تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۴۶۴۱۸۶
پرونده ویژه سفر ریاست جمهوری؛

دولت سیزدهم و تنش آبی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد

۳
۲
دولت سیزدهم و تنش آبی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود بارش‌های فراوان سال‌ها با تنش آبی مواجه است. گام‌های برای رفع تنش آبی در گذشته برداشته شد که تاکنون کارساز نبوده، در سفر دور اول رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات خوبی برای رفع تنش آبی در شهرهای استان گذاشته شد که امید می‌رود مسوولان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت برای برون رفت شهر یاسوج و سایر شهرهای استان از تنش آبی استفاده کنند.
به گزارش کبنا، اردیبهشت ماه سال ۹۶ کلنگ پروژه تصفیه خانه آب شهر یاسوج بر زمین‌زده شد و قرار بود مدت اجرای پروژه ۱۲ ماهه باشد اما کار به کندی پیش رفت تا اینکه به همت دولت سیزدهم اکنون فاز نخست آن در مراحل پایانی کار قرار گرفته است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود.
در این استان سه هزار کیلومتر خط انتقال و پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط توزیع وجود دارد که بیش از ۳۵ درصد از این شبکه‌ها فرسوده است و آب به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود.
این مهم بر تنش آبی موجود در یاسوج مرکز استان تأثیر نامطلوبی گذاشته و مردم شهر تنها چند ساعت از روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
از سوی دیگر شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که به لحاظ جمعیت روز به روز در حال افزایش است و یکی از شهر‌های مهاجرت‌پذیر هم محسوب می‌شود تا سال‌های ۹۱ و ۹۲ شهر یاسوج ۵۰ هزار مشترک آب داشت و اکنون به ۹۰ هزار مشترک آب رسیده است.
متأسفانه زیرساخت‌های آبی این شهر متناسب با جمعیت رشد نکرده و در حال حاضر شهر یاسوج با تنش آبی شدید با وجود آب‌های فراوان روبرو است.
ساخت تصفیه خانه آب یاسوج یکی از راهبرد‌های تأمین آب پایدار این شهر است و اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۰ درصد رسیده است.
براساس این طرح قرار است آب رودخانه بشار به آبگیر هدایت، پمپاژ شده تصفیه می‌شود و این تصفیه خانه مناطق مانند سروک، اکبرآباد شهرک ولایت و نجف آباد و مناطقی مانند بولوار رجا، کاشانی‌ها و باهنر‌ها را پوشش می‌دهد.
با بهره‌برداری از این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب یاسوج معادل ۲۰ درصد به حجم ورودی آب تولیدی این شهر اضافه می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یاسوج از جمله شهر‌هایی است که روان آب‌های زیاد دارد اما عدم هدایت درست منابع آبی برای مصارف مردم، باعث شده یکی از شهر‌های دارای تنش آبی این استان باشد.
سید علی احمدزاده بیان کرد: به واسطه جمعیت رو به افزایش مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً تولید آب گذشته، پاسخگوی نیاز مردم نیست و همین هم باعث شده مستمراً قطعی‌هایی را شاهد باشیم.
وی ابراز کرد: دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات اساسی به ویژه در حوزه زیرساخت در سال‌های اخیر قریب به ۳۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد و این پروژه را با بیش از ۹۰ درصد در همین ۲ سال به پیش راند و اکنون در یک قدمی بهره‌برداری قرار داده است.
استاندار گفت: با بهره‌برداری از این پروژه و البته به سرانجام رسیدن مخازن بزرگ ذخیره آب در دو نقطه مرکز استان، به زودی مشکلات آب آشامیدنی در یاسوج و مناطق حاشیه‌ای آن تا حد بسیار زیادی مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصفیه خانه اضطراری یاسوج، در دولت قبل حدوداً ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تاکنون ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.
امید صالحی افزود: برای محوطه‌سازی و آبگیر این تصفیه خانه ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است و بخشی از اعتبارات تصفیه خانه موجود است و برای بخش دیگری نیاز به توجه ویژه‌تر دولت داریم.
وی عنوان کرد: چنانچه آبگیر تصفیه خانه یاسوج کار شود، پروژه وارد مدار می‌شود و در فاز نخست ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید می‌شود که پاسخگوی ۶۰ هزار نفر می‌باشد.
به نوشته ایرنا، مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: سال گذشته این آبگیر کار شد و هنگام بارندگی و سیل گذشته زیر آب رفت و حالا باید لوله‌ها را بیرون بکشیم و دوباره کار را انجام بدهیم.
صالحی ابراز کرد: شرایط سختی برای انجام کار وجود دارد و ما باید تمهیداتی بیندیشیم که هر چه سریعتر کار جلو برود.
وی ادامه داد:‌ امید است با تکمیل آبگیر این تصفیه خانه، در سفر پیش روی رئیس جمهور فاز نخست این طرح وارد مدار شود و مردم این شهر از مزایای آن بهره‌مند شوند.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: همانطوری که همگان می‌دانند، استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ آب یکی از استان‌های پُر آب و پُربارش کشور محسوب می‌شود.
صالحی ابراز کرد: ما برای رفع تنش آبی از شهر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مرکز استان گام‌های جدی و اساسی برداشته‌ایم و در این دولت توجه مهمی به آن شده است.
وی ادامه داد: در سفر اول ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب شهر یاسوج در نظر گرفته شد و این اولین گام مهم دولت برای جلوگیری از هدر رفت و پایداری آب در مرکز استان بود.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این میزان اعتبار بیش از ۵۸ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد، یعنی معادل ۳۰ کیلومتر شبکه آبرسانی شهر یاسوج در قطر‌های متفاوت اصلاح و ترمیم شد.
