تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۶۶۱۲۰
در نشست خبری معاونت غذا و دارو با رسانه‌های استان مطرح شد؛

افشار: مجوز دو شرکت مهم توزیع دارویی در کهگیلویه و بویراحمد گرفته می‌شود / کمبودهای دارویی استان بیشتر مربوط به داروهای وارداتی است / قرص و کپسول را در یخچال نگهداری نکنید / پدیده عجیب نسخه‌نویسی کورتون و سرم‌درمانی در درمانگاه‌ها

۲
۰
افشار: مجوز دو شرکت مهم توزیع دارویی در کهگیلویه و بویراحمد گرفته می‌شود / کمبودهای دارویی استان بیشتر مربوط به داروهای وارداتی است / قرص و کپسول را در یخچال نگهداری نکنید / پدیده عجیب نسخه‌نویسی کورتون و سرم‌درمانی در درمانگاه‌ها
کبنا ؛نشست خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، پیش از ظهر امروز (30 تیر 1402) نشست خبری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
رحمت‌الله افشار معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان این‌که معاونت غذا و داروی یکی از معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: این معاونت نسبت به سایر معاونت‌ها، نوپا است و قبلاً یکی از مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت درمان بود.
وی ادامه داد: غذا و دارو در سطح وزارت خانه به نام سازمان وجود دارد و ما نیز به دنبال این هستیم که در سطح استان‌ها سازمان شود.
افشار در خصوص تعداد واحدهای تحت نظارت معاومت غذا و دارو عنوان کرد: در استان 879  واحد تولیدی و توزیعی سلامت‌محور وجود دارد.
وی با بیان این‌که یک ماده غذایی از مرزعه تا سفره تحت نظارت است، گفت: در مزرعه، زیر نظر وازارت جهاد، در کارخانه و تولید و فرآوری، زیر نظر معاونت غذا و دارو و در بازار، تحت نظارت معاونت بهداشتی است.
وی افزود: این 879 واحد شامل کارخانه مواد تولید غذایی، تولید ملزومات پزشکی، واحدهای عطاری و داروخانه‌ها است.
افشار تصریح کرد: پیگیر هستیم مجوز دو شرکت مهم توزیع دارویی مانند شرکت داروپخش و پخش هجرت را از وازرات بگیریم
معاون غذا و دارو در ادامه به منبع تأمین داروهای استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: داروها از دو استان تأمین می‌شوند؛ تأمین داروی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون از طریق شرکت‌های توزیعی استان فارس و شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه، باشت، چرام، لنده و بهمئی از طریق استان خوزستان صورت می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: سهمیه داروی ما در کشور، نسبت به جمعیت، هشت دهم درصد است.
افشار سپس به علت‌های کمبود دارو اشاره کرد و گفت: بیشتر کمبودهای دارویی مربوط به آن 5 درصد داروهایی است که از خارج کشور وارد می‌شوند.
وی ادامه داد: این 5 درصد بیشتر شامل داروهای ویژه بیماران سرطانی، بیماران صعب‌العلاج، و بیماران خاص از قبیل تالاسمی، هموفیلی دیالیزی و ام‌اس است.

افشار عنوان کرد: چون ما در شهرستان‌ها متخصص آنکولوژی نداریم و این پزشکان فقط در مرکز استان مستقر هستند، داروخانه دولتی دانشگاه مختص داروهای بیمارستان سرطانی و صعب‌العلاج است که مستقیماً از شرکت‌های شیراز تأمین می‌شوند.
وی عنوان کرد: داروهای خاص کهگیلویه در بیمارستان امام خمینی، در گچساران بیمارستان شهید رجایی و بویراحمد بیمارستان شهید بهشتی توزیع می‌شوند.
معاون غذا و دارو در ادامه به آمار خرید دارو اشاره کرد و گفت: در سال 1401 در واقع، 210 میلیارد تومان و در 5 ماهه اول 1402، 76 میلیارد و 700 میلیون تومان خرید داروی ما بوده است و جمع کل پرداختی بابت دارو و ملزومات پزشکی در سال 1401 و پنج ماه اول سال 1402 بالغ بر 287 میلیارد تومان است.
یکی از چالش‌های دارویی در کهگیلویه و بویراحمد نسخه‌نویسی بی‌رویه برخی از داروهاست؛ افشار در این زمینه گفت: بر اساس بررسی نسخ پزشکان در سال 1401، پرمصرف‌ترین ترین دارو سرم، آنتی بیوتیک و کورتون بوده و ما از این جهت در کشور مقام اول را داشتیم.
 وی افزود: متأسفانه در درمانگاه‌های خصوصی سرم‌تراپی، کورتون‌تراپی آمار بسیار بالایی نسبت به میانگین کشوری دارد.  
وی در خصوص تعداد بازرسی‌های معاونت غذا و داروی در سال 1401 گفت: در سال گذشته، دو هزار و 661 بازدید از واحدهای تولیدی و توزیعی فراورده‌های سلامت محور صورت گرفته است.
افشار در خصوص قیمت دارو عنوان کرد: قیمت دارو مصوب کشوری است و در کمیته‌ای با حضور وزارت بهداشت، وزارت صمت، سازمان‌های بیمه‌گر، تعزیرات حکومتی، معاونت درمان وزارت خانه و حتی وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و یک دارو را قیمت‌گذاری می‌کنند.
وی اضافه کرد: قیمت روی جلد ملاک نیست، چرا که در روز تولید بر روی دارو درج می‌شود؛ اما ملاک قیمت سامانه تی تک است و افراد می‌توانند هر دارویی را در این سامانه سرچ کنند تا قیمت روز آن را به دست بیاورند.
وی افزود: اما در خصوص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، ملاک قیمت روی جلد فرآورده است.
افشار در خصوص بدهی دارویی در استان گفت: بدهی دارویی تا پایان سال ۱۴۰۱، مبلغی حدود ۱۰۱ میلیارد تومان بوده، اما حالا به ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.@
معاون غذا و دارو در پایان به شهروندان توصیه کرد: از نگهداری قرص و کپسول را در یحچال خودداری کنند؛ چرا که رطوبت باعث خراب شدن ماده مؤثره این داروها می‌شود.
وی عنوان کرد: اما آن دسته از داروهایی که بر روی جلد آنها درج شده در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود را می‌توان در یخچال نگهداری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
غذا و دارو شده صرفأ یک شو نمایشی
تعدادی خودشون دکترن و داروخونه دارن
از اون طرف در معاونت غذا و دارو هستن و بر کار داروخونه ها نظارت میکنن
خنده داره نه؟؟؟
یک تعارض منافع بدیهی و آشکار
آقای افشار لطفأ برای شعور مردم احترام قائل شوید و هیچی نگید و آمار ندید بهتره !!!
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
اولا داروهای ساده هم فقط به قوم وخویش داده می شوند:::: دوم داروخانه. ها بدون بیمار نسخه درست میکنند برای گرفتن حق بیمه::::: وسوم نسخه را هم ازاد می فروشند وچند برابر قیمت:::: مردم محتاجند ومجبورند نان شب را نخورند::::: اصلا وزیر بهداشت خیلی ضعفها دارد:::: تریبون وزور ونفوذ می تواند مردم را محکوم وخود را حقدار جلوه دهد:::::: خوش بحال مدیران دولت که نه از ملت ونه از خدا ترسی ندارند
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
1