تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۷۶۶
به‌مناسبت یازدهمین سالگرد ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی(ره) و با حضور مدیران، اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برگزار شد

نشست جهان فکری آیت‌الله العظمی سید کرامت‌الله ملک‌حسینی (ره) / نماینده ولی فقیه: آیت الله ملک حسینی (ره) شخصیت جامع الاخلاق است / حضرت ایت الله العظمی ملک حسینی هیچ‌گاه مغلوب یک طایفه نشد /سیاهپور: مسیری که ایشان رفتند روحانیت بروند و وجهه مردمی داشته باشند

۰
کبنا ؛
سومین جلسه از سلسله نشست‌های جهان فکری متفکران مسلمان؛ جهان فکری آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی (ره) در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی به مناسبت یازدهمین سالگرد ارتحال آن عالم مجاهد برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر امروز (چهارشنبه 10 آبان ماه 1402) به‌مناسبت یازدهمین سالگرد ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی نشست جهان‌فکری متفکران مسلمان حضرت آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی(ره) با حضور نماینده ولی ققیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، روحانیون، مدیران، فرماندار شهرستان بویراحمد، معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم_ امام جمعه موقت یاسوج و از یاران آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی_ ذر این آیین گفت: وجود عالمان عامل برای جامعه سراسر خیر و نفع است و وجود آیت الله العظمی ملک حسینی در ارتباط با مردم منحصر به کمک‌های مادی نبوده است. در حوزه علمیه علمایی را تربیت کرده‌اند که خدماتشان به مراتب بیشتر است.
حجت الاسلام موسوی اعظم اظهار کرد: همه کمک‌های مادی مؤمنان و انسان‌های خیراندیش را در ارتباط با فقرا و مستمندان هزینه می‌کرد، خیلی‌ها می‌گویند و دیده‌اند که اصلاً پول را نمی‌شمرد و می‌داد، این حُسن‌ایشان بود، حامی مردمی بودند که نیاز بسیار شدیدی از جهات مختلف داشتند.
وی گفت: آقا وجودش را در حوزه‌های علمیه و احادیث و روایات قرار داد، اساتیدی مثل مرحوم حاج سیدعلی اصغر حسینی در محضر‌ایشان درس خواندند، حوزه‌هایی در یزد و داراب و نی‌ریز و فارس از وجود علمی‌ایشان استفاده کردند، ‌ایشان اکیپ تبلیغاتی برای ارشاد و هدایت داشتند.
وی خاطرنشان کرد: آیت الله ملک حسینی مردم داری بودند که علاوه بر مسائل معیشتی و رفع گرفتاری مردم، در ارتباط با اصول عقیدتی سنگ تمام گذاشتند و سعی و تلاششان در این مسیر بود. نسبت به انسان‌های ولایتمدار و مؤمن بسیار دلسوز بود. هیچ چیزی برای مسائل دنیوی خود ذخیره نکرد.
حجت الاسلام موسوی اعظم افزود: خانه کنونی را مرحوم حاج حسنعلی کرمی داده است، آقا از بیت المال خریداری نکرد. آقا با پول خمس مکه نرفت، بلکه از خود‌ایشان شنیدم کسی نذر کرده بود و با آن پول نذری به مکه رفته بودند.
حجت الاسلام اظهار کرد: در مراسم مؤمنین و مؤمنات شرکت می‌کرد و برای اسم و رسم این کار را نمی‌کرد، شیعه‌امیرالمؤمنین احترام دارد و به این خاطر در مجالس‌امیرالمؤمنین شرکت می‌کرد. اگر بخواهیم مردم‌داری‌ایشان را در سطح وسیع‌تری بنگریم، باید ابعاد مختلف دینی، اخلاقی، اجتماعی‌شان را درنظر بگیریم و هم مسائل کمک‌رسانی‌هایشان در ارتباط با وضعیت اقتصادی، معیشتی مردم را در نظر بگیریم.
حجت الاسلام موسوی اعظم گفت: شأنیت آیت الله العظمی ملک حسینی بالاتر از سخنانی بود که من گفتم، منتهی هر چه گفتیم از روی مهر و علاقه و محبت بوده است.
حمداله اکوانی_ عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج_ در این آیین گفت: سخن گفتن درباره شخصیت عالم وارسته محروم ایت الله العظمی ملک حسینی در حضور بزرگان حوزه و دانشگاه دشوار است.
اکوانی افزود: برای قضاوت در مورد سیاست ورزی یک‌اندیشمند، فقیه و برجسته سیاسی و فرهنگی دو سطح را می‌توان مورد بررسی قرار داد، یکی زاویه‌اندیشه‌ای فرد است، و دیگری سطح عملی سیاست است.
در مورد‌اندیشه‌ای، سه وضعیت را در مورد هر‌اندیشمندی می‌توانیم ببینیم. در سیره اول فرد میدان سیاست را عرصه تقابل و تضاد و دشمنی می‌داند و به دنبال تصاحب قدرت است، سطح دوم به معنای مجادله و تفاهم است، حضرت آیت الله ملک حسینی هیچ گاه به دنبال سیاست سازشکارانه و معامله نبودند.
اکوانی گفت: سطح سوم که ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد سیاست محبت است، میدان دید و زاویه دید آیت الله ملک حسینی منطبق با این سیاست است، حتی عتاب و خطاب و تذکرات‌ایشان به دل می‌نشست.
اکوانی بیان کرد: در سطح عمل سیاسی مجموعه تذکرات‌ایشان ادامه سنت نبوی و توصیه‌های قرانی و سنت علوی بوده است.
اکوانی اظهار کرد: در حوزه سیاست نیز چهار روش سیاست ورزی داریم، اول الگوی سیاست پرهیزی است که سیره‌ایشان به گونه‌ای نبود که از سیاست دوری کنند، دوم الگوی سیاست گرای رسمی و نهادی است که جضرت ایت الله ملک حسینی ضمن توجه به نهاد‌های رسمی، صرفاً تذکرات را در این حد و حدود نمی‌دید، ‌ایشان سیاست‌گذاری منصب گرا نبود.
اکوانی تصریح کرد: الگوی سوم سیاست ورزی معطوف به مسائل روزمره است، حضرت ایت الله ملک حسینی ضمن توجه به زندگی روزمره مردم و حضور در زندگی مردمی، به فعالیت کارگزاران دولت نیز توجه می‌کرد و از این سطح غافل نمی‌شد. سطح چهارم سیاست معناگرا است، آیت الله ملک حسینی به گونه‌ای رفتار می‌کرد که قلوب را فتح کند. این سیاست مابه ازای سیاست محبت است.
وی گفت: در خصوص نگاه به قدرت، مرحوم آیت الله ملک حسینی قدرت را اساساً از آن اشخاص نمی‌دانست و منشأ قدرت را خداوند میدانست.
اکوانی بیان کرد: نکته آخر احترام به ساختار اجتماعی ولی غرق نشدن در آن. روایت می‌کنند که پیامبر (ص) زمانی که به مدینه هجرت کردند ضمن احترام به ساختار قبیله‌ای محتوای اسلامی را مغلوب محتوای طوایف نکرد. حضرت ایت الله العظمی ملک حسینی نیز هیچ گاه مغلوب یک طایفه نشد، به همین دلیل هم طوایف همیشه مرید‌ایشان بودند.
وی تاکید کرد: مرحوم آیت‌الله در گودال طایفه‌گرایی که امروز دامن جامعه ما را گرفته، نیفتاد.

کشواد سیاهپور_ عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج_ نیز گفت: ۲۰ سال است که درباره ابعاد مختلف زندگی آیت الله العظمی ملک حسینی تحقیق می‌کنم. توصیه‌ام این است که مسیری که‌ایشان رفتند روحانیت بروند و وجهه مردمی داشته باشند.
سیاهپور افزود: نقش آیت الله ملک حسینی در تاریخ معاصر مفصل است. در آبان ۱۳۵۷ وقتی آقا را دستگیر کردند، حضرت ابطحی به ملاقات‌ایشان رفته است، و در حضور ماموران رژیم این شعر زیبا از فرخی یزدی را در وصف‌ایشان می‌خواند «شیر هم شیر بود گرچه به زنجیر بود». آیت الله ملک حسینی ۱۷ سال در دوره رضاشاه، ۳۷ سال در دوره محمدرضا شاه زندگی کرده‌اند، ۱۲ سال در شیراز درس خواندند و بعد به قم رفتند. وقتی نهضت امام در سال ۴۱ شروع می‌شود، آیت الله ملک حسینی از اولین روحانیونی بود که ندای امام را شنید و به نهضت پیوست.
سیاهپور در خصوص خصوصیت اخلاقی آیت الله ملک حسینی گفت: در مقابل متکبران با تندی صحبت می‌کرد و در مقابل مظلومان خشوع داشت. در مقابل سرهنگ‌ها و سرلشکر‌ها و استاندار‌ها با چه جرئت و جسارتی سخن می‌گفت، ترسی به دل راه نمی‌داد، در جمهوری اسلامی نیز ملاحظات حکومت اسلامی را داشت ولی همیشه حرف خود را می‌زد.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت: زبان ما گویای فضیلت‌های مرحوم آیت الله العظمی ملک حسینی شخصیتی نیست، در احادیث و روایات مقام و منزلت چنین شخصیت‌های عظیمی با عناوین مختلفی از جمله «العلما ورثه الانبیا» بیان شده استت.
آیت الله سید نصیر حسینی اظهار کرد:‌ایشان یکی از مصادیق علمای ربانی، فقیه و ارزشمندی است که توانست با کلام نافذ خود رهبری مذهبی، علمی و سیاسی جامعه ما را  برعهده بگیرد و در دوران قبل و بعد از انقلاب جامعه را هدایت کند،
آیت الله ملک حسینی افزود: مرحوم آیت الله العظمی ملک حسینی که امروز هم آثار و برکات‌ ایشان را می‌بینیم، علما حتی اگر دچار مرگ شوند آثار و برکات آنان موجود است.
وی گفت: این شخصیت جامع الاخلاق از جهت سیاسی و فقهی و اجتماعی بودند، ‌ایشان یک مجاهد بود که مقام معظم رهبری از‌ ایشان به عنوان عالم ربانی، فقیه و مجاهد یاد فرموده‌اند. خیلی‌ها اهل علم هستند ولی شاید توفیق جهاد نصیبشان نشود، مخصوصاً در دوران طاغوت که لازم بود این جهاد شکل بگیرد، ‌ایشان جهاد کردند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مسأله انقلاب اسلامی مسأله بزرگی بوده و هست که یکی از امتیاز‌ها و منزلت‌های مرحوم آیت الله ملک حسینی (ره) این بوده که در همان دوران آغازین قیام، همراه حضرت امام(ره) بوده و مسأله انقلاب را درک کرده است.
وی گفت: درک مسأله انقلاب کار ساده‌ای نبوده و نیست. امروز هم خیلی‌ها درس خوانده‌اند ولی شاید هیچگاه مسأله انقلاب را درک نکنند.  
آیت الله حسینی افزود: این شخصیت از همان اول ندای ملکوتی حضرت امام را دریافت و منطقه را در این مسیر بسیط کرد، امروز هم ما باید‌اندیشه‌ایشان را دنبال کنیم.
وی گفت: یکی از افتخارات استان کهگیلویه و بویراحمد این است که مردم خود را با‌ایشان معرفی می‌کنند، و می‌گویند ما از استانی هستیم که شهر مرحوم آیت الله ملک حسینی بوده است.
آیت الله حسینی در انتها گفت: نکته‌ای که یکی از حضار گفتند حکومت را نظامیان نمی‌توانند حفظ کنند، بله، در نظام جمهوری اسلامی ایران اساساً حکومت بر پایه نظامی‌گری بنا نشده است، نه در ابتدا و نه در ادامه حکومت. اما کشوری که نیروی نظامی نداشته باشد قدرت ندارد، اگر ما قدرت نداشتیم ده‌ها بار جنگ دیگری را به ما تحمیل می‌کردند.  
وی تصریح کرد: امروز در مقابل رژیم خبیث صهیونیستی که موعظه نمی‌فهمد، تنها می‌توانیم جواب نظامی دهیم. امروز ببینید چه کشتار عظیمی در غزه اتفاق می‌افتد. لذا بحث قدرت نظامی مسأله مهمی در نظام و جامعه ما است.          
در حال تکمیل ...

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه آیت الله ملک حسینی رو و خدا حفظ کنه فرزند ایشان آق سید شرف الدین ملک حسینی را
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد فرزند فقید ایشان در قلب ما جا داره خدا حفظش کنه سید شرف الدین افتخار استان است
Iran, Islamic Republic of
باید روشنفکر صحبت بکردی😅😅😅
سیدمجیدسادات
Iran, Islamic Republic of
از زحمات مدیرکل محترم اداره کل کتابخانه های استان
جناب آقای جبارنژاد که ایده برگزاری این جلسه را در مقام شناساندن دیدگاه و جهان فکری حضرت آیت الله العظمی سیدکرامت الله ملک حسینی(ره)به مخاطبان بر عهده داشت تشکر می کنم.
هرچند به گفته تمامی متخصصان اهل فن؛در این زمینه کم کاری وجود دارد و باید بیشتر کار کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
بهرامی وچو چ ایکنه😂
Iran, Islamic Republic of
یا شاه قاسم
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1