تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۴۵۷۶۶۶
گفت‌وگوی کبنانیوز با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی؛

بخش چهارم) نقش بنیاد نخبگان در هدایت مستعدان برتر دانشگاهی؛ از تسهیلات مادی تا حمایت‌های معنوی / راضیه اکبرزاده: در دولت جدید امیدواری برای جذب مستعدان بیشتر شده است

۲
بخش چهارم) راضیه اکبرزاده: در دولت جدید امیدواری برای جذب مستعدان بیشتر شده است
کبنا ؛
این پایگاه خبری در نظر دارد سلسله‌گفت‌وگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند. چرا که ما معتقدیم مکتوب کردن تجارب نخبگان در نهایت می‌تواند به افزایش توسعه علمی یک جامعه کمک کند
راضیه اکبرزاده متولد سال 1366 دانش‌آموخته دکتری شیمی معدنی از دانشگاه کاشان، چهارمین مستعد برتری است که کبنا نیوز با وی گفت‌وگو داشته است.
اکبرزاده ضمن معرفی خود اظهار داشت: سال 1384 وارد مقطع کارشناسی رشته شیمی در دانشگاه کاشان و چهار سال بعد از طریق استعداد درخشان وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم و در ادامه از طریق آزمون سراسری دکتری با کسب رتبه بیست در مقطع دکتری شیمی معدنی دانشگاه کاشان پذیرفته شدم.
وی اضافه کرد: در هرسه مقطع معدل الف و نفر اول کلاس بودم؛ معدل در دوره کارشناسی 17/13 در ارشد و دکتری نیز به ترتیب 18/58 و 19/58 بود. در هر سه دوره به عنوان دانشجوی نمونه آموزشی انتخاب شدم و همین‌طور دانشجوی نمونه پژوهشی در مقطع دکتری.
اکبرزاده گفت: سال 1394 با همسرم آشنا شدم و به یاسوج آمدم و سال 1395 هم من و هم همسرم از طریق فدراسیون علمی ایران به عنوان دانشجوی برتر و معرفی به دوره پسادکتری، یک دوره یک سال و نیمه را تحت نظر پروفسور مهراورنگ قائدی گذراندیم و به دنبال آن اواخر سال 1398 جایزه تحصیلی پسادکتری شهید چمرانِ بنیاد نخبگان نخبگان را دریافت کردم و یک دوره یک سال و نیمه گذراندم.
وی در خصوص مسأله علمی خود در طول تحصیلش‌ گفت: در کشوری مثل ایران با افزایش جمعیت، روزبه‌روز تقاضا برای مصرف انرژی بیشتر می‌شود. در این راستا پروژه‌های تحقیقاتی بنده در دوره دکتری و پسادکتری در زمینه بحث ذخیره‌سازی انرژی و باطری‌ها بوده است که نتیجه این پژوهش‌ها، چاپ ده مقاله ISI در معتبرترین مجلات خارجی، شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های داخلی، چاپ دو کتاب و یک ثبت اختراع بود.
اکبرزاده عنوان کرد: در ادامه، علاوه بر کار تحصیل و تحقیق، فعالیت‌های آموزشی هم داشتم و در دانشگاه یاسوج و پیام‌نور به عنوان استاد حق‌التدریس تدریس داشتم. در یک عضو کمیته‌ اداره استاندارد یاسوج بودم و برای داوری مقالاتی در کنگره‌های شیمی و مهندسی شیمی یکی دو سال فعالیت داشتم. همچنین سال 1389 در برگزاری سمینار شیمی تجزیه مشارکت کردم و یک سال و نیم نیز در یک آزمایشگاه صنایع غذایی مشغول بودم. همچنین با همکاری سیامک نصیری دانش‌آموخته دکتری شیمی فیزیک و دوره پسادکتری، کتاب، ثبت اختراع و مقاله داشته‌ام و بعد از ازدواج، با هم این راه را طی کردیم.

