تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۴۵۹۷۰۲
در گفت‌وگوی کبنانیوز با رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد مطرح شد؛

20 مرکز بهداشت و پایگاه سلامت شهرستان بویراحمد اجاره‌ای هستند / برخورداری 100 درصدی جمعیت شهری و روستایی از خدمات پزشک و ماما / پاژ؛ ژلی که بعد از 20 سال عوارض خود را در میان زنان بویراحمدی نشان داد / بسیاری از مزارع کشاورزی بویراحمد با فاضلاب آبیاری می‌شوند / علت افزایش کوتاهی قد در بین بویراحمدی‌ها چیست؟

۰
20 مرکز بهداشت و پایگاه سلامت شهرستان بویراحمد اجاره‌ای هستند / برخورداری 100 درصدی جمعیت شهری و روستایی از خدمات پزشک و ماما / پاژ؛ ژلی که بعد از 20 سال عوارض خود را در میان زنان بویراحمدی نشان داد / بسیاری از مزارع کشاورزی بویراحمد با فاضلاب آبیاری می‌شوند / علت افزایش کوتاهی قد در بین بویراحمدی‌ها چیست؟
کبنا ؛
جهت بررسی مشکلات حوزه بهداشت و سلامت مردم شهرستان بویراحمد، با بهنام نیازی رئیس مرکز بهداشت بویراحمد گفت‌وگویی مفصل داشتیم. وی در این گفت‌وگو از خدمات مرکز بهداشت به شهروندان در ایام نوروز، اردوی جهادی به روستاهای بویراحمد، انتظارات مرکز بهداشت از سفر دوم ریاست جمهوری، دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی، سوءتغذیه و کم‌وزنی در کهگیلویه و بویراحمد و برخی از چالش‌های بهداشتی و کم‌کاری‌های سایر دستگاه‌های متولی برایمان گفت که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 مرکز بهداشت در ایام نوروز به شهروندان خدمات می‌دهد
نیازی با اشاره به اینکه مرکز بهداشت بویراحمد، 800 نفر نیروی بهداشتی دارد، گفت: نظارت بر تمامی صنوف و اصناف مختلف، ادارات و جاهایی که مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی هستند و همچنین نظارت بر کارهایی که در حوزه بهداشت و درمان هستند، از وظایف مرکز بهداشت است.
وی در خصوص فعالیت‌های نوروزی این مرکز عنوان کرد: از 15 اسفندماه تا 15 فروردین به مدت یک ماه، 60 اکیپ در حال فعالیت هستند.
نیازی گفت: در همین چند روز بالغ بر 15 تن مواد فاسد و تاریخ مصرف گذشته در شهرستان بویراحمد شناسایی و جمع‌آوری شده است.
وی تأکید کرد: برای ایام نوروز نیز برنامه‌های متعددی داریم؛ در این ایام مرکز بهداشت باز است و چنانچه شهروندان گلایه و یا شکایتی داشته باشند، می‌توانند با سامانه 1590 تماس بگیرند و یا به صورت حضوری گزارشات‌شان را ارئه دهند.
وی در خصوص چالش‌های بهداشتی بویراحمد در سال جاری گفت: در این سال، چالش‌های بسیار زیادی داشتیم؛ کووید 19 و واکسیناسیون گسترده مردم بسیار چالش برانگیز بود؛ بهداشت محیطی و نظارت بر صنوف، آرایشگاه‌های زنانه، مراکز غیرمجاز و دخالت در امور پزشکی نیز از این چالش‌ها بود و در نهایت در همین هفته‌های اخیر، مسمومیت دانش‌آموزان را داشتیم.
اردوی جهادی به روستاهای بویراحمد
وی در خصوص اردوهای جهادی این مرکز در روستاها گفت: در روستاهای حوزه چین، لوداب، دشت روم و ... اردوهای جهادی را داشتیم؛ این روستاها از دید بسیاری از مسئولین غافل مانده بود.
نیازی ادامه داد: در این روستاها خدمات مختلفی ارائه دادیم؛ به‌جای اینکه بیمار به مراکز مراجعه کند، ما به دیدار آنها رفتیم. در این اردوها حتی خدماتی به کودکان استثنایی دادیم؛ امور پزشکی، دندانپزشکی و حتی آزمایش رایگان نیز برای آنها ارائه دادیم.
