تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۴۵۹۶۷۹
در گفت‌وگو با بخشدار مرکزی بویراحمد مطرح شد؛

از شناسنامه‌دار شدن روستاهای بویراحمد تا تشکیل ستاد بحران بخشداری و پیگیری ساخت‌وساز در اراضی خارج از حریم

۹
۰
از شناسنامه‌دار شدن روستاهای بویراحمد تا تشکیل ستاد بحران بخشداری و پیگیری ساخت‌وساز در اراضی خارج از حریم
کبنا ؛
در حالی که حدود دو سال، بخشداری مرکزی بویراحمد درگیر حواشی بسیاری شده بود و احمدی‌کیش نیز ماه‌ها با حکم سرپرستی فعالیت می‌کرد و در نهایت با همان حکم، بخشداری را واگذار نمود، قرعه به نام جوانی افتاد که به دلیل سابقه دو دوره عضویت در شورای شهر یاسوج، با ملزومات بخشداری، مدیریت دهیاری‌ها و مسائل روستا و شهر آشنا بود. البته پیش از احمدی‌کیش، بخشداری در دست پورعلی بود.
به گزارش کبنا، علی اکبری‌تبار که با حکم احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بخشدار مرکزی بویراحمد منصوب شد، علاوه بر سابقه عضویت در شورای شهر یاسوج، عضو شورای وحدت اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین رئیس هیئت‌ اندیشه‌ورز بسیج رسانه سپاه فتح استان بوه است.
بعد از کش‌وقوس‌ها و چالش‌های فراوانی که به دلیل تأیید نشدن حکم احمدی‌کیش برای بخشداری مرکزی بویراحمد پیش آمده بود، اکبری‌تبار با نگاهی که می‌توان گفت اصلی‌ترین مؤلفه آن، اعتقاد به برنامه‌ریزیِ مبتنی بر علم است، وارث میراثی شد که به دلیل سوءمدیریت‌های پیشین، مملوء از ناکارآمدی بود.  
حدود نیم‌سال از حضور اکبری‌تبار در بخشداری مرکزی بویراحمد می‌گذرد. به همین‌خاطر همراه با تحریریه کبنا نیوز پای صحبت‌های او نشستیم تا بدانیم در این مدت چه بر سر روستاهای بویراحمد گذشته و چه چالش‌هایی این روستاها را تهدید می‌کند. از سوی دیگر، اکبری‌تبار چه اقداماتی انجام داده و در نهایت چه برنامه‌هایی برای توسعه این روستاها در نظر دارد.
اکبری‌تبار اظهار داشت: یاسوج به عنوان پیشانی استان و مرکز سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل شرایط خاصش، نیازمند نگاه ویژه‌ی مسئولان استانی است.  
وی با بیان اینکه 230 روستا در بخش مرکزی بویراحمد داریم، گفت: سرآبتاوه بزرگترین روستای استان و دومین روستای کشور به لحاظ جمعیت است.
وی سپس به مهاجرت‌های روستایی اشاره کرد و گفت: مهاجرت محاسن و معایبی دارد؛ مهاجرت سبب گردش اقتصادی و اجتماعی و رشد روند شهرسازی خواهد شد؛ معایب آن نیز این است که اگر مسئولان برنامه‌ریزی کلان نداشته باشند، مشکلات جدی در حوزه ترافیک و ساخت‌وسازهای غیرمجاز را به دنبال خواهد داشت.

روستاهای بویراحمد شناسنامه‌دار شدند
اکبری‌تبار اظهار داشت: بیش از 180 هزار نفر جمعیت در حوزه روستاها و حاشیه‌ها داریم که نیازمند ارائه خدمات هستند و چنانچه برنامه‌ریزی در مورد آنها صورت نگیرد، با مشکل اساسی مواجه خواهیم شد.  
بخشدار مرکزی بویراحمد یکی از نیازهای جامعه روستایی بویراحمد را بازدید میدانی از آنها و احصاء مشکلاتشان برشمرد و عنوان کرد: از 230 روستای بویراحمد، از 195 روستا بازدید میدانی داشتیم؛ مشکلات آنها را احصاء کردیم و در کارگروه‌های مورد نظر، برنامه‌های لازم در مورد آنها را طرح کرده‌ایم.
