تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۵۰۵۴۲۸
راهنمایی برای درک عمق شخصیت قهرمان کربلا؛

زینب کبری (س)؛ تجلی رهبری زنانه در تاریخ ایمان و عقلانیت

۰
زینب کبری (س)؛ تجلی رهبری زنانه در تاریخ ایمان و عقلانیت
کبنا ؛زینب کبری سلام‌الله‌علیها توانست به همه تاریخ و همه جهان نشان بدهد، ظرفیت روحی و عقلی عظیم جنس زن را. این خیلی مهم است به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره ما، هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر می‌کردند و می‌کنند، زینب کبری توانست نشان بدهد علو مرتبه زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. این بزرگوار، زینب کبری دو نکته را نشان داد؛ یک نکته اینکه زن می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمل. دوم اینکه زن می‌تواند قله بلندی باشد از خردمندی و تدبیر. این‌ها را عملاً زینب کبری سلام‌الله‌علیها نشان داد. نه فقط به آن عده‌ای که در کوفه و شام بودند، به تاریخ نشان داد، به همه بشر نشان داد. (بیانات رهبر معظم انقلاب؛ ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰)
در سالروز میلاد فرخنده حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها، بازخوانی چهره زن در تاریخ اسلام ضرورتی دوباره می‌یابد. زن در روایت‌های دینی همواره میان دو تصویر در نوسان بوده است: گاه در سایه صبر و مظلومیت، و گاه در اوج خرد و هدایت. زینب کبری بانویی است که این دوگانه را در هم شکست؛ زنی که از دل رنج، قدرت ساخت و از میانه مصیبت، رهبری را معنا کرد.
در تاریخ، کمتر زنی توانسته است همچون زینب کبری، عقلانیت و احساس، صبر و اقدام، ایمان و آگاهی را در یک شخصیت جمع کند. او پس از عاشورا نه تنها راوی واقعه، بلکه رهبر تداوم آن شد. زینب کبری در روزگاری که زنان در حاشیه قدرت دیده می‌شدند، در متن حماسه ایستاد؛ زنی که از اسارت منبر ساخت و از مجلس دشمن، تریبون حق. کلمات او در خطابه شام به اندازه شمشیر در میدان اثر داشت و منطقش امپراتوری ستم را به لرزه انداخت.
زینب کبری استقلال خود را نه از نسبت‌های خونی، بلکه از جوهر ایمان و معرفت به دست آورد. او در تاریخ اسلام، به‌مثابه زنی ظهور کرد که هویت و مأموریتش را از نام پدر یا برادر نگرفت، بلکه از فهم عمیق خود نسبت به حقیقت و رسالت الهی دریافت. در زمانی که ساختار جامعه، زن را محدود تعریف می‌کرد، زینب کبری پا را از این مرزها فراتر گذاشت و در متن حوادثی ایستاد که آینده امت را رقم می‌زد. او در عاشورا و پس از آن، در پی و تداوم نهضت امام حسین علیه‌السلام، پرچم رهبری را بر دوش گرفت. این رهبری نه حاصل قدرت ظاهری، بلکه نتیجه بلوغ عقلانی، شجاعت روحی و ایمان زلال او بود. زینب کبری ثابت کرد که زن می‌تواند در قلب تاریخ بایستد، تصمیم بگیرد، سخن بگوید، راهبری کند و حقیقت را در سخت‌ترین لحظات فریاد بزند.
رهبر انقلاب در توصیف او فرمودند: «زینب کبری توانست نشان دهد علو مرتبه زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی او را.» همین جمله کافی است تا دریابیم که صبر زینب، نه انفعال که نوعی تدبیر و قدرت است. او اقیانوسی از تحمل و قله‌ای از خردمندی بود؛ زنی که نشان داد زن بودن، خود عین قدرت است.
امروز، در روزگاری که گاه از زن تصویری منفعل ارائه می‌شود، بازخوانی الگوی زینب کبری یادآور این حقیقت است که زن می‌تواند در اوج ایمان، عقل و قدرت بایستد؛ می‌تواند در بحرانی‌ترین لحظات، رهبر باشد و در میانه رنج، معنا بیافریند. زینب کبری نه صرفاً خواهر حسین، که بانوی رهبری و آگاهی است؛ زنی که نشان داد می‌توان در دل تاریخ ایستاد و جهان را از نو روایت کرد.
