تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۴۵۷۶۷۰
گفت‌وگوی کبنانیوز با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی؛

بخش پنجم) مهناز نجفی: از طرح دکتر آشتیانی استفاده کردم / حمایت‌های بنیاد نخبگان می‌تواند باعث کاهش مهاجرت نخبگان شود / زیرساخت‌های تحقیقاتی عامل شکوفایی استعدادهاست

۱
۰
بخش پنجم) مهناز نجفی: از طرح دکتر آشتیانی استفاده کردم / حمایت‌های بنیاد نخبگان می‌تواند باعث کاهش مهاجرت نخبگان شود / زیرساخت‌های تحقیقاتی عامل شکوفایی استعدادهاست
کبنا ؛
این پایگاه خبری در نظر دارد سلسله‌گفت‌وگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند. چرا که ما معتقدیم مکتوب کردن تجارب نخبگان در نهایت می‌تواند به افزایش توسعه علمی یک جامعه کمک کند
مهناز نجفی دانش‌آموخته دکتری شیمی معدنی و عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه یاسوج، پنجمین مستعد برتری است که کبنا نیوز با وی گفت‌وگو داشته است.
نجفی در گفت‌وگو با کبنا اظهار داشت: مقطع کارشناسی‌ را در رشته شیمی محض و کارشناسی ارشد را در شیمی معدنی دانشگاه الزهرا گذراندم و دانش‌آموخته دانشگاه تهران در مقطع دکتری رشته شیمی ‌معدنی هستم. دوره پسادکتری را نیز در دانشگاه تهران گذراندم.
نجفی با بیان اینکه حدود 30 مقاله پژوهشی دارم دارم گفت: زمینه کارهای پژوهشی من درباره سنتز و شناسایی ترکیبات معدنی است با کئوردیناسیونی با کاربرد کاتالیزوری.
وی ادامه داد: زمانی که عضو هیئت علمی دانشگاه شدم برای استفاده از تسهیلات پژوهشی بنیاد نخبگان اقدام کردم و از طرح ماهور دکتر کاظمی آشتیانی که مربوط به توسعه فعالیت‌های پژوهشی آموزشی است استفاده کردم.
وی در خصوص نحوه آشنایی خود با بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: با توجه به ارتباطی که بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه‌ها دارد، از دوره دانشجویی با بنیاد آشنایی داشتم.
وی گفت: بنیاد نخبگان نقش مهمی در شناسایی و پرورش استعدادهای دانشجویان و حتی دانش‌آموزان ایفا می‌کند.
نجفی اظهار داشت: در کل می‌توان گفت حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد می‌تواند مسیر تحقیقات پژوهشی را هدف‌مندتر و هموارتر کند و در آینده منجر به پیشرفت توسعه و ایجاد مسیر و فرصت شود.
وی در ادامه به تعریف نخبه و استعداد برتر اشاره کرد و گفت: مستعد برتر فردی دارای استعداد است که در رشته تخصصی خود ضمن داشتن نوآوری و توانایی حل مسئله، در جامعه نیز اثرگذار است.
وی ادامه داد: نخبگان تأثیرگذار زیادی در جامعه داشته‌ایم؛ مانند شهید چمران و شهید شهریاری که تمام طرح‌های بنیاد به نام این نخبگان مزین شده است.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از نخبگان در جامعه گفت: راهکارهای مفیدی برای استفاده از ظرفیت افراد برای حل مشکلات و رفع موانع تولید مطرح شده و سعی بر برقراری ارتباط موثر با این افراد شده تا شبکه‌های ارتباطی با نخبگان توسعه پیدا کند و امتیازاتی هم در زمینه اشتغال، آموزش، پژوهش، المپیادی‌ها، رتبه‌های برتر کنکور و دانش آموخته‌های برتر اعطا شده که این اقدامات می‌تواند منجر به استفاده از نیروهای متخصص، به‌کارگیری توان علمی آنها، توسعه روند تولید و اشتغال‌آفرینی شود.
این مستعد برتر اضافه کرد: در دوره جدید، به‌ویژه چند سال اخیر، توجه بیشتری به استفاده از نیروی انسانی متخصص صورت گرفته است.
این توجه نه تنها به ایرانیان ساکن کشور بلکه برای ایرانیانی که به هر دلیلی خارج از کشور فعالیت می‌کنند نیز وجود دارد؛ بنیاد نخبگان برای ارتباط با این افراد راهکارهایی را ارائه کرده است؛ به‌عنوان مثال  از طریق همکاری از راه دور، از افراد متخصص خارج از کشور استقبال و استفاده می‌شود.
وی تأکید کرد: همچنان این مسیر در حال ادامه است و به نخبگان بیش از گذشته توجه می‌شود و این مسئله می‌تواند درآینده به کاهش مهاجرت هم کمک کند.
این مستعد برتر در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه نیز گفت: تاکید دانشگاه بر این است پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود در راستای نیازهای کشور در صنعت باشد؛ یک ایده می‌تواند به یک محصول مؤثر تبدیل شود. درباره ارتباط دانشگاه با صنعت  ارتباطات مفیدی صورت گرفته است. البته فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت نیز به نظر من می‌تواند مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کند.
وی در خصوص وضعیت شناخت دانشجویان از بنیاد نخبگان و تسهیلات آن برای مستعدان گفت: بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی با تسهیلات بنیاد نخبگان آشنایی دارند؛ اما دانشجویان مقاطع پایین‌تر مثل کارشناسی آشنایی کمتری با بنیاد ملی نخبگان دارند و البته بنیاد سعی بر شناسایی این استعدادها در مقاطع پایین را نیز دارد.
نجفی تصریح کرد: این افراد می‌توانند در سامانه رصد ثبت‌نام کنند و از خدمات و تسهیلات بنیاد بهره ببرند.
نجفی اظهار داشت: ناامیدی و بزرگ‌نمایی مشکلات، مانع رشد و پیشرفت است؛ موفقیت‌ها را نباید به حاشه ببریم. بیان و معرفی پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف علمی می‌تواند موجب امیدآفرینی و ایجاد و تقویت انگیزه در دانشجویان شود.
وی اضافه کرد: باید با انگیزه بیشتری به تلاش ادامه دهیم تا به هدف برسیم.
نجفی: توجه به زیرساخت‌های تحقیقاتی و امکانات پژوهشی در دانشگاه‌ها می‌تواند باعث شناخت توانمندی‌ها و استعدادهای دانشجویان شود؛ اگر این امکانات تقویت شود کمک بزرگی در راستای کارهای پژوهشی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ 
 
