تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۴۵۸۳۰۷
گفت‌وگوی کبنانیوز با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی؛

بخش دهم) رضایی: کشور به سمت حمایت قاطعانه از نخبگان جهت جلوگیری از خروج آنها رفته است / خدمات نخبگان به جامعه صرفاً تولید محصول نیست / راه‌های برون‌رفت از توسعه‌نیافتگی اقتصادی

۴
بخش دهم) رضایی: کشور به سمت حمایت قاطعانه از نخبگان جهت جلوگیری از خروج آنها رفته است / خدمات نخبگان به جامعه صرفاً تولید محصول نیست / راه‌های برون‌رفت از توسعه‌نیافتگی اقتصادی
کبنا ؛
این پایگاه خبری در نظر دارد سلسله‌گفت‌وگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند. چرا که ما معتقدیم مکتوب کردن تجارب نخبگان در نهایت می‌تواند به افزایش توسعه علمی یک جامعه کمک کند.
حبیب اله رضایی دانش‌آموخته دکتری آموزش پزشکی، که سابقه چهار سال معاون مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و دو سال ریاست اداره آموزش مداوم جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را دارد و در حال حاضر نیز مدیر امور اجرایی معاونت آموزش و جانشین معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است، دهمین مستعدی است که کبنا نیوز با او گفت‌وگو داشته است.
وی ضمن معرفی خود گفت: سال 1386 مدرک کاردانی مبارزه با بیماری‌ها را از دانشگاه علوم پزشکی اراک اخذ کردم. سپس مدرک کارشناسی بهداشت عمومی را سال 1388 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفتم و در آن سال به عنوان دانشجوی استعداد درخشان شناخته شدم و با استفاده از سهمیه استعداد درخشان، کارشناسی‌ارشد را در رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شدم. در سال 1390 مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته آموزش پزشکی را از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفتم.
وی ادامه داد: بعد از دوره کارشناسی ارشد، به دوره مقدس سربازی رفتم که در آن موقع متاهل بودم و سه فرزند داشتم و با این وجود، رتبه ۵ دکتری را کسب کردم و مدرک دکتری تخصصی خود در رشته آموزش پزشکی را در سال 1396 از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفتم. در دوره دکتری تخصصی به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب و در آن سال موفق شدم که جز دانشجویان تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرم.
رضایی اظهار داشت: پایان‌نامه دوره دکتری تخصصی‌ام، به عنوان پایان‌نامه دکتری برتر کشوری انتخاب شد. بلافاصله پس از فراغت از تحصیل به صورت قراردادی و تعهد خدمت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شروع به کار کردم؛ حدود هشت ماه از تعهدات خود را گذرانده بودم که به دلیل عشق و علاقه‌ای که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشتم، ادامه تعهدات هیات علمی را به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انتقال دادم و از ابتدای سال 1397 در این دانشگاه شروع به کار کردم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: در همان سال 1397 در فراخوان جذب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شرکت کردم و به عضویت هیات علمی پیمانی تغییر موقعیت شغلی دادم. در دوران عضویت هیات علمی یک مدرک کارشناسی ارشد علوم حدیث، آداب و اخلاق پزشکی را نیز از دانشگاه علوم پزشکی قم گرفتم.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که لازم هست عرض کنم، این است که بلافاصله بعد از اتمام تحصیلاتم، درخواست‌های متعددی از دانشگاه‌های مختلف برای اینکه بروم و در آن‌جا شروع به کار کنم داشتم و شاید دلیل اصلی این بود که من علاوه بر توانایی اصلی‌ام که تخصص در آموزش پزشکی بود، یک‌سری فراتوانایی‌ها کسب کرده بودم. دلیل اصلی موفقیتم را هم توکل به خدا و تلاش و پشتکار خودم می‌دانم و معتقدم که هر فردی در رشته خودش می‌تواند به شرط داشتن توکل، امید و تلاش جزء بهترین‌ها قرار بگیرد و خواهان داشته باشد. 

