تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۵۰۳۵۹۴
کبنا بررسی کرد؛
آنهایی که در کهگیلویه و بویراحمد یکشبه سرپرست شدند! / آش شور مدیریتی در استان؛ وقتی یک سرپرست بدون سابقه، معاونی بدون سابقه منصوب میکند / چرا استاندار جلوی این رویهها را نمیگیرد؟
۱
کبنا ؛در حالی که سیاستهای کلان نظام بر شفافیت و شایستهسالاری در جذب و ارتقای نیروی انسانی تأکید دارد، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد سالهاست روندی از انتصابهای غیرشفاف، دخالتهای نمایندگان مجلس و بهکارگیری افراد فاقد تجربه اداری ادامه دارد؛ این رویهای نهتنها موجب بینظمی در مدیریت اجرایی استان شده، بلکه اعتماد عمومی به نظام اداری را نیز خدشهدار کرده است.
به گزارش کبنا، نیروی انسانی ستون اصلی هر نظام اداری و اجرایی است و نحوه جذب و ارتقای آن، تأثیری مستقیم بر کیفیت حکمرانی و اعتماد عمومی دارد. در جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای کلان این حوزه توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده و انتظار میرود که همه دستگاهها و مسئولان استانی و ملی در چارچوب همین سیاستها عمل کنند. با این حال، تجربه سالهای اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان داده است که مسیر ارتقای نیروهای انسانی همواره با ابهامها، دخالتهای نابجا و رویههای غیرشفاف همراه بوده است؛ مسألهای که نه تنها به بینظمی در مدیریت استانی منجر شده، بلکه اعتماد مردم به نظام اداری را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
این مسأله مختص این دولت و یا دولت گذشته هم نیست؛ در همه دولتها کموبیش وجود دارد. اخیراً یکی از نمایندگان مجلس از استخدام غیرقانونی چندهزار نفر در دولت سیزدهم پرده برداشت. البته گفته میشود وزیر کشور خواستار عدم اخراج برخی از این نیروها شده است.
گفته میشود بخشی از اینها همان افرادی هستند که بر اساس رویههای غیرشفاف ذیل طرح شهید زینالدین در استانداریها مشغول به کار شدند. در کهگیلویه و بویراحمد هم 10 نفر از این طریق وارد بدنه اداری استان شدند. خیلی از افرادی که به اینصورت جذب شدند هیچگونه رابطه استخدامی با دولت نداشتند و از طریق قرارداد کار معین وارد پستهای استانی شدند.
هنوز این مسأله حل نشده بود که خبر آمد عدهای دیگر به همین صورت به جایگاههای سرپرستی در برخی از دستگاههای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد رسیدهاند. شاید در برخی از استانها قضیه فقط محدود به طرح شهید زینالدین باشد، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، این قضیه بسیار کشدار شده و علاوه بر این طرح، افراد دیگری خارج از طرح بهکار گرفته شدهاند؛ نمونه اخیر آن سرپرست یکی از دستگاههای اداری است که حتی سابقه یک روز کار اداری هم ندارد. علیرغم اینکه هنوز حکم مدیرکلیاش تأیید نشده، یکی از معاونان آن ادارهکل را تغییر داده و کسی را به معاونت منصوب کرده که مثل خودش سابقهای ندارد و حتی بین رشته تحصیلیاش هم با مسئولبتها و وظایف معاونتی که در آن قرار گرفته هیچگونه سنخیتی دیده نمیشود.
نمایندگان مجلس که نباید در امور اجرایی دخالت کنند، متأسفانه برخی از آنها با معرفی افرادی به عنوان گزینه سرپرستی و مدیرکلی، در نظم و سلسلهمراتب اداری اختلال ایجاد میکنند؛ کاری که رهبر انقلاب نمایندگان را از انجام آن منع کرده است. اما باز هم میبینیم که برخی از همین نمایندگان به سرپرستانی میدان دادهاند که نه تنها عملکردشان بلکه حتی سابقهشان هم با عدم شفافیت بسیار همراه است.
نمایندگان مجلس که وظیفه اساسیشان نظارت بر قانون است، با دامن زدن به چنین اقداماتی در مواردی ممکن است خود موجب نقض قانون شوند. معلوم نیست آیا تکلیف نمایندگان با خودشان روشن است که چنین اقداماتی انجام میدهند یا خیر؟
امثال کسانی که یکشبه و بدون هیچگونه سابقهای به سرپرست و مناصب مهم در استان میرسند را باید نتیجه دخالت نمایندگان در امور اجرایی دانست.
