تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۴۸
کد مطلب : ۴۷۰۸۰۳
یادداشت؛

فرار رسانه، ‌امید به رسانه

۳۴
۰
فرار رسانه، ‌امید به رسانه
کبنا ؛سیدعلی عباس محدث، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت: این روز‌های که فصل نوینی از انتخابات در کشورمان را مرور می‌کنیم، گاهی در ادبیات سخنرانانِ محافل سیاسی و برخی از نمایندگانی که دانش لازم را دارند، از واژۀ «دموکراسی» و نظام‌های دموکراتیک زیاد می‌شنویم. چراکه دموکراسی میدان مشارکت عمومی، رقابت آزاد، آگاهی انتخاب و تبیین برنامه‌های عملیاتی برای توسعه و تحول گرایی را در سطحی گسترده بیان می‌کند. وقتی به‌اندیشه‌های مختلف علمی بویژه جامعه شناختی رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که دموکراسی را وجه غالب گفتمان سیاسی معرفی می‌کنند. گرچه عده‌ای بر این باورند که با وجود کشور‌های اقتدارگرا، دموکراسی یک دروغ سیاسی است، اما در هر صورت دموکراسی برای تمام مردم دنیا، در انتخاب بخشی از مدیریت‌های کلان، پذیرفتنی است. چراکه فکر می‌کنند با بهره‌مندی از یک سیستم دموکراتیک می‌توانند به آزادی اجتماع، آزادی بیان، حقوق شهروندی، رضایت حکومت‌شوندگان، حق زندگی و حقوق اقلیت‌ها و... ، دست یابند.
در کشور ما به واسطۀ نگاه جامع و تحلیل عالمانه‌ای که حضرت امام خمینی(ره) از تمامی انقلاب‌ها، جنبش‌های سیاسی، جریان‌های فکری و مکاتب سیاسی دنیا داشتند و همچنین بسیاری از تحولات سیاسی بعد از ۱۳۲۰ در ایران بویژه انقلاب مشروطه را اشراف داشتند، «جمهور‌ی اسلامی» را با این تدبیر که «جمهوری» شکل حکومت و «اسلامی» محتوای آن باشد، توصیف نمودند.
اندیشمندانی مثل هابز و منتسکیو و جان دیویی و کارل پوپر و بقیه نیز هر کدام شکل‌هایی از دموکراسی را تحلیل کرده‌اند که در این بحث فرصت بررسی آن‌ها نیست. غرض این است که بدانیم جمهوری اسلامی با هر نگاهی از روش‌های دموکراسی(نخبه گرایی، مشارکتی، تکثرگرا و.. ) بر اساس آموزه‌های نظام اسلامی و‌ اندیشه‌های بزرگان دینی، ۲/ ۹۸ رأی مردم را بدست آورده است.
از بهمن ۵۷ تاکنون مصداقی از روش دموکراسی را تحت عنوان انتخاب افراد برای تصدی در مسئولیت‌های مهم و کلان، مشاهده می‌کنیم. رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورا‌های شهر و روستا و همچنین مجلس خبرگان رهبری را بدون واسطه، مردم انتخاب می‌کنند. منتخب مردم به واسطۀ وکالتی که از مردم دارند، سایر جایگا‌های مدیریتی را انتخاب می‌کنند. مثل، رهبری، وزرا، استانداران، مدیران سطوح پایین‌تر و... که با واسطه و در فرایند‌های خاصی انتخاب می‌شوند.
پس برای هر نظامی که بر مبنای دموکراسی باشد، چهار رکن تعریف شده است.
بتدا، قانون اساسی.
یعنی هر نظامی که قاعدۀ دموکراسی را برای خود برگزیده باشد، باید به قانون اساسی التزام عملی و نظری داشته باشد. عدول از قانون اساسی در هر نظام دموکراتیک، یعنی مخالفت با اساس آن حکومت. زیرا قانون اساسی وجه تمایز نظام دموكرات با نظام‌های استبدادی در هر نوع آن، اعم از پادشاهی، الیگارشی، آریستوكراسی، فاشیستی، دیكتاتوری، میلیتاریستی و غیره است
دوم نظام پارلمانی(مجلس).
اعتقاد به مجلس، یعنی اهتمام بر دیدگاه و آراء مردم. یعنی پرهیز از خودمحوری و استبدای رأی در شیوه حکومت و قانون‌گذاری.
سوم، احزاب سیاسی.
