تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۷۴۶۰۱
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

سد آبریز کهگیلویه چه سرنوشتی در پیش دارد/ برخی کاربران در فضای مجازی: اگر سد نمی‌سازید حداقل حقابه‌مان را بدهید/ مصلح: ما باید ادبیاتمان را از مطالبه تخصیص آب و سهم آب به مطالبه اعتبار و تأمین مالی برای این پروژه‌های آبی تغییر بدهیم/ سهم آب ما اکنون در رودخانه‌ها جاری است؛ چون پروژه‌هایمان تکمیل نشده است

۴
۳
حرف‌‌های تند و تیز کاربران فضای مجازی در خصوص سد آبریز کهگیلویه و پاسخ‌های شفاف آرش مصلح، مدیرعامل آب منطقه‌ای / کاربر فضای مجازی: صاحب نداریم / مصلح: باید ادبیاتمان را تغییر دهیم
کبنا ؛برخی از کاربران فضای مجازی از روند احداث سد آبریز گلایه می‌کنند و می‌گویند: یکی از ایده‌‌های خیلی خوب این است که حقابه شهرستان چرام و بعضی روستا‌های دهدشت غربی سمت چرام، از سد کوثر گرفته بشود و حقابه کهگیلویه و لنده و بهمئی از سد مارون زیرا با گذاشتن لوله از سد‌های کوثر و مارون و پمپاژ آن در کمترین زمان و با کمترین هزینه نسبت به سد آبریز انجام می‌شود. آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به این صحبت‌ها پاسخ داده که در ادامه آن را می‌خوانید.
به گزارش کبنا، احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون یک از دغدغه‌های اصلی و مشترک مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد است و با احداث آن محرومیت تا حد زیادی از چهره استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه کهگیلویه بزرگ برچیده خواهد شد. مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است که از این استان می‌گذرد؛ اما آن گونه که باید در توسعه و رونق و آبادانی منطقه نقشی نداشته است.
بدون تردید احداث سد آبریز فرصت‌های زیادی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ایجاد خواهد کرد. با وجود اینکه در سفر هیئت دولت به استان تنها مطالبه مشترک مردم و مسئولان ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد، پروژه احداث سد آبریز بود؛ اما هنوز برخی از فعالان فضای مجازی در خصوص احداث این سد و حقابه آن قانع نشده‌اند و زبان به گلایه و انتقاد می‌گشایند.
یکی از کاربران در فضای مجازی نوشته است که یکی از ایده‌‌های خیلی خوب این است که حقابه شهرستان چرام و بعضی روستا‌های دهدشت غربی سمت چرام، از سد کوثر گرفته بشود و حقابه کهگیلویه و لنده و بهمئی از سد مارون زیرا با گذاشتن لوله از سد‌های کوثر و مارون و پمپاژ آن در کمترین زمان و با کمترین هزینه نسبت به سد آبریز انجام می‌شود.
این کاربر ادامه داده است که مشکل ما شائبه کارشکنی نماینده به نفع خوزستان هست. اگر کارشکنی از داخل نبود شاید خیلی‌وقت‌پیش به حقمان می‌رسیدیم. همان جور که توانستیم در دوره حاج‌آقا بزرگواری به حقابه شربمان از سد کوثر برسیم.


ین کاربر با ارسال عکسی ادامه داده است که به نظرتان گرفتن حقابه با این فاصله بسیار کم معقول‌تر از احداث سد باآن‌همه هزینه و مخالف و تبعات و... نیست؟
سد آبریز کهگیلویه چه سرنوشتی در پیش دارد
طرح این سؤال در وضعیت موجود می‌تواند اصل موضوع حقابه را منهدم کند ما درهرصورت میزان حقابه خودمان رو از این سد‌ها داریم. در ادامه تأکید شده است که به روش سد آبریز کلی هزینه و وقت و مشکلات دارد و به روش لوله‌گذاری خیلی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر همیشه انجام بشود. یعنی همان میزان تبخیری که در پشت سد‌ها به علت دمای زیاد هست همان را می‌شود به‌عنوان حقابه به خودمان بدهند.
