تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۴۵۵۷۸۴
چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟

رویای پروازهای بین‌المللی در فرودگاه یاسوج به گِل نشست! / فرصت‌هایی که از دست رفت / توپی که انصاری‌فرد به زمین اتاق بازرگانی، سازمان حج و زیارت و گردشگری انداخت

۱
۰
رویای پروازهای بین‌المللی در فرودگاه یاسوج به گِل نشست! / فرصت‌هایی که از دست رفت /  توپی که انصاری‌فرد به زمین اتاق بازرگانی، سازمان حج و زیارت و گردشگری انداخت
کبنا ؛مدت زیادی از وعده پروازهای بین المللی در فرودگاه یاسوج می‌گذرد، عنایت انصاری‌فرد_ مدیر فرودگاه یاسوج_ بارها در رسانه‌ها خبر از افزایش پروازهای داخلی و برقراری پروازهای بین‌المللی داده بود. فرصت‌های متعددی برای تحقق این وعده‌های انصاری‌فرد فراهم شد اما متأسفانه هیچ کدام از آن وعده‌ها به بار ننشست. جام جهانی 2022 قطر بهترین فرصت بود که پروازهای خارجی در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برقرار شود و فرودگاه این شهر هم سری بین سرها در بیاورد. اربعین حسینی، نیز می‌توانست فرصت ایده‌آلی برای مشتاقان و زائران حرم مطهر امام حسین(ع) باشد. اما این فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفت و مردم یاسوج برای پروازها همچنان شیراز را بهترین مکان می‌دانند. انصاری‌فرد، مدیر فرودگاه یاسوج از دستگاه‌های همانند حج و زیارت، اداره‌کل گردشگری و اتاق بازرگانی یاسوج و... گلایه می‌کند و می‌گوید: همکاری لازم را ندارد.
به گزارش کبنا، در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشور‌های مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
در این بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شوند که از عوامل مهم رشد اقتصادی، صنعتی و گردشگری است.
هرچند مصوبه هیأت دولت در بهمن ماه ۱۴۰۰ و بدنبال آن اقدامات انجام گرفته این فرودگاه را در یک قدمی مرز جهانی شدن قرار داده ولی حلقه‌های زنجیروار برای تحقق این مهم که به مشارکت جدی دستگاه‌های ذیربط با متولیان فرودگاه بستگی دارد هنوز تکمیل نشده است.
ایرنا در ادامه نوشت: بررسی‌ها در خصوص پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه فرودگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، نشان می‌دهد که اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با این رویداد مهم نبوده و همراهی خوبی برای برقراری پرواز‌های خارجی نداشته‌اند.
با اجرایی شدن مجوز بین‌المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشور‌های خارجی انجام می‌شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد و صادرات کالا از استان شامل؛ گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشور‌های خارجی رونق خواهد گرفت.
از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی پرواز‌ها به خارج از کشور‌ها زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران است که با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.
چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟
همچنین حمل و نقل یکی از مهمترین ارکان اصلی صنعت توریسم می‌باشد و به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران امکان‌پذیر می‌سازد.
فرودگاه یاسوج در یک قدمی پرواز‌های بین‌المللی هست اما موانعی در پیش روی آن وجود دارد که موشکافانه دلایل نبود پرواز‌های خارجی و محقق نشدن رویای پرواز‌های خارجی را بررسی کرده است تا بتوان با رفع آن‌ها پرواز‌های خارجی و افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی تحقق یابد و زمینه ایجاد اشتغال و خلق ثروت در استان فراهم شود.
همه امکانات برای برقراری پرواز‌های بین‌المللی آماده است
امسال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده، چنانچه پرواز‌های بین‌المللی برقرار شوند زمینه اشتغال پایدار، تولید، صادرات، رونق اقامتگاه‌ها و بومگردی‌ها و رونق سیستم حمل و نقل و تاکسی‌ها ایجاد می‌شود.
بین‌المللی شدن فرودگاه یاسوج الزامی است که در پی آن رشد همه جانبه و تحقق شعار سال را خواهد داشت.
مدیر فرودگاه یاسوج می‌گوید: با راه‌اندازی پرواز‌های بین‌المللی در استان تولید، اشتغال، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، مراکز اقامتی و رفاهی، تاکسی‌ها و بومگردی‌ها، اصناف و غیره به واسطه آمد و شد مسافران و گردشگران خارجی رونق می‌گیرد.
عنایت انصاری فرد افزود: در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد که در پی آن همه چیز برای برقراری پرواز‌های بین‌المللی آماده است و زیرساخت‌ها به طور کامل مهیا شده‌اند.
وی تأکید کرد: سه فرودگاه در کشور شامل یاسوج، سمنان و جهرم در سال گذشته به مرز هوایی ارتقا یافتند.