شاید به جهت ضرورت برخی از تصمیم‌گیری‌ها و جلوگیری از ضعف‌های مدیریتی، به نظر می‌رسد که اگر احزاب سیاسی را به عنوان رکن اول دموکراسی تعریف می‌کردیم، گزافه نبود. احزاب سیاسی مانع خودکامگی در حکومت است و حتی برخی از جامعه‌شناسان سیاسی بر این باورند که وجود حکومت‌های بدون احزاب سیاسی با دیکتاتوری خیلی تفاوتی ندارد.
چهارم، رسانه و مطبوعات آزاد.
مهمترین نقش را در پویایی فکری و تنویر افکار عمومی رسانه‌ها بر عهده دارند. جامعه‌ای که در آن مطبوعات آزاد فعالیت دارند، آگاهی و نگاه مردم نسبت به حاکمان و میزان پایبندی مدیران جامعه به قانون اساسی، سبک قانون‌گذاری و اتخاذ تصمیمات سیاسی، به مراتب بیشتر خواهد بود. در حکومت‌هایی که احزاب سیاسی وجود ندارند، این رسانه‌ها هستند که جهت دهی می‌کنند و طیف‌بندی‌های سیاسی را بر اساس منافع مردم تبیین می‌کنند.
امروز وجه دیگری بر این ارکان، الزامی شده است به نام«آزادی‌های مدنی. در پوشش آزادی‌های مدنی، مردم نگاهی به آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی قلم، آزادی‌اندیشه و دیگر آزادی‌های اجتماعی دارند و جامعه در صورت تحقق یافتن آزادی‌های مدنی می‌تواند، الگویی از جامعه دموکرات باشد.
با این شرح نسبتاً جامع، نباید نظام اجتماعی امروزمان را در غافلگیری فضای مجازی ر‌ها کنیم. بویژه انتخاب نمایندگان و کسانی که قرار است ۴ سال به جای مردم قانون‌گذاری کنند و برای مردم تدبیر بیاندیشند، متأسفانه با رویکرد منفی که فضای مجازی دارد، به بیراهه می‌رویم. اگر این روز‌ها تعمقاً بر اهلیت بسیاری از فعالان فضای مجازی در عرصه رقابت سیاسی نامزد‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که دروازۀ فضای مجازی به روی کسانی که با رویکرد‌های بداخلاقی، بی‌هنری، گویش‌های عوامانه و سطحی نگری‌های می‌نویسند و کمترین سواد رسانه‌ای نداشته و هیچ کمکی به انتخاب بهتر نمی‌کنند، آزاد و باز است. در این بین، اهل رسانه(خبرنگاران، تولیدکنندگان محتوا، تحلیلگران، عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای، تدوین‌کنندگان و... ) به معنای واقعی در به روز کردن دانسته‌ها و اطلاعات عمومی مردم و فرهنگ‌سازی در عرصه سیاسی نمی‌توانند حضور داشته باشند.
البته به نظر می‌رسد که حضور همگانی مردم در فضای مجازی و برخی استفاده‌های غیری منطقی از آن و همچنین پیوند عمیقی که رسانه با مهمترین ابزار فضای مجازی یعنی گوشی همراه دارد و تقلیل جایگاه رسانه تا سطح فضای مجازی، باید منتظر بازنگری نخبگان و دانشگاهیان در تمیز بین رسانه و فضای مجازی باشیم. یقیناً با حضور نخبگان و دانشگاهیانی که نامزد انتخاباتی می‌شوند و همچنین حضور هنرمندانه صاحبان خرد و‌ اندیشه در فضای مجازی، شاهد پایش و پاکسازی فضای مجازی خواهیم بود. بدون شک، در آیندۀ نزدیک، با‌پذیریش نقش رهبری فکری و سیاسی اهل رسانه و مطبوعات برای مردم، هم فضای مجازی جایگاه خود را در بینش مردم بدست می‌آورد و هم در عرصه رسانه، رقابت دانش و عقل برای مدیریت جامعه و فضای مجازی میسر است. در آن صورت، «امید به رسانه» جایگزین «فرار رسانه» خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
علی عباس جان یه مدت چیزی نگو...