در شرایطی که کشور نیازمند مدیران شایسته، باتجربه و متعهد است، ادامه روند انتصابهای غیرشفاف و دخالتهای غیرقانونی میتواند به سرمایه اجتماعی آسیب جدی وارد کند. اگرچه نهادهای نظارتی بارها نسبت به این موضوع هشدار دادهاند، اما تا زمانی که استانداری و مقامات مسئول بهطور قاطع با این رویه برخورد نکنند، این چرخه معیوب همچنان ادامه خواهد داشت. اکنون زمان آن رسیده شفافیت، شایستهسالاری و پایبندی به قانون بهعنوان اصول اساسی مدیریت منابع انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه جدی قرار گیرد، چرا که بیتوجهی به این امر میتواند پیامدهایی جبرانناپذیر برای اعتماد عمومی و کارآمدی نظام اداری بههمراه داشته باشد.
به گزارش کبنا، نیروی انسانی ستون اصلی هر نظام اداری و اجرایی است و نحوه جذب و ارتقای آن، تأثیری مستقیم بر کیفیت حکمرانی و اعتماد عمومی دارد. در جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای کلان این حوزه توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده و انتظار میرود که همه دستگاهها و مسئولان استانی و ملی در چارچوب همین سیاستها عمل کنند. با این حال، تجربه سالهای اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان داده است که مسیر ارتقای نیروهای انسانی همواره با ابهامها، دخالتهای نابجا و رویههای غیرشفاف همراه بوده است؛ مسألهای که نه تنها به بینظمی در مدیریت استانی منجر شده، بلکه اعتماد مردم به نظام اداری را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
این مسأله مختص این دولت و یا دولت گذشته هم نیست؛ در همه دولتها کموبیش وجود دارد. اخیراً یکی از نمایندگان مجلس از استخدام غیرقانونی چندهزار نفر در دولت سیزدهم پرده برداشت. البته گفته میشود وزیر کشور خواستار عدم اخراج برخی از این نیروها شده است.
گفته میشود بخشی از اینها همان افرادی هستند که بر اساس رویههای غیرشفاف ذیل طرح شهید زینالدین در استانداریها مشغول به کار شدند. در کهگیلویه و بویراحمد هم 10 نفر از این طریق وارد بدنه اداری استان شدند. خیلی از افرادی که به اینصورت جذب شدند هیچگونه رابطه استخدامی با دولت نداشتند و از طریق قرارداد کار معین وارد پستهای استانی شدند.
هنوز این مسأله حل نشده بود که خبر آمد عدهای دیگر به همین صورت به جایگاههای سرپرستی در برخی از دستگاههای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد رسیدهاند. شاید در برخی از استانها قضیه فقط محدود به طرح شهید زینالدین باشد، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، این قضیه بسیار کشدار شده و علاوه بر این طرح، افراد دیگری خارج از طرح بهکار گرفته شدهاند؛ نمونه اخیر آن سرپرست یکی از دستگاههای اداری است که حتی سابقه یک روز کار اداری هم ندارد. علیرغم اینکه هنوز حکم مدیرکلیاش تأیید نشده، یکی از معاونان آن ادارهکل را تغییر داده و کسی را به معاونت منصوب کرده که مثل خودش سابقهای ندارد و حتی بین رشته تحصیلیاش هم با مسئولبتها و وظایف معاونتی که در آن قرار گرفته هیچگونه سنخیتی دیده نمیشود.
نمایندگان مجلس که نباید در امور اجرایی دخالت کنند، متأسفانه برخی از آنها با معرفی افرادی به عنوان گزینه سرپرستی و مدیرکلی، در نظم و سلسلهمراتب اداری اختلال ایجاد میکنند؛ کاری که رهبر انقلاب نمایندگان را از انجام آن منع کرده است. اما باز هم میبینیم که برخی از همین نمایندگان به سرپرستانی میدان دادهاند که نه تنها عملکردشان بلکه حتی سابقهشان هم با عدم شفافیت بسیار همراه است.
نمایندگان مجلس که وظیفه اساسیشان نظارت بر قانون است، با دامن زدن به چنین اقداماتی در مواردی ممکن است خود موجب نقض قانون شوند. معلوم نیست آیا تکلیف نمایندگان با خودشان روشن است که چنین اقداماتی انجام میدهند یا خیر؟
امثال کسانی که یکشبه و بدون هیچگونه سابقهای به سرپرست و مناصب مهم در استان میرسند را باید نتیجه دخالت نمایندگان در امور اجرایی دانست.
در شرایطی که کشور نیازمند مدیران شایسته، باتجربه و متعهد است، ادامه روند انتصابهای غیرشفاف و دخالتهای غیرقانونی میتواند به سرمایه اجتماعی آسیب جدی وارد کند. اگرچه نهادهای نظارتی بارها نسبت به این موضوع هشدار دادهاند، اما تا زمانی که استانداری و مقامات مسئول بهطور قاطع با این رویه برخورد نکنند، این چرخه معیوب همچنان ادامه خواهد داشت. اکنون زمان آن رسیده شفافیت، شایستهسالاری و پایبندی به قانون بهعنوان اصول اساسی مدیریت منابع انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه جدی قرار گیرد، چرا که بیتوجهی به این امر میتواند پیامدهایی جبرانناپذیر برای اعتماد عمومی و کارآمدی نظام اداری بههمراه داشته باشد.