تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۴۴۳۹۴۳
بررسی مصداقی عدم رعایت اصل تفکیک قوا؛

از احمدزاده به وحیدی

۱۸
۲
از احمدزاده به وحیدی
کبنا ؛
به نظر می‌رسد در نبود احزاب قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، انتصابات نه بر اساس روابط حزبی و تخصصی که مبتنی بر نردیکی به نمایندگان صورت می‌گیرد. در حالی که اگر روابط پایدار حزبی در این استان شکل می‌گرفت، بر اساس شایستگی، پست‌های مختلف تقسیم می‌شد. اما حالا جغرافیا، قومیت و رابطه تعیین‌کننده‌ی اغلب پست‌های مهم در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
به گزارش کبنا، یکی از رسوم نامناسبی که در سال‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد در حال نهادینه شدن است، دخالت نمایندگان و سیاسیون در انتصابات است. وضعیت به گونه‌ای در حال پیش رفتن است که پست‌های مدیریتی استان در حال تقسیم بین نمایندگان است که بر اساس آن نمایندگان خود را متولی چند دستگاه در استان می‌دانند.
این رویه‌ی نامعمول خود را در استانداری نیز نشان می‌دهد. در استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیروهایی به عنوان مدیر و معاون معرفی می‌شوند که اغلب خارج از بدنه‌ی استانداری بوده و به عنوان مأمور وارد بدنه استانداری می‌شوند.
این در حالی است که در خود بدنه استانداری کهگیلویه و بویراحمد ده‌ها نیروی متخصص، کارشناس و فنی با مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر وجود دارند که اتفاقاً از سابقه‌ی بسیاری نیز در استانداری برخوردار هستند. این افراد که در استخدام دولت هستند از استانداری حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کنند. با این حال وقتی یک نیرو را از یک دستگاه دیگر به استانداری مأمور می‌کنند، یک بار اضافی را بر دولت و وزارت کشور تحمیل می‌کنند. وقتی که نیرو در خود مجموعه وجود دارد با چه توجیهی می‌توان اشخاصی را از سایر دستگاه‌ها که اتفاقاً سابقه و تخصص مرتبطی نیز ندارند به این مجموعه تحمیل کرد؟
به طور کلی معاونت‌های استانداری به دو بخش سیاسی و غیرسیاسی تقسیم می‌شوند. هر چند با اکراه می‌توان پذیرفت که انتصابات در معاونت سیاسی، بر اساس روابط سیاسی باشد، اما در سایر حوزه‌ها که صبغه‌ی تخصصی‌تری دارند، انتصاب سیاسی معاونت‌ها ضربه‌ای جبران‌ناپذیر در حق این استان است.
در افواه عمومی به کرات شنیده می‌شود که فلان معاونت در استانداری کهگیلویه و بویراحمد حق نماینده کهگیلویه است، آن یکی حق نماینده بویراحمد و متولی دیگری متعلق به آن یکی نماینده است. در هیچ کجای قانون اساسی اشاره نشده که نمایندگان می‌توانند در انتصابات پست‌های سیاسی دخالت داشته باشند.
به نظر می‌رسد در نبود وجود احزاب قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، انتصابات نه بر اساس روابط حزبی و تخصصی که مبتنی بر نزدیکی به نمایندگان صورت می‌گیرد. در حالی که اگر روابط پایدار حزبی در کشور و استان‌ها شکل می‌گرفت، بر اساس شایستگی، پست‌های مختلف تقسیم می‌شد. اما حالا جغرافیا، قومیت، جناح و رابطه تعیین‌کننده‌ی اغلب پست‌های مهم در کشور و استان‌های همانند کهگیلویه و بویراحمد شده است.
لازم است که احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم نگاهی ویژه‌تر به این استان داشته باشد. چرا که به دلیل بافت قومیتی خاص کهگیلویه و بویراحمد، در پی عدم رعایت اصل تفکیک قوا، «پدیده‌ی غیرمرتبط‌ها» و غیرمتخصصان نمود و بروز بیشتری در آن دارد. احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز ممکن است بارها تحت فشار نمایندگان قرار گرفته باشد که نیروی مورد نظر خود را در استانداری منصوب کنند. اما با این وجود هنوز فرصت وجود دارد که سایر پست‌های مهم با نظارت کارشناسانه و از بدنه خود استانداری انتخاب شوند تا بیش از این چنین رویه‌ی نامعمولی در استان نهادینه نشود. رویه‌ای که علاوه بر سنگ‌اندازی در مسیر توسعه و پیشرفت استان، باعث تحمیل هزینه و بار اضافی برای وزارت کشور می‌شود. چرا که بسیاری از این افرادی که به عنوان مأمور وارد بدنه وزارت کشور می‌شوند، بعد از اتمام مأموریت کاری، سعی می‌کنند در همان وزارت کشور بمانند و دیگر به محل خدمت خود برنگردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

