تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۴۵۷۹۹۲
گفت‌وگوی کبنانیوز با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی؛

بخش هفتم) ابراهیم علی‌پناه‌پور: مسوولین، نخبگان و افراد سیاسی کهگیلویه و بویراحمد باید متحد شوند و دیدشان به سوی پیشرفت استان و کشور باشد‎ / در این‌جا پژوهشگر تنها تا یک حدی می‌تواند پیشرفت کند / زحمت‌ها بر دوش کاربلد است و جایگاه‌ها به کام و نام کارنابلد / آینده از آن کسانی است که مسیر علم را انتخاب کرده‌اند

۱
۷
بخش هفتم) ابراهیم علی‌پناه‌پور: مسوولین، نخبگان و افراد سیاسی کهگیلویه و بویراحمد باید متحد شوند و دیدشان به سوی پیشرفت استان و کشور باشد‎ / در این‌جا پژوهشگر تنها تا یک حدی می‌تواند پیشرفت کند / زحمت‌ها بر دوش کاربلد است و جایگاه‌ها به کام و نام کارنابلد / آینده از آن کسانی است که مسیر علم را انتخاب کرده‌اند
کبنا ؛
این پایگاه خبری در نظر دارد سلسله‌گفت‌وگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند. چرا که ما معتقدیم مکتوب کردن تجارب نخبگان در نهایت می‌تواند به افزایش توسعه علمی یک جامعه کمک کند.
ابراهیم علی‌پناه‌پور _دانش‌‌آموخته دکتری شیمی تجزیه از دانشگاه یاسوج_ هفتمین مستعدی است که کبنا نیوز با او گفت‌وگو داشته است.
علی‌پناه‌پور ضمن معرفی خود گفت: اهل روستای دیل از توابع شهرستان گچساران هستم که تحصیلات ابتدایی را در همان روستای دیل گذراندم. برای دوره راهنمایی وارد مدرسه نمونه دولتی شدم و سپس در دبیرستان بعثت تحصیل کردم. سال اول کنکور وارد دانشگاه پیام‌نور گچساران شدم و دوره لیسانس را هفت‌ترمه تمام کردم. وی ادامه داد: در آن دوره زیاد دنبال نمره گرفتن نبودم؛ تا این‌که برای دوره کارشناسی ارشد، وارد دانشگاه یاسوج شدم. در آن موقع بود که دیدم عوض شد نسبت به تحصیلات و پژوهش عوض شد و به تشخیص خودم راه پژوهش را انتخاب کردم.
این دانش‌آموخته دکتری افزود: پژوهش‌های خوبی هم در دوره ارشد انجام دادم و بعد به‌دلیل مشکلاتی که برای خودم پیش‌آمد، حدود دوسال از دانشگاه فاضله گرفتم؛ در واقع سال 1394 از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع کردم و با دو سال تأخیر، سال 1396 وارد دوره دکتری شدم؛ شروع پژوهش که از دوره ارشد کلید خورده بود را این‌جا به صورت تکمیلی و با جدیت پیگیری کردم. اما متأسفانه مشکلاتی پیش آمد و به دلیل حواشی که وجود داشت آن‌طور که می‌خواستم نتوانستم موفق باشم. حس می‌کنم توانستم ده یا پانزده درصد از اهدافم را در دانشگاه یاسوج محقق کنم.

