تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب : ۴۶۵۳۸۳
اسحاق رستمی، مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز:

2700 میلیارد تومان بدون هیچ عایدی از کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود / مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یاسوج نیازمند حمایت/ 5 هزار تن ماهی کهگیلویه و بویراحمد به نام‌ استان‌های دیگر صادرات می‌شود / 5 مزرعه پرورش ماهی استان دچار بیماری V.H.S است / 5 مرکز تکثیر بچه ماهی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واردات بی‌رویه غیرفعال هستند

۳
۱۰
2700 میلیارد تومان بدون هیچ عایدی از کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود / مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یاسوج نیازمند حمایت/ 5 هزار تن ماهی کهگیلویه و بویراحمد به نام‌ استان‌های دیگر صادرات می‌شود / 5 مزرعه پرورش ماهی استان دچار بیماری V.H.S  است / 5 مرکز تکثیر بچه ماهی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واردات بی‌رویه غیرفعال هستند
کبنا ؛شیلات نقش بسیار مهمی به لحاظ تأمین بخش عمده‌ای از پروتئین با ارزش جامعه، اشتغال، ارزآوری و درآمد دارد و این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست، یقیناً با تقویت زیرساخت‌های صنعت شیلات می‌توان گام اساسی در حوزه اشتغال و اقتصاد برداشت. استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه 22 هزار تن تولید ماهی دارد و شرایط آب و هوایی این استان برای پرورش انواع آبزیان مستعد می‌باشد که در این سال‌ها متأسفانه به هر دلیلی مورد غفلت قرار گرفته است. زنجیره تولید ماهی در این استان تکمیل نیست و همین مسئله سبب شده که سالانه 2800 میلیارد تومان بدون هیچ عایدی از این استان برود. کبنا نیوز در این باره با اسحاق رستمی_ مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد_ به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید.
رستمی می‌گوید: در حال حاضر بالغ 270 مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد مزرعه سالانه 22 هزار تن ماهی تولید می‌شود و 5 هزار تن آن به روسیه و کشورهای خلیج فارس صادرات می‌شود.
وی دست روی یکی از ضعف‌های صنعت شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد گذاشت و گفت: متأسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد پایانه صادراتی ندارد و همین موضوع سبب شده تا ما تولیدات خودمان را از طریق استان‌های دیگر صادرات کنیم.
مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های ما تکمیل زنجیره ارزش پرورش ماهی است که با احداث پایانه‌های صادراتی ارزش افزوده کار شیلات بالا خواهد رفت.
وی افزود: در صورتی که بتوانیم، تولیدات‌مان را بسته‌بندی و برندسازی کنیم، تولیدات استان قابلیت صادرات را دارد.
رستمی گفت: بر اساس برنامه تحولی که تدوین شده تا سال 1404 تولیدات استان باید به 26 هزار تن برسد و ان شاء الله با برنامه‌ریزی به این عدد دست خواهیم یافت.
مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در برنامه هفتم، میزان تولیدات ماهی استان روی عدد 43 هزار تن پایه‌گذاری شده است.
رستمی با بیان اینکه بیشترین تولیدات ماهیان سردآبی ما در حوزه رودخانه کارون است و رودخانه‌های مارون و زهره هنوز پتانسیل یابی نشده و جای کار داریم تا در برنامه‌های آتی این دو حوزه گرمسیری را فعال کنیم، تاکید کرد: در حال حاضر دو مزرعه خاویاری داریم و مابقی مزارع پرورش ماهیان سردآبی است.
وی گفت: احداث 11 مجتمع و شهرک آبزی‌پروری را در دستور کار داریم که در این راستا اولین مجتمع آبزی‌پروری در سفر ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌اش با بخش خصوصی امضاء شد. این تفاهم نامه بین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و استانداری رد و بدل شده و هزار میلیارد تومان مبلغ اولیه این تفاهم نامه است. میزان تولید این مجتمع 5 هزار تن برآورد شده است و برای 500 نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می‌کند.
 رستمی گفت: در حال حاضر صنعت شیلات استان سه هزار میلیارد تومان چرخش مالی دارد که متأسفانه تاکنون به دلیل ناقص بودن زنجیره ارزش مالی 2700 میلیارد تومان آن بدون عایدی از استان خارج می‌شود. 70 درصد این مبلغ هزینه خوراک و تقریباً 10 درصد هم هزینه بچه ماهی و تخم چشم‌زده می‌شود.