در جهان امروز، که گاه تصویر زن در میان دو قطب افراط و تفریط گم می‌شود از تحقیر سنتی تا تفسیر مصرف‌گرایانه مدرن بازگشت به الگوی زن قرآنی، به‌ویژه در سیمای زینب کبری سلام‌الله‌علیها، می‌تواند معنا و جهت تازه‌ای به حضور اجتماعی زنان ببخشد. زینب کبری نشان داد که مشارکت زن، صرفاً در عرصه‌های نمادین یا احساسی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه او می‌تواند محور آگاهی، اخلاق و هدایت جامعه باشد. زن در منطق زینبی، نه رقیب مرد است و نه تابع او، بلکه مکمل و شریک در مسئولیت انسانی است. بازگشت به این تصویر قرآنی از زن، یعنی احیای عقلانیت، کرامت و رسالت زنانه در مسیر تعالی جامعه؛ بازگشتی که اگر درست فهم شود، می‌تواند الهام‌بخش نسلی از زنان باشد که می‌خواهند با ایمان، دانایی و شجاعت، در ساختن آینده نقش اصلی را ایفا کنند.
زینب کبری، بانویی است که با صبر و عقلانیت، تاریخ را هدایت کرد و با ایمان، به زن بودن معنا بخشید.
نام‌ها و القاب؛ راهنمایی برای درک عمق شخصیت قهرمان کربلا
نام‌ها و القاب؛ راهنمایی برای درک عمق شخصیت قهرمان کربلا
نام‌ها و القاب حضرت زینب(س)، کلیدی برای فهم عمق شخصیت و شجاعت بی‌مثال قهرمان کربلاست.
جایگاه والای حضرات اهل‌بیت پیامبر(ص) در قرآن کریم، به‌ویژه از طریق آیاتی که در شأن این خاندان نازل شده‌اند، به‌وضوح مشخص است، از جمله این آیات می‌توان به آیه تطهیر، آیه مباهله، آیه مودت، سوره هل‌أتی، آیه تبلیغ و آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاه وَیُؤْتُونَ الزَّکاه وَهُمْ رَاکِعُونَ» اشاره کرد. همه این آیات در مقام تجلیل از شأن علمی، معنوی و تربیتی اهل‌بیت(ع) هستند و به‌صراحت به ارج و منزلت علمی و اخلاقی آنان تصریح دارند.
بین این خاندان مقدس، شخصیتی برجسته و فرهیخته ظهور کرد که همواره محور پژوهش‌ها، نگارش‌ها و تحلیل‌های تاریخ‌نگاران شیعه و سنّی بوده است، شخصیتی که اغلب تمرکز تحقیقات و منابع تاریخی بر نقش‌آفرینی بی‌بدیل او در واقعه کربلا بوده و سایر ابعاد شخصیت علمی و تربیتی او کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
حضرت زینب(س)، ملقب به «عقیله بنی‌هاشم» و سومین فرزند حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(ع)، در پنجم جمادی‌الاول سال پنجم یا ششم هجری در مدینه متولد شد و نام «زینب» توسط پیامبر(ص) با وحی جبرئیل بر او گذاشته شد.
اگرچه دوران همنشینی او با جد و مادر بزرگوارش کوتاه بود، اما رشد فکری و معنوی حضرت زینب از همان کودکی شکل گرفت و نورانیت علمی و اخلاقی آنها، مبنای تربیت و شکل‌گیری شخصیت او شد که در صحنه‌های تاریخی، به‌ویژه در مکتب کربلا، به ظهور رسید.
این بانوی فرهیخته وارث خانواده‌ای بود که یزید، سرسخت‌ترین دشمن اهل‌بیت(ع)، درباره آنان گفته بود: «إنَّ هَؤُلاَء وَرَثُوا العِلمَ وَ الفَصَاحَه وَ زُقّوا العِلمَ زُقّاً» یعنی آنان دانش و فصاحت را از پیامبر به‌ارث برده و از همان شیرخوارگی با آن انس یافته‌اند.
ویژگی‌های علمی حضرت زینب(س)
حضرت زینب(س) با درک هفت معصوم و تبلور کلمات و افعال آنان، ویژگی‌هایی بالاتر از انسان‌های عادی پیدا کرد. کلام معصومان، به‌خلاف کلام مردم معمولی، شامل شکر نعمت، شهادت به توحید، امر به معروف و نهی از منکر، بیان فلسفه احکام، افشاگری ظالمان و تبعیت از امام به‌حق است که علت آن را باید در عصمت الهی، علم لدّنی، وراثت، تعالی روح و فکر و پشتیبانی الهی جست‌وجو کرد.
الف) عالمه بدون معلم
علم و دانش از والاترین مصادیق فضیلت انسانی است و قرآن کریم در آیات متعدد بر شأن عالم تأکید دارد: «عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ‌یَعْلَمْ» (علق؛ آیه 5) و «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله؛ آیه 11) که در تفاسیر روایی مصداق بارز علما، اهل‌بیت(ع) معرفی شده‌اند.
