کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات در شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون؛

روشنفکر باز هم به بهارستان راه می یابد؟

23 شهريور 1402 ساعت 18:36

مهدی روشنفکر در چند ماه گذشته فعالیت بیشتری در مجلس و حوزه انتخابیه از خود نشان می دهد، اما بعید است که این بار روشنفکر دوباره دست بالا را داشته باشد و چیزی شبیه به عکس کذایی معروف او نقل مجالس شود. خیلی از هم طایفه ای های روشنفکر در این دوره عزم خود را جزم کرده و صندلی سبز بهارستان خواهان زیادی دارد.


مهدی روشنفکر در چند ماه گذشته فعالیت بیشتری در مجلس و حوزه انتخابیه از خود نشان می‌دهد، اما بعید است که این بار روشنفکر دوباره دست بالا را داشته باشد و چیزی شبیه به عکس کذایی معروف او نقل مجالس شود. خیلی از هم طایفه‌ای‌های روشنفکر در این دوره عزم خود را جزم کرده و صندلی سبز بهارستان خواهان زیادی دارد.
به گزارش کبنانیوز، اگر بخواهیم از زوایای دیگری به انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه کنیم، چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد که پیروزی روشنفکر دست نیافتنی شود؟ هر چند که نمی‌توان درباره انتخابات تا بعد از تأیید صلاحیت‌ها با قطعیت حرفی زد، اما گزینه‌های متعددی وارد صحنه انتخابات بویراحمد و دنا شده‌اند.
دور قبل روشنفکر از جریان اصولگرایی گذر و انسجام قومی زیادی را در «بویراحمد سفلی» ایجاد کرد، و آرای خوبی را کسب کرد، در آن دوره در بویراحمد سفلی یک حس قوم‌گرایی در حمایت از روشنفکر شکل گرفت و بویراحمد سفلی برای روشنفکر یکپارچه بود. روشنفکر به جریان اصولگرایی تن نداد و اصولگرایان با محوریت «سید مسعود حسینی»، «خلیفه خلقی‌پور»، «ستار هدایت‌خواه» و... نتوانستند کسی را بیاورند که با روشنفکر مقابله کند. حتی حضور «نادر منتظریان» نتوانست اصولگرایان را به پیروزی برساند و جایگاه سوم انتخابات را به دست آوردند و اصلاح‌طلبان با «محمد بهرامی» به مرتبه دوم رسیدند.
اما در این دوره روشنفکر نه تنها در بویراحمد علیا، بلکه حتی در بویراحمد سفلی رقبای زیادی دارد و انسجام جبهه روشنفکر از هم پاشیده است. حضور «نستهن مقدم» که زمانی سکان شهرداری یاسوج را به دست داشت و با وجود انتقادهای شدید 6 سال در این مسئولیت ماند. او الان مورد حمایت برخی از لیدر‌های روشنفکر در انتخابات اسفند 98 است، ولی الان بعید نیست که بخش زیادی از سبد آراء روشنفکر به سمت او بیاید، خیلی از لیدر‌هایی که از روشنفکر بریده‌اند به سمت مقدم رفته‌اند.
«شیرعلی خرامین» نیز گزینه نهایی جریان «نجات» است، این جریان بجز یک بیانیه و مصاحبه رسانه‌ای، تاکنون فعالیت آنچنانی نداشته، و  مشخص نیست که این جریان از چه جبهه‌ای نشأت می‌گیرد. می‌گویند؛ جریان نجات با هدف عبور از قوم‌گرایی، تبعیض و نجات بویراحمد از این بدعت‌های نادرست شکل گرفته، تشکیل شده است. اما از منظر قومی، خاستگاه خرامین نیز «بویراحمد سفلی» است و قطعاً خرامین تهدیدی برای روشنفکر محسوب می‌شود. «خرامین» به پشتوانه جایگاه دانشگاهی، جریانی و قومی که دارد، پا به این صحنه گذاشته است.
روشنفکر در انتخابات مجلس یازدهم، با حضور حداکثری مردم، توانست ۶۶ هزار رأی را از آن خود کند، در حالی که بهرامی بعد از او ۴۱ هزار رأی کسب کرد.
اگر «نستور درخشنده» تأیید صلاحیت شود، اگر آراوند‌ها و سبحانی‌ها تا آخر بمانند و اگر رقبای مهم روشنفکر مثل بهرامی و منتظریان و زارع تا آخر بمانند، بعید نیست که نتیجه انتخابات آن چیزی نباشد که روشنفکر می‌خواهد. این شرایط بیشتر به نفع بهرامی خواهد بود.
«محمد بهرامی» به گفته خیلی از فعالین سیاسی گزینه‌ای است که در هر دوره جذب آرای زیادی داشته، و در دور قبل نفر دوم انتخابات شد و اگر او آرای قبل خود را حفظ کرده باشد و با توجه به اینکه سایر کاندیداها بر اساس عملکرد و تحقق وعده‌ها و شعارهای خود به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده‌اند و موفقیت بهرامی در شهرداری یاسوج از او بیشتر استقبال می‌شود.
اما جریان اصولگرایی با «نادر منتظریان» بصورت زیرپوستی و چراغ خاموش فعالیت‌های خود را دارد، نادر منتظریان دور قبل پدیده انتخابات بود و با ۳۶ هزار رأی بالاتر از غلام محمد زارع و در جایگاه سوم کسب آراء قرار گرفت.
روشنفکر برای دو نماینده‌ای شدن حوزه بویراحمد تلاش زیادی کرد و خیلی‌ها معتقدند این تلاش برای حضور دوباره خود او در بهارستان است، هر چند که به احتمال زیاد این مصوبه به این دوره انتخابات نمی‌رسد، اما در دوره‌های بعدی قطعاً رقابت‌ها سنگین‌تر خواهد بود.
نهایتاً؛ رقبای روشنفکر زیاد است و خیلی‌ها از او دل بریده‌اند، اما روشنفکر ادارات را در دست دارد و لیدر‌های او در ادارات تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه روشنفکر می‌کنند، لذا روشنفکر دست بالا را نسبت به دیگر افراد دارد، اما هیچ بعید نیست که رقبا گوی سبقت را از او بربایند و او نفر اول انتخابات در این دوره نباشد.


کد مطلب: 466809

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/466809/روشنفکر-باز-هم-بهارستان-راه-می-یابد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1