تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۴۶۷۴۷۹
مصوبه‌ای که روی کاغذ ماند؛

انصاری‌فرد، مدیر فرودگاه یاسوج: دو ماه از دستور ضرب‌الاجلی رئیس جمهور برای افزایش پرواز‌های فرودگاه می‌گذرد و کاری انجام نشده است / با تمامی شرکت‌های هواپیمایی در حال چانه زنی هستیم و تاکنون هیچ برنامه پروازی برای فرودگاه یاسوج نیامده است

۳
۰
انصاری‌فرد، مدیر فرودگاه یاسوج: دو ماه از دستور ضرب‌الاجلی رئیس جمهور برای افزایش پرواز‌های فرودگاه می‌گذرد و کاری انجام نشده است / با تمامی شرکت‌های هواپیمایی در حال چانه زنی هستیم و تاکنون هیچ برنامه پروازی برای فرودگاه یاسوج نیامده است
کبنا ؛افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج یکی از مطالبات مهم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه رسانه‌ها و مسئولان از رئیس جمهور در سفر به استان بود. بنا به گفته مسئولان؛ یکی از مصوبه‌های مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پرواز‌های فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است و برای اجرایی شدن این مصوبه ضرب الاجلی ۱۰ روزه تعیین کرده بود اما باید دید این مصوبه تا چه اندازه اجرایی شده است.
به گزارش کبنا، فرودگاه یاسوج در قلب یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران واقع شده است و حدود ۲ سال می‌شود که عنوان بین‌المللی را هم با خود به یدک می‌کشد دریغ از اینکه حتی یک پرواز بین‌المللی داشته باشد و تمام پرواز‌های این فرودگاه در ۲ پرواز کج دار و مریز در روز‌های شنبه و چهارشنبه خلاصه شده است.
فرودگاه یاسوج رهاورد سفر مقام معظم رهبری در سال 73 بوده است که برای رفاه حال مردم و خروج استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ آن بر زمین شده شد اما اکنون این سرمایه گرانبها بدون کمترین کاربرد ر‌ها شده است و پرواز‌های آن در پیچ و خم وعده‌ها پرواز‌ها به گل نشسته‌اند.
طبق اعلام متولیان امر در فرودگاه یاسوج، این فرودگاه در طول یک روز ظرفیت دو پرواز ۱۰۰ نفره به تهران را دارد اما چرا با وجود این همه مسافر مردم یاسوج باید مجبور باشند از پزواز‌های شیراز، اهواز و اصفهان استفاده کنند.
سفر استانی رئیس جمهور در تاریخ ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال ظرفیت خوبی بود تا مطالبه مردم در خصوص افزایش زیرساخت‌های فرودگاه یاسوج به گوش دولتمردان برسد و البته که هم رسید.
یکی از مصوبه‌های مهم سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پرواز‌های فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است و برای اجرایی شدن این مصوبه ضرب الاجلی ۱۰ روزه تعیین کرده بود اما باید دید این مصوبه تا چه اندازه اجرایی شده است.
مدیر فرودگاه یاسوج در این باره می‌گوید: دستور رئیس جمهور از طرف رئیس دفتر ریاست جمهوری (دکتر اسماعیلی) در تاریخ هشتم مردادماه ۱۴۰۲ به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است.
عنایت انصاری فرد تأکید کرد: طبق آن هشت بند مصوب سفر ریاست جمهوری به وزیر راه و شهرسازی اعلام شده که بند اول این مصوبات هم افزایش پرواز‌های فرودگاه یاسوج است.
وی ادامه داد: طبق پیگیری‌های مدیریت فرودگاه یاسوج، این دستور به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده شده است که در پی آن رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به تمامی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که بر اساس ظرفیت و ناوگانی که دارند، دستور رئیس جمهور را عملیاتی کنند.
مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: هم اینک شرکت هواپیمایی ماهان تصمیم دارد ۲ پرواز به پرواز‌های فرودگاه یاسوج اضافه کند، چشم انتظاریم تا ۱۵ مهرماه برنامه پروازی ماهان به ما اعلام شود.
انصاری فرد ابراز کرد: اکنون در فرودگاه یاسوج تنها دو پرواز در هفته (روز‌های شنبه و چهارشنبه) انجام می‌گیرد که این پرواز‌ها هم توسط شرکت هواپیمایی ماهان در حال انجام است.
وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی ماهان قول داده که دو پرواز دیگر قرار است اضافه کند اما روز‌های آن را هم هنوز اعلام نکرده است و نامه هم نزده است.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: چنانچه شرکت هواپیمایی ماهان ۲ پرواز جدید اضافه کند در مجموع چهار پرواز در فرودگاه یاسوج خواهیم داشت و برنامه پرواز سه روز دیگر خالی باقی می‌ماند.
وی بیان کرد: با تمامی شرکت‌های هواپیمایی در حال چانه زنی هستیم و تاکنون هیچ برنامه پروازی برای فرودگاه یاسوج نیامده است.
انصاری فرد اضافه کرد: بخش بازرگانی شرکت هواپیمایی ماهان با مدیریت فرودگاه یاسوج تماس گرفته و پیرو دستور سازمان هواپیمایی کشوری قرار است ۲ پرواز اضافه کند.
مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: در حال رایزنی با این شرکت هستیم تا بتوانیم حداقل سه پرواز جدید از این شرکت بگیریم.
رئیس جمهور ضرب الاجل ۱۰ روزه برای پیگیری افزایش پرواز‌ها صادر کرده بودند اما اکنون ۲ ماه از تاریخ سفر وی به استان می‌گذرد و کاری انجام نشده است.

