تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : ۴۶۷۹۸۸
در جمع خبرنگاران مطرح شد

نظر مسوول کشوری در خصوص وضعیت شیلات کهگیلویه و بویراحمد

۰
نظر مسوول کشوری در خصوص وضعیت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛معاون پژوهش و فناوری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می‌شود و از این منظر ایران رتبه اول جهان را دارد.
محمود حافظیه اظهار کرد: بخش غربی کشور ظرفیت بالایی برای تولید ماهی قزل آلا دارد و مرکز رفرنس نیاز دارد تا کار‌های پژوهشی که بر عملیات اجرایی اولویت دارد را بتواند دنبال کند.
وی افزود: مهمترین رکن کشور و معضلات ماهی قزل آلا نبود فرآیند به گزینی و اصلاح نژاد است.
معاون پژوهش و فناوری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: با همین نیت مرکز تغییر کاربری داده شد و از تولید ۳۰ میلیون تخم چشم‌زده، به یک مرکز رفرنس برای کشور تا بتواند کار‌های به گزینی و اصلاح‌نژاد را انجام بدهد.
حافظیه ادامه داد: به شدت از حیث تخم چشم‌زده به خارج از کشور وابستگی وجود دارد و بعضا مولدین خالص از خارج وارد می‌شود.
وی تأکید کرد: گمان کردیم می‌توانیم با استفاده از تجهیزات به گزینی و اصلاح‌نژاد و تغییر کاربری این مرکز که وظیفه تولید داشت، نقش کلیدی را در ارتقا کمی و کیفی تولید و پایداری قزل آلا در کشور داشته باشیم
معاون پژوهش و فناوری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ابراز کرد: اعتقاد نداریم در یک واحد پژوهشی تولید اتفاق بیفتد، البته برای مرکز به گزینی و اصلاح نژاد یاسوج ۸۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی بیان کرد: برنامه‌ای را در قالب طرح جامع توسعه زنجیره آماده کرده‌ایم و معتقدیم یکی از استان‌های بکر کشور در حوزه تولید ماهی قزل آلا کهگیلویه وبویراحمد است که فعلاً با ۵۰ درصد ظرفیت‌اش کار می‌کند.
حافظیه عنوان کرد: حجم آب در این استان، نیروی کار ارزان و ظرفیت‌هایی که برای توسعه شیلات دارد همه قابل توجه هستند.
وی تصریح کرد: تولید مسئولانه مد نظر ما است و رویکرد حفظ آب، زمین و ثروت و تولید باکیفیت مد نظر است. اکنون ظرفیت ۲ برابر تولید فعلا در دستور کار است.
حافظیه گفت: در برنامه پنج تا ۱۰ ساله موضوع زنجیره تولید تا مصرف را از مولد‌سازی، تولید تخم چشم‌زده به گزین اصلاح شده تا فرآیند پروار‌بندی انجام بدهیم تا در سبد غذایی مردم و تنوع محصولات ارائه بدهیم.
معاون پژوهش و فناوری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور افرود: این استان می‌تواند یکی از بهترین استان‌های کشور با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، باشد.
وی بیان کرد: اولین مرکز اصلاح نژاد ماهی قزل آلا در این استان واقع شده است هر چند طی سال‌های گذشته به شدت با محدودیت‌های منابع مالی مواجه بودیم.
نظر مسوول کشوری در خصوص وضعیت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
وی ادامه داد: یک استراتژی در سازمان شیلات وجود دارد که طبق آن هر چقدر می‌شود از واردات تخم چشم‌زده کم کنیم.
اتفاقی که اکنون در حال اتفاق افتادن است این بوده که نیاز به واردات حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در حال کاهش است.
وی عنوان کرد: آنچه که در کشور تولید می‌شود دارای کیفیت خوبی نیست و مزرعه دار به سمت تخم چشم‌زده خارج از کشور می‌رود زیرا آن‌ها در ۳۰ سال گذشته فرآیند اصلاح نژاد را انجام داده‌اند و امروز تخم چشم زده‌ای را را تحویل مزرعه دار می‌دهند که بسیار با کیفیت است و در زمان کوتاه‌ترین به وزن بازاری می‌رسد.
مرکز «اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشتروم» کهگیلویه و بویراحمد که روزی تنها مرکز کشور در تولید بچه ماهی و تخم چشم‌زده بود، اکنون به لحاظ کمبود اعتبار در شرایط نامناسبی قرار گرفته و نیازمند حمایت مالی است.
این مرکز توسط شرکت سهامی شیلات ایران در سال ۱۳۶۴ با عنوان مرکز تکثیر ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث و در۲۶ کیلومتری جنوب شهر یاسوج در مسیر جاده این شهر به گچساران در روستای تنگاری از توابع شهرستان بویراحمد شروع به کار کرد.
«با توجه به توسعه آبزی پروری در بخش سردآبی کشور و اینکه اصلاح نژاد ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور به عنوان یک نیاز مبرم احساس می‌شود لذا برای این منظور مرکز تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان شهید مطهری یاسوج با سابقه بیش از ۲۰ سال تولید به عنوان یک مرکز در زمینه تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل الای رنگین کمان درسال۱۳۸۶ تبدیل به مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شد و با واگذاری این مرکز از طرف سازمان شیلات ایران به مؤسسه تحقیقات شیلات ایران رسماً فعالیت خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی آغاز کرد.»
استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور، ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه، دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه بخش شیلات به خوبی فراهم کرده طوری که در حال حاضر تولید سالیانه آبزیان در استان به مرز ۲۲ هزار تن رسیده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد سومین پرورش دهنده ماهی در ایران بشمار می‌رود و به شرط فراهم کردن زمینه‌های لازم برای توسعه صنعت شیلات به ویژه در مناطق دورأفتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می‌رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می‌یابد.
یکی از راهبرد‌های دولت سیزدهم توسعه و تقویت بخش‌های شیلات است که در استان‌های مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد در سفر‌های استانی هیأت دولت گام‌هایی در جهت فعال شدن اقتصاد این بخش برداشته شده است.
تقویت زیر ساخت‌های بخش کشاورزی به عنوان یکی از محور‌های اساسی توسعه استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم تاکنون به خوبی مد نظر قرار گرفته و مصداق آن اختصاص یک سوم مصوبات اقتصادی سفراخیر دولت به حوزه کشاورزی این استان است.
نظر مسوول کشوری در خصوص وضعیت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
در حال حاضر ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و استان رتبه سوم کشوری در تولید ماهیان سردآبی را داراست.
البته بیشترین تولیدات ماهیان سردآبی استان در حوزه رودخانه کارون است و رودخانه‌های مارون و زهره هنوز پتانسیل‌یابی نشده و جای کار بسیار وجود دارد چنانجه در این مناطق هم ماهی تولید شود استان جهش چشمگیری در تولید شیلات خواهد داشت. زنجیره تولید ماهی در این استان تکمیل نیست و همین مسأله سبب شده که سالانه ۲۸ میلیارد ریال بدون هیچ عایدی از این استان برود.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1