 وی در ادامه به نحوه آشنایی خود با بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: تا زمانی که در کاشان بودم، آشنایی زیادی با بنیاد نداشتم. تا اینکه سال 1394 همسرم جایزه تحصیلی بنیاد نخبگان را برنده شد؛ من آن‌موقع دانشجو بودم و این نقطه شروع آشنایی من با بنیاد بود. وقتی به یاسوج آمدم متوجه شدم بنیاد نخبگان واقعاً فعال است؛ از ما در جلسات و هم‌اندیشی‌ها دعوت کردند و ما هم شرکت کردیم و با خدمات بنیاد آشنا شدم. سال 1398 نیز جایزه شهید چمران را برنده شدم.
وی در خصوص تسهیلات بنیاد نخبگان ادامه داد: برای خودم جایزه پسادکتری را که برنده شدم، تسهیلات مادی خوبی داشت؛ حقوق ماهیانه در حد یک استادیار؛ ما گزارش کار چهار ماهه ارائه می‌دادیم و بنیاد ملی نخبگان هم برای ما حقوق واریز می‌کرد. به طور کلی نسهیلات مادی واقعاً خوبی داشت.
وی گفت: دولت جدید طرحی به نام شناسایی و جذب استعدادهای برتر در دستگاه‌های اجرایی دارد و من اردیبهشت ماه ثبت‌نام کردم و دعوت شدم؛ مهرماه بود که مورد تأیید کانون ارزیابی قرار گرفتم و این هم علاوه بر جایزه پسادکتری شامل حال من شد و تا ببینیم چه اتفاقی بعد از این خواهد افتاد. وام ودیعه مسکن را هم همسرم گرفته ولی من نگرفتم.
وی سپس به اقدامات بنیاد ملی نخبگان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و با تشکر از ریاست این بنیاد در استان گفت: بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد خیلی فعال است و خدمات زیادی به ما ارائه کرده است.
اکبرزاده اضافه کرد: بنیاد نخبگان تسهیلات ارزشمندی از لحاظ مادی و معنوی به دانشجویان اعطا می‌کند و این تسهیلات شامل هدیه ازدواج، وام مسکن، تسهیلات برای جذب مؤسسه‌های علمی (طرح شهید شهریاری) تسهیلات برای کسب‌وکارهای شرکت‌های دانش بنیان، دوره پسادکتری شهید چمران و ... همه این طرح‌ها از لحاظ مادی بسیار حائز اهمیت هستند. از طرفی وقتی ما از این تسهیلات استفاده می‌کنیم مثلاً بنده نوعی که طرح شهید چمران پذیرفته شدم یک طرح ارائه می‌دهم، طرح من اگر تقاضامحور یعنی با حمایت مالی یک نهاد مثل دانشگاه و بنیاد و یا اولویت‌محور است برای یکی از مسائل با اهمیت کشور که کاملاٌ تحت حمایت بنیاد است. مثلاً وقتی من در بحث انرژی طرحی ارائه می‌دهم، این حمایت حس رضایتمندی زیادی را در استعدادهای برتر ایجاد می‌کند تا در جامعه دیده شوند.
این مستعد برتر گفت: بنیاد ملی نخبگان کشور سال 1384 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شد. بنیان‌گذار اصلی این بنیاد، مقام معظم رهبری بوده که در سال 1383 به دولت اعلام کردند استعدادهای برتر را شناسایی و از آنها استفاده کنید و در دستگاه‌های اجرایی کشور به کار بگیرید. سال بعد تصویب و بنیاد ملی نخبگان راه‌اندازی شد. حتی رهبر انقلاب بیان کردند: نخبگان ایران باید به‌گونه‌ای پیشرفت کنند که 50 سال دیگر وقتی نخبه‌ای در هر جای دنیا بخواهد کار جدیدی را شروع کند ناچار به یادگیری زبان فارسی باشد. یعنی نظام تا این حد درجه نخبه را بالا می‌داند و از آنها حمایت می‌کند. در هر دولتی به یک شکلی این حمایت‌ها صورت گرفته و دولت جدید، اقدام جدید و تازه‌ای را مطرح کرد به عنوان شناسایی و جذب مستعدان برتر در دستگاه‌های اجرایی که واقعاً هم برای بنده و بقیه اعضای بنیاد، امیدآفرین است. چون عده‌ای جایگاه درخور شأن و تحصیلاتشان را پیدا کردند؛ اما هنوز خیلی‌ها هستند که نتوانستند جایگاه متناسب و مناسب را پیدا کنند چون نتوانستند دیده شوند یا خود را به اثبات برسانند یا به هر دلیل دیگری باعث می‌شود از کشور خارج شوند. اگر جلساتی که سران کشور و مدیران برنامه‌ریز درباره به کارگیری مستعدادن برتری برای پیشبرد اهداف کشور برگزار می‌کنند، به نتیجه برسد و قابل تعمیم به شهرستان‌ها هم باشد، افرادی هستند در شهرهای کوچک با رزومه‌های علمی خیلی قوی ولی متأسفانه به اقتضای شرایط اقتصادی موجود مجبورند در جایگاهی قرار بگیرند که در شأن مدرک و تحصیلاتشان نیست و برای امرار معاش مجبورند مدرک و استعداد خود را کنار بگذارند و به حداقل راضی شوند. اما اگر اقدام جدید دولت در همه‌جا ایجاد شود، امید و انگیزه در جوانان بیدار می‌شود و خروج نخبگان از کشور را به حداقل می‌رساند.
اکبرزاده تأکید کرد: با توجه به اقدام دولت جدید امیدواری ما خیلی بیشتر شده است.

