تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۶۲۸۹۹
اعتراض مجدد نمایندگان مجلس به دولت:

سفره‌های مردم خالی شده‌اند!

۰
سفره‌های مردم خالی شده‌اند!
کبنا ؛نمایندگان مجلس در نطق‌ها و تذکرات متععد به دولت بار دیگر نسبت به وضع معیشتی مردم هشدار داده و تاکید کردند دسترسی اکثریت جامعه به اقلام اساسی بیش از گذشته مشکل و سفره مردم خالی شده است !
نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد تیم اقتصادی دولت، خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی برای رسیدگی به موضع معیشت مردم شده‌اند.
در این ارتباط، نماینده رشت در مجلس گفت: هیچکس به فکر بازار و افزایش قیمت مرغ نیست؛ مجلس جلسه غیرعلنی تشکیل دهد تا مسئولان مربوطه توضیح دهند.
جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکر شفاهی از افزایش قیمت کالاهای اساسی انتقاد کرد و گفت: هیچکس به فکر بازار نیست و مرغ 60 هزار تومانی به 100 هزار تومان می‌رسد.
این نماینده مجلس افزود: دولت، وزرای اقتصادی یعنی وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت ندارد و اقدامی صورت نمی‌گیرد، مردم نگران هستند و انتظار دارند که مجلس ورود کند؛ جلسه غیرعلنی تشکیل شود تا مسئولان مربوطه در این خصوص توضیح دهند.
عبدالله ایزدپناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم با بیان اینکه دغدغه فعلی نماایندگان بحث امنیت غذایی است، گفت: یکی از مشکلات در بحث مرغ بوده و امروز به قیمت 95 هزار تومان رسیده است. درحال حاضر وزارت‌ جهادکشاورزی باید کاری انجام دهد، جلسات متعددی برگزار شد اما نتیجه‌ای تا امروز در پی نداشته است.
وی افزود: سرپرست یا وزیر باید پاسخگوی این شرایط باشند. در زمان حذف ارز ترجیحی گفتیم که قیمت مرغ نهایتا تا یک سال دوام داشته باشد، چرا که مرغ‌داری‌ها به سمتی رفته‌اند که نهاده‌ها را آزاد خریداری کنند که در پی آن گرانی را به همراه دارد.
وی ابراز امیدواری کرد: دولت جدی‌تر به موضوع ورود پیدا کند و مشکلات مردم در مرغ‌داری، گوشت و نان مردم را پیگیری و حل کند.
نماینده تبریز در مجلس نیز در نطق میان دستور خود خطاب به نمایندگان گفت: امروز ما باید پایبند به آنچه که در قانون اساسی، سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم انداز وجود دارد باشیم و آنها را اجرا کنیم. قرار بود در سال 1404 در منطقه اول باشیم. قرار بود مسکن مردم را درست کنیم و مسئولان قانون برنامه و بودجه را 25 درصد هم اجرا نکرده‌اند و قرار است قانونی دیگری بنویسیم، اما اگر قرار است قانون را اجرا نکنیم چرا باید قانون بنویسیم؟
دکتر مسعود پزشکیان افزود: در دیداری که با بازنشستگان داشتم اعتراض داشتند که چرا حقوقشان با توجه به تورم افزوده نمی‌شود؟ آنها اعتراض داشتند که حقوقشان با توجه به تورم افزایش نداشته و زندگی‌شان با حقوقشان نمی‌چرخد که به عنوان نماینده جوابی برای آنها نداشتم.