علم حضرت زینب(س) هم از نوع علم لدّنی بود و هم علم بلایا و منایا. علم لدّنی، علمی است که مستقیماً از سوی خداوند به انسان عطا می‌شود، نه از طریق آموختن از دیگران. حضرت زینب(س) از این علم بهره‌مند بود، چنان‌که حضرت امام سجاد(ع) فرمود: «عمّه‌جان! تو عالمه‌ای هستی بدون آن‌که معلم داشته باشی و فهمیده‌ای هستی بی‌آن‌که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد.»، این علم برتر از هر دانش اکتسابی است و در پیوند با تقوا و تزکیه نفس، منبع افاضات الهی می‌شود.
در عین حال حضرت زینب(س) توانایی پیش‌بینی حوادث و آگاهی از جریان‌های سیاسی و اجتماعی زمان خود را داشت، به‌ویژه در دوران کربلا و پس از آن، که نشانگر جایگاه او در مقام نیابت و مرجعیت فکری و علمی اهل‌بیت است.
ب) عقیله
لقب «عقیله بنی‌هاشم» نشان‌دهنده خردمندی و برجستگی علمی حضرت زینب(س) میان بنی‌هاشم است و توسط بزرگان صحابه، مانند ابن‌عباس، برای ایشان ذکر شده است. این عنوان علاوه بر منزلت خانوادگی، توانمندی علمی و مدیریتی حضرت در مسائل اعتقادی و اجتماعی را نشان می‌دهد.
ج) محدّثه
حضرت زینب(س) را می‌توان یکی از معتبرترین ناقلان حدیث دانست. آن حضرت از پدر، مادر و برادران خود و حتی همسران پیامبر(ص) روایت نقل کرده است. راویان و محققان رجالی جایگاه حدیثی ایشان را پس از حضرت فاطمه(ع) برترین دانسته‌اند.
د) معلّمه
حضرت زینب(س) در مقام معلم، نه‌تنها آموخته‌های خود را به فرزندان و زنان جامعه منتقل می‌کرد، بلکه در شرایط بحرانی عاشورا، مسئولیت آموزش و هدایت نسل‌های بعدی را به‌عهده داشت. تدریس او در محیطی که آموزش زنان محدود و غیرمتعارف بود، شکوه و عظمت علمی ایشان را نشان می‌دهد.
هـ) مفسّره
حضرت زینب(س) در عرصه تفسیر قرآن هم مقام والایی داشت. بهره‌مندی از علوم اهل‌بیت، تحلیل و تطبیق آیات بر وقایع زمانه و خطبه‌های پراکنده از آیات قرآن، گواهی بر تسلط ایشان بر علوم تفسیر و تأویل است. آن حضرت نمونه‌ای برجسته از راسخان در علم است که قرآن کریم در شأن آنان فرموده است: «وَمَایَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ».
سیره علمی و عملی حضرت زینب(س) ترکیبی از دانش، شجاعت، مدیریت، بصیرت و ولایت‌مداری است. او نه‌تنها وارث علم پیامبر و اهل‌بیت بود، بلکه با نقش‌آفرینی در کربلا و پس از آن جایگاه علمی، تربیتی و سیاسی خود را تثبیت کرد. ایشان در مقام حامل شریعت، آموزگار صبر و فداکاری، و مفسّر الهی، الگویی تمام‌عیار برای مسلمانان و به‌ویژه زنان جامعه اسلامی است.
جهاد علمی و فرهنگی آن‌حضرت کنار جهاد فیزیکی و معنوی، تصویری بی‌بدیل از انسان مؤمن و عالم ارائه می‌دهد که درس‌آموز و تأثیرگذار برای نسل‌های امروز و فرداست.
نام شما

آدرس ايميل شما

بزرگراه یاسوج–شیراز چند کیلومتر تا پایان؟ / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: بهره‌برداری از بخش حادثه‌خیز گردنه مله شوره با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان

بزرگراه یاسوج–شیراز چند کیلومتر تا پایان؟ / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: بهره‌برداری از بخش حادثه‌خیز گردنه مله شوره با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان بازدید از پروژه ارتقای محور یاسوج–شیراز، از بهره‌برداری ...
سد خرسان ۳؛ درام مرگ بلوط و فاجعه زیست‌محیطی در سایه نفوذ کویر

سد خرسان ۳؛ درام مرگ بلوط و فاجعه زیست‌محیطی در سایه نفوذ کویر

 در حالی که مطالعات استراتژیک درباره تبعات انتقال آب کارون بر خوزستان هنوز تهیه نشده ...
انتقاد تند یک رسانه از معاون سازمان ملی استاندارد / چرا حجاب‌تان را رعایت نکردید؟

انتقاد تند یک رسانه از معاون سازمان ملی استاندارد / چرا حجاب‌تان را رعایت نکردید؟

رجانیوز با انتشار تصویری از فرحناز قلاسی معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ...
1