رُک
Iran, Islamic Republic of
.. احتمال اینکه تا قبل از عید عزلش کنند هست....
استانداری
Iran, Islamic Republic of
به نظرم استاندار باید افراد جوان، پاکدست، انقلابی با تحصیلات عالیه را بکار بگیرد و کاری به زد و بندهای نمایندگان‌نداشته باشد..
همکار
Romania
بخدا تا حالا ضعیف ترین مدیران در حوزه استانداری و فرمانداریها منصوب شده که از لحاظ تخصص و تجربه به پای یه کارشناس استانداری هم نمی رسند، این بود دولت انقلابی !!!!!
Romania
با این انتصابات اگه سال دیگه این موقع نگفتین قربون پارسال هرچی خواستین بگین .
قصاوت
Romania
بعضی از این مدیرای منصوب شده ابتدا باید الفبای کار در استانداری رو یاد بگیرن که با رعایت اصول رازداری و حفاظتی با آبروی همکاران بازی نکنند همکارا از این موضوع بشدت معترض می باشند
Iran, Islamic Republic of
تا بوده چنین هست و چنین خواهد بود و استان در همه شاخصها رتبه آخر را از اول خواهد داشت ،شایسته سالاری می‌بایست فراجناحی باشد نهار اساس رابطه چرا که نسل‌های بعدی ضر به اش را خواهند خورد البته آموزش و پرورش که در سطح وزارتخانه ای هم به درازا می‌کشد خوشبختانه نیرویی خوب با توجه به روزمه کاری ارائه شده انتخاب شد و همچنین فرمانداری کارا
محسن
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که. ارباب خودت تو مجلس در امور اجرایی دخالت می‌کرد و مدیران نزدیک به خودش رو میذاشت کجا بودی؟ کسی این حرفا رو باور نمیکنه. بیش از ۲ سال از انتخابات گدشته و هنوز دارید چوب لای چرخ نمایندگان میذارید
Iran, Islamic Republic of
مگه نمایندگان چرخ دارند؟اینها که کلا پنچر تشریف دارن بیرخاصیت ترین نماینده مخصوصا روشنفکر وموحد
محمد
Iran, Islamic Republic of
خودت هم.نمیدونی چی نوشتی...
وزارت کشوری
Iran, Islamic Republic of
باشه درسال 1509 انجام خواهیم داد چشم حتما
شهروند
Iran, Islamic Republic of
سلام
راستی دستورالعمل اینکه افراد دارای سنوات 30 سال به بالا نباید مدیر شوند و پست مدیریتی داشته باشند و اگر دوست دارند بمانند باید پست مدیریتی نداشته باشند چه شد؟!!! لطفا اطلاع رسانی و روشنگری فرمایید. با تشکر
محمدموسوی
Romania
مثل اینکه فضول را بردند به جهنم گفت هیزمش تراست.آخه بشما جه ربطی داره که استاندار نیروهایش را از کجا می آورد، تو فضولی،یا نخود آش؟
منصف
Iran, Islamic Republic of
از این تلاشهای مذبوحانه دست بردارید!
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
آقای هدا.... دنبال چیست؟؟ زشته بخدا
Iran, Islamic Republic of
آقای اساندار از قدیم گفتند خشتی که نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج شما از روز اول ورودتان به استانداری به جای جلسه با نخبگان استان مبنا را گذاشتی با جلسات چند نفره و دوجانبه و این دور انتخابات ریاست جمهوری مارتن بدون رقیب هرکس خود خوانده در هر کوی و برزنی یه ستادی زده بود و خود را رئیس ستاد معرفی کرد الان هم پست مدیرکلی میخوان فارغ از نتیجه که ستادهای آقای رئیسی بیش از آرای کسب شده این طفلک شده است باید بسوزی و بسازی
اصولگر
Iran, Islamic Republic of
با سلام شما که به عنوان نیرو ریسی استاندار شدید باید به کسانی که به ایشان رای دادن احترام بزارید اگه فقط5میلیون دور گذشته را انقلابی بنامید سرگذشت بقیه که به ایشان رای دادندچه خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
مگرقبلا نمایندگان تصمیم نمی گرفتند این روال ارثیه قبلی است اما اکنون کمرنگ شده
چویل دنا
Iran, Islamic Republic of
استانداری که هنوز نتونسته مدیران دور قبل را عزل کنه بدرد چی،میخوره فکر کنگ خودش ملوی مدیرانش عزل بشه ضعیف ترین استاندار در تاریخ گهگیلویه وبویراحمد به امید خدا بهد عید عزل میشی وقتی نگایندگان ما َضیف باشند یعکی استاندا ر ضعیف خدا به داد این استان برسه
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1