وی ضمن اشاره به اینکه بسیاری از قوانینی که مربوط به حقوق ملت است اجرا نمی‌کنیم، گفت: از بند 19 تا بند 42 قانون اساسی مربوط به حقوق ملت است که آیا آن را اجرا می‌کنیم؟ مسکن مردم، حق دفاع، زندان قوه قضائیه را راحت می‌توانیم بگیریم و اجازه ندهیم که در جایی بررسی و رسیدگی شود. ما باید به قانون پایبند باشیم و هیچ فریضه‌ای به اندازه پایبندی به قانون مهم نیست. باید حقوق ملت و انصاف را در اجرای قانون مراعات کنیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهارداشت: جامعه ما درحالت عادی باید زندگی کند. الان اگر تورم 10 درصد هم بالا برود مردم دیگر تحمل آن را ندارند. صدای مردم بلند است و ما در مجلس باید این صدا را بشنویم.
پزشکیان افزود: کارمند معمولی نمی‌تواند در مسکن معمولی زندگی کند و حقوق 8 میلیون تومانی کفاف مسکن او را نمی‌دهد. آیا با 8 تا 10 میلیون می‌توان در تهران زندگی کرد؟ دولت قول داده مسکن درست کند، اشتغال ایجاد کند و... که انجام نداده است. گردن‌های ما در مقابل حرف هایمان گرو است.
سمیه محمودی نماینده شهرضا هم از رئیس‌جمهور خواست به موضوع معیشت مردم بطور جدی ورود کند.
محمودی خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیس‌جمهور آیا از صحت اطلاعات ارسالی اقتصادی که به شما می‌رسد، اطمینان دارید؟ آیا از وضعیت میزان آرد به ویژه در شهرهای مسافرخیز اطلاع دارید؟ از وضعیت تامین دارو برای بیماران خاص و سرطانی مطلعید؟ آیا از مشکلات مرغداران و قیمت مایحتاج مردم خبر دارید؟ آیا از مشکلات بازنشستگان چیزی می‌دانید؟ آیا از وضعیت ارائه تسهیلات بانکی طی یک سال گذشته مطلعید؟
رسول فرخی نماینده لاهیجان نیز با اشاره به وضع اقتصادی کشور گفت: برخی از اقدامات دولت در ماه‌های گذشته که با هدف ثبات بخشی به نرخ ارز صورت گرفته موثر نبوده و موجب تشدید رشد نرخ ارز شده است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت هنگام حذف ارز 4200 مکلف شده بود، متناسب با قیمت کالاهای اساسی در شهریور 1400 کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار دهد اما این امر محقق نشده و در نتیجه در اثر گرانی‌های ایجاد شده معیشت مردم تحت فشار قرار گرفته و سفره آنها کوچک‌تر شده است.
غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد هم با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی، خودرو، هزینه حمل و نقل، مسکن و... از ابتدای سال جاری درحالی که حقوق کارمندان صرفا 20 درصد افزایش داشته است، گفت: متاسفانه دخل و خرج مردم با همخوانی ندارد چراکه افزایش حقوق‌ها در سال جدید افزایش ناچیزی داشتند و قیمت‌ها افزایش قابل‌ملاحظه در همین ابتدای سال داشتند، هرچند شخصا پیشنهاد افزایش حقوق‌ها در قانون بودجه دادم اما این پیشنهاد به سرانجام نرسید، این درحالی است که دولت مدعی مردمی کردن تمامی امورات است اما اقدامات اقتصادی آن‌ها عموما خلاف میل مردم رقم خورده است.
نماینده بستان آباد در مجلس با بیان اینکه متاسفانه تاکنون تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مطابق خواسته مردم نبوده است، افزود: متاسفانه میزان حقوق‌ها با سطح تورم موجود در کشور همخوانی ندارد این درحالی است که دولت در موضوعاتی که خود مسئولیت صفر تا صد قیمت‌گذاری آن را دارد خود خواسته و داوطلبانه قیمت‌ها را بسیار بالاتر از نرخ تورم پیش‌‍بینی شده توسط خودشان و افزایش 20 درصدی حقوق‌ها،بالا برده است.
عضو کمیسیون کشاورزی ادامه داد:به نوعی دولت در حوزه‌های که خود مستقیما در آن دخیل است پیش‌گام در افزایش تورم شده درحالی که باید تورم را کنترل کند بنابراین شعار سال در حد بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر باقی مانده چراکه دولت خود در افزایش تورم پیش قدم است.
احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس هم در خصوص قیمت بالای گوشت مرغ در بازار، گفت: قیمت مرغ تابع متغییرهایی مختلفی است که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، یکی از مهم‌ترین متغییرهای عدم وارد کردن ضرر و زیان همزمان به تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
نماینده ملایر در مجلس با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری زمانی صحیح است که بتواند نیازمندی‌ها و ضرورت‌های تولیدکننده را تامین کند، عنوان کرد: درحال حاضر به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم و عدم توزیع کالابرگ الکترونیک توسط دولت بعد از مردمی سازی یارانه‌ها شاهد وجود شکاف قیمتی در بازار گوشت مرغ هستیم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تولیدکنندگان براساس آنالیزی که ارائه می‌کنند این است که قیمت اعلامی دولت زیان آنها را به همراه دارد، ادامه داد: ازسوی دیگر اگر قیمت مورد درخواست مرغداران را عمل کنیم مصرف کنندگان با زیان مواجه می‌شوند و قدرت خرید آنها به صفر می‌رسد.
آزادی‌خواه گفت: دولت باید کالابرگ الکترونیک را توزیع و براساس استانداردهای موجود به دهک‌های مختلف مرغ تحویل دهد و قیمت را براساس آنالیز دقیق تعیین کند؛ جز این نیز راهی وجود ندارد.
نماینده تربت جام در مجلس هم خطاب به سایر نمایندگان در نطق میان دستورش گفت: اینک که عرصه خدمت را در امسال به پایان می‌بریم، تورم 70 درصد، قیمت‌های هفت الی هشت برابر خودرو، فروش خودرو به سبک لاتاری، ممانعت از واردات انواع کامیون و خودرو و کالاهای مورد نیاز ملت به بهانه تولید ملی، تحمیل هزینه‌های کمرشکن در اجاره مسکن،در بلاتکلیفی هزاران کارمند، کارگر، از پرستاران و معلم تا کارگران حتی همین مجلس شورای اسلامی همچنان باقی است. صدای ملت ایران از روزی که من و شما نماینده شدیم بالاتر،بیشتر و زجر و درد آنها بیشتر شده است.
جلیل رحیمی جهان آباد ادامه داد: درحال حاضر هیچ تناسبی بین درآمد و هزینه‌های مردم وجود ندارد و هیچ راهی برای این شرایط ناگوار برای مردم عزیز باقی نمانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
1