یکی از اقدامات مهمی که در همین چند ماه بخشداری اکبری‌تبار انجام شده طرح شناسنامه‌دار کردن روستاها است. وی در این خصوص و در مورد اهمیت آن گفت: شناسنامه جامعه روستایی را با هماهنگی دهیاران تدوین و طراحی کردیم؛ در این شناسنامه تمام اطلاعات روستاها از قبیل سال تشکیل، تعداد جمعیت و خانوار، وضعیت راه، جاده و سایر امکانات در آن قید شده که بر اساس آن می‌توان بهترین برنامه‌ریزی‌ها را انجام داد.
وی با بیان اینکه تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های روستاهای شهرستان بویراحمد در این شناسنامه موجود است، گفت: نبود این شناسنامه، خلاء بزرگی بود که احمدالله در این مدت زمان اتفاق افتاد.
اکبری‌تبار اظهار داشت: اگر فردایی مدیری در جلسه‌ای از ما اطلاعاتی بخواهد، ما این اطلاعات را داریم و در اختیار او قرار خواهیم داد
 نظارت بر دهیاران
یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه یک جامعه، وجود نهادی تحت عنوان نظارت است. چنانچه نظارتی صورت نگیرد، روزنه‌هایی برای فساد اداری شکل می‌گیرد که اگر به موقع درمان نشود ممکن است سلامت کل نظام اداری را به خطر بیندازد.
اکبری‌تبار نیز یکی از اقدامات خود در دوره حضورش در بخشداری مرکزی بویراحمد را امر مهم نظارت عنوان کرد.
وی گفت: لازم است که دهیاران در زمینه کاری، خود فعال بوده و تخصص‌های لازم را نیز داشته باشند.
اکبری‌تبار ادامه داد: به همین جهت نظارت‌های فعالی روی دهیاران داریم. تابلوهای دهیاری و خدمات دهیاران را زیر نظر داریم و چنانچه تخلفی روی دهد حتماً رسیدگی خواهیم کرد.
وی افزود: یکی از معضلات ما، اطلاعات تخصصی در موارد مختلف از جمله بحث عوارض بودجه بود. ما برای اولین بار، تمام دهیاران روستاها را ملزم به بستن دفترچه عوارض کردیم و در حال حاضر تمام روستاهای ما در حوزه مرکزی، دفترچه عوارض و بهای خدمات دارند.
در حالی که تا پیش از این، دفترچه عوارضی وجود نداشت و دهیاران به صورت سنتی عمل می‌کردند و سالانه به صورت غیرشفاف یک یا دو میلیون تومان به بهای عوارض و صدور پروانه اضافه می‌کردند، حال با این دفترچه، به عوارض دهیاری‌ها سامان داده شده است.
گفتنی است بخشداری مرکزی بویراحمد، قریب به 700 نفر را نظارت می‌کند.

 تأکید بر کار کارشناسی و ثبت و مستندسازی
وی با بیان اینکه برای اولین بار تمام مناقصات در سامانه ستاد ثبت می‌شوند، گفت: کمیسیون انطباق را فعال کردیم و حالا تمام مصوبات ما ثبت و کارشناسی می‌شوند.
اکبری‌تبار عنوان کرد: در طول این پنج ماه 21 جلسه کمیسیون انطباق داشتیم که نتیجه آن 145 مصوبه رسمی بوده است که با مصوبات شهرداری یاسوج قابل مقایسه نیست.
وی با بیان این‌که تمام اطلاعات روستاهای مرکزی بویراحمد در سامانه کشوری ثبت شده‌اند، گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات آمایشی این روستاهاست.
وی افزود: بحث بودجه را نیز داریم و امسال قصد داریم تا پیش از سال نو، بودجه مام روستاها را ثبت کنیم.
وی با بیان اینکه بودجه و عوارض در مجرای قانون قرار می‌گیرد، گفت: موازی‌بازی را کم کرده‌ایم تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه اعتبارات دهیاری دو منبع دارد، گفت: یکی منابع درآمدی بابت صدور پروانه و دیگری هم اعتبارات ارزش افزوده است.
