کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی مصداقی عدم رعایت اصل تفکیک قوا؛

از احمدزاده به وحیدی

5 بهمن 1400 ساعت 19:41

به نظر می‌رسد در نبود احزاب قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، انتصابات نه بر اساس روابط حزبی و تخصصی که مبتنی بر نردیکی به نمایندگان صورت می‌گیرد. در حالی که اگر روابط پایدار حزبی در این استان شکل می‌گرفت، بر اساس شایستگی، پست‌های مختلف تقسیم می‌شد. اما حالا جغرافیا، قومیت و رابطه تعیین‌کننده‌ی اغلب پست‌های مهم در کهگیلویه و بویراحمد شده است.


به نظر می‌رسد در نبود احزاب قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، انتصابات نه بر اساس روابط حزبی و تخصصی که مبتنی بر نردیکی به نمایندگان صورت می‌گیرد. در حالی که اگر روابط پایدار حزبی در این استان شکل می‌گرفت، بر اساس شایستگی، پست‌های مختلف تقسیم می‌شد. اما حالا جغرافیا، قومیت و رابطه تعیین‌کننده‌ی اغلب پست‌های مهم در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
به گزارش کبنا، یکی از رسوم نامناسبی که در سال‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد در حال نهادینه شدن است، دخالت نمایندگان و سیاسیون در انتصابات است. وضعیت به گونه‌ای در حال پیش رفتن است که پست‌های مدیریتی استان در حال تقسیم بین نمایندگان است که بر اساس آن نمایندگان خود را متولی چند دستگاه در استان می‌دانند.
این رویه‌ی نامعمول خود را در استانداری نیز نشان می‌دهد. در استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیروهایی به عنوان مدیر و معاون معرفی می‌شوند که اغلب خارج از بدنه‌ی استانداری بوده و به عنوان مأمور وارد بدنه استانداری می‌شوند.
این در حالی است که در خود بدنه استانداری کهگیلویه و بویراحمد ده‌ها نیروی متخصص، کارشناس و فنی با مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر وجود دارند که اتفاقاً از سابقه‌ی بسیاری نیز در استانداری برخوردار هستند. این افراد که در استخدام دولت هستند از استانداری حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کنند. با این حال وقتی یک نیرو را از یک دستگاه دیگر به استانداری مأمور می‌کنند، یک بار اضافی را بر دولت و وزارت کشور تحمیل می‌کنند. وقتی که نیرو در خود مجموعه وجود دارد با چه توجیهی می‌توان اشخاصی را از سایر دستگاه‌ها که اتفاقاً سابقه و تخصص مرتبطی نیز ندارند به این مجموعه تحمیل کرد؟
به طور کلی معاونت‌های استانداری به دو بخش سیاسی و غیرسیاسی تقسیم می‌شوند. هر چند با اکراه می‌توان پذیرفت که انتصابات در معاونت سیاسی، بر اساس روابط سیاسی باشد، اما در سایر حوزه‌ها که صبغه‌ی تخصصی‌تری دارند، انتصاب سیاسی معاونت‌ها ضربه‌ای جبران‌ناپذیر در حق این استان است.
در افواه عمومی به کرات شنیده می‌شود که فلان معاونت در استانداری کهگیلویه و بویراحمد حق نماینده کهگیلویه است، آن یکی حق نماینده بویراحمد و متولی دیگری متعلق به آن یکی نماینده است. در هیچ کجای قانون اساسی اشاره نشده که نمایندگان می‌توانند در انتصابات پست‌های سیاسی دخالت داشته باشند.
به نظر می‌رسد در نبود وجود احزاب قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، انتصابات نه بر اساس روابط حزبی و تخصصی که مبتنی بر نزدیکی به نمایندگان صورت می‌گیرد. در حالی که اگر روابط پایدار حزبی در کشور و استان‌ها شکل می‌گرفت، بر اساس شایستگی، پست‌های مختلف تقسیم می‌شد. اما حالا جغرافیا، قومیت، جناح و رابطه تعیین‌کننده‌ی اغلب پست‌های مهم در کشور و استان‌های همانند کهگیلویه و بویراحمد شده است.
لازم است که احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم نگاهی ویژه‌تر به این استان داشته باشد. چرا که به دلیل بافت قومیتی خاص کهگیلویه و بویراحمد، در پی عدم رعایت اصل تفکیک قوا، «پدیده‌ی غیرمرتبط‌ها» و غیرمتخصصان نمود و بروز بیشتری در آن دارد. احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز ممکن است بارها تحت فشار نمایندگان قرار گرفته باشد که نیروی مورد نظر خود را در استانداری منصوب کنند. اما با این وجود هنوز فرصت وجود دارد که سایر پست‌های مهم با نظارت کارشناسانه و از بدنه خود استانداری انتخاب شوند تا بیش از این چنین رویه‌ی نامعمولی در استان نهادینه نشود. رویه‌ای که علاوه بر سنگ‌اندازی در مسیر توسعه و پیشرفت استان، باعث تحمیل هزینه و بار اضافی برای وزارت کشور می‌شود. چرا که بسیاری از این افرادی که به عنوان مأمور وارد بدنه وزارت کشور می‌شوند، بعد از اتمام مأموریت کاری، سعی می‌کنند در همان وزارت کشور بمانند و دیگر به محل خدمت خود برنگردند.


کد مطلب: 443943

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443943/احمدزاده-وحیدی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1