مدیر فرودگاه یاسوج تأکید کرد: فرودگاه یاسوج تنها فرودگاهی بود که توانست اعتبارات را در راستای برقراری پرواز‌های بین‌المللی برای خرید تجهیزات گمرک و گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری و همچنین تهیه مکان‌های مورد نیاز گرفت.
انصاری فرد ادامه داد: ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار جذب و تمام امکانات از جمله دستگاه (x ray)نصب و خریداری شد.
وی اضافه کرد: این اعتبار از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور اخذ و محصولات مورد نیاز خریداری شد.
مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: امکانات مورد نیاز پلیس مهاجرت نیز در فرودگاه یاسوج نصب شد و از طرف پلیس مهاجرت کل کشور مهر ورود و خروج دریافت کرد.
فرودگاه یاسوج آماده است اما چرا پرواز‌ها برقرار نمی‌شوند؟
انصاری فرد تصریح کرد: وظیفه مدیران فرودگاه یاسوج آماده کردن زیرساخت‌ها برای پروازهاست که همه امکانات برای برقراری پروازی‌ها مهیا شده است.
وی ادامه داد: به سازمان حج و زیارت استان آمادگی فرودگاه یاسوج برای پذیرش پروازهای بین المللی اعلام شده اما هیچ گونه همکاری صورت نگرفته است.
مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: می‌طلبد سازمان حج و زیارت استان برای گرفتن مجوز پروازها به سازمان حج و زیارت کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام زائران اقدام کند اما دریغ از اندک همکاری.
انصاری فرد عنوان کرد: از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد باید از طریق آژانس های هواپیمایی و گردشگری نسبت به پروازهای حوزه خلیج فارس از جمله (دبی و عمان) اقدام کنند و با این رویکرد به جذب گردشگر کمک می کنند.
وی تاکید کرد: در گذشته برخی ادارات بهانه نبود پروازهای بین المللی را بهانه می‌کردند اما اکنون با وجود امکانات مورد نیاز ادارات همکاری لازم را ندارند.
چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟
انصاری فرد تصریح کرد: با این حال فرودگاه یاسوج با یکی از آژانس‌های مسافربری شهر یاسوج وارد مذاکره شده و از این آژانس خواسته شد به سازمان حج و زیارت استان مراجعه کند اما سازمان حج و زیارت همکاری لازم را نداشت و علت را گران بودن پروازها و عدم توانایی مالی مردم استان اعلام کرده است.
مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: به فرض درست بودن این فرضیه می توانند پروازهای قسطی برای مردم استان رقم بزنند.
وی بیان کرد: حتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می توانست در بحث بازی‌های جام جهانی قطر مجوز پرواز در یاسوج بگیرد اما تعدادی از هم استانی ها که راغب تماشای این بازی ها بودند از فرودگاه شیراز عزیمت کردند.
انصاری فرد ادامه داد: جذب سرمایه گذار برای رونق حمل و نقل هوایی استان بسیار موثر خواهد بود اما اتاق بازرگانی یاسوج تاکنون هیچ سرمایه گذاری برای رونق این حوزه معرفی نکرده است و کاری انجام نداده اند.
وی ابراز داشت: با توجه به ظرفیت های بی‌بدیل استان در زمینه گیاهان دارویی، مواد شوینده گیاهی و طبیعی، محصولات باغی و غیره می توان برای صادرات آن ها درخواست پروازهای باری داد اما در جذب سرمایه گذار موفق نبوده ایم که می‌طلبد اتاق بازرگانی یاسوج اکتفا به سرمایه گذاران بومی نکند و در سطح فراتر فراخوان بزند.
بالابردن ضریب ایمنی پروازهای فرودگاه یاسوج
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: علی رغم وجود زندان در نزدیکی فرودگاه یاسوج از طریق پارت (pad) ۴۶۰ متر طول باند فرودگاه افزایش داده شد.
وی افزود: چراغ های سیستم روشنایی (simple approach) و (papi) به منظور استفاده در پروازهای شبانه نصب شده اند.
انصاری فرد عنوان کرد: با همکاری سازمان هواشناسی کشور و هواشناسی استان سنسور باد (سنسور دقیق) در حاشیه باند نصب شده است.
مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص جغرافیایی یاسوج این سنسور باد ضریب ایمنی نشست و برخاست هواپیما را افزایش می دهد.
وی اضافه کرد: این سنسور در سال ۱۴۰۱ تنها در پنج فرودگاه کشور نصب شده که یاسوج یکی از این فرودگاه ها بوده است.
انصاری فرد گفت: همچنین مبلغ چهار میلیارد تومان از شرکت فرودگاه ها و و ناوبری هوایی کشور برای توسعه ساختمان آتش نشانی فرودگاه یاسوج به منظور افزایش خودروهای پیشرفته آتش نشانی و افزایش کت فرودگاه اخذ شد.
