تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب : ۴۵۸۰۸۱
کبنا بررسی کرد؛

گزارش اول) شهروندان فریب آگهی‌های «کاشت مو در منزل» را نخورند / رؤیایی که زندگی‌های بسیاری را بر باد داد / (+ توضیحات رئیس مرکز بهداشت بویراحمد و مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی)

احسان خان‌محمدی
۱
۰
گزارش اول) شهروندان فریب آگهی‌های «کاشت مو در منزل» را نخورند / رؤیایی که زندگی‌های بسیاری را بر باد داد / (+ توضیحات رئیس مرکز بهداشت بویراحمد و مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی)
کبنا ؛
برخی از شهروندان در گفت‌وگو با کبنا نیوز از رشد قارچ‌گونه مراکز بدون مجوز کاشت مو در یاسوج اظهار نارضایتی کردند. 
به گزارش کبنا، زیبایی مؤلفه اصلی هنر است. تا پیش از دوره مدرن، زیبایی یک امر خاص بود که باید آن را داشت و قابلیت دستیابیِ چندانی برای آن وجود نداشت؛ افراد یا زیبا بودند و یا نازیبا. واضح است زیبایی در فرهنگ‌های مختلف نیز به گونه‌های گوناگونی تعریف می‌شد؛ اندام ظریف در یک فرهنگ زیبا و در فرهنگی دیگر زشت محسوب می‌شد. در یک جمعیت انسانی، چانه ظریف، چشمان مشکی و ... زیبا به نظر می‌رسیدند و در جمعیتی دیگر، بینی کوچک. اما همان‌طور که والتر بنیامین نشان داد بعد از همه‌گیری مدرنیسم، زیبایی به سوی یکدستی رفت و پاره‌ای ویژگی به عنوان استانداردهای زیبایی در نظر گرفته شد. بنیامین در مقاله «بازتولید مکانیکی اثر هنری» نشان داد اصالت در دوره مدرن از اهمیت افتاده و کپی‌ آثار هنری به اندازه همان اثر هنری اصیل واجد ارزش شده است. همین اتفاق در مورد اندام‌های انسانی نیز افتاده است. یک شکل خاص از اندام‌ها به عنوان معیار زیبایی در نظر گرفته شده و دیگران سعی بر آن دارند که هر چه بیشتر خود را به آن شکل معیار نزدیک کنند.
انواع عمل‌های زیبایی به همین خاطر است. جالب اینجاست که عمل زیبایی در حال حاضر تبدیل به یکی از پول‌سازترین صنعت‌ها در جهان جدید شده است. از آنجا که انسان سفیدپوست غربی معیار زیبایی شناخته می‌شود، سایر ملل باید خود را شبیه آنها کنند.
در عین ناباوری، کشور ایران یکی از بیشترین تعداد عمل‌های زیبایی در کل جهان را دارد. عمل زیبایی بینی، بوتاکس و ... از جمله مواردی است که در ایران رواج بسیار زیادی دارد. حتی گفته می‌شود هزینه استفاده از لوازم آرایشی در ایران، بیش از خاورمیانه است. ازاین‌رو کبنا نیوز در نظر دارد به طور متناوب به این موضوع ورود کند.
کاشت مو یکی از مواردی است که در کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهر یاسوج، به وفور دیده می‌شود. برخی از شهروندان در گفت‌وگو با این پایگاه خبری از مراکز بدون مجوز و بسیاری از مواردی که مصداق اقدامات غیربهداشتی و دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شوند، خبر دادند.

