تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۳۲۷
گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با سید ابراهیم کشاورز؛

سهم خواهی‌ها در انتخاب مدیران توانمند اثر منفی می‌گذارد / استان کهگیلویه و بویراحمد در مسئولیت‌های حساس و اثرگذار ملی کسی را ندارد / نمایندگان همه ادوار کهگیلویه و بویراحمد در مجلس نتوانستند در مملکت نیرویی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بگمارند / ۷۰ درصد مدیران استان در جای خود انتخاب نمی‌شوند / خودزنی بیداد می‌کند / رویکرد جدید، نسل جدیدی، افراد جدیدی باید بیایند تا تغییراتی داشته باشیم

۱۸
۱۹۹۷۳۳۸۵
سهم خواهی‌ها در انتخاب مدیران توانمند اثر منفی می‌گذارد / استان کهگیلویه و بویراحمد در مسئولیت‌های حساس و اثرگذار ملی کسی را ندارد / نمایندگان همه ادوار  کهگیلویه و بویراحمد در مجلس نتوانستند در مملکت نیرویی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بگمارند / ۷۰ درصد مدیران استان در جای خود انتخاب نمی‌شوند / خودزنی بیداد می‌کند / رویکرد جدید، نسل جدیدی، افراد جدیدی باید بیایند تا تغییراتی داشته باشیم
کبنا ؛
توسعه ابعاد مختلفی دارد و فقط معنای اقتصادی ندارد، توسعه زمانی شکل می‌گیرد که افراد یک جامعه آمادگی ذهنی برای ایجاد توسعه و پیشرفت را داشته باشند، تاکنون پایگاه خبری کبنا نیوز با افراد زیادی در خصوص توسعه گفت و گو کرده است، از دید همه این نخبگان توسعه تک عاملی نیست، و عوامل انسانی مهمترین عامل توسعه یک جامعه است.
به گزارش کبنا نیوز، ابراهیم کشاورز رئیس سابق سازمان امور اقتصادی و دارایی یکی از مدیران موفق کهگیلویه و بویراحمدی است که در مناصب مختلفی از جمله ذیحساب سازمان شهرداری های کل کشور، ذیحساب و مدیر کل امور مالیاتی وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل امور مالی وزارت کشور بوده است. با کشاورز گفت و گویی کوتاه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
چرا استان کهگیلویه و بویراحمد این همه ظرفیت دارد ولی در روند توسعه‌ای از دیگر استان‌ها عقب مانده است؟
دو بحث در عقب ماندگی وجود دارد، اول اینکه در استان خودزنی زیاد است، وقتی خودزنی می‌شود مدیران جرأت و ریسک لازم را پیدا نمی‌کنند. سیاست زدگی بیداد می‌کند، و سهم خواهی زیاد می‌شود، که این سهم خواهی‌ها در انتخاب مدیران توانمند اثر منفی می‌گذارد.
تمام نماینده‌هایی که تاکنون استان کهگیلویه و بویراحمد داشته، نتوانستند در مملکت نیرویی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بگمارند، برخی نیروهی انسانی خودشان پتانسیل داشته‌اند، و توانستند قدم به قدم به مدارج بالاتر بروند، ولی استان ما در مسئولیت‌های حساس و اثرگذار کسی را ندارد، به نظر من این‌ها عوامل عقب اندگی استان هستند.
بخشی هم این است که استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ ارتباطات هوایی و جاده‌ای در بن بست ارتباطی است، از طرفی جاده‌های خوبی نداریم، از طرف دیگر اصلاً پروازی وجود ندارد، حتی من خودم برای آمدن به استان به مشکل برمی خورم، چون پرواز ندارد. یک موضوع هم به تدوین برنامه آمایش سرزمین برمی گردد، آمایش سرزمین دقیقی تعریف نشده که متناسب با منطقه باشد، طرح آمایش سرزمین کهگیلویه و بویراحمد کپی از جای دیگری بوده و مطالعات دقیقی برای تدوین آن انجام نگرفته است. عده‌ای هم تمام ۴ سال به دنبال انتخابات هستند، با این وضع ما نمی‌توانیم به توسعه برسیم، قطعاً باید فکر نویی ایجاد شود. حراست‌های وزارتخانه‌ها این را می‌گویند که کهگیلویه و بویراحمدی‌ها به اندازه کل ۳۰ استان دیگر یکدیگر را تخریب می‌کنند، در حالی که در سطح کلان این موضوعات وجود ندارد.