وی ادامه داد: در سطح شهرستان بویراحمد تقریباً هر هفته یک ارودی جهادی داشته‌ایم که معادل بیش از 30 اردو در 6 ماه اخیر است.
وی گفت: در هر ارودی جهای کل مردم منطقه تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ مادران باردار، کودکان زیر 14 سال و حتی سایر گروه‌های سنی به طور کاملاً رایگان پذیرش شدند.
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد گفت: بیش از 50 هزار نفر خدمات در اردوهای جهادی ارائه داده‌ایم.
انتظارات مرکز بهداشت از سفر دوم ریاست جمهوری
وی در خصوص انتظارات مرکز بهداشت از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:  بسیاری از مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت نیاز به تعمیر و بازسازی دارند؛ از جمله خانه بهداشت تنگ تامرادی مستهلک است و نیاز است از نو ساخته شود. مراکز شهید اشرفی اصفهانی و اکبرآباد نیز نیازمند تعمیر هستند.
وی ادامه داد: حدود 20 مرکز بهداشت و پایگاه سلامت شهرستان بویراحمد اجاره‌ای هستند و اگر در دوره دوم سفر ریاست جمهوری بتوانیم اعتباراتی جذب کنیم تا این مراکز را از حالت اجاره‌ای خارج سازیم، ممکن است بسیاری از مشکلات ما حل شود.
وی افزود: البته طی یک سال اخیر، بسیاری از خانه‌های بهداشت در سطح شهرستان بویراحمد را تعمیر و بازسازی و جمعاً بیش از 20 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات صرف کرده‌ایم.
نیازی اظهار داشت: در حال حاضر مرکز جامعه سلامت روستایی نقاره‌خانه را داریم که در حال افتتاح است؛ مرکز شهید صدوقی نیز در حال مراحل پایانی افتتاح و آموزشگاه بهورزی هم آماده هم بهره‌برداری است.
وی افزود: چندین خانه بهداشت و مرکز دیگر را در دست افتتاح  داریم که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.
دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی
نیازی اظهار داشت: به‌طور کلی نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه، وظیفه مرکز بهداشت و مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی است.
وی با بیان اینکه بررسی دخالت در امور پزشکی وظیفه نظارت بر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: اگر تزریقات و ... در این آرایشگاه‌ها انجام شود، مرکز بهداشت هم ورود می‌کند.
نیازی با بیان اینکه ما با بسیاری از این آرایشگاه‌ها برخورد کردیم و تذکر نیز دادیم، گفت: اما آن چیزی که باعث رشد قارچ‌گونه آرایشگاه‌ها شده، نیازی است که مردم به این خدمات دارند که در بسیاری مواقع اثرات آنها جبران‌ناپذیر است.
وی تأکید کرد: وقتی کارهای پزشکی توسط یک آرایشگر انجام می‌شود، صحیح و اصولی نیست. بعداً نیز در صورت امکان بروز عوارض برای مراجعه‌کنندگان، پیگیری این آرایشگران بسیار سخت است.
نیازی با بیان اینکه وظیفه سازمان غذا و دارو نظارت بر توزیع این فرآورده‌های تزریقی است، گفت: برخی از آرایشگاه‌های زنانه، از یک‌سری پک‌هایی استفاده می‌کنند که فله‌ای هستند؛ هولوگرام و هیچ‌گونه برچسب سلامت نیز ندارند.
وی ادامه داد: در بسیاری از اوقات، عوارض این اقدامات که اغلب اقدامات زیبایی محسوب می‌شوند، در درازمدت معلوم خواهند شد؛ این اقدامات بعداً می‌تواند علائمی شبه لوپوس ایجاد کند که بیماران سال‌های بعد خواهند دید. مثلاً ژل پاژ که 20 سال پیش تزریق می‌شد، الأن عوارض خود را نشان می‌دهد. اما این ژل غیرقابل تخلیه است و کسی که این ژل را تزریق می‌کند دیگر نمی‌تواند تا آخر عمر هیچ کار زیبایی انجام دهد.

سوءتغذیه و کم‌وزنی در کهگیلویه و بویراحمد
نیازی عنوان کرد: از سال 1389 که تحقیقی در مورد رشد وزنی و کم‌خونی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد، تا به امروز بر اساس سایر تحقیقات، کوتاهی قد افزایش پیدا کرده است.