یکی دیگر از این کاربران نوشته است که از دریای عمان بردن برای اصفهان، بحث روی هزینه نیست روی صاحب داشته و گرنه پول هست.
این کاربر افزود:  ما مشکل هزینه نداریم چشم‌انداز نداریم برای همین تنها شهرستان بدون سد در دنیا هستیم، با وجود بیشترین منابع آب و کمترین استفاده از آب‌ها، همین‌طور در نفت، گاز، معادن، صنعت، گردشگری، بزرگراه، فرودگاه و.... وی ادامه داد که از پشت سد نمی‌شود آب انتقال داد، سد کوثر برای شرب است، گفتم اگر صاحب باشد می‌شود از عمان آب انتقال داده شود، هم مثل باقی استان‌ها. این کاربر تأکید کرد که چه حقابه‌ای که ۳۰ساله یک قطره هم حق برداشت نداشتیم... بعد به نظر شما با لوله‌گذاری می‌شود، چقدر از دشت کهگیلویه و چرام و سوق را راضی نگه دارید... به قول سردار حیدری با این طرح سد آبریز منهدم می‌شود چرا تنها شهرستان بدون کارخانه در ایران کهگیلویه است. همینطور بدون سد، بدون بزرگراه و...
   
فیلم| صحبت‌های آرش مصلح، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سدآبریز و حقابه استان

آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا نیوز به سؤال‌های کاربران فضای مجازی پاسخ‌های شفافی داد و گفت: نظام تخصیص آب کشور و یا سهمیه آب برای هر منطقه در وزارت نیرو بر اساس قوانین بالادستی در قالب نظام حوضه آبریز تعریف شده است.
مصلح افزود: یعنی اینکه سهم هر استان را در حوزه‌های آبریزی که در محیط و جغرافیای استان واقع است تعریف کرده‌اند.
وی ابراز کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ما هم حوضه کارون بزرگ را داریم که شهرستان‌های بویراحمد، دنا و بخشی از مارگون و حوضه آبریز زهره - جراحی شهرستان‌های چرام، کهگیلویه، لنده، بهمئی و گچساران و باشت و بخشی از مارگون هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مناطق کهگیلویه، لنده و بخشی از چرام در زیر حوزه مارون و جراحی‌اند که تخصیصی به‌اندازه ۳۴۹.۴ میلیون مترمکعب در سال دارا است.
مصلح با بیان اینکه شهرستان چرام هم بخشی از آن در حوزه زهره هندیجان است که باز سهم خودش را از آن حوضه دارد، افزود: ۳۴۹.۴ میلیون مترمکعب یعنی اینکه ما در طول سال می‌توانیم از منابع آب سطحی و زیرزمینی این میزان آب را برای شرب، صنعت و کشاورزی مصرف کنیم.
وی با طرح این سؤال که چه اقداماتی برای مصرف این حجم آب در طول سنوات گذشته یعنی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته است؟ گفت: به واقع طرح‌های توسعه منابع آب و استفاده از منابع آب شکل گرفت و آغاز شد. تاکنون ۱۰۲۳ مجوز حفر و بهره‌برداری چاه برای شرب، صنعت و کشاورزی در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده صادر کرده‌ایم.
مصلح بیان کزد: ۷۱۰ مجوز برداشت از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و منابع آب سطحی صادر شده است و ۳۰ مجوز برای طرح‌های پرورش ماهی، آب‌معدنی و کارخانه‌های شن و ماسه صادر شده است. شبکه آبیاری و زهکشی چرام بیش از هزار هکتار را هدف‌گذاری کرده و ایستگاه‌های پمپاژ با سطح زیر کشت بین ۱۰۰ تا هزار هکتار تعریف شده است مثل ایستگاه پمپاژ شمس‌آباد چرام، ایستگاه پمپاژ دشت بن در لنده، آب لش در لنده و در منطقه کلات دشمن زیاری و غیره.