متأسفانه استان را تقسیم‌بندی نفاق‌انگیز می‌کنند، بویراحمد سفلی و علیا می‌کنند، گرمسیر و سردسیر می‌کنند، این‌ها تبعات دارند، شاید ملاک‌های دیگری هم وجود داشته باشد ولی این چند مورد در عقب ماندگی استان خیلی پررنگ‌تر است.
راهکار چیست؟ متأسفانه این‌ها تبدیل به سنت و عرف شده و تغییر ایجاد کردن در فرهنگی که نهادینه شده بسیار سخت است، مقاومت‌های زیادی وجود دارد، وقتی گروهی در دولت یا در انتخابات مجلس صاحب قدرت می‌شود فقط به دنبال حفظ موجودیت خود است، وقتی چیدمان مدیریتی از کل استان نباشد و مدیریت‌ها قطبی و طایفه‌ای باشد، مطمئن باشید که افراد توانمند انتخاب نمی‌شوند، نه فقط در این دوره، در همه دوره‌ها همینطور است، مگر اینکه رویکرد جدیدی، نسل جدیدی، افراد جدیدی بیایند تا تغییراتی داشته باشیم، و افراد تحت تأثیر طایفه و جناح و حزب و طایفه و جغرافیا قرار نگیرند. اما بطور کلی افراد ذی نفوذی در کهگیلویه و بویراحمد نداریم که بتوانند افرادی را در وزارتخانه‌ها بگمارند.
باید افراد اثرگذار و دارای روابطی داشته باشیم، آقای تاجگردون در دوره خود نفوذ‌هایی داشت، بقیه نمایندگان هم باید به همین اندازه اثرگذار باشند، و برایشان فرقی نداشته باشد که نیروی انسانی استان از کدام منطقه‌ای است یا چه جناح و حزبی است.
مدیران باید ببینند کدام مسئولیت‌های کشوری برای کهگیلویه و بویراحمد اثرگذار است تا برای همان جایگاه‌ها نیرو بفرستند. اگر توانستند در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اثرگذار در توزیع اعتبارات، طرح‌های عمرانی، زیرساخت‌ها نیروی قوی بگمارند شک نکنید که تأثیر خود را خواهد گذاشت. امیدواریم با این سؤال‌هایی که از همه می‌پرسید اثر خود را روی توسعه بگذارید.
استان ما عشیره‌ای است، اگر نیروی انسانی از مسیر شایسته سالاری انتخاب شود کمک شایانی به منطقه می‌شود، اما بعضاً مدیران از کانال قوم و طایفه و صندوق‌های رأی می گذرند، چه توضیحی دارید؟
کهگیلویه و بویراحمد عشیره‌ای است و فرهنگ خاص خود را دارد، باید در تصمیمات کلی استان از این فرهنگ عشیره‌ای فاصله بگیریم، کل کهگیلویه و بویراحمد به اندازه میان آزادی تا میدان امام حسین تهران جمعیت ندارد، اما مدیران ما نمی‌توانند استان را مدیریت کنند، چون سر جای خود نیستند. استاندار‌ها همیشه تحت تأثیر نماینده قرار می‌گیرند و نمی‌توانند نیرویی که خودشان می‌دانند خوب است بکار بگیرند، پشت همه نیرو‌ها و مدیران استان نمایندگان هستند. ۷۰ درصد مدیران در جای خود انتخاب نمی‌شوند، از طرفی خودزنی در استان بیداد می‌کند، حتی اگر مدیری کمی جرأت داشته باشد بخاطر این خودزنی‌ها مجبور است احتیاط کند. اگر مدیری بخواهد کار بزرگی کند باید جسارت داشته باشد، باید ریسک و شجاعت داشته باشد و ایرادات کار را هم به جان بخرد.
در کهگیلویه و بویراحمد همه منابع طبیعی و خدادادی را داریم، همیشه هم می‌گوییم که این پتانسیل‌ها را داریم، ولی فایده‌ای نداشته است. همه این استعداد‌ها بالقوه بوده و زمینه سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد نشده است.
بیشتر بخاطر نبود زیرساخت‌های ارتباطی است که سرمایه‌گذاران جذب استان نمی‌شوند، بن بست ارتباطی وجود دارد و زیرساخت‌های ما خیلی ضعیف است. در شهر‌های ما بزرگراه وجود ندارد، همیشه در جاده کمربندی یاسوج-اصفهان و پلیس راه یاسوج- شیراز و گچساران تصادفات را داریم.