رضایی ضمن اشاره به فرایند آشنایی و تحت حمایت بنیاد نخبگان قرار گرفتن گفت: در دوره کارشناسی ارشد که اصفهان بودم پوسترهایی را بنیاد نخبگان نصب کرده بود و من با مطالعه آن‌ها علاقه‌مند به آگاهی بیشتری در این موضوع شدم. با مراجعه به بنیاد نخبگان اطلاعاتی را کسب کردم. اما برای ثبت نام دیر شده بود و نتوانستم در دوره کارشناسی ارشد برای بنیاد نخبگان ثبت نام کنم و تصمیم گرفتم اگر در دوره دکتری تخصصی قبول شدم حتماً بروم و ثبت نام کنم. در سال اول دوره دکتری تخصصی در سامانه بنیاد نخبگان ثبت نام کردم و توانستم با اخذ جوایز تحصیلی بنیاد، حمایت بنیاد را کسب کنم و پس از فراغت از تحصیل نیز از جوایزی که بنیاد عرضه می‌کرد کسب و از حمایت‌های بنیاد استفاده کردم.
این مستعد برتر کهگیلویه و بویراحمدی در خصوص خدمات نظام و بنیاد ملی نخبگان برای مستعدان گفت: بنیاد نخبگان مزایای زیادی برای دانشجویان، فارغ التحصیلان و برای اعضای هیات علمی دارد. در دوران دانشجویی پرداخت کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه پایان‌نامه، کمک هزینه خرید کتاب، شرکت در همایش‌های داخلی و خارجی و شرکت در ارودهای مختلف علمی و بعد از فراغت از تحصیل، سهمیه ویژه جذب چه به صورت کارمندی و چه به صورت هیئت علمی، تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی و ... را دارد و برای اعضای هیات علمی نیز گرنت، حق نخبگی، پایه تشویقی، وام مسکن و ... دارد.
وی اضافه کرد: من برنده طرح شهید وزوایی شدم و از خدمات و تسهیلاتی که  این طرح بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان عضو ارزانی می‌داشت مانند حقوق ماهیانه، کمک‌هزینه پایان‌نامه، و ... بهره بردم. در حال حاضر گرنت اعضای هیئت علمی را ثبت نام کردم و هنوز نتیجه را دریافت نکرده‌ام.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از خدمات بنیاد نخبگان وام مسکن بود، گفت: من شاید دومین کسی بودم که می‌خواستم در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج وام مسکن بنیاد نخبگان را بگیرم.  
رضایی تأکید کرد: به دلیل احترام بنیاد نخبگان به اعضا، برنامه‌های متنوع، ارتباط شخص به شخص و تعهد به نخبگان و ... به شخصه از بنیاد نخبگان یاسوج راضی هستم و باعث افتخار بنده است که این چند سال در خدمت اعضای محترم این بنیاد هستم.
وی اظهار داشت: احساس می‌کنم کشور به سمت حمایت قاطعانه از نخبگان و جلوگیری از خروج آنها رفته است. نمود این مسئله در  مصوبات سال اخیر در جذب نخبگان و سهمیه جذب نخبگان مشاهده می‌شود. در آیین‌نامه‌های متعدد حمایت‌هایی انجام می شود که جای خوشحالی دارد. اما اگر دور کسانی که  از سهمیه نخبگی استفاده می‌کنند را خط بکشیم، نخبگانی هم هستند که از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و عضو بنیاد ملی نخبگان نیستند. باید از این افراد نیز حمایت شود. مثلاٌ اگر  اعضای هیئت‌علمی را نخبه در نظر بگیریم که واقعاً نخبه هستند نباید قوانینی وضع کنیم که معیشت آنها تحت تاثیر قرار گیرد. اگر فردی بخواهد به عضویت هیات علمی دانشگاهی درآید می‌بایست روندی طولانی را طی نماید و در بهترین شرایط در سن 32 سالگی به این افتخار نائل می‌آید.