 مجوزهایی نیز صادر شده که در حال ساخت‌اند مثل ایستگاه پمپاژ در دیشموک که حدود هزار هکتار از اراضی رودخانه سمه صادر شده است. طرح‌هایی همچون سد سرپری، طرح انتقال آب از رودخانه مارون از اراضی دهدشت غربی به وسعت ۵۵۵۵ هکتار، سد کوهبرد که توسط مجموعه جهاد کشاورزی مجوز داده شد.  مطالعات نهایی سد آبریز هم در حال اجرا است. ما اعتقاد داریم با اجرای این طرح‌ها بخش زیادی از اهداف شرب، صنعت و کشاورزی این سه شهرستان تأمین می‌شود.
 وی ادامه داد: همین‌الان ۱۷ میلیون مترمکعب از آب شرب تصفیه شده سد کوثر برای شهرستان‌های چرام، کهگیلویه و لنده و ۳۰۰ روستا هم با پیشرفت ۶۵ درصد در حال اجراست.
 به‌واقع این موارد نشان می‌دهد که سیاست‌مداران و برنامه‌ریزان منابع آب در وزارت نیرو یک هدف‌گذاری کرده‌اند برای‌آنکه تخصیصی را که به این شهرستان‌های نامبرده اختصاص داده‌اند از این تخصیص سناریوپردازی و ایده‌پردازی کنند و روش‌های تأمین آب را تأیید کردند و به مرحله اجرا کردند. 
 یعنی اینکه آب شرب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده را به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب را از سد کوثر پیش‌بینی کردند و تعریف شد و اجرا کردند.
 مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مابقی‌اش که ۱۶ میلیون مترمکعب است از سد آبریز هدف‌گذاری کرده‌اند. برای کشاورزی ۴۹.۵ میلیون مترمکعب از این نیاز ۵۵۵۵ هکتار اراضی کهگیلویه را از رودخانه مارون در قالب طرح دهدشت غربی هدف‌گذاری کرده‌اند و به مرحله اجرا رفته است و در حال کار است.  ۲۰ هزار هکتار از اراضی مستعد در شهرستان‌های یاد شده از طریق سد آبریز با تخصیص ۹۵ میلیون مترمکعب پیش‌بینی کرده‌اند. ۲۴ میلیون مترمکعب از نیاز صنایع منطقه مثل شهرک‌های صنعتی و پتروشیمی شماره ۲ دهدشت، شهرک‌های صنعتی بردیان، کارخانه سیمان تنگ سپو و آجر را از طریق سد آبریز پیش‌بینی کرده‌اند.  نیاز فعلی پتروشیمی دهدشت را از طریق سد مارون پیش‌بینی کرده‌اند و اکنون هم در حال اجراست.
مصلح اضافه کرد: معدن فسفات چرام، آهک هیدراته و اسید فسفریک چرام را از طریق تخصیص سد کوثر برداشت از مخزن پیش‌بینی کرده‌اند که اکنون در حال اجراست امسال هم تکمیل می‌شود.  اراضی شمس‌آباد چرام را تا حدود هزار هکتار از طریق سد کوثر و برداشت مستقیم از دریاچه پیش‌بینی کرده‌اند که اکنون بخش زیادی از آن در حال بهره‌برداری است.
سد ابریز
ایستگاه پمپاژ دشت بن و آب لش و کلات دشمن زیاری را از طریق رودخانه مارون پیش‌بینی کرده‌اند که اکنون در حال اجرا و در حال بهره‌برداری است. تأمین آب شرب دیشموک، چاروسا و روستاهای اطراف تا مرز ۷۶ هزار نفر را از طریق رودخانه سمه پیش‌بینی‌شده که تخصیص آن اخذ شده و اکنون هم پروژه در حال اجراست.
این مسئول اضافه کرد: هزار هکتار از اراضی مستعد دیشموک را از همین رودخانه مجوز داده شده و در حال اجراست.
وی در ادامه گفت: سد سرپری برای ۴۵۰ هکتار و سد کوهبرد برای ۴۵۰ هکتار پیش‌بینی‌شده است و سد کوهبرد تمام شده و در حال اجرای شبکه است و سد سرپری هم با پیشرفت ۶۵ درصد در حال اجراست.
