تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۴۶۹۸۳۶
میزان مطالبات کارگران و کارکنان از شهرداری یاسوج حدود 150 میلیارد تومان است

نان شب کارگران شهرداری یاسوج از دلِ کیسه‌های زباله بیرون می‌آید

۲
۰
نان شب کارگران شهرداری یاسوج از دلِ کیسه‌های زباله بیرون می‌آید
کبنا ؛صدای خِش خِش جارو در ساعات سحرگاهی همراه با طنین آهنگی آرام شبیه سرودن ترانه‌ای از سوی ترانه سرا، کوچه‌های نیمه تاریک شهر را بانگ می‌زند که بلند شوید وقت سَر کردن روزی دیگر از روزهای زندگی است.
به گزارش کبنا، وقتی در ساعات سحری به بیرون از ساختمان به خیابان می‌نگری، فردی را می‌بینی که به دقت و باعشق، کوله پُشتی کوچکی بر دوش که آذوقه روزانه‌اش در آن است، دسته جارویی بلند در دست گرفته و آرام آسفالت خیابان را برای پاک کردن و نظافت می‌خراشد.
دقایق سحری بسرعت در حال سپری شدن هستند و ثانیه گرد تلاش می‌کند از عقربه گرد جلو بزند تا عقربه ساعت بچرخد و ترا روانه کارهای روزانه ات کند.
صدای آژیری نیمه بلند که همه آن صدا را می شناسند به تو هُشدار می‌دهد که باید کیسه‌های زباله‌ها را تحویل ماشین جمع آوری زباله‌ها بدهی و تو با سرعت همان ثانیه گرد، کیسه‌ها را تحویل می‌دهی. 2 پاکبان پیاده و 2 پاکبان دیگر در بالای ماشین زباله در حال ساماندهی کیسه‌های سیاه زباله هستند، کیسه‌هایی که برخی پُر و برخی خالی، کیسه‌هایی که نان شب خانواده پاکبانان از آن بیرون می‌آید.
چهره‌اش حدود 50 ساله را نشان می‌دهد اما خودش در آن اوایل صبح از اینکه سن او را می‌پرسی کمی خم به اَبرو می‌آورد و البته با لبخندی تلخ می‌گوید: 40 ساله‌ام اما رنج روزگار، پیرمان کرده است.
او "احمد" است، پاکبانی که سالهاست همنشین خیابان‌های یکی از شهرک‌های یاسوج شده، همه اهالی او را می شناسند و به او اعتماد دارند، او هم با همشهری‌های خود رفتاری صمیمانه دارد و تلاش می‌کند کار خود را بخوبی انجام دهد.
دستان تَرک خورده با ریشی جو گندمی، از او چهره‌ای سختی کشیده ترسیم می‌کند اما او آدمی است آرام و بی آزار، سخت کوش است و مهربان، می‌گوید: چهار فرزند قد و نیم قد دارد که هر کدام شان این روزها از او خواسته‌هایی دارند و او از برآورده کردن کمترین خواسته های شان هم عاجز است.
" احمد" از پرداخت نشدن مطالبات شان در چند ماهه اخیر سخن بر زبان می‌راند و البته تاکید می‌کند که نامی از آدرس محل کار و نام خانوادگی‌اش در گزارش ثبت نشود.
وی گفت: واقعیت این است که از شش ماه پیش تا الان حقوق مان پرداخت نشده و با وجود پیگیری‌ها و تجمعات فراوان در جلوی شهرداری و استانداری، این مطالبات پرداخت نشده است.
وی دلیل حضور خود و البته سایر همکارانش را در کار پاکبانی، وجود بیمه‌ای عنوان می‌کند که برای دوران بازنشستگی‌اش می‌تواند مفید واقع شود و می گوید: نان اغلب پاکبانان شهرداری یاسوج که در بخش جمع آوری زباله ها هستند از همین کیسه‌های زباله بیرون می آید.
"احمد" با چشمانی بُغض آلود از ناتوانی خود برای برگزاری جشن تولد دختر 9 ساله‌اش گپ خودمانی می‌زند و می‌گوید: فقط خدا می‌داند شبی که قرار بود برای دخترم جشن تولد بگیرم و نتوانستم آن جشن را برگزار کنم، چه بر سر من آمد.
وی گفت: برخی از ضایعات و کالاهای پلاستیکی که در میان زباله‌ها وجود دارد را جمع آوری و به ضایعات فروشی‌ها می فروشیم تا نان شب خانواده مان را تامین کنیم.
"احمد" از کُشته شدن و مصدومیت برخی از همکاران خود در سحرگاه‌های خونین در برخی مناطق شهر یاسوج هم اظهار تاسف کرد و گفت: در سال گذشته 2 نفر از کارگران شهرداری یاسوج، در حین کار دچار سانحه تصادف شدید شدند که متاسفانه هر 2 نفر کشته شدند.
دخل و خرج کارگران باهم همخوانی ندارد
یک روانشناس با اشاره به برخی آمارهای پژوهشی در ارتباط با اختلالات روحی و روانی کارگران، می‌گوید: متاسفانه درصدی از کارگران از مشکلات عصبی رنج می‌برند. وزارت کار براساس اصول قانون اساسی مُکلف است برای سلامت همه افراد جامعه برنامه ریزی کند، نتایج بر آمده از پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام گرفته، نشانگر این است که بیش از 75 درصد تعیین کننده‌های سلامت خارج از نظام بهداشت است یعنی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی 50 درصد تاثیرگذار است، بنابراین قانونگذار تمام جنبه‌ها را مورد نظر قرار داده است تا تمام عوامل تعیین‌کننده سلامت پیش‌بینی شود.
«اعظم خُرمی» تاکید کرد که نتایج مطالعات انجام گرفته در حوزه سلامت کارگران حاکی از آن است که حداقل در یک دهه گذشته، سلامت کارگران در بیماری‌های غیرواگیر، حوادث شغلی، اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی متاسفانه رو به بهبود نبوده است. 
«صادق پناهی بادلانی» جامعه شناس هم با بیان اینکه بعضا می‌توان گفت طبقه کارگر منابع کافی برای اداره روزانه زندگی خود را ندارد، اظهار داشت: مثلا در حوزه مسکن، خورد و خوراک و پوشاک اگر به آمارهای تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و میزان حقوق ماهیانه کارگران نگاه کنیم متوجه می‌شویم اساسا نه تنها دخل و خرج کارگران باهم همخوانی ندارد بلکه عموما آن‌ها در یک وضعیت شکننده و فلاکت باری مشغول به زندگی هستند.
وی گفت: مجموعه این عوامل اقتصادی و فشارهای اقتصادی با یکدیگر باعث می‌شود که ما به این نتیجه برسیم که یک فرد مخصوصا کارگرانی که سرپرست خانواده هم هستند با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبانند.
این اُستاد دانشگاه افزود: ساختار فرهنگی موجود در جامعه ما این موارد را القاء می‌کند که پدر و مادر موظف هستند در تحصیلات، کار و ازدواج فرزندان به آن‌ها کمک کنند که خود این موارد فشارهای روانی مضاعفی را بر روی طبقه کارگر و مشخصا سرپرستان خانواده وارد می‌کند.
شهردار یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم با تایید سخنان " احمد"، پاکبان یکی از شهرک های حاشیه ای یاسوج گفت: متاسفانه این واقعیتی است که کارگران و کارکنان شهرداری یاسوج از سه تا هفت ماه گذشته، مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.
«کیوان آشنا» گفت: میزان مطالبات کارگران و کارکنان از شهرداری یاسوج حدود 150 میلیارد تومان است که متاسفانه در سال های گذشته بر روی هم انباشته شده و اکنون به این عدد سرسام آور رسیده است.
وی با بیان اینکه حدود 2 ماه است که مسوولیت شهرداری یاسوج به بنده محول شده و البته خودم چون در شورای شهر نیز حضور داشتم از مشکلات و مطالبات کارگران و کارکنان شهرداری یاسوج اطلاع دارم، خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش مان را می کنیم که بخشی از مطالبات معوقه را پرداخت کنیم اما واقعیت این است اگر دولت و در راس آن استانداری کهگیلویه و بویراحمد، به شهرداری این شهر کمک نکند، نباید انتظار رفع مشکلات کنونی در شهرداری را داشت.
شهردار یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود 70 میلیارد تومان، پیمانکاران از شهرداری یاسوج طلبکار هستند که حساب های شهرداری مرتبا توسط برخی از این پیمانکاران و حتی ادارات دولتی مسدود می شود و مشکلات ما را برای پرداخت مطالبات دو چندان می‌کند.
هزار و 100 نیروی مازاد در شهرداری یاسوج 
آشنا با اشاره به برخی از آمارها در حوزه‌های درآمدزایی شهرداری یاسوج هم یادآور شد: شهرداری صدرا در شیراز معادل بودجه شهرداری یاسوج، اعتبار دارد و تنها با 200 نیرو اداره می‌شود اما شهرداری یاسوج با همان بودجه باید پاسخگوی هزار و 300 کارگر و کارمند باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این آمار به معنای این است که شهرداری یاسوج هزار و 100 نیروی مازاد بر چارت سازمانی دارد؟ تاکید کرد: بله، متاسفانه باید بپذیریم که شهرداری یاسوج به این همه نیروی انسانی مازاد نیاز ندارد اما بهرحال این نیروها در بدنه شهرداری بکار گرفته شده‌اند.
شهردار یاسوج گفت: ماهیانه باید مبلغی بیش از 30 میلیارد تومان برای حقوق کارگران و کارکنان شهرداری این شهر پرداخت کنیم که اگر نیروهای بکار گرفته شده بطور درست و براساس شایسته سالاری به بدنه شهرداری تزریق می‌شدند اکنون با مشکلات جدی در حوزه پرداخت مطالبات مواجه نبودیم.
آشنا، تعداد پرسنل رسمی شهرداری یاسوج را 400 نفر و تعداد پرسنل شرکتی و حجمی در این نهاد غیردولتی را 900 نفر ذکر و اظهار داشت: شهرداری این شهر در حوزه‌های مختلف با مشکلات متعددی روبه رو است و خواهش ما این است تمامی نهادهای دولتی، شرکت‌های خدمات رسان، پیمانکاران و شهروندان، با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.
وی گفت: استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ما قول داد که برای رفع مشکلات شهرداری یاسوج، با ما همکاری لازم را داشته باشد و امیدوارم اینگونه باشد.
ایلنا در پایان این گزارش نوشت: شهردار یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از کُشته و مصدوم شدن برخی از پاکبانان این شهر در زمان انجام وظایف کاری بدلیل سانحه شدید تصادف هم خبرداد و تصریح کرد: متاسفانه وقوع چنین حوادث تلخی واقعیت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بله
Iran, Islamic Republic of
چه کسی از دل مردم راست گفت حرف نزن
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1