داشته باشد ؛
یکم :تکلیف به نصب ابزارهای کنترل عبور و مرور و استاندارد ایمنی
دوم :تکلیف به نصب علائم هشدار دهنده در مسیرها
سوم :تکلیف به نصب حفاظهای مربوط به افراد پیاده و حیات وحش
چهارم : تکلیف به رعایت ایمنی در استفاده وسائط نقلیه
در این تعاریف و مسئولیت ها هیچ گاه به عرض جاده (یک باند تا چهار باند )و پهنای باند آن اشاره ای نشده است .پس مسئولین اداره راه توجه داشته باشند ،ایمنی جاده ربطی به پهنای باند و عرض جاده ندارد .
اما روی سخن آخرم با عزیزان دل و قابل احترام ،نامزدهای یازدهمین مجلس شورای اسلامی است ؛خوب است بدانید، همانگونه که رهبر عزیز وفرزانه فرمودند ،مسئله محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت این حزب یا آن حزب نیست ، پس  زیبنده شما عزیزان هم نیست که مسائل کشور را به سیاست گره می زنید .نیک است بسپارید به اهل فن،
عزیزان دلم ؛ شما استاد مائید ، اما برای خودم مرور می کنم که : بنا به اصل ۵۰ قانون اساسی ما درقبال حفظ محیط زیست مسئولیم . در استان نه تعهد ملی (مناطق حفاظت شده ) بلکه تعهد بین المللی (ذخیره گاه ) داریم.
به خود یاد آور می شوم که : کهگیلویه و بوراحمد  در کشور رتبه نخست فرسایش خاک( ۲۵ تن در هکتار ) را دارد.
به خود یاد آورم می شوم که :هر درخت بلوط سالانه ۶۰ تن گرد و غبار را در خود رسوب می دهد و بوسیله برگ ها فیلتر می کند .ارزش هر گونه درخت بلوط بواسطه داشتن ریشه های ۹ متری فرورفته در خاک برای  ذخیره سازی  آب ۶ برابر چوب آن است .
منابع آبی که ۱۴۰ درصد آن را مصرف کرده ایم و حداکثر مجاز به استفاده از ۶۰ درصدش بوده ایم.
اگر بلوط حذف شود زیستگاه سنجاب حذف خواهد شده ،با حذف یک عنصر مابقی نیز تهدید می شوند.
پس فارغ از همه ی هیاهو ها حق دفاع از بلوط را برای خود محفوظ می دانیم.
در صورت امکان، مکان کاشت گونه های زالزالک ،کیکم و بنه را هم به ما نشان بدهید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
متأسفم از این همه خود شیرینی تو چکاره ای بویر احمدی که نخود هر آشی سینایی
P.s
Iran, Islamic Republic of
درود ...خطابه شما قابل تامل است..👏
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
.. تو حالا کی فعال سیاسی شده ای اول سیاسی را بخش کن بعد درمورد سیاست حرف بزن بنده خدا روابط عمومیت را به چرخ تو کجا سیاست کجا
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1