وی تصریح کرد: دانشجو محدودیت‌هایی دارد و به نظر من این محدودیت‌ها باعث می‌شود دانشجوها نتوانند به حقشان برشند و کاملاٌموفق باشند؛ درسال 1397 با توجه به پژوهش‌هایی که انجام دادم پژوهشگر برتر د انشکده علوم شدم. تجلیلی هم صورت گرفت که با همین عنوان هرچند کوچک حواشی بیشتر شد. تا اینکه سال 1398 طبق پیشینه آشنایی که با بنیاد نخبگان داشتم به بنیاد مراجعه کردم و با توضیحات و راهنمایی‌های کارشناس بنیاد، نگاه من نسبت به تسهیلات بنیاد بهتر و بیشتر شد. کارها را باجدیت انجام دادم و سال 1399 برای پژوهشگر برتر دانشگاه اقدام کردم و منتخب شدم. خدا را شکر همان سال در جمع دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتم.
پناه‌پور در ادامه در مورد خدمات بنیاد نخبگان گفت: بنیاد یک حامی برای دانشجویان و پژوهشگران است و  ریاست آن لطف زیادی نسبت به دانشجوها و دانش‌آموختگان دارد و به جد پیگیر کار آنهاست.
وی ادامه داد: در سال 1398 اولین جایزه بنیاد را گرفتم؛ طرح شهید وزوایی. دستیار آموزشی یا دستیار فن‌یاری تحت نظر یک استاد یا در یک شرکت تحت عنوان دستیار فنی مشغول به کار شدم. حقوق ثابت و مزایای خوبی دارد. دیگر تسهیلات ارزشمند بنیاد، فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور است که یک کمک هزینه خیلی خوب خصوصاً برای  فرصت مطالعاتی خارج از کشور دارد. کمک هزینه خرید کتاب و کمک آموزشی، شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی. کمک هزینه رساله و خرید مواد و تجهیزات برای رساله که من از کمک هزینه کتاب و رساله و طرح شهید وزوایی استفاده کردم و الان هم که طرح شهید چمران قبول شدم؛ که انجام دوره پسادکتری در یکی از دانشگاه‌های ایران زیر نظر یک استاد خبره در زمینه پژوهشی با حقوق استادیار دانشگاه است.
این دانش‌آموخته دکتری عنوان کرد: دوره‌ای برای فرار از مشکلات تصمیم داشتم مهاجرت کنم و تأیید اولیه را در دانشگاه‌های خوب گرفتم؛ اما تصمیمم عوض شد و نرفتم.
وی افزود: یک دوره تصمیم داشتم بروم علم کسب کنم و برگردم در جایگاهی که این مشکلات هست و خودم این مشکلات را حل کنم. اما دلم راضی نشد و ماندم. تا الان خدا  راشکر بد نبود؛ اما می‌توانست بهتر باشد.
علی‌پناه‌پور تأکید کرد: از نظر خودم نخبه نیستم؛ چون نخبه کسی است که بتواند یک کار مثبتی برای مردم و جامعه انجام دهد؛ اما اینجا آن‌طور که باید به یک محقق و پژوهشگر میدان نمی‌دهند و تا یک‌جایی میدان و فضا دارید که پیشرفت کنید. حتی در ادارات هم به همین شکل است و گاهی شخصی که در یک رده پایین از لحاظ علمی قرار دارد از کسی که از لحاظ علمی بالاتر است جلوتر است و جابگاه بهتری دارد. زحمت‌ها بر دوش کاربلد است و جایگاه به کام و نام کارنابلد.
وی در خصوص مزایای حضور در دانشگاه یاسوج گفت: چیزی که این جا به دست آوردم این بود که حدود 80 درصد مستقل شدم. استفاده از توصیه و مشورت دوستان در این راه کمک خوبی بود. حالا به درجه‌ای از استقلال رسیده‌ام که می‌توانم کارهایم را خودم انجام دهم و می‌توانم به دوستانی که این راه را می‌خواند ادامه دهند، مشاوره‌ بدهم و کمک کنم تا راه برایشان هموارتر شود.
وی با بیان اینکه من این افتخار این را ندارم که یک نخبه محسوب شوم، گفت: خیلی خوب است کسانی که دغدغه پیشرفت این استان را دارند دست به دست هم دهند تا این استان به جایی برسد که در شأن مردم باشد؛ اما زد و بندهای سیاسی و پارتی بازی تا فعلاً اجازه چنین اقدامی را نداده است؛ نخبگان به جایگاه خود نرسیدند و حتی جایگاه نخبگان بین مسوولین و مردم درک نشده است.
وی تأکید کرد: به نظر من همه نخبگان عرق ملی دارند؛ اما گاهی اوقات شاید به جایی برسند که توانایی تحمل نداشته باشند. تحمل اینکه پیشنهادات موثرشان رد می‌شود، جایگاه مناسبشان را ندارند و نمی‌توانند کاری برای جامعه و مردم انجام دهند. راه حل را می دانند اما اجازه دخالت ندارند این باعث دل‌کندن از همه چیز می‌شود. کشورهای غربی نیز در کمین نشسته‌اند تا از این فرصت‌ها استفاده کنند؛ چرا که هم کشور ما را از نخبگان خالی می‌کنند و کشور خودشان را با نخبگان غنی می‌کنند؛ این باعث پسرفت ما و پیشرفت آنهاست. اگر مسوولین گوشه جشمی به نخبگان داشته باشند هم می‌توانند مشکلات جامعه را رفع کنند و هم از این فرار نخبگان جلوگیری شود.
این مستعد برتر کهگیلویه و بویراحمدی اظهار داشت: از نظر من در سال‌های اخیر بنا به سفارشات رهبری و در دولت جدید اقداماتی صورت گرفته که باعث کاهش مهاجرت نخبگان شده است. این یعنی مسوولین رده بالای کشور در تلاشند و به فکر نخبگان هستند اما شاید مسوولین رده پایین دوست ندارند از این فضا استقاده و از نخبگان استقبال کنند و حتی ممکن است جلوگیری هم شود.
وی افزود: الان شرایط در حال بهبود است؛ هم تلاش بنیاد نخبگان و هم سفارشات رهبری و تأکید رئیس جمهور بر این امر، باعث شده شرایط بهتر شود. اما باید عملی شود تا بتواند موثر باشد . مثلاٌ  بورسیه در دانشگاه‌های ما خیلی کم است و فقط از طریق بنیاد نخبگان می‌توان بورسیه گرفت. در حالی که در خارج از کشور، دانشجو حقوق و مزایا دارد، در کشور ما این مسئله خیلی کم است. تنها خدمات دانشگاه همان تحصیل رایگان و کمک هزینه پروپوزال است. البته طرح دانشجویان ارشد و دکتری خیلی کار بدی نیست و حتر اگر کاربردی هم باشد در همان آزمایشگاه می‌ماند و توجهی به این مسئله نمی‌شود؛ اما بنیاد نخبگان واقعاٌ حمایت می‌کند؛ هر کدام از نخبگان اگر طرحی داشته باشد که کاربردی باشد می‌تواند از طریق بنیاد نخبگان اقدام کند و حمایت شود؛ حتی بنیاد از طرح‌های کاربردی افراد دیگر هم استقبال می‌کند و دفاع می‌کند و تسهیلات خوبی دارد. اما اطلاع‌رسانی‌ از طریق رسانه‌ها کم است. شاید اگر اطلاع‌رسانی بیشتر شود انگیزه خیلی خوبی برای جوانان و نخبگان به وجود بیاید.