وی در ادامه به پیوند بین دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیازمند رابطه دانشگاه و استاد راهنمای طرح، با شرکت است؛ دانشجو نقشی ندارد بلکه باید اساتید و دانشگاه ارتباط را برقرار کنند و بتوانند پروژه‌های دانشجویان را در زمینه‌هایی هدایت کنند که نیاز جامعه را برطرف کند. من کاری که تا الأن انجام داده‌ام در سطح آزمایشگاهی بوده و جدای از بحث اختراع در بحث آزمایشگاه است و طرحی که به ما داده می‌شود شاید ما ده درصد در آن دخالت داشته باشیم؛ ما چند موضوع را به استاد پیشنهاد می‌دهیم و استاد تصمیم نهایی را می‌گیرد.
اکبرزاده اظهار داشت: تاکنون برای ما این اتفاق نیفتاده که پروژه‌ای را در تعامل با یک شرکت یا یک شرکت دانش‌بنیان انجام دهیم که تضمین دهد ما را به‌کارگیرد. اما استادانی هستند که با پیگیری حمایت‌های ستاد نانو و جاهای دیگر دانشجو را با صنعت ارتباط می‌دهند تا خدماتی در راستای پیشبرد اهداف کشور به جامعه ارائه دهند.
این مستعد برتر ادامه داد: من تاکنون به فکر خروج از ایران نیفتاده‌ام؛ شاید یک دوره‌ای برای فرصت مطالعاتی خارج از ایران فکر کردم اما برای رفتن و ماندن همیشه فکر می‌کنم هر جای دنیا که برویم به انداز کشور خودمان به ما بها نمی‌دهند. درست است که هنوز در جایگاهی که باید قرار نگرفتیم، اما امیدواریم و توکلمان به خداست؛ چرا که این دوره، زمان استفاده از مستعدان برتر است. من فکر می‌کنم ارزشش را ندارد آدم کشورش را ترک کند و برود.
اکبرزاده گفت: شاید اگر به عقب برگردم وارد رشته‌ای می‌شدم که بازار کار بهتری از شیمی داشته باشد؛ هر چند زمانی که ما شیمی قبول شدیم شرایط فرق داشت و کار برای رشته شیمی بود. اما الأن تمرکز بیشتر به سمت رشته‌های علوم پزشکی رفته است. البته من شیمی را دوست داشتم و دارم، الان هم پشیمان نیستم؛ چرا که معتقدم راه را درست آمده‌ام.

بیشتر بخوانید؛ 
 
بخش اول) از روستازادگی تا تخصص فلوشیپ / پیشنهاد امیرحسین دوستی مطلق؛ جوانان قورباغه‌هایشان را قورت دهند / جامعه با امید زنده می‌ماند
 
بخش دوم) صحبت‌های جالب نخبه کهگیلویه و بویراحمدی که به دیدار «رهبر انقلاب» رفته است / خدمات بنیاد نخبگان به روایت سمیه حسن‌نیا / مدیران نباید نخبگان را رقیب خود بدانند / حس ارزشمند بودن را باید در دختران تقویت کرد/ مدیریت خشم و مهارت تفکر انتقادی را یاد نگرفته‌ایم
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان دلار توافقی

پایان دلار توافقی

نرخ توافقی دلار از بازار ارز ایران حذف شد و سرانجام بانک مرکزی قیمت‌های بازار آزاد را ...
اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

چند تن از نمایندگان مجلس برای چندمین با در جلسه علنی در نطق‌های میان دستور و تذکرات کتبی ...
«فضای باز» ضرغامی

«فضای باز» ضرغامی

 نامش عزت‌الله است و کنيه‌اش ضرغامي، اهل نازي‌آباد است و گاه‌‌گاه درکنار ناصر ايماني ...
1