بیشتر بخوانید؛ 

سارابیوتی‌ها و شهلابیوتی‌ها را پیدا کنید / سلامت زنان اینجا پَشیزی ارزش ندارد!؟

یکی از شهروندان اظهار داشت: خواهرم به یکی از مراکز کاشت مو در یاسوج مراجعه کرده و مشکلات بهداشتی برای او به وجود آمده است.
یکی دیگر گفت: بسیاری از مراکز کاشت مو توسط افرادی بدون تخصص اداره می‌شود؛ افرادی که یا پزشک عمومی هستند و یا از نظر علمی هیچ تخصصی در این حوزه ندارند. افرادی نیز هستند که تنها دیپلم دارند و برخی دیگر نیز از رشته‌های غیرمرتبط همچون کشاورزی و ... وارد این صنعت پول‌ساز شده‎‌اند.
بعد از گزارش شهروندان، خبرنگار کبنا نیوز با مدیر شبکه بهداشت بویراحمد در این خصوص گفت‌وگویی داشت. وی عنوان کرد: پیگیری اینگونه مسائل که دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شوند، بر عهده مدیریت درمان است.
وی ادامه داد: مرکز بهداشت با مسائلی سر و کار دارد که به بهداشت مردم مربوط می‌شود؛ چنانچه در یکی از صنف‌ها عملی خلاف بهداشت انجام شود، ما وظیفه داریم ورود کنیم. اما اگر این اعمال در خانه و زیرزمین‌ها انجام شود ما نمی‌توانیم دخالت کنیم.
نیازی با بیان اینکه آمار کاشت مو در منزل و مکان‌های غیربهداشتی به طور قارچ‌گونه افزایش یافته است، گفت: عمل کاشت مو نیازمند ابزارها و محیط استریل است؛ حتماً باید توسط یک تکنسین متبحر و تحت نظر یک پزشک مجرب این کار صورت گیرد.
وی تأکید کرد: در پروسه کاشت مو، فرد متقاضی ممکن است دچار عارضه‌های پزشکی شود، بنابراین حتماً باید در مکانی این عمل صورت گیرد که قابلیت پیگیری داشته باشد.
مدیر بهداشت بویراحمد عنوان کرد: ممکن است فرد بیمار دچار عفونت شود و در پی آن به مننژیت مبتلا گردد. در اینصورت بیمار نمی‌تواند پیگیری و شکایت کند.
وی اضافه کرد: کاشت مو در منزل، معمولاً عوارض جبران‌ناپذیری در پی دارد. این افراد نیز معمولا نظام پزشکی ندارند و فاقد جا و مکان ثابتی هستند.
وی گفت: فردی که در منزل کاشت مو انجام می‌دهد به ابزار استریل دسترسی ندارد.
نیازی، عفونت‌های پوستی، بیماری‌های واگیردار همچون اچ آی وی و هپاتیت را از جمله عوارض کاشت مو در منزل عنوان کرد.  
وی تأکید کرد: مردم به بهانه پرداخت هزینه کمتر از مراجعه به چنین مکان‌هایی اکیداً خودداری کنند.
وی با بیان اینکه این افراد دوز بسیار بالایی از لیدوکائین دریافت می‌کنند گفت: این میزان از لیدوکائین، می‌تواند ریتم قلب را نامنظم کرده و در پی آن، بیمار نیاز به احیاء پیدا کند. در این‌صورت آن فرد غیرمتخصص توانایی احیای بیمار را ندارد و ممکن است بیمار فوت کند.
بعد از صحت‌های نیازی، با مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت‌وگو کردیم. محسن عوض‌پور با بیان اینکه مطب‌های پزشکی، زیر نظر ما هستند و در صورت تخلف می‌توانیم با آنها برخورد کنیم، گفت: اما متأسفانه افراد غیرمجاز از دسترس ما دور هستند.
وی ادامه داد: کاشت مو گاهاً در آرایشگاه و منازل انجام می‌شود که ما اجازه ورود به این مکان‌ها را به طور معمول نداریم.
عوض‌پور اظهار داشت: انتظار ما از مردم این است این موارد را در سامانه 190 گزارش دهند.
وی ادامه داد: با گزارش‌های مردمی، ما پس از دو روز، همراه با یک تیم هماهنگ شده، به سراغ این مکان‌ها می‌رویم.
مدیر نظارت بر درمان عنوان کرد: بسیاری اوقات، مردم به کسانی اعتماد می‌کنند که هیچ‌گونه دانش پزشکی ندارند.
وی اضافه کرد: متأسفانه این افراد پس از اینکه دچار عارضه شدند به ما مراجعه می‌کنند و گاهی اوقات این عارضه‌ها غیرقابل جبران هستند.
وی ادامه داد: اگر مردم چنین مواردی دیدند و یا به فردی مشکوک شدند می‌توانند مستقیماً به معاونت درمان مراجعه کنند و چنانچه دسترسی نداشتند با سامانه 190 تماس بگیرند.
به گزارش کبنا، از بین نرفتن جای اسکار و رد بخیه در بانک مو و محل برداشت مو، عدم رعایت نکات بهداشتی حین عمل که منجر به عفونت شده است، برداشت غیرمعمول و بیش از اندازه از بانک مو و آسیب به آن،  بی‌احتیاطی پزشک در شیوه کاشت مو، بی‌مبالاتی پزشک در طراحی محل کاشت، بروز جوش و زخم و عدم رفع آن در دوران نقاهت در جای عمل، عدم توضیح عواقب و ریسک عمل کاشت مو، فریب و جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه‌کننده و مداخله غیرپزشک یا پزشک عمومی و کاشت مو در مطب شخصی از جمله مواردی هستند که افراد حین کاشت مو با آنها مواجه شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهقلی
Iran, Islamic Republic of
خواستی نری پیشش .مگه دعوتنامه براتون فرستاد یا به زور بردتون شما که می دونستید دکتر کاشت مو هست
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1