وی بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش پرورش ماهی تاکید کرد و افزود: هیچ کارخانه خوراکی تاکنون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری نرسیده است که در سفر ریاست جمهوری استارت احداث دو کارخانه خوراک ماهی زده شد و تفاهم نامه کارخانه خوراک آبزیان در شهرستان چرام با 370 میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شده و یک کارخانه هم در شهرک صنعتی سپیدار با 160 میلیارد تومان ایجاد می‌شود و برای 8 کارخانه خوراک آبزیان در یک سال گذشته جواز تأسیس و احداث صادر شده است.
مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مرکز اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشتروم زمانی تنها مرکز کشور در تولید بچه ماهی و تخم چشم‌زده بود و در سال‌های دور 30 درصد نیاز کشور را تولید می‌کرد. یعنی تولید 30 میلیون قطعه تخم چشم‌زده و بچه ماهی.
وی افزود: این مرکز به دلیل کمبود اعتبار و بی‌مهری‌های صورت گرفته در شرایط بدی قرار دارد و تولید آن به یک و نیم میلیون رسیده است.
 رستمی گفت: این مرکز اصلاح نژاد ماهیان سرد آبی به 200 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد و اگر این مرکز با تمام ظرفیت راه بیفتد، خیلی از مشکلات صنعت شیلات در استان رفع می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر 100 درصد تخم چشم‌زده مزارع ماهی وارداتی است و از کشورهای اسپانیا و فرانسه وارد استان می‌شود.
مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون اقتصادی استانداری مرکز اصلاح نژاد را حمایت کنند. 
 رستمی گفت: 5 مرکز تکثیر بچه ماهی در سطح استان وجود دارد که همگی به دلیل واردات بی‌رویه تخم چشم‌زده غیرفعال هستند. سرعت رشد بچه ماهی‌های وارداتی بالاتر است و همین امر موجب استفبال صاحبان مزارع پرورش ماهی شده است.
وی یکی دیگر از مشکلات صنعت شیلات استان را چارت تشکیلاتی اداره شیلات دانست و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با 22 هزار تن تولید ماهی اداره‌کل نیست و این در حالی است که استان‌های همانند اردبیل، کرمانشاه که به مراتب تولید کمتری از ما دارند، اداره‌کل هستند. استان سیستان و بلوچستان دو اداره‌‌کل شیلات دارد. یکی در سیستان و دیگری در بلوچستان. لذا یکی از مسائل مهم و مطالبات عمومی ارتقاء تشکیلات شیلات استان است . استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک استان موفق در عرصه شیلات شناخته می‌شود.
رستمی افزود: شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد با 8 نیروی انسانی اداره می‌‍شود. در حالی که اداره‌کل شیلات استان لرستان با 77 نیرو اداره می‌شود و در تمام شهرستان‌ها هم مدیریت دارد.
وی افزود: در سال‌های گذشته این موضوع از سوی مدیران و نمایندگان وقت مجلس پیگیری نشد و الان استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه به دنبال ارتقا اداره‌کل شیلات استان است. در صورتی که به اداره‌کل ارتقاء یابیم، در تقسیم اعتبار ملی و نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است.
مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مشکلات صنعت شیلات را در پاسخ به استعلامات دانست و گفت: نظام مهندسی دامپزشکی نه تنها کمکی به بخش شیلات ندارد بلکه در صدور و تمدید مجوزها سد راه صنعت شیلات است. تولید کننده گاهی به دلیل بروکراسی پیچیده اداری کلافه می‌شود.
رستمی از آلودگی 5 مزرعه پرورش ماهی به بیماری (V.H.S) و (IPN) خبر داد و گفت: صاحبان مزارع پرورش ماهی باید مراقبت‌های لازم را مدنظر داشته باشند. محیط‌های این مزارع باید مرتب ایزوله باشد.
وی افزود: کارگران مزارع پرورش ماهی از دورهمی‌ و دید و بازدیدهای غیرضروری  در محیط مزارع بپرهیزند و باید کفش و لباس‌های آن‌ها بعد از هر رفت و برگشت به مزارع استریل و میکروب‌زدایی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماهی
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیریت شیلات به فرد غیر تخصصی به واسطه رانت استاندار داده بشه بایستی فاتحه این صنعت را در استان خواند
پرورش دهنده ماهی
Iran, Islamic Republic of
این مدیر که شما میفرمایید غیرمتخصص هست تلاشی ستودنی و قابل تقدیر دارند و بسیار در کارشون متبحر شده اند. ما تولیدکننده ها که خوشحالیم از حمایت و راهنمایی همچین مدیری.
آبزی پرور فلک زده
Iran, Islamic Republic of
فقط این مدیر خودش از خودش تعریف کند و برای خود کامنت بزاره و الا تا حالا که مدتی است در این جایکاه قرار گرفت ما تولید کنندگان واقعی چیزی ازش ندیدیم.
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1