اقداماتی برای افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج
چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: به زودی پروازهای عسلویه در یاسوج برقرار می شود زیرا که طبق آخرین آمارها، هزار نفر از ساکنان استان مشغول به کار در عسلویه هستند که توافقاتی در این زمینه با مدیران نفتی عسلویه، پارس ایر و یک آژانس مسافربری در یاسوج انجام شده است.
وی تاکید کرد: افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج به تهران نیز توسط استاندار استان در حال پیگیری است که از چهار پرواز در هفته به هفت پرواز افزایش یابد و تمام روزهای هفته پرواز برقرار باشد.
انصاری فرد ادامه داد: به منظور کمک به توسعه حمل و نقل هوایی در استان، اخیرا یک سرمایه گذار ترغیب به خرید سه هواپیما شده است تا بتوانیم با راه‌اندازی برند دنا ایر پروازهای استان افزایش یابد.
تقویت ناوگان هوایی در اولویت کاری مسئولان کهگیلویه و بویراحمد
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است.
احسان عسکری اظهار داشت: طی یکسال اخیر تلاش‌هایی برای ارتقای سطح پروازی در فرودگاه یاسوج انجام گرفته است؛ از جمله اعطای مجوز پرواز‌های بین‌المللی به این فرودگاه بوده که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و اینک رنگ واقعیت به خود گرفته و به فعلیت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در چهار روز از هفته پرواز از فرودگاه یاسوج به سمت تهران و بالعکس توسط دو شرکت هواپیمایی برقرار شده اظهار داشت: مذاکرات با چندین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای توسعه، تقویت ناوگان هوایی و رفع نقصان‌های فرودگاه یاسوج مرکز این استان همچنان ادامه دارد.
به گفته عسکری، در تلاشیم که یک هواپیما برای خطوط پروازی یاسوج به تهران و دیگری در گچساران به تهران به منظور رفاه حال مردم و افزایش پرواز‌ها خریداری شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تیم اقتصادی استان در فرآیند‌های مختلف به دنبال باز کردن مسیر‌های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که یکی از این مسیر‌ها برقراری ایرلاین و فعال کردن پرواز‌ها به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور است.
توسعه صنعت توریسم استان کهگیلویه و بویراحمد در گرو افزایش پرواز‌های داخلی و خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت‌های لازم راه‌اندازی پرواز‌های بین‌المللی، پذیرش آژانس‌های هوایی منجر به ورود تور‌های گردشگری خارجی می‌شود.
سعید طالبی پور افزود: قطعاً توسعه فرودگاه به عنوان یکی از راه‌های توسعه زیرساخت‌های گردشگری نقش مهمی در رونق صنعت توریسم دارد.
وی تأکید کرد: توسعه فرودگاه و انجام پرواز‌های بین‌المللی علاوه بر توسعه صنعت گردشگری سبب توسعه سرمایه‌گذاری بزرگ در زمینه گردشگری نیز می‌شود.
طالبی پور عنوان کرد: قطعاً اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد استان شود و ظرفیت‌های منطقه را از نزدیک مشاهده کنند می‌توانند در حوزه گردشگری اقدامات بزرگی انجام دهند که به اشتغال‌زایی برای مردم منجر شود.
فرودگاه یاسوج حائز رتبه چهارم کشور
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: هم اینک فرودگاه یاسوج در ارزیابی عملکرد شاخص‌های عمومی و اختصاصی فرودگاه‌های کشور رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.
چرا پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج برقرار نمی‌شود؟
انصاری فرد افزود: این رتبه بالاترین امتیاز رشد عملکرد فرودگاه یاسوج نسبت به سال ۹۹ داشته است.
وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های پیش رو برقراری پرواز‌های تفریحی است که با توجه به وجود هواپیمای کوچک در استان با الگو‌برداری از فرودگاه رامسر می‌توان پرواز‌های چند دقیقه‌ای و کوتاه مدت برقرار کرد.
مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: این اقدام به جذب گردشگر در استان کمک بسیاری می‌کند و انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز پای کار بیاید و کمک کار فرودگاه باشد.
نگاهی به فرودگاه یاسوج
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باند‌های فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت‌ترین باند‌های فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پرواز‌های پرواز‌های مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهر‌های کشور ندارد.
هم اینک شرکت‌های هواپیمایی ماهان و پارس ۲ پرواز در هفته در فرودگاه یاسوج دارند و راه‌اندازی پرواز‌های عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

قیصر
Romania
انصافا مدیر فرودگاه مدیر ساعی و کوشاست ،ولي باید بانک‌ها به کمک هم استانیها بیان و شرایط پرواز را تسهیل نمایند و رونق را به فرودگاه بیارند پرواز دبی و عتبات عالیات هم هر ماه هفته ای یک پرواز بزارند عالیه و مشهد مقدس هم هفته ای یک پرواز مثلا دو شنبه رفت و جمعه برگشت خیلی خیلی عالیه
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
1