Iran, Islamic Republic of
اولا اونايي كه سال ٥٧ بقول شما ٩٨ واندي راي دادند الان در خوش بيناته ترين حالت ٢٠ الي ٣٠ درصدشان زنده هستيد كه الان اگر بين همين ٣٠ درصد دوباره راي گيري بشه شايد شايد ١٠ درصدشان راي مثبت بدن
چون نميدانستن چه افرادي قراره براشون تصميم بگيره الان افرادي در راس هستن كه نه انقلابي بودن ونه تاثيري در انقلاب وجبهه وجنگ داشتن
واگر الان به نظر توي نويسنده دوباره راي گوشي سال ٥٧ بشه بنظر خودت چن درصد مردم به اري ميگن؟ اما اگه صداقت داري با صداقت جواب بده
ودر اخر نوبسننده گفته احزاب اگه نباشه در انتخابات حكومت ديكتاتوري ميشه باز ميشه توضيح بدي الان در همين انتخابات مجلس امثال كدوم احزاب با هم ميخان رقابت كنن ؟
اگه نگي اصولگرايان با اصلاح طلبها
چون احصلاح طلبي بهتر از پزشكيان كه بهتر نداشتيم كه فعلا هيات اجراي رد صلاحيت ش كرده واي بحال شوراي نگهبان ببينم ميخواد با اون بقيه اندك اصلاح طلبان چكار كنه
پس اين نشد رقابت اقاي نويسنده
ودر اخر اقاي نويسنده فكر نكن بايد امثال شما در فضاي مجازي ميتوني تيتر بزني وبقيه بيسوادن الان به لطف اين فضاي مجازي كه شما ودوستانتان ازش ميترسيد مردم خيلي اگاه شدنه همه اكثر مردم در حد شما سواد رسانه اي دارن

واز مديريت محترم سايت خواهشمندم چون اضهار نظر در صورتي كه فاقد توهين به شخصي باشه اراده لطفا منتشر كنيز
دوست
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر
صادقانه عرض می کنم و اگر لازم باشد قسم هم می خورم که با آقای دکتر محدث صحبت کدرم که پاسخ کامنت شما را بدهد. اما ایشان گفتند که نظرمو دادم دیگه نیازی نیست که کامنت بخونم و جواب بدهم. آنجا همه آزاد هستند که نظرشان را بدهند. و بهتر آن است که نقد بکنند.
فقط یه جمله را خدمت شما عرض بکنم که اینجا فضای مجازی نیست، رسانه است. شاید سواد لازم را نداشته باشید و اشتباه گرفته باشید، نگاهتون را عوض کنید، تیتر زدن پیشکش.
ایثارگران
Iran, Islamic Republic of
وقتی می بینم که عده ای رگ گردن سفت کدرن تا هرآنچه شایسته خودشون هست را در کامنتها بگذارند و به آدم هایی که می فهمند، توهین کنند، دلم میخواهد فریاد بزنم چرا باید عده ای خشک مغز به نخبگان و دانشگاهیان ما توهین کنند؟ چرا باید رسانه های ما نتوانند نقش واقعی خود را ایفا کنند؟
واقعاً باید شرف آقای کمایی و همکارانش که برعکس بیه نه خریده می شوند و نه مجیزگوی کسی می وشند دورد فرستاد. از همینجا دستتو می بوسم.
یا جدا
Iran, Islamic Republic of
ونظرم یا مطلبه درست نخوندی یا هیچ وش نفهمیی. بره یه لیوان گل گاوزبون بخه و دوباره بخونش
التماس دعا
Iran, Islamic Republic of
ککا حیف جنابعالی که و دین عدل هاشمیی. بیو بی موحد خیلی بهتره.
اصفهان سیتی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزم جناب دکتر محدث
سلام
تحلیل کاملاً جامعه شناختی و واقعی بود.
افتخار میکنم
یا علی
مراد زاده
Iran, Islamic Republic of
خواندنی بود. لازم میدونم از نویسنده و مدیریت سایت کبنانیوز تشکر کنم.
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
بیو جون خت یه مطلب دیه در مورد چماق لری بزرگواری بنویس تا بره سی همیشه.........
اصلاح طالب
Iran, Islamic Republic of
اقاي محدث ميشه بفرمايي چرا حضورا در فضاي رسانه نسبت به زمان رياست جمهوري دكتر روحاني چرا كمتر شده وبعد از تمجيد وتعريف دولت ريسي در سال اول الان از فقر وبيكاري وگراني روزانة و فسادها ي عالي ودبش و وديگر مشكلات سكوت كرده اي
وخدايي اگر اين فساد چاي كه در ايران وجهان بي سابقه بوده در زمان روحاني يا خاتمي كه واقعا شخص اقاي خاتمي پاكدسنرين سياست مدار در ايرانه مي افند چكار ميكردي ؟
اگر با صداقت جواب بدي ممنون ميشم
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
الان. بعضی از رسانه ها را با ترس وطمع وادار کرده اند::::: به تریبونی که قدرت دستشه:::: غافل از تاریخی که عبرت واینه اینده است:::: کاملا منطقی فرمودید اما حب دنیا وروی صندلی مدیریت انهم بلوکه های همتی دلار عقل ایمان را می رباید::::
بهزیستی
Iran, Islamic Republic of
اقای محدث بین حکمله بعداریا سیچه اومنه کم کردنه،سیچه امسال ترمیم فقط ووزارت کشوروزرمجموعیلش دادنه ،سیچه یه دهه هی فوق العاده خاص بهزیستی هی خک ایخره...دردما ایگپله اندی سیاست هرکه وهرکه خواس رای بیه ماچاشون داریم🤔یه دلسوزی وسازمانمون نیبینوم...