اکبری‌تبار ادامه داد: در مدتی که حضور داشته‌ایم، تقریباً 20 درصد افزایش ارزش افزوده را داشته‌ایم که قطعاً باز هم در سال آینده افزایش بیشتری خواهیم داشت. البته این مبالغ بر اساس جمعیت روستا و حوزه خدماتی آنها متفاوت است.
وی با بیان اینکه سیاست ما بر مسائل عمرانی و زیرساختی است، گفت: این اعتبارات ارزش افزوده را همگی برای کارهای عمرانی و زیرساختی در نظر گرفته‌ایم.
 کم‌کاری بنیاد مسکن در روستاها
اکبری‌تبار ضمن تأکید بر اهمیت طرح‌های هادی روستایی اظهار داشت: یکی از مشکلات روستاهای بخش مرکزی بویراحمد، بحث طرح هادی و بازنگری در آن و گاهاً تأخیر در اجرای آن است.
بخشدار مرکزی اظهار داشت: گاهی اوقات، بنیاد مسکن بر اساس برنامه‌ریزی و کار علمی وارد اجرای طرح هادی روستایی نمی‌شود.
وی با گلایه از بنیاد مسکن تأکید کرد: انتظار داریم این نهاد، کارش را بر اساس علمی بنا دهد و طرح‌های هادی روستایی را بر اساس برنامه‌ریزی انجام دهد.
 تعامل و پاسخگویی
یکی از مهمترین اقدامات اکبری‌تبار تعامل گسترده بوده است. اکبری‌تبار در این خصوص گفت: حداقل هفته‌ای یک بار پاسخگویی به ارباب رجوع و ارتباطات چهره به چهره، با روستائیان داشته‌ایم.
وی یکی دیگر از موارد تعامل را، ارتباط با نیروی انتظامی و مجموعه کلانتری‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه روستاها به طور کلی از شرایط خاصی در مقایسه با شهر برخوردار هستند و نیاز به حفظ امنیت دارند، تعامل گسترده‌ای با نیروی انتظامی برقرار کرده‌ایم و برای اولین بار نشست‌های با این نیروهای حافظ امنیت برگزار کرده‌ایم.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما، برگزاری اردوهای جهادی بوده است تا از نزدیک با روستائیان تعامل داشته باشیم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بارها تأکید کرده که مسئولان با مردم دیدار چهره به چهره داشته باشند.
وی با بیان اینکه بخشی از خدمات را بدون اینکه مردم روستا مراجعه کنند، به آنها ارائه می‌دهیم گفت: شاید امسال برای اولین بار بود که نفت و آرد را می‌بردیم جلوی در خانه‌ها توزیع می‌کردیم و مخاطرات روستاییان را به حداقل می‌رساندیم؛ اما با این وجود نیاز هست که بیشتر کار کنیم.
بخشدار مرکزی بویراحمد در ادامه به اعطای کد روستایی به روستایی باباگوشی اشاره کرد و گفت: نام روستا را به پاگوشی تغییر دادیم و مصوب کردیم که کد روستایی به آن داده شود. مسئولان استانی نیز ورود کردند. برای اولین بار استاندار از این روستا بازدید کرد  و طی ساعت‌ها دیدار چهره به چهره با مردم روستا، مشکلات آنها را از نزدیک شنید.
 تشکیل ستاد بحران بخشداری
در برف و باران اخیر که شهر یاسوج برای دو بار به بحران فرورفت، بخشداری مرکزی بویراحمد نیز برای اولین بار ستاد بحران را تشکیل داد. در آن روزها شاهد بودیم که اکبری‌تبار خود شخصاً به میدان رفته و از نزدیک مشکلات روستاها را بررسی می‌کرد.
وی در خصوص ستاد بحران بخشداری مرکزی بویراحمد گفت: این ستاد را با همکاری 25 نفر از کارشناسان و دهیاران خبره تشکیل داده‌ایم.
وی یکی از اقداماتی که در راستای ستاد بحران انجام شده است را تعمیر، تعویض و نوسازی ماشین‌آلات دهیاری‌ها عنوان کرد و گفت: بیش از 30 خودرو داشتیم که در دهیاری‌ها قابل استفاده نبودند. اما در حال حاضر تمام خودروها فعال شده، و انواع ماشین آلات در حال ارئه در سرویس و خدمات هستند.