به نظر شما «نقد» مدیران اثر مثبتی دارد؟ نقد کردن هیچ اشکالی ندارد، نقدی که در راستای اصلاح باشد، رسالت رسانه روشنگری است، و رسانه باید نقد کند، تا مدیران به خود بیایند، شاید مدیری در مسیری بیفتد و در باتلاقی غرق شود یا بی‌خیال شود. یک جایی لازم است که به مدیر تذکر داده شود، اما رسانه‌ها باید برنامه دار باشند، هم مباحث را خوب جلوه دهند و هم اینکه در مواقع لزوم نقد کنند. مدیر نباید در این توهم بماند که بهترین کار را انجام داده است، بلکه از سوی رسانه‌ها باید نقد شود.
چه توصیه‌ای به مردم در آستانه انتخابات دارید؟
مردم باید عاقلانه و با تدبیر انتخاب کنند، اگر مردم قومیتی تصمیم نگیرند، به طرح و برنامه‌های کاندیدا‌ها توجه کنند، نه برنامه‌های شعاری و نمایشی که قابلیت اجرایی نداشته باشند، بهترین تصمیم را خواهند گرفت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب کشاورزی برای بزرگواری خیلی با هم دویدیم
به خاطر دارید با زانتیای سفید شما تا دیشموک و مورخانی رفتیم
سوال این است به وجدانت قسم اگر بزرگواری نبود چنین جایگاه هایی را به دست می آوردین ؟
تا‌کی باید این چنین انکار کرد
کبنا می دانم حذفش می کنی کارتون درست نیست
استانداری
Iran, Islamic Republic of
حضرت عباسی ،بینی و بین الله مگه خودت در جای خودت نشستی؟
مگه نه با رانت و هزار جور این طرف و اون طرف رفتی ذیحسابی وزارت کشور ؟
الان معلوم نیست با موحدی یا بزرگواری یا عدل؟
فقط با منافعت رفتی جلو
حرف بی رضای خدا نزن
الله اکبر از آدمهای این روزگار
استانداری
Iran, Islamic Republic of
بابا خودت رو تاجگردون گذاشت وزارت کشور والا الان توی استان کارشناس استانداری بودی؟
همه مقاله نویس شدن؟
سادات
Iran, Islamic Republic of
آقای کشاورز که میگویید انتخاب مدیران سلیقه ای هست
مگه در زمان آقای موسی خادمی استاندر وقت شما در انتخاب مدیران دخالت نداشتید و .........
حرفی بزنید که ذره ای خودتون بهش پایبند باشید
سیاسی
Iran, Islamic Republic of
مگه از وزارت کشور رفتند ؟
گفتند جابجا شدند.....
Iran, Islamic Republic of
بر فرض مثال با رانت و پارتی بازی رفته باشه بچه این استان هست یانه تاجگردون یا بزرگواری برده باشنش خیلی هم خوب کاری کردن چرا ما اینقدر تنگ نظر وکوته بین هستیم باید افتخار کنیم این ۳نماینده کنونی چیکار کردن خارج از این استان مگه ۳تاشون فقط بفکر خودشون واقوام درجه یکشون هستن فقط تو این استان یا بلدن بگن ما رو مسخره میکن یا اعتصاب کن فلان معاون اداره کل استان عوض شه یا کارتن موز ببرن تو مجلس یا داماد رو عوض کنن وغیره اگه راست میگن بتون حق از حق این استان دفاع کنن این ۳نماینده با رانت هم نمیتونن معاون یا ریسی خارج از این استان بذارن
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب کشاورز سیتو که فعلا بد نیسه
کارمند چندین ساله داراییی
Iran, Islamic Republic of
هووووو کی داره حرف از عدالت و نخبه میزنه من کارمند دارایی هستم از زمان آقای کشاورز راه بزن وبنند توی اداره شروع شد /من یکی که اصلا این اقارو نمیبخشم
خزانه
Iran, Islamic Republic of
همین آقای کشاورز که میگن نقد کردن اشکالی ندارد پس چرا زمان مدیریت خودش اگر کسی انتقادی ازش میکرد فوری مزایاش رو‌میزد
شهباز
Iran, Islamic Republic of