  علاوه بر این‌ها ۲ طرح تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب‌ها در کلاچو توسط آب ممنطقه‌ایایجاد شده است.
  این نسخه‌ای است که برای منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده دیده شده است و مطالعات تأمین آب از طریق رودخانه موگرمون برای لنده هم اکنون توسط یک مشاور در حال انجام است.
 سد آبریز هم تولید برق برای بخشی از نیازهای شهرستان‌های هدف خواهد داشت. پروژه‌های در حال بهره‌برداری، اجرا و مطالعه در این مناطق زیادند. 
اینکه گفته می‌شود چرا ما از سد مارون و یا کوثر برداشت نمی‌کنیم؟ به‌جای اینکه از سد مارون برداشت بکنیم برای نیازهای شرب، صنعت و کشاورزی‌مان آمده‌ایم سد آبریز را تعریف کرده‌ایم.
 مخزن شرب مارون ای سی بالاست و امکان تأمین آب شرب نیست و به‌جای اینکه برق مصرف بکنید، ایستگاه پمپاژ عظیمی را بر روی رودخانه مارون اجرا بکنید که ممکن است یک سال به‌خاطر سیلاب به زیر آب برود و یا یک سال در اثر خشکسالی و کاهش حجم مخزن بالای مخزن قرار بگیرد و مشکلات بهره‌برداری داشته باشد.
 همان حجم آب را آمده‌ایم در بالادست این شهرستان‌ها در قالب یک سد مهم مخزنی چندمنظوره به نام آبریز تعریف کرده‌ایم که آب بدون نیروی برق و پمپاژ به‌صورت ثقلی و با پای خود به این مناطق نامبرده می‌آید و به‌جای مصرف برق، برق هم تولید می‌کند.
 به‌واقع با احداث سد آبریز بخش زیادی از تخصیصی که برای شرب، صنعت و کشاورزی این مناطق است تعریف شده و تأمین درازمدت انجام می‌گیرد.
 ۱۸۰۰ مجوز چاه و برداشت صادر شده است که اکنون مردم در حال استفاده‌اند و ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه تحت پوشش کشت آبی است. 
 لذا در نظام بهره‌برداری و تخصیص وزارت نیرو وجب‌به‌وجب اراضی مستعد کشاورزی شهرستان‌های
استان، نیاز آب شرب کل جمعیت شهری، روستایی، عشایری، نیاز کل صنایع دیده شده و هدف‌گذاری انجام‌گرفته است.
 در سامانه‌های تخصیص ملی و استانی ثبت شده است و در قالب بانک جی آی ای تعریف و تأیید شده است و کمترین نگرانی وجود ندارد. 
اگر بخواهم در یک جمله دغدغه خودم را بگویم و مهم‌ترین موضوعی که اکنون باید دغدغه من و مردم و مسئولان و بزرگان استان باشد این است که ما باید پروژه‌هایی که برای این تخصیص‌ها تعریف شده و در حال اجرا است را تمام بکنیم.
 به‌اندازه نیازمان سهم آب به ما داده‌اند (صنعت، کشاورزی و شرب) و باید برای اینکه این سهم را استفاده بکنیم آن پروژه‌ها را تعریف کرده‌ایم. بخشی‌اش اجرا شده‌اند، برخی در حال اجرا و برخی در حال مطالعه‌اند.
مصلح گفت: مهم‌ترین دغدغه ما باید این باشد برای تأمین اعتبار لازم و تقویت اعتبار، رفع معارضات و کمک به همدیگر برای تکمیل این پروژه‌ها.  اگر سد آبریز برای اجرا برود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تأمین آب بشود آن همه جمعیت و صنایع آبشان تأمین شود و دهدشت غربی تکمیل شود و ۵۵۵۵ هکتار تأمین آب بشود و طرح انتقال آب از سد کوثر به ۲۴۰ هزار نفر در چهار شهرستان و ۳۰۰ روستا تکمیل بشود و اگر سد سرپری تکمیل بشود و شبکه سد کوهبرد اجرا بشود و آب لش اجرا شود و دشت بن لنده تمام بشود، آب گندم‌کار تکمیل شود، ما سهم آبمان را گرفته‌ایم و سهم آب ما در همین پروژه‌هاست. این پروژه‌ها به‌خاطر مشکلات اعتباری طولانی شده است و معارضات اجتماعی نیمه‌کاره‌اند.
  مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر تأمین منابع مالی و کمک به دستگاه متولی برای تکمیل اینها باشد. ما معمولاً بزرگان و صاحبان تریبونمان باید کمک کنند که دولت و حاکمیت اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها را در واقع بیشتر کند.
وی افزود: در این دولت لطف بزرگی داشتند و اکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آبی استان تزریق شده است.
 نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ در همین شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ بوده است؛ اما حجم کار و اعتباراتی که نیاز است بالاست. 
اینکه آب را از سد کوثر به دهدشت، سوق و چرام و لنده انتقال بدهیم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید هزینه کنیم. دهدشت غربی را برای ۵۵۵۵ هکتار تکمیل بکنیم به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای پروژه گندم‌کار ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برای تکمیل سد سرپری قریب ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مصلح افزود: برای اجرای آبریز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم. ما باید ادبیاتمان را از در واقع از مطالبه تخصیص آب و سهم آب به مطالبه اعتبار و تأمین مالی برای این پروژه‌های آبی تغییر بدهیم. اگر این پروژه‌هایی نام‌برده شد تکمیل شوند سهم آبمان را در منازل، مزارع و در صنایعمان خواهیم داشت. سهم آب ما اکنون در رودخانه‌ها جاری است؛ چون پروژه‌هایمان تکمیل نشده است.
این مسئول ابراز کرد: برای اینکه این تخصیص و سهم آب که دغدغه همه ماست باید این پروژه‌ها تکمیل شوند و سهممان را از رودخانه‌ها به خانه‌هایمان، مزارع و کارخانه‌ها بیاوریم.
وی گفت: این را باید شفاف گفت که ما مطالبه‌گری‌مان از سطح استان باید برود به سطح ملی. در منازل و در شبکه‌های مجازی و گروه‌ها و مجالس محلی مطالبه کنیم و این مطالبه‌ها تازمانی که خارج از مرز استان منعکس نشود و در سطح ملی منعکس نشود خروجی نخواهد داشت. 
دولت جدید مطالبات ما را در حوزه آب شنید و بیشترین اعتبارات را به حوزه آب اختصاص داد و سال ۱۴۰۲ با دریافت ۸۱۰ میلیارد تومان تخصیص، حدود یک‌چهارم تخصیص استان را گرفته‌ایم و این باز هم کافی نیست.
مصلح در پایان گفت: رسانه‌ها رکن اصلی توسعه در استان هستند و رکن اصلی انعکاس این موارد هستند و همه باید بپذیریم آب عامل توسعه استان است. باید در این دولت که دغدغه مناطق محروم را دارد موضوع آب را پیگیری و جامه عمل بپوشانیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصطفی
United Arab Emirates
16میلیون متر مکعب آب پشت سد ایلی اباد ممبی جمع شده و هیچگونه استفاده ای هم نمیشه ازش کرد.. هزارهکتار زمین مرغوب هم اطرافش..
هیچکس هم پاسخگو نیست
حامد
Iran, Islamic Republic of
به نظرم واقعیت رو گفته اون کاربر. پروژه های کهگیلویه معمولا به علت مدت زمان اجرای خیلی طولانی، فرسایشی میشن. در حالی که میشه راحت با کمترین هزینه و زمان با لوله آب رو به دشت های کهگیلویه بزرگ رسوند
حیدری
Iran, Islamic Republic of
حرف نزن برای دبیرخانه هم نباید رییس بشه .دانشگاه ازاد بهبهان زمین شناسی معدل ۱۴.نخبه نخبه نکنید .ضعف اعتبارات و عدم توان قدرت پروژه ای .انچه هست مال قبل است
Romania
و باز هم‌سوق مظلوم واقع شده.
در آب رسانی ب زمین های کشاورزی
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
فایل های مرتبط
1