تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۶۳۲۷۱
کبنا گزارش می‌دهد

اعتراف مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد؛ ۸۰۰۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت شده‌اند

۰
اعتراف مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد؛ ۸۰۰۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت شده‌اند
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویر احمد پر از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی است که به سرزمین چهار فصل معروف می‌باشد و نام پایتخت طبیعت را هم بر روی آن گذاشته‌اند. این استان دارای طبیعت بکر، جنگل‌های بلوط و چشمه‌سارهای بی‌نظیر است. متأسفانه مدتی است که جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت شده و هر روز هم شدت آن بیشتر می‌شود. علی رغم اینکه برخی از مسوولان از مقابله با این آفت می‌گویند؛ اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است و اخیراً هم مدیرکل منابع طبیعی به صراحت اعلام کرده که 8 هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت جوانه‌خوار بلوط شده است.
سعید جاوید بخت_ مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد_  در این باره به ایسنا گفت: امسال عرصه‌های جنگلی آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط این استان ۸۰۰۰ هکتار است.
 جاویدبخت افزود: آفت جوانه‌خوار بیشتر جنگل‌های مناطق سردسیری را درگیر می‌کرد که در سال گذشته ۳۳ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر این آفت شد.
وی اظهارکرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته بارش‌های خوب و کاهش دما تأثیر مثبتی بر این آفت داشته و امسال عرصه‌های جنگلی آفت‌زده جوانه‌خوار بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد هشت هزار هکتار است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آفتی به‌نام  «ملخ پا کوتاه» در مزارع مناطق لوداب ایجاد شده که عمدتاً برای جنگل‌های بلوط مشکلی ایجاد نمی‌کنند و تأثیرگذاری آن بر روی مزارع کشاورزی و علوفه‌های سطحی است که از طریق جهاد کشاورزی اقدامانی در حال انجام است.
جاویدبخت تصریح کرد: در تمام عرصه‌های استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و کارشناسان گیاه پزشکی فعال شدند و دلیل اینکه سطح آفت کاهش پیدا کرده به دلیل پایش خوب صورت گرفته است.
وی از تصویب طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای عالی پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و عنوان کرد: طرح تحقیقاتی آفت بلوط در شورای پژوهش به تصویب شد و از سوی بنیاد نخبگان و دانشگاه یاسوج در حال اجراست.
جاویدبخت در خصوص تأمین منابع برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط ادامه داد: بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت از طریق منابع داخلی منابع طبیعی تأمین شد و در راستای جوان‌سازی جنگل‌های بلوط که به علت آفت آسیب دیده‌اند، هم مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در نظر گرفته شد که اختصاص داده شود و به زودی نتایج پایش در این زمینه مشخص می‌شود.
وی در خصوص آفت برگ خوار بلوط بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش دما جمعیت این آفت نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کاهش یافته و ارزیابی نهایی بعد از تحقیقات دانشگاه یاسوج اطلاع‌رسانی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1