دانش‌آموخته دکتری شیمی اظهار امیدواری کرد: من امیدوارم نخبگان بتوانند در جامعه و صنعت جایگاهی پیدا کنند و تدابیر مسوولان رده‌بالای کشوری در استان‌های کوچک مثل استان‌ ما هم اجرا شود. اما متأسفانه در دانشگاه‌ها بیشتر پژوهش‌ها در حد پژوهش می‌ماند. به نظر من اگر نخبگان وارد صنعت، دستگاه های اجرایی و پست‌های مدیریتی شوند یا از نظرات، پیشنهادات و مشاوره نخبگان استفاده شود ممکن است مشکلات جامعه زودتر و سریع‌تر حل شود.
وی با بیان این‌که من مسیر بنیاد را انتخاب کرده‌ام گفت: آینده بر اساس علم پیش می‌رود و کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند درآینده نه‌چندان دور موفق‌تر از کسانی خواهند بود که از مسیرهای غیراخلاقی همچون پارتی و زد و بند سیاسی استفاده کرده‌اند.
علی‌پناه‌پور تأکید کرد: مسوولین، نخبگان و افراد سیاسی استان باید متحد شوند، اهداف شخصی را کنار بگذارند و به صورت کلی دیدشان به سوی پیشرفت استان و کشور باشد.‎

بیشتر بخوانید؛ 
 
بخش اول) از روستازادگی تا تخصص فلوشیپ / پیشنهاد امیرحسین دوستی مطلق؛ جوانان قورباغه‌هایشان را قورت دهند / جامعه با امید زنده می‌ماند
 
بخش دوم) صحبت‌های جالب نخبه کهگیلویه و بویراحمدی که به دیدار «رهبر انقلاب» رفته است / خدمات بنیاد نخبگان به روایت سمیه حسن‌نیا / مدیران نباید نخبگان را رقیب خود بدانند / حس ارزشمند بودن را باید در دختران تقویت کرد/ مدیریت خشم و مهارت تفکر انتقادی را یاد نگرفته‌ایم
 
بخش سوم) آرش اسفرم؛ پله ترقی من پذیرش در بنیاد نخبگان بود / همکاری و همدلی حلقه مفقوده توسعه کهگیلویه و بویراحمد / اگر عرق به کشور داشته باشید در هر شرایطی می‌توانید کار کنید / اگر سیاسی‌کاری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از بین برود، می‌توان توسعه‌نیافتگی استان را درمان کرد/ با تأمین ملی نخبگان، ایران می‌تواند همچون نگینی در خاورمیانه بدرخشد
 
بخش چهارم) نقش بنیاد نخبگان در هدایت مستعدان برتر دانشگاهی؛ از تسهیلات مادی تا حمایت‌های معنوی / راضیه اکبرزاده: در دولت جدید امیدواری برای جذب مستعدان بیشتر شده است
 
بخش پنجم) مهناز نجفی: از طرح دکتر آشتیانی استفاده کردم / حمایت‌های بنیاد نخبگان می‌تواند باعث کاهش مهاجرت نخبگان شود / زیرساخت‌های تحقیقاتی عامل شکوفایی استعدادهاست
نام شما

آدرس ايميل شما

طاهر
United States
آینده از آن کسانی است که مسیر علم و زدن اسم دیگران در مقاله را انتخاب کرده‌اند.
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1