وی اضافه کرد: حقوق یک عضو هیات علمی پایه یک تازه جذب شده از سطح پایینی شروع می‌شود. با افزایش پایه‌های علمی، حقوق ایشان افزایش می‌یابد و هر چه تعداد پایه‌های علمی و مرتبه علمی ایشان بالاتر می‌رود که حاصل زحمت‌های زیاد هست که ایشان می‌کشند حقوق‌شان بالاتر می‌رود. برای به دست آوردن پایه‌های علمی باید تدریس مناسب، مقالات مناسب، فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی مناسب و ... داشته باشد. در یک بازه زمانی قانون سقف حقوق تصویب شد و خیلی از اعضای هیات علمی دچار زیان مالی شدند و این روند اشکالاتی داشت که باعث دلزدگی، ضرر و دلخوری برخی از اعضا شد. البته در سال گذشته این موضوع حل شد و این می‌توانست یکی از دلایل مهاجرت نخبگان باشد.
وی در ادامه به دلایل مهاجرت نخبگان اشاره کرد و عنوان کرد: در مورد تصویب قوانینی که ممکن است باعث شود افرادی متضرر و از کشور خارج شوند صحبت کردم و دلیل دیگر اینکه عده‌ای فکر می‌کنند در خارج از کشور خبر دیگری است. فکر می‌کنند آنجا بهاری سرسبز و شرایط ایده‌آلی است که الان در کشور نداریم  و باید برویم آنجا تا به آن شرایط ایده‌آل برسیم. درصورتی که خودمان باید این شرایط ایده‌آل را بسازیم. اگر من نخبه‌ام باید بمانم تا در درست کردن شرایط بهتر برای کشور سهیم باشم. گاهی شرایط تحصیل در رشته‌ای در کشور فراهم نیست و عده‌ای برای تحصیل مهاجرت می‌کنند و برمی‌گردند. همیشه رفتن به معنای دوست نداشتن کشور و خدمت نکردن به کشور نیست. می‌روند که چیزی را یاد بگیرند و برگردند به کشور خدمت کند. از نظر من خیلی از افرادی که از کشور مهاجرت می‌کنند می‌توانند سفیر ایران در کشورهای دیگر باشند برای انتقال تکنولوژی، شیوه‌ها و متدهای آموزشی، استفاده از تجربه آنها از طریق دوره آموزشی حتی از طریق ارتباط مجازی. دید ما نباید نسبت به مهاجرت منفی باشد. الان در کشور ما قوانینی برای  بازگرداندن نخبگان در حال تصویب است که جای امیدواری دارد. یک نخبه اگر واقعاً نخبه است باید شرایط کشور را درست کند نگوید من نخبه‌ام و دست به سیاه و سفید نزند. نخبه کسی است که خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه دهد و خدمت الزاماً تهیه محصول نیست.
رضایی در ادامه به وضعیت توجه به نخبگان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اشاره کرد و گفت: یک قانون خوبی که من احساس می‌کنم در دانشگاه سنگ بنای آن گذاشته شد توجه ویژه‌ای به نخبگان در جذب و مسائل مدیریتی است؛ مثلا دکتر دوستی مطلق و دکتر علی پور از این طریق جذب دانشگاه شدند یا الان تعدادی از مدیران دانشگاه از کسانی هستند که جوایز بنیاد نخبگان را کسب کردند؛ مثلاً دکتر دوستی مطلق به عنوان یک نخبه، مدیر پژوهشی دانشگاه است، دکتر اسفرم، دکتر قطعی و دیگر دوستان. جذب نخبگان در مسئولیت‌ها حرکت رو به جلویی است. من دستیار رئیس دانشگاه در امور نخبگان هستم و این اقدامی است که اکنون هم در دانشگاه یاسوج و هم در دانشگاه علوم پزشکی برای اولین بار انجام شده است. دستیار رئیس دانشگاه در امور نخبگان؛ باید در مرکز توجه قرار گیرد. این موضوع باعث توجه به نخبگان دانشجویی، کارمندی و هیئت‌علمی و رشد جامعه در آینده خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که افراد زیادی