تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۴۶۴۳۰۲
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد توضیح می‌دهد

چرخ کارخانه آرد یاسوج کی خوب می‌چرخد؟

۸
۰
چرخ کارخانه آرد یاسوج کی خوب می‌چرخد؟
کبنا ؛کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشور در سال 69 به بهره‌برداری رسید اما چندسالی است به دلایلی از جمله مشکل مالی دچار رکود شده است و تنها یک بخش از چهار حلقه تولید آن با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.
به گزارش کبنا، کارخانه یاد شده در حالی با ۵۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است که جوانان بیکار این استان انتظار دارند، کارخانه با حمایت رئیس جمهور به رونق دوباره برگردد.
کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین واحد‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد وابسته به سازمان اقتصادی کوثر به شمار می‌آید که تعدادی از فرزندان جامعه ایثارگری در آن مشغول به کار هستند.
ظرفیت تولید این کارخانه ۳۰۰ تن در شبانه روز بوده و در زمینی به مساحت یک هکتار در ورودی جاده سروک واقع شده است و به علت قرار گرفتن در نزدیکی سیلوی ذخیره گندم یاسوج به راحتی بدون هزینه زیاد حمل و نقل مواد اولیه خود را تأمین می‌کند.
همین یک ماه پیش بود که سازمان اقتصادی کوثر به خاطر زیان ده بودن این کارخانه تصمیم بر فروش آن گرفت اما با مخالفت‌های شدید مردم و مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد روبرو شدند زیرا این کارخانه را میراثی مهم برای اشتغال فرزندان این خطه می‌دانند.
بیکاری و مهاجرت‌های بی‌رویه به استان‌های همجوار به خاطر نبود شغل یکی از معضلات کهنه‌ای است که جوانان کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تعطیلی و فروش این کارخانه هم دردی مضاعف بر این مشکل خواهد بود.
این کارخانه ۱۱ محصول می‌تواند تولید کند و با توجه به وضعیت استان از لحاظ بیکاری رونق این کارخانه به توسعه استان کمک می‌کند.
اکنون تنها با ۵۰ درصد ظرفیت بخش تولید آرد کارخانه، ۶۰ نفر در کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج مشغول بکار هستند و مردم استان بخصوص جوانان بیکار انتظار دارند در آستانه دور دوم سفر رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به این کارخانه شود و هر چهار فاز آن وارد مدار شود.
در شرایط فعلی اگر دولت بخواهد چنین کارخانه‌ای احداث کند هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین احیا و رونق این کارخانه بزرگ تا حد زیادی از هدر رفت بیت المال جلوگیری می‌کند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مصوباتی که بر زمین ماند و تا الان نتوانسته‌ایم با آن کنار بیاییم بحث کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج است.
سید احسان عسکری افزود: کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز و دکستروز در واقع چهار حلقه تولید دارد که این چهار حلقه به جز بخش آرد مابقی غیر فعالند.
وی عنوان کرد: هلدینگ سرمایه‌گذاری اقتصادی کوثر زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران است و مکاتباتی با بنیاد شهید انجام شده و اعلام کردند چون در دور سفر نخست رئیس جمهور نبودیم این مصوبه را اجرایی نمی‌کنیم.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به خاطر همین این کارخانه را به مزایده گذاشتند تا آن را بفروشند و از مدار کار خارج شود.
عسکری ادامه داد: با مکاتباتی که با پیگیری‌های استاندار استان از وزارتخانه‌ها و دولت انجام شد و همچنین همراهی و مکاتبات رئیس دادگستری استان باعث لغو این مزایده شد.
وی تأکید کرد: هم اکنون این کارخانه یک مدیرعامل جدید دارد و پیشنهاد داده‌ایم و معاون رئیس جمهوری قول مصوبه‌ای مبنی بر اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این کارخانه تأمین کنند را پذیرفته‌اند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:‌امیدواریم هر چهار خط تولید کارخانه را راه‌اندازی و به همراه افزایش درآمد استانی، اشتغال استان را هم بهبود ببخشیم.
مدیر کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج گفت: این کارخانه که زمانی یکی از پررونق‌ترین واحد‌های تولیدی کهگیلویه و بویراحمد بود اکنون تنها بخش آرد آن با ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ درصد فعال است.
رضا حسینیان افزود: در حال حاضر کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج تنها می‌تواند هزینه‌های تأمین مواد اولیه و دستمزد کارگران خود را تأمین کند.
وی تأکید کرد: در این کارخانه ۵۵ نفر مشغول بکار هستند در حالی که با فعالیت کامل آن می‌توان چند برابر اشتغال ایجاد کرد.
حسینیان تأکید کرد: نداشتن مشکلات خرید مواد اولیه و بازاریابی و فروش باعث شده کارخانه آرد و نشاسته یاسوج ظرفیت احیا را داشته باشد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه اینکه مواد اولیه کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج گندم است قرار داشتن این واحد تولیدی در نزدیکی سیلوی ذخیره گندم شرایط خوبی برای تأمین مواد اولیه آن ایجاد کرده است.
مدیر کارخانه آرد و نشاسته و گلوکزیاسوج ابراز کرد: این شرکت اعلام شده زیان ده است زیرا پیش از این حمایت‌هایی از آن شده اما احیا نشده است.
حسینیان عنوان کرد: دولت نگاه حمایتی ویژه به کارخانه‌های زیان ده ندارد.
وی تصریح کرد: این کارخانه ۹ میلیارد تومان برای پسماند، مالیات و آب بها از دستگاه‌های اجرایی بدهی دارد نیازمند حمایت برای احیا است.
کهگیلویه و بویراحمد استانی با ظرفیت‌های بسیار است اما همواره از بالابودن نرخ بیکاری رنج برده و اکنون برای عبور از این تنگنا استان نیازمند نگاهی توسعه مدارانه و توجهی در خور از سوی دولتمردان است.
مردم و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد معتقدند سفر دوم مسئولان و اعضای هیأت دولت به این خطه به عنوان یکی از استان‌های کوچک و محروم اما در عین حال غنی از مواهب طبیعی و قابلیت‌های متعدد می‌تواند‌، امید بخش برای رفع تنگنا‌ها و جبران محرومیت‌های تاریخی این منطقه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