وی یکی از اصلی‌ترین عامل‌های کاهش قد را فقر دانست و گفت: در این سال‌ها به دلیل فقر عمومی، قدرت خرید مردم پایین آمده و مردم دیگر امکان خرید همچون گذشته ندارند و آنومی فقر و سوءتغذیه باعث کاهش وزن و در نهایت کوتاهی قد می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در خصوص اقدامات این مرکز در مورد مقابله با کم‌وزنی و کاهش قد گفت: ما به تمامی خانم‌های باردار، مکمل‌های آهن و ویتامین دی به صورت رایگان ارائه می‌دهیم.
وی افزود: مدارس را هم اضافه کرده‌ایم و علاوه بر خانم‌هایی که در سن باروری هستند، کودکانی که در متوسطه اول و دوم در حال تحصیلند، قرص مکملی و ویتامینی ارائه می‌دهیم.
برخی دیگر از اقدامات مهم مرکز بهداشت بویراحمد
غربالگری بیش از 35 هزار نفر در زمینه سرطان‌ها؛ انجام 32 هزار مراقبت در منزل جهت بیماران کرونایی توسط تیم سلامت؛ 32 هزار بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی؛ 323 مورد پلمپ اماکن متخلف؛ معدوم‌سازی 230 تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته؛ انجام 19 هزار بازرسی کرونایی و غیرکرونایی از واحدهای صنفی متخلف؛ معرفی 625 مورد صنف متخلف به مراجع قضایی؛ انجام کامل مراقبت‌های بهداشتی برای 44 هزار کودک زیر 5 سال؛ شناسایی و درمان 58 مورد تب مالت و 21 مورد بیماری سالک، مراقبت از 32 هزار سالمند؛ شناسایی و پیگیری 23 هزار بیمار فشار خون و 11 هزار بیمار دیابت؛ غربالگری بیش از چهار هزار و 500 نوزاد در زمینه تیروئید، فنیل، کتونوری و شنوایی‌سنجی و شناسایی 17 بیمار تیروئیدی در سطح شهرستان و برخورداری 100 درصدی جمعیت شهری و روستایی از خدمات پزشک و ماما بخشی از اقدامات مرکز بهداشت بویراحمد در سطح این شهرستان است.
مشکلات بهداشتی درمانیِ شهرستان بویراحمد
نیازی، نبود آزمایشگاه ژنتیک در شهرستان و استان جهت انجام آزمایش‌های زوج‌های ناقل تالاسمی را یکی از مشکلات عنوان کرد.
وی آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاظلاب در مناطق مادوان، مهریان، سروک و برخی از شهرک‌ها و همچنین ناسالم بودن آب آشامیدنی و دفع غیربهداشتی فاضلاب در حوزه‌های شهری و روستایی و دفع غیربهداشتی زباله و فضولات حیوانی از دیگر مشکلات بهداشتی این حوزه است.
به گفته نیازی بخشی دیگر از مشکلات این شهرستان، شیوع بیماری‌های غیرواگیر با توجه به عدم رعایت سبک زندگی سالم (قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، چاقی و ...) و مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان است.
وی در ادامه به جمعه بازار یاسوج اشاره کرد و گفت: وضعیت جمعه بازار یاسوج با بیش از 700 واحد صنفی از لحاظ بهداشت حرفه‌ای و ایمنی غیرقابل قبول و در نتیجه بحرانی است.
نیازی در ادامه به عدم همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه اشاره و عنوان کرد: امور صنفی جهت استعلام و تأیید صلاحیت بهداشتی و صدور پروانه کسب بدون تأییدیه بهداشتی، همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد. شهرداری نیز جهت بازدید بازرسان بهداشت حرفه‌ای و عدم اجرا موازین بهداشتی همکاری نمی‌کند.
وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در ارائه خدمات سلامت همکاری و هماهنگی لازم را ندارند.
نیازی ادامه داد: مشارکت سازمان‌های دولتی و غیردولتی در کارگروه‌ها، کارگاه‌ها و جلسات جهت ارائه روش‌های اثربخش و مؤثر در ارائه خدمات سلامت کم و ناکافی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
1