سید
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر محدث عزیز
بسیار علمی و جالب
لیکک نیوز
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب دکتر محدث
کدوم کاندیدی که یک کلمه از اینها را بداند و عمل کند
فرزام
Iran, Islamic Republic of
واقعاً خواندنی و جذاب است.
محمدعارف نیا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دایی
سیدجان خداوکیلی ول کن عدل هاشمی را و بیشتر از این مطالب بنویس. جامعه ما نیازمند این مطالب است.
Iran, Islamic Republic of
شما را به خدا آبروی جامعه شناسی را با این یادداشت های بی سر و ته و بی قاعده نبرید.
باید افراد فرهیخته ای یادداشت بنویسند که تسلط بر مفاهیم و چارچوب های نظری داشته باشند.
اهل رسانه
Iran, Islamic Republic of
انتشار مطالب وزینی از کبنا می رود نه این مطالب سبک و آمیخته با اغراض شخصی
رسانه حقیقی
Iran, Islamic Republic of
هنوز کار داریم تا به اون جایی برسیم که بخواهیم رسانه ها از فضای مجازی جدا بدونیم. رسانه دارای شخصیت است، قابل احترام است ولی فضا مجازی نیست.
Iran, Islamic Republic of
کدوم روزنامه نگار و فعال سیاسی جامعه شناس?!
یه چیزی بگید که روزنامه نگاران و سیاستمداران و جامعه شناسان از خوندنش سکته نکنند.
حیف سیاست حیف روزنامه نگاری و حیف جامعه شناسی که هرکسی بخواد با سرهم کردن و به هم بافتن هر چی به ذهنش میرسه و بیاد عرض اندام کنه تا خودی نشون داده باشه.
یا خدا
Iran, Islamic Republic of
عجب آشفته بازار سیاسی در این استان داریم که هرکی از راه میرسه با کمترین معلوماتی تلاش می کنه که رسانه ای بشه.
ناقد
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیست چی گفته چی میخواسته بگه؟
فرار رسانه؟ امید به رسانه؟
از کاندید دانشمند! و نخبه! مورد حمایتت که بگی روشن می شه که کی دنبال کیه و تو دنبال چی هستی
Iran, Islamic Republic of
باز هم این علی عباس و حرف های آسمون ریسمون!!!!
Iran, Islamic Republic of
کرو کوتاه بیو این حرفا برات پست نمیسازه برو همون دنبال عدل شناسی برات بهتره جامعه شناسی را به اهلش باید سپرد.
Iran, Islamic Republic of
بعضیا در محل کارشون دوزار کار مفید انجام نمیدن اونوقت کارشون شده این عریضه نویسیها و از روی کتاب املا و انشا نویسی تمرین می کنن
کارشناس رسانه وفضای مجازی
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، امروزه ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی و در دسترس بودن آنها برای همه؛ تغییرات چشمگیری در زندگی‌های فردی و اجتماعی به وجود آورده است. لذا چیزی که شایسته وبایسته آن است بالا بردن سواد رسانه ای افراد است.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
بسیار خواندنی
Iran, Islamic Republic of
حیف وقت که صرف خواندن این یادداشت های بی محتوا باشه.
حسین
Iran, Islamic Republic of
واقعاً فضای مجازی بدترین محیط اجتماعی است. کلا ادمهای بی آبرو دارند جولان می دهند و کسی پاسخگو نیست
محمدرضا هادوی
Iran, Islamic Republic of
همیشه در فکر این بودم که چرا بچه های باسواد و دانشگاهی در فضای مجازی سکوت هستند. خیلی بده که این ها مدیریت نمی شوند؟ طرف دوریال سواد ندارد ولی اما شبانه روز در فضای مجازی دارد چرت و پرت می نویسد. باید نفوذ کنن
همکار
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه پدرت را دوست خوبم
ماشاءالله
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر سید علی عباس محدث کم سن و سال ترین رزمنده و جانباز استان شجاعتش در عملیاتهای مختلف همچون قلمش ستودنی بود هست
Iran, Islamic Republic of
غیر از خود سید علی عباس بیاد وخوش تعریف کنه!
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر سید علی عباس محدث کم سن و سال ترین رزمنده و جانباز استان شجاعتش در عملیاتهای مختلف همچون قلمش ستودنی بود هست
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
1