هستند که از خدمات بنیاد نخبگان بی اطلاع هستند یکی از دغدغه‌های من معرفی خدمات بنیاد به این افراد بود. از موقعی که یاسوج آمدم از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هیچ فردی عضو بنیاد نخبگان نبودند. دانشجویان علوم پزشکی یاسوج بنیاد نخبگان و خدمات آن را به خوبی نمی‌شناختند تلاش کردیم یک هسته تحقیق با دانشجویان تشکیل دهیم و کمک کنیم دانشجویان بتوانند از خدمات بنیاد نخبگان استفاده کنند. هسته‌های احمدی روشن یکی دیگر از اقدامات بود. معرفی و راه‌اندازی و حمایت از  المپیاد دانشجویی یکی دیگر از کارهایی بود که با همکاری چند عضو هیئت علمی انجام دادیم. اولین دانشجوی ما در المپیاد مدال برنز را کسب کرد. آقای دکتر شریفی، دکتر هارونی و دکتر کریم‌پور در این زمینه خیلی کمک کردند و الحمدالله در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان هستند. 
یکی از موضوعات مهم در کهگیلویه و بویراحمد علل توسعه‌نیافتگی است که رضایی در مورد آن گفت: ضعف اساسی این استان و شاید دیگر استان‌ها این است که افراد را بر اساس شایستگی‌ها به مناصب نمی‌گمارند. بیشتر بحث طایفه‌گرایی، قوم و خویشی و وابستگی به یک مسوول مطرح است و این بزرگ‌ترین معضل این استان است. چرخش مدیران یک ایده مدیریتی برای تمام کشور است. اگر این اتفاق بیفتد به نظر من کار خوبی است. جابه جایی مدیران در بین استان‌ها مثلاٌ مدیران شیراز در یاسوج خدمت کنند و مدیران یاسوج در اصفهان. اگر این چرخش مدیران صورت بگیرد شاید بحث بومی‌گرایی و قوم‌گرایی کم‌رنگ‌تر شود. راهکار دیگر مشخص کردن معیار انتصاب برای مدیران است. مثلاً کسی که قرار است در یک پست مدیریتی قرار بگیرد باید یک سری معیار داشته باشد و حتماً به این معیارها توجه ویژه شود.  باید افراد در سمت‌های مدیریتی علاوه بر تجربه کاری و توانمندی رهبری، رزومه علمی و توانمندی علمی خوبی داشته باشد. توانمندی مدیریتی و علمی در کنار هم باشد، هیچ کدام به تنهایی کاربرد نخواهد داشت. سیاست هم یکی از گزینه‌های موثر در انتخاب مدیر باشد نه همه گزینه‌ها. دولت اگر می‌خواهد مدیری همسو با خود انتخاب کند اشکالی ندارد؛ اما مدیر همسویی که ویژگی‌های مناسب مدیریت را دارا باشد. ما باید توجه کنیم که دچار خطای شناختی تایید خود نشویم و اطراف ما فقط مدیران و افرادی نباشند که فقط حرف ها، و رفتارهای ما را تایید می کنند چون در این صورت خلاقیت و ایده های نو وجود نخواهد داشت.
وی در پایان گفت: از لحاظ اقتصادی شرایط مناسب در کشور حاکم نیست. شاید یکی از مهم‌ترین راهکارها استفاده از نخبگان در حل مسائل اقتصادی باشد. راهکار برون‌رفت کشور از این وضعیت و معضلات اقتصادی عدم وابستگی به فروش نفت است. راهکارهای متعددی برای جذب درآمد وجود دارد. جذب دانشجوی خارجی بهترین درآمد را دارد؛  فروش خدمات آموزشی درآمد دارد. هر حوزه باید راهکارهای درآمدزایی را پیدا کنند. خودکفایی کشور از طریق علم و به سمت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بروند و از این طریق ایجاد درآمد کنند تا مشکلات معیشت و اقتصاد حل شود. مسوولین کشوری تعاملات را بسته نگذارند و با کشورها تا زمانی که منافع جمهوری اسلامی ایران به خطر نیفتد ارتباط داشته باشند تا حقوق مردم عزیز ضایع نشود.
 