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: تمام زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات برای برقراری پرواز‌های داخلی و خارجی در طول شبانه روز در فرودگاه یاسوج مهیا شده است و ظرفیت ۲ پرواز به تهران را فرودگاه یاسوج دارد.
وی به عدم استقبال مردم استان به پرواز‌های مشهد، گفت: برای مدتی پرواز‌های مشهد در یاسوج برقرار شد اما پس از ۱۰ بار پرواز به دلیل عدم استقبال مردم پرواز یاسوج به مشهد باطل شد.
انصاری فرد افزود: در مدت ۲ سال و نیم اخیر سازمان میراث فرهنگی استان آژانس‌های قوی را دور هم جمع نکرده که جلسه‌ای بگیرند و ما را دعوت کنند.
وی اکید کرد: می‌طلبد میراث فرهنگی از کشور‌های همسایه همچون عمان دعوت کند و تور راه بیندازد و پرواز‌های مستقیم برای این گردشگران خارجی بگذارند تا مجبور نباشند از فرودگاه شیراز پرواز بگیرند و سپس با اتوبوس به یاسوج مسافرت کنند.
تکالیف تفکیک نشده و برخی دستگاه‌ها اطلاع ندارند که وظیفه فرودگاه برقراری پرواز نیست بلکه باید امکانات و تجهیزات را برای برقراری پرواز‌ها آماده کند.
انصاری فرد ابراز کرد: می‌طلبد کمیته گردشگری در این استان تشکیل شود و معاون اقتصادی، مدیر فرودگاه یاسوج و مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرحج و زیارت استان حضور داشته باشند و تصمیمات راهبردی برای یاسوج گرفته شود.
وی عنوان کرد: پرواز وزیر راه در سفر دوم رئیس جمهور در ساعت ۹ و نیم شب در فرودگاه یاسوج نشست و پرواز شب (نشستن در شب) برای نخستین بار افتتاح شد.
انصاری فرد تأکید کرد: یکی دیگر از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور در خصوص فرودگاه یاسوج، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات هندلینگ مصوب شده که منتظر تأمین اعتبار آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه چرا پرواز‌های اربعین (یاسوج به کربلا) انجام نشد، گفت: هیچ کس از مردم یاسوج در سامانه سماح به صورت هوایی ثبت نام نکرده بودند.
مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: مردم استان تماماً به صورت زمینی ثبت نام کرده بودند البته سازمان حج و زیارت باید از قبل اطلاعیه می‌زد اما این کار انجام نشده بود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج، این فرودگاه ایمنی ۹۹. ۳۵ درصدی دارد و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد ولی تعداد پرواز‌های فرودگاه به علت استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی همچنان کم است.
محمد راستا تصریح کرد: برخی از خلبانان به دلیل ترس از توپوگرافی ( پستی و بلندی )استان و برخی نیز به دلیل قیمت پایین بلیط‌ها استقبالی ار فرودگاه یاسوج نمی‌کنند، در زمینه مسافر برای حمل و نقل مشکلی نیست و مشکل عمده استان همان عدم استقبال شرکت‌های هواپیمایی است.
مصوبات سفر ریاست جمهوری بسیار مهم هستند و نیاز است در سطح کشور پیگیری شوند.
در پنج ماه اول سال ۱۴۰۲حدود ۹۵ فروند پرواز داشته است و هفت هزار و ۹۱۵ نفر مسافر جا به جا شده و ۶۳ هزار و ۱۳۰ کیلوگرم بار جا به جا شده شده است.
صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندکی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه‌ای محسوب می‌شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می‌کند.
استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی، پزشکی، دانشجویی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و افراد تأثیر‌گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته‌تر می‌کند.
در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشور‌های مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
در این بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شوند.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باند‌های فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت‌ترین باند‌های فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پرواز‌های پرواز‌های مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهر‌های کشور ندارد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است و پرواز‌های فرودگاه آن هم کج دار و مریز برقرار است و در حال حاضر، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود.
افزایش پرواز‌های یاسوج در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان یکی از آرزو‌های بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه‌گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد.
افزایش پرواز‌ها و توسعه فرودگاه یاسوج گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان است بنابراین می‌طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنازم به رئیس جمهور آقای رئیسی با دستورهای غیرقابل انجامش که کلا ملت را به نابودی کشانده
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا تمام صحبت های و ضرب اجل های رئیس جمهور . همه مردم این را فهمیده اند که غیر از شعارهای و حرف بدون پشتوانه عملی هیچ چیز دیگری در جنته ندارد
Iran, Islamic Republic of
بهترین راهش خرید هوامیمای اختصاصی از محل یک سوم فروش نفت میباشد
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1