وی تأکید کرد: هدف این پروژه جلوگیری از هدر رفت و پایداری آب در سطح شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود. مردم هم گلایه‌های در این خصوص داشتند که با اتمام این پروژه بخشی از مطالبات به حق مردم پاسخ داده می‌شود، شهر یاسوج در مجموع ۶۰۰ کیلومتر شبکه آب دارد که ۲۰۰ کیلومتر این شبکه معیوب و فرسوده است.
وی به پروژه تأمین آب مناطق بنسنجان، مادوان و مهریان گریزی زد و تصریح کرد: سال‌ها به دلیل معارضات اجتماعی تأمین آب این مناطق با مشکل مواجه بود که ما تصمیم گرفتیم برای عبور از این معارضات و رفع تنش آبی این مناطق اقدام دیگری انجام بدهیم و به همین خاطر محل پروژه را از تنگ کبوتری که با معارض شدید روبرو بود تغییر دادیم.
صالحی بیان کرد: در محدوده چم‌خانی مجوز احداث چهار حلقه چاه را گرفتیم که این پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای خطوط انتقال آب از‌ایستگاه پروژه تا مخازن فلزی مادوان تخصیص یافت.
وی اضافه کرد: در کنار این پروژه، پروژه مخزن پنجهزار مترمکعبی مادوان که جزء پروژه‌های سفر نبود و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر نداشت، در دستور کار قرار گرفت و با توجه ویژه این دولت اکنون پروژه تکمیل شده که ۶۰ درصد دیگر پروژه مخزن پنجهزار مترمکعبی مادوان در این دولت انجام گرفت و جزء پروژه‌های افتتاحی سفر رئیس جمهوری می‌باشد، این پروژه کمک شایانی به پایداری آب شهر مادوان خواهد کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا الان ۱۳ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی شهر مادوان تخصیص داده شده است.
صالحی به مشکل پایداری آب شرب یاسوج اشاره کرد و گفت: شبکه آب شهر یاسوج همراه با توسعه و گسترش، توسعه پیدا نکرد. قبل از سال ۹۲ شهر یاسوج ۵۰ هزار مشترک آب داشته که از سال ۹۲ به بعد ۴۰ هزار مشترک افزایش داشته و الان به ۹۰ هزار مشترک رسیده است که متأسفانه همراه با توسعه شهری شرکت آب و فاضلاب در بحث فرایند تولید آب، انتقال و ذخیره گام برنداشته است.
وی افزود: مخازن آب یاسوج ۳۲ هزار مترمکعب است که در حال حاضر یک مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی توسط مشاور در حال طراحی است و ماه آینده به مناقصه می‌رود.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس نظرات علمی در سطح جهان باید برای هر مشترک ۱.۲ مترمکعب مخزن آب می‌ساختیم، شهر یاسوج ۹۰ هزار مشترک آب دارد که ما باید ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن آب ساخته داشته باشیم.
صالحی افزود: میانگین ساخت مخزن آب در کشور ما برای هر مشترک ۷. درصد مترمعکب می‌باشد در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴. درصد است و استان ما از میانگین کشوری هم عقب است.
وی با تأکید بر اینکه در بحث زیرساخت‌های آب کاری انجام نگرفته است، گفت: چهار حلقه چاه آب در تنگ مهریان پیش‌بینی شده است که کار‌های آن انجام گرفته و از محل اعتبارات تنش آبی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مشکلات شبکه آب یاسوج را نوبت‌بندی دانست و ابراز کرد: ما برای اینکه آب به یک شرایط پایدار برسد، ابتدا تلاش می‌کنیم که مخازن آب به یک حالت پایدار برسند و بعد آب را وارد مدار و شبکه توزیع آب می‌کنیم که متأسفانه هنگام انتقال آب ضریب شکستگی خطوط بالا است؛ چرا که آب با سرعت شدید وارد مدار می‌شود.
صالحی همچنین از احداث چهار حلقه چاه آب در منطقه ساحلی جنب بیمارستان امام سجاد(ع) به منظور تقویت و پایداری شبکه آبرسانی شهرک الغدیر و ولایت خبر داد که این چهار حلقه چاه به عنوان پدافند غیرعامل و به عنوان پشتیبانی برای پایداری آب یاسوج در هنگام بحران‌ها در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سه حلقه چاه آب هم در محدوده مختار یاسوج احداث می‌شود. هر حلقه چاه حدوداً پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر از ابتدا ما به دنبال احداث این حلقه‌های چاه آب بودیم با این مشکلات مواجه نبودیم.
در فاز نخست این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در فاز دوم و نهایی آن نیز ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه بشار یاسوج وارد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر یاسوج می‌شود. کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۱۶۲ هزار مشترک آب و بیش از ۴۴ هزار مشترک فاضلاب دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیر سیاسی باشه نباید هم انتظاری بیش از این داشت .
امید صالحی یک مدیر سیاسی .
به تاریخ امروز بنویسید با تعویض استاندار اولین مدیری که عزل میشه امید صالحی هست.
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام معمولا از اول بهار ،،قسمت شرف اباد ها بخصوص شهرک جانبازان جنب قبرستان ،،اکثر موقع ها آبش قطع هست و علتش را نمی دانیم ،،ولی مسولین باید به فکر باشند
محمد
Iran, Islamic Republic of
مادران پایین وبالا متاسفانه هیچ آب ندارند یکی فکری به حال این درمنطقه باشد
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
1