بیشتر بخوانید؛ 
 
بخش اول) از روستازادگی تا تخصص فلوشیپ / پیشنهاد امیرحسین دوستی مطلق؛ جوانان قورباغه‌هایشان را قورت دهند / جامعه با امید زنده می‌ماند
 
بخش دوم) صحبت‌های جالب نخبه کهگیلویه و بویراحمدی که به دیدار «رهبر انقلاب» رفته است / خدمات بنیاد نخبگان به روایت سمیه حسن‌نیا / مدیران نباید نخبگان را رقیب خود بدانند / حس ارزشمند بودن را باید در دختران تقویت کرد/ مدیریت خشم و مهارت تفکر انتقادی را یاد نگرفته‌ایم
 
بخش سوم) آرش اسفرم؛ پله ترقی من پذیرش در بنیاد نخبگان بود / همکاری و همدلی حلقه مفقوده توسعه کهگیلویه و بویراحمد / اگر عرق به کشور داشته باشید در هر شرایطی می‌توانید کار کنید / اگر سیاسی‌کاری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از بین برود، می‌توان توسعه‌نیافتگی استان را درمان کرد/ با تأمین ملی نخبگان، ایران می‌تواند همچون نگینی در خاورمیانه بدرخشد
 
بخش چهارم) نقش بنیاد نخبگان در هدایت مستعدان برتر دانشگاهی؛ از تسهیلات مادی تا حمایت‌های معنوی / راضیه اکبرزاده: در دولت جدید امیدواری برای جذب مستعدان بیشتر شده است
 
بخش پنجم) مهناز نجفی: از طرح دکتر آشتیانی استفاده کردم / حمایت‌های بنیاد نخبگان می‌تواند باعث کاهش مهاجرت نخبگان شود / زیرساخت‌های تحقیقاتی عامل شکوفایی استعدادهاست

بخش ششم) از علل مهاجرت نخبگان تا ارتباط صنعت و دانشگاه در گفت‌وگو با ساراآقابابایی مبارکه / برخی از فارغ‌التحصیلان شرایط موجود را هماهنگ با شأن تحصیلی خود نمی‌بیند و ممکن است به مهاجرت فکر کنند
 
بخش هفتم) ابراهیم علی‌پناه‌پور: مسوولین، نخبگان و افراد سیاسی کهگیلویه و بویراحمد باید متحد شوند و دیدشان به سوی پیشرفت استان و کشور باشد‎ / در این‌جا پژوهشگر تنها تا یک حدی می‌تواند پیشرفت کند / زحمت‌ها بر دوش کاربلد است و جایگاه‌ها به کام و نام کارنابلد / آینده از آن کسانی است که مسیر علم را انتخاب کرده‌اند
 
بخش هشتم) علی صادقی حبیب‌آباد: پیشرفت ایران در گرو توجه به نخبگان است / مأیوس کردن جوانان از مصادیق خیانت به کشور به حساب می‌آید / چرا کهگیلویه و بویراحمد به توسعه نرسیده است؟ / زمانی که به تخصص و کارایی بی‌توجهی شود، نتیجه آن چیزی غیر از پیشرفت است

بخش نهم) رجبی: کهگیلویه و بویراحمد از نظر توجه محروم است نه استعداد / هزینه کردن در علم اسراف نیست، سرمایه‌گذاری است / نخبه نه‌تنها از نظر استعداد، بلکه در تعهد به کشورش نیز باید سرآمد باشد
نام شما

آدرس ايميل شما

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1