برنو
Iran, Islamic Republic of
آقای عسکری .مدیر عامل کوثر آمدند استان سرمایه گداره باید استقبال با حضور استاندار ازش میشد بیخیالش بودیدچون شما طرفدار کار نیستید الان هم آقای حسینیان توانایی هیچ را ندارد . مدیر فنی باید از قطب صنعتی اصفهان یا آذربایجان باشد.مدیر بانک توسعه تعاون هم که قرار بود تسهیلات را پرداخت کند تواناییش در حد پرداخت وام ۵۰ میلیونی است نه بیشتر.دلتان برای مردم بسوزد استاندار باید پیگیر باشد از رییس بنیاد شهید مرکز و از طریق منصوری معاون رییس جمهوری به عنوان برنامه های سفر آورده شود.
احمد انصازی
United Kingdom
سازمان اقتصادی کوثر از سال ۸۰ که یک کارخانه آماده و روپا را تحویل گرفت
از زمان تحویل فقط خواباندن واحدها را می‌دانست
بیش از ۲۰۰ کارگر را بیکار کرد
الان هم قصدش با خاک یکسان کردن کارخانه و ایجاد واحدهای بلند مرتبه ساختمانی است تا با قیمت بالا بفروشد
علی کلهری
United States
بخش کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر از ضایع ترین بخشهای سازمان اقتصادی کوثر است
مدیر ارشدش در بازدیدی که در کارخانه آرد داشت بخاطر ... حتی یک طبقه هم نتوانست بالاتر ب ای بازدید برود
اصلا درکی از صنعت ندارد
نصرت قاراچه داغی
Norway
باید همه بدانند از سال ۸۰ که بنیاد شهید این قطب صنعتی روی پا را از سازمان صنایع ملی تحویل گرفت
در بهترین وضعیت تولید و سودآوری و اشتغال زایی بود
از زمان تحویل بنیاد شهید رو به افول گذاشت
بنیاد شهید نه تنها قادر به باز سازی نیست بلکه فکر میکند این واحد با خاک یکسان شود بهتر میتواند از زمینش استفاده کند
علی سمیعی
United States
تمام فعالیتهای ماههای اخیر ظاهرسازی است
فقط بخاطر اینستکه دستور واهی رئیس جمهور
انجام شده جلوه کند
به همین علت این چراغ به ظاهر روشن بعداز انتخابات خاموش می‌شود
حسن کوثری
United States
سازمان اقتصادی کوثر و... مشابه سازمانهایی که تکیه به ارگانهای ... دارند چنین اند
درست ترین وضعیت اینستکه به شرکتهای قوی که تولیدکننده نشاسته یا گلوکز و دکستروز هستند
به قیمت روز فروخته شود
شک نکنید خواستار هستند
قدر زر زرگر شناسد
مرتضی حسینی
Norway
این ضرب العجل دو ماهه آقای رئیسی چی شد ؟
در استان یکی نبود به ایشان بگوید این کارخانه با ۴ واحد معظم در صورت تامین بودجه ماهها زمان نیاز دارد تا به روز شود؟
علی عزیزیان
Seychelles
این اعلام زمان بازسازی مشورتی بود که آقای رئیسی از باجناق هایشان گرفته بودند
شک نکنید
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1