بخش اول) از روستازادگی تا تخصص فلوشیپ / پیشنهاد امیرحسین دوستی مطلق؛ جوانان قورباغه‌هایشان را قورت دهند / جامعه با امید زنده می‌ماند
 
بخش دوم) صحبت‌های جالب نخبه کهگیلویه و بویراحمدی که به دیدار «رهبر انقلاب» رفته است / خدمات بنیاد نخبگان به روایت سمیه حسن‌نیا / مدیران نباید نخبگان را رقیب خود بدانند / حس ارزشمند بودن را باید در دختران تقویت کرد/ مدیریت خشم و مهارت تفکر انتقادی را یاد نگرفته‌ایم
 
بخش سوم) آرش اسفرم؛ پله ترقی من پذیرش در بنیاد نخبگان بود / همکاری و همدلی حلقه مفقوده توسعه کهگیلویه و بویراحمد / اگر عرق به کشور داشته باشید در هر شرایطی می‌توانید کار کنید / اگر سیاسی‌کاری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از بین برود، می‌توان توسعه‌نیافتگی استان را درمان کرد/ با تأمین ملی نخبگان، ایران می‌تواند همچون نگینی در خاورمیانه بدرخشد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
نیترم و گردن کنم ... اما پارتی کلفت حرف اول ایزنه در هیات علمی شدن...
تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

حوالی ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه امروز مردی ۴۵ ساله به دلیل اختلافات شخصی و خانوادگی با مراجعه ...
نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

پیمان جبلی رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته است: از قرار اطلاع ...
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
1