هیچ مدیری توی این استان بدون دخالت نماینده و ترس وزیر از استیضاح و بردن گردو و عسل و دعوت کردن مدیر نشده همه این گروه از افراد قطعا و یقینا در روز واپسین حساب پس میدهند چه حسابی بنابراین زیاد به خود فیس و افاده راه ندهید که من مدیرم و کت وشلوار اتو کشیده و بعضا با ماشین شاسی بلند و عینک دودی ،به وجدانتان مراجعه کنید که این اریکه مدیریتی را از راه اکتساب صاحب شدین یا از راه انتساب و نهایت انتصاب کسیکه پستی را بر اساس شایستگی و اکتساب و بدون بند معروف سه (( پ)) بدست آورده همیشه سربلند هست ولو از دستش دهد ولی کسیکه به واسطه سه ((پ)) معروف بدستش آورده در موقع از دست دادنش احتمال سکته اش و بیماری زیاد هست در استان زر خیز اما فقیر کهگیلویه و بویراحمد این سه((پ))معروف نفسش را بریده و اما راه حلش چیست؟ابتدا به روز مرگ فکر کنند که پس از دفن همه پاچه خواران به هر دلیلی نسبتی ناروا ولو به خاطر یک ساعت اضافه کار یا دادن پاداش کم بهش میدن و پس لز اتمام مراسم خود به دنبال این صندلی هستند پس به عواقبش خوب باید فکر کرد دوم کوچکترین بی عدالتی در انتصاب و ارتقاء و پرداخت اثرش را در زندگی آقای مدیر کل چه در زمان حیاتش و چه پس از آن خواهد گذاشت و هیچ شکی در آن نیست سوم به فکر این باش که از کجا آمدی چه کسی پشتت هست و نهایتا کجا خواهی رفت چهارم به قول حاج کشاورز قوم وقبیله و عشیره را کاملا رها نکن ولی عدالت را در زبان و رفتار و کردارت نشان بده پنجم نماینده محترم قبول شدی به فکر اشتغال و سرمایه گذاری و رفع موانع تولید در استانت باش کمک کن تا جوانی بیکار به کار گرفته شود و سرمایه کشوز روز به روز بیشتر شود نه فقط به چسب به صندلی نمایندگی و قوم و خویشان خودت چرا که روزی پشیمان خواهی شد و آن روز دیگر دیر است سعی کنید بچه های استان را در مرکز ببرید تا بتوانند برای استان مثمر ثمر باشند که واقعا خیلی در استان هستند که جایشان در مرکز خالیه و حیف است که ازشان استفاده نشه آقای کشاورز یکی از صدها نیروهایی بود که باید زودتر از اینها میرفت و در دارایی ومالیاتی سازمان مدیریت راه و شهر سازی دادگستری و وووووو واقعا نیروهای نخبه و خوبی بده هست و خواهد بود که جایشان در مرکز هست.
چرچیل
Iran, Islamic Republic of
خونه و زمین در یاسوج و تهران و شیراز داری
شهروند
Iran, Islamic Republic of
کشاورز مدیر توانمندی بود در استان از هر لحاظ ولی مدیر دارایی بعد از کشاورز ...
Iran, Islamic Republic of
مدیر خوب و عالی بودی تنها عیوبت یکی ناسیونالیست سختی بودی دوم نیروهایی که از بیرون اوردی
کارمند دارایی
Iran, Islamic Republic of
خودت با همین رایزنی ها پست گرفتی داری از چی مینالی ؟؟؟؟؟؟
از وقتی تو مدیر کل شدی دارایی روز خوش از دست خودت و نیروهات نداشت
دارایی
United Kingdom
اتفاقا کشاورز یکی از مدیران موفق بوده
نجاتبخش
Iran, Islamic Republic of
درودبرمردبزرگ.انشاالله همیشه سلامت باشید
کارمند اقتصاد و دارایی
Iran, Islamic Republic of
رطب خورده منع رطب کی کند؟؟؟!!!
۱۰ سال مدیرکل اقتصاد و دارایی بودی و با تفکر و نگرش طایفه ای،منطقه ای و حلقه ای به کارکنان دارایی ظلم و به استان خیانت کردی.همین الان که وارد اقتصاد و دارایی می شوی توی هر اتاقی یکی از بستگان درجه یک یا دو شما نشسته اند،همه ی اینها را اول به صورت شرکتی و خدماتی آوردی و بعد قرارداد بستی و الان پیمانی و رسمی هستند.کارکنان را به خودی و غیر خودی،سردسیری و گرمسیری،بویراحمد و ثلاث تقسیم بندی کرده بودی و به ۸۰ درصد کارکنان آسیب روانی وارد کردی که غیر قابل بخشش است.الان هم دنبال این هستی که پسرت را از اداره ثبت احوال به اقتصاد و دارایی منتقل کنی!؟به نخبگان و شایستگان سیلی زدی،به پخمگان و چاپلوسان سکه می دادی.در دلی خلیفه برای کارکنان دارایی نقشه می کشیدید و دام پهن می کردید.فیلت یاد هندوستان افتاده!زهی خیال باطل،به همین خیال باش که اگر یکی از اون دو نفر راهی بهارستان شدند میخواهی ......
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دارایی /و شما که با همه مدیران دارایی بودی و همیشه در حالا نقشه کشیدن بودی و هستی الان هم هر روز در اتاق مدیر جدید هستی بدان که تو و امثال تو در دارایی جایگاهی ندارید
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1