تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : ۴۶۴۲۱۵
پرونده ویژه سفر ریاست جمهوری؛

همزمان با سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد؛ افتتاح بزرگترین پروژه برق آبی کشور

۱
۲
افتتاح بزرگترین پروژه برق آبی کشور
کبنا ؛ سد و نیروگاه چمشیر به عنوان یک از بزرگترین طرح‌های برقی و آبی کشور که با هدف ذخیره ۲. ۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده قرار است در سفر پیش روی هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد این طرح فرا ملی آبگیری و به بهره‌برداری برسد.
به گزارش کبنا، سد چمشیر بر روی رودخانه زهره ساخته شده است و رودخانه زهره بر اساس شهر‌ها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نامگذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه زهره و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا میریزد رودخانه هندیجان نیز نامیده می‌شود.
این رودخانه از دو رود فهلیان و تنگ شیو در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.
رودخانه زهره یا هندیجان بطول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد اما با وجود نیاز این استان‌ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.
مطالعه احداث سد چمشیر در سال ۱۳۷۶ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
سد چمشیر که در حال حاضر در نزدیکی شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران بشمار می‌رود.
رونق چرخه اقتصاد داخلی و خودکفایی یکی از اهداف ساخت سد چمشیر بوده و این مهم به درستی پاسخ داده شده است و همچنین توسعه صنایع گردشگری، اشتغال پایدار، ایجاد بستر برای توسعه صنایع آبزیان و موارد دیگر از قبل اجرای این سد محقق می‌شود.
طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد سد چمشیر در گچساران بیش از ۲۹۰ میلیون یورو تاکنون اعتبار فاینانس خارجی گرفته است.
افتتاح بزرگترین پروژه برق آبی کشور
آرش مصلح در این باره می‌گوید: سد هزار میلیارد تومان اعتبارات داخلی داشته که ۳۵ درصد این پروژه بزرگ هم در این دولت صورت گرفته است و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم هزینه سد چمشیر شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد چمشیر به عنوان یکی از برکات جمهوری اسلامی با همه ناامیدی که در مردم ایجاد می‌کردند تا یک پروژه ملی را تخریب کنند با کمک خدا تکمیل شده است.
سید علی احمدزاده افزود: این سد هم اکنون ۶۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد و‌ای سی آب آن (ای سی ویژگی کیفی در منابع آب‌های سطحی، زیرزمینی، قنات‌ها و غیره) ۱۲۰۰ است و از آب شهر گچساران شیرین‌تر است.
وی تأکید کرد: معاون اول رئیس جمهور هم اخیراً از سد بازدیدی داشته است و روند را مطلوب ارزیابی کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان آبگیری سد اعلام و بهره‌برداری می‌شود و این سد یک نیروگاه برق ۱۷۶ مگاواتی برق دارد که توسط چینی‌ها ساخته شده است.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت برق کشور این طرح برقی کاملاً آماده شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
احمدزاده ابراز کرد: خط انتقال آن ۳۵ کیلومتر است که در شرایط سخت و در کمتر از سه ماه اجرایی شد و بی‌نظیر بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مکاوات که در مجموع ۱۷۶ مگاوات می‌باشد.
وی اظهار کرد: آورده متوسط دراز مدت رودخانه زهره بیش از یک هزارو ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.
احمدزاده افزود: هدف از ساخت سد چمشیر را ذخیره سیلاب‌ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان برشمرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی این طرح با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ٨۵هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، تولید ۴۸گیگا وات برق آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب، اشتغال زایی، کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیاء اراضی پایین دست از مهمترین اهداف این طرح اقتصادی می‌باشد.
محمد رضا فاضل ادامه داد: سد و نیروگاه چمشیر تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.
فاضل ابراز کرد: با وارد شدن مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره‌سازی مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست به ویژه کشاورزان دشت‌های زیدون و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز سد چمشیر آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمی برای آن‌ها تنظیم خواهد شد.
رئیس اداره امور آب گچساران می‌گوید که براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۲۰ میلیون متر مکعب از آب سد چمشیر برای استفاده کشاورزی و صنعت این شهرستان پیش‌بینی شده است.
افتتاح بزرگترین پروژه برق آبی کشور
افضلی با اشاره به اینکه نیمی از آب تخصیص یافته به گچساران برای مصارف کشاورزی اختصاص یافته افزود: براساس مطالعات صورت گرفته با استفاده از این میزان آب ۲۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین دست سد در مناطق مختلف از جمله باباکلان، آب شیرین، پشکان، سرابننیز و کمبل و سایر روستا‌های اطراف تأمین آب خواهد شد.
وی عنوان کرد: همچنین ۶۰ میلیون متر مکعب آب سد چم شیر برای تأمین آب صنایع این شهرستان تخصیص یافته است.
رئیس اداره امور گچساران ابراز کرد: این میزان آب برای تأمین نیاز‌های شهرک‌های صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و توسعه صنعت پتروشیمی در این شهرستان اختصاص یافته است.
نیروگاه و سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.
حجم کل مخزن این سد را ۳/۲ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متراست و تراز سد چمشیر از سطح دریا برای آبگیری به ۵۶۰ متر رسیده است.
سد چمشیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه، ۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فکری هم بحال جاده یاسوج اصفهان کنید
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
1