ساخت‌وساز در اراضی خارج از حریم
به گفته اکبری‌تبار یکی از مشکل اساسی که در روستاها، وجود ساخت‌وساز در اراضی خارج از حریم است که نه در حوزه شهرداری قرار می‌گیرد و نه در حوزه بخشداری است.
وی با بیان اینکه طرح جامع و تفصیلی مربوط به شهر و طرح هادی مربوط به روستاست، گفت: بین این دو طرح، چیزی به نام اراضی خارج از حریم وجود دارد. تمام مناطق تفریحی، گردشگری و ... که بین شهر و روستاها قرار دارد و همچنین ویلاهایی که در این محدوده ساخته شده‌اند، خارج از حریم هستند.
وی با بیان اینکه ما باید این‌ها را ساماندهی کنیم، گفت: مشخص نیست متولی اصلی صدور پروانه‌های خارج از حریم کیست و به نظر می‌رسد که متولی قانونی نداریم. اما با بررسی‌هایی که کردیم به دستورالعملی رسیدیم که وزارت کشور به معاونت عمرانی داده و معاونت عمرانی هم این کار را به همیاری شهرداری واگذار کرده است.
وی ادامه داد: همیاری شهرداری نیز به عنوان یک شرکت پیمانکار، تخصصی در این حوزه ندارد و نمی‌تواند پروانه صادر کند.
اکبری‌تبار تأکید کرد: بخش زیادی از زباله‌ها و نخاله‌ها هم مربوط به همین مسیرهایی است که در اراضی خارج از حریم قرار دارند.
وی گفت: باید تعیین تکلیف شود مجوز صدور پروانه‌های خارج از حریم، با چه کسانی است؛ چرا که جمع‌آوری این زباله‌ها وظیفه آنهاست.
وی ادامه داد: اما ما فعلاً دهیاران را ملزم کرده‌ایم این زباله‌ها را جمع‌آوری کنند. اما در کنار آن در پی این نیز هستیم که متوجه شویم وظیفه کیست؛ چنانچه کار سازمان همیاری است و پول می‌گیرد، موظف است زباله‌ها را جمع‌آوری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
بابا این حرف ها چیه می زنید؛
همه سکونتگاه های را که ما به اسم روستا تعریف کرده ایم شناسنامه و کد دارند و در همه ی بخشداری های استان هستند و دارند ستاد بحران حتی برای روستاها در قوانین ده و دهیاری‌ها آمده بویژه در زمان کرونا جلسات بحران خیلی از روستاها برگزار می شد.
به برکت پیشرفت علم و تکنولوژی همه فرمانداری های استان به سامانه جامع وصل هستند و کلیه مکاتبات در بستر این سامانه آرشیو می شود.
آقای که اصلاً رابطه استخدامی با دولت نداشته حالا آمده و کارهای بدیهی در حوزه وزارت کشور را به عنوان دست آورد معرفی می کند.
Iran, Islamic Republic of
نماینده پشت ایشان بود
لوداب فقیر
Iran, Islamic Republic of
آخ وبخت ایما
گاله مال ایما بی
نفعش ره من‌جیب
ایل دشمن زیاری
Iran, Islamic Republic of
از انتصابات خوب آقای روشنفکربخشدار مرکزی جناب آقای اکبری تبار بود
همه ما از ایشان‌حمایت می کنیم
Iran, Islamic Republic of
آخ سی سردار
بنازمت آماده را ول کردی و امبلا رفتی سراغ نیمه کالی
غیره خوم‌ایشناسمت و او خوی بالی سری
یمن
Iran, Islamic Republic of
بخشدار
سعادت
Iran, Islamic Republic of
همیاری شهرداری که چیزی ندارد،،،همه را وفا نژاد فروخت ..
حسن یک همشهری
Iran, Islamic Republic of
ای مردم اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. چرا فقط بخاطر غرض شخصی مهندس اکبری تبار رو تخریب میکنید.عملکرد و برخورد ایشان که واضح هست.پس چرا اینقدر بدگویی میکنید.خداوند در همین دنیا پاسخ شما را خواهد داد
جعفری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و واقعی
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
1