تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : ۴۶۷۸۹۳
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

توضیحات مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد پیرامون مصوبه مجلس درباره «سد آبریز» / مصلح: با اطمینان سد آبریز احداث می‌شود / نماینده بهبهان نمی‌داند که به چه چیزی در مصوبه مجلس رأی داده است

۵
۱
توضیحات مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد پیرامون مصوبه مجلس درباره «سد آبریز» / مصلح: با اطمینان سد آبریز احداث می‌شود / نماینده بهبهان نمی‌داند که به چه چیزی در مصوبه مجلس رأی داده است
کبنا ؛
مصوبه امروز مجلس در خصوص سد آبریز حواشی زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد و نگرانی‌هایی را در میان مردم شهرستان کهگیلویه ایجاد کرد، که مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به لایحه امروز مجلس، گفت: سد آبریز یقیناً و با اطمینان ۱۰۰ درصد در استان ساخته می‌شود و سد آبریز در حوضه آبریز درجه یک خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه ۲ زهره و جراحی قرار گرفته و هیچگونه انتقال آب بین حوضه‌ای وجود ندارد و کل سد در یک حوضه است.
به گزارش کبنا، امروز دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ح) ماده ۴۰ این لایحه با ۱۲۶ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس بند (ح) ماده ۴۰ لایحه مذکور؛ انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع است. تأیید تخصیص آب و اجرای طرح‌های انتقال آب شرب بین حوضه‌های آبریز و استان‌ها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیاز‌های زیست محیطی طبق استاندارد‌ها و حدود مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه‌های مبدأ امکان‌پذیر می‌باشد.
آرش مصلح شامگاه دوشنبه در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود این مصوبه سد آبریز اجرا می‌شود یا نه، اظهار کرد: تمام اهدافی که از یک سد در علوم آب متصور است در سد آبریز جمع شده است و سد آبریز در حوضه آبریز درجه یک خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه ۲ زهره و جراحی قرار گرفته و هیچگونه انتقال آب بین حوضه‌ای وجود ندارد و کل سد در یک حوضه است.

استان کهکیلویه و بویراحمد در حوضه خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد


وی ادامه داد: طبق مصوبه امروز مجلس هیچگونه انتقال آبی بین حوضه‌های آبریز اصلی انجام نمی‌گیرد مگر برای شرب آنهم با مجوز شورای عالی آب، مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.
مصلح در خصوص توئیت نماینده بهبهان گفت: نماینده بهبهان نمی‌دانند که به چه چیزی در مصوبه مجلس رأی داده‌اند، ‌ایشان ۶ حوزه آبریز کشور را نمی‌شناسد.
وی افزود: کشور ۶ حوضه آبریز اصلی دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد در حوضه خلیج دریای عمان است و در آن ۶ حوضه امکان انتقال وجود ندارد.
مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کل این استان در یک حوضه آبریز قرار دارد، حوضه خلیج عمان و دریای عمان جزء حوضه‌های اصلی کشور (درجه یک کشور) محسوب می‌شود. استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل در حوضه درجه یک خلیج فارس و دریای عمان است.




مصلح تأکید کرد: حوضه‌های درجه ۲ به نام حوضه آبریز کارون زهره و جراحی‌اند. شهرستان‌های بویراحمد و دنا و بخشی از مارگون در حوضه کارون قرار دارند و مابقی در حوضه جراحی و زهره‌اند.
مدیرکل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما حامی تصویب این لایحه بوده‌ایم و مصوبه امروز مجلس منافاتی با ساخت سد آبریز ندارد و به نفع این استان است.
به عنوان نمونه با این مصوبه دیگر نمی‌توانند از سد خرسان به جز برای شرب آبی انتقال دهند ولی سد آبریر در حوضه زهره جراحی است و خود سد و اهداف آن در یک حوضه است نه در ۲ حوضه.
وی ادامه داد: سد آبریز یقیناً و با اطمینان ۱۰۰ درصد ساخته می‌شود و اهداف آن شرب و صنعت، کشاورزی، برقابی، گردشگری، کنترل رسوب و افزایش عمر سد مارون بهبهان و کنترل سیلاب است.

نماینده بهبهان در توئیتی اینگونه نوشت:

محمدطلا مظلومی_ نماینده مردم شریف بهبهان و آغاجاری_ که گویا ظفرمندانه از میدان جنگ برگشته در توئیتی نوشت: «میخ آخر بر تابوت سد آبریز»
او در ادامه نوشت: «با تصویب بند"ح"ماده ۴۰برنامه توسعه هفتم در مجلس شورای اسلامی: انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع، تأیید تخصیص آب و اجرای انتقال آب شرب بین حوضه‌های آبریز و استان‌ها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیاز‌های زیست محیطی طبق استاندارد‌ها حد مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه‌های مبدأ امکان پذیراست.
  سد آبریز در یک نگاه
مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران جزو ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.
این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.
رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه ولنده بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.
عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.
مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.
بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد. سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.
سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.
سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.
به گفته مسئولان این سد نه تنها مزیت های فراوانی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بلکه استان های همجوار نیز از مزیت ها و قابلیت های این سد بهره مند خواهند شد.
کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد لذا سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان شناسی و فنی گرفت.
طبق آخرین مطالعات از سد آبریز قرار است این سد ۳۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان های کهگیلویه و چرام را پوشش دهد به معنای آنکه ۱۲ هزار هکتار در کهگیلویه و هشت هزار هکتار در چرام عملیاتی شود.
از مجموع این ۳۰ هزار هکتار شاید ۱۷ هزار هکتار جزو بهترین اراضی زراعی دیم کشور به لحاظ حاصلخیزی خاک، شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران
Canada
تا زمانی که نماینده کهگلویه منافعشدر خوزستان باشد همین هست. زمانی که برا اعتبار نامه تاجگردون خود را به کرونا زد و در کنار مظلومی و متینیان در اهواز بودند سد ابریز را داد رفت .که قطعا حضور نماینده ای قوی و دانا و کاربلد در مجلس و‌صریح و نترس و نه مث نماینده کنونی مصلحتی کار رامیتوان تمام کرد. جناب موحد این کار را جز روزمه و کارنامه ۲۰ ساله بنویس روی بقیه که خدایی ناکرده مردم کهگلویه فکر نکنند طی ۲۰ سال عملکرد نداشتی . بزن بحساب و رو دیگر کارهای انجام شده اینچنبنی
Iran, Islamic Republic of
چرا ما فرزندان کهگیلویه وبویراحمد در استان خوزستان تهدید ب مرگ و تجاوز میشن چون بومی نیستم. واین خوزستان آب سد کوثر و مارون رو دارد استفاده میکنید پس جای حق آبه سدها در این استان مشغول ب کار میشن. نمایندگان خواب آلود استانم عکس العمل نشان بدن وعده ندن
وقت موقع انتخابات که میشه همه دیگر می کوبید با نطق و سخن
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
با وجودی که عمیقا معتقدیم که احداث سد بالادست رودخانه مارون حق طبیعی مردم منطقه کهگیلویه است اما مخالفت نمایندگان خوزستان مانع اصلی این کار بسیار مهم بوده و وزیر نیرو تا کنون کمترین نظر مثبتی برای احداث سد نداده است جای تعجبه که مصلح هم دقیقا میدونه که هیچ کاری نمیشه اما اینجوری با صراحت میگه ایشون هم باید نقشش رو ایفا کنه برای نماینده های فعلی و الکی مثلا مطمئن شد که سد احداث میشه
Iran, Islamic Republic of
دکتر مصلح هم داره همه تلاشش رو برای احداث این سد میکنه ،کمی قدرشناس باشیم
خیراباد
Iran, Islamic Republic of
خداقوت به دکتر مصلح مقتدر و توانا و دلسوز .مایه